در این مقاله از کوین نیک قصد داریم یک راهنمایی جامع در زمینه تجارت رمزارز را در اختیار شما قرار دهیم.

بیشتر افراد علاقه دارند اطلاعات خود را درباره رمزارزها افزایش دهند و به نوعی در تجارت آن تاثیر ایجاد ‎کنند. هر چه رمزارزها بیشتر در جریان توجه قرار بگیرند، بازیگران جدیدی پیدا می‎شوند که دلشان می‎خواهد وارد بازی شده و در این بین برای خودشان سودی هم کسب کنند. بنابراین، ما برای اینکه به تازه وارداها کمک کنیم وارد این بازار هیجان انگیز شوند، تصمیم گرفتیم این راهنمای جامع را برای تجارت رمزارز تهیه و منتشر کنیم.

در این راهنما قصد داریم تمام مراحل موجود در تجارت رمزارز را معرفی کنیم تا شما را به یک تریدر رمزارز تبدیل کنیم. قرار است در ادامه به مباحث زیر بپردازیم:

  • معامله فیات با رمزارز
  • ذخیره ساختن رمزارزها
  • رمزارزها و تجارت آن‌ها

رمزارزها چطور معامله می‌شوند؟

معامله فیات با رمزارز

خب، شما کمی پول در دست دارید و می‌خواهید آن را سرمایه گذاری کنید. برای سرمایه‌‌گذاری در حوزه رمزارز چطور باید این کار را انجام دهید؟ به پرتال‌هایی که دنیای ما را به دنیای رمزارز متصل می‌کنند اکسچنج گفته می‌شود. اکسچنج‌های زیادی آن بیرون وجود دارد به همین دلیل هم قبل از انتخاب یکی از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری باید به چند نکته توجه داشته باشید. ما به لیست نکاتمان چک لیست اکسچنج می‌گوییم و موارد زیر را در آن گنجانده‌ایم:

  • اعتبار: قبل از انجام هر کاری، باید مطمئن شوید که اکسچنج مربوطه در منطقه شما در دسترس قرار دارد. برای مثال اکسچنج Coinbase یکی از بزرگترین اکسچنج‌ها است اما در هند و اندونزی نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. بنابراین قبل از انجام هر کاری این موضوع را مورد بررسی قرار دهید.
  • شهرت: مورد دیگری که باید چک شود شهرت اکسچنج است. آیا دیگران از خدمات آنها راضی هستند؟ آیا اخیرا هک شده است؟ امنیت آن چقدر است؟ آیا مردم درباره آن شکایاتی داشته‌اند؟ توییتر و ردیت (Reddit) منابع خوبی برای بررسی این مورد هستند.
  • نرخ اکسچنج: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت نرخ اکسچنج است. اکسچنج‌های مختلف نرخ‌های خاص خود را دارند که ممکن است با سایرین متفاوت باشد. در اینجا هم باید در مورد ۳ یا ۴ اکسچنج و نرخ آن‌ها به تحقیق و بررسی بپردازید.
  • امنیت: همیشه اکسچنجی را انتخاب کنید که نوعی آیدی شناسه برای تایید هویت از شما درخواست می‎کند. حتی اگر این کار زمانبر باشد ارزشش را دارد چون امنیت این اکسچنج‌ها نسبت به اکسچنج‌های بی نام و نشان صدها برابر بیشتر است. از هر چه بگذریم موضوع بر سر پولی است که شما به سختی آن را به دست آورده‌اید. باید برای امن نگه داشتن آن سختی گذر از چند مرحله بیشتر را به جان بخرید.

نکات ذکر شده در این چک لیست را از قلم نیندازید و به خوبی در مورد آن‌ها تحقیق کرده و در نهایت اکسچنج مورد نظر را انتخاب کنید. ما در این مقاله قصد داریم کار با محبوب‌ترین اکسچنج رمزارز یعنی Coinbase را به شما توضیح دهیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ شرکت که از بلاک چین در دنیای سرگرمی استفاده می‌کنند

ثبت نام و ایجاد حساب

ثبت نام در این صرافی ارز دیجیتال فرآیند بسیار ساده‌ای دارد. وقتی وارد سایت Coinbase.com شدید روی گزینه Sign Up کلیک کنید. به این ترتیب صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد:

اهمیت تجارت رمزارز

نحوه ی ثبت نام در کوین بیس

از آنجا که قصد دارید یک حساب شخصی برای خود داشته باشید در منوی بالا به جای گزینه Business باید گزینه حساب Individual را انتخاب کنید.

وارد کردن این اطلاعات هم که بسیار ساده است:

  • نام (First Name)
  • نام خانوادگی (Last Name)
  • ایمیل (Email)
  • پسورد (Password)

پس از آن باید با شرایط و ضوابط سایت موافقت کرده و اثبات کنید که ربات نیستید.

بسیار خب، حالا شما یک حساب دارید.

امنیت و افزودن حساب

قدم بعدی Security and Account Addition یا امنیت و افزودن حساب است. در این بخش شما باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • تایید تلفن: ورود و تایید شماره تلفن برای تحویل حساب به شما ضروری است و دو مرحله دارد. در مرحله اول باید شماره تلفن خود را وارد کنید.
تجارت رمزارز و تایید هویت

ثبت شماره تلفن همراه در کوین بیس

یک پیامک حاوی کد تایید برایتان ارسال می‌شود. خیلی ساده کد دریافتی را وارد کنید و تمام.

وارد کردن کد در تجارت رمزارز

ایجاد پسورد برای حساب کاربری

  • اضافه کردن روش پرداخت: پرداخت‌ها در Coinbase می‌توانند از طریق حساب بانکی، کارت حسابدهی (Debit Card) و انتقال الکترونیکی وجه صورت بگیرند. برای فهمیدن مزایا و معایب این ۳ روش می‌توانید به این جدول نگاه بیندازید:
  بهترین برای خرید فروش سپرده (گرو) برداشت سرعت
حساب بانکی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و کوچک بله     بله   بله بله   ۴-۵ روز کاری
کارت سرمایه‌گذاری‌های کوچک بله خیر     خیر  خیر فوری
انتقال
الکترونیک
سرمایه‌گذاری‌های بزرگ خیر   خیر     بله بله   ۱-۳
روز کاری

منظور از خرید و فروش، وجود یا عدم وجود قابلیت خرید و فروش بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین و اتریوم است. سپرده و برداشت هم به امکان سپرده گذاری یا برداشت از حساب Coinbase شما دلالت دارد. در یک راهنمای کمکی دقیقا به شما نشان خواهیم داد که برای مدیریت روش‎های پرداخت خود چه کاری باید انجام دهید. برای خواندن راهنما روی این جمله کلیک کنید. نکته: Coinbase دیگر از کارت‌های اعتباری پشتیبانی نمی‎کند.

  • تایید هویت: در پایان باید هویت خود را تایید کنید. از آنجا که Coinbase یک شرکت قانونمند است و باید مطابق قوانین KYC/AML کار کنند. قبل از اینکه بتوانید از کارت حسابدهی برای خرید استفاده کنید، باید هویت خود را تایید کنید. احراز هویت یک فرایند سرراست دارد با کلیک در اینجا می‎توانید دستورالعمل مربوط به آن را مشاهده کرده و از آن پیروی کنید.

نحوه شروع تجارت رمزارز

بسیار خب! وقت شروع کار رسیده است.

اکنون باید وارد حساب شده و آن را تنظیم کنید. دقیقا چطور قصد دارید کار تجارت خود را پیش ببرید؟

در Coinbase شما می‎توانید این رمز ارزها را بخرید:

تجارت رمزارز در کوین بیس

انواع رمز در کوین بیس

حفاظت از رمزارزها

برای حفاظت از رمزارزهای خود باید یک کیف پول داشته باشید. کیف پول کلید خصوصی و آدرس عمومی شما را برای ذخیره، ارسال و دریافت رمزارزها حفظ می‎کند. از آنجا که همه چیز باید برایتان روشن باشد اجازه بدهید درباره تعریف کلید خصوصی و آدرس عمومی هم توضیحاتی ارائه بدهیم:

کلید خصوصی: کلید خصوصی به شما این حق را می‎دهد تا به پولتان دسترسی داشته و آن را برای دیگران ارسال کنید.

آدرس عمومی: با کمک این آدرس دیگران می‎توانند برای شما پول ارسال کنند.

یکی از موارد کلیدی که باید قبل از ادامه به خاطر بسپارید، این است که آدرس عمومی چیزی است که شما به دیگران ارائه می‎دهید تا برای شما پول ارسال کنند.

هرگز و تاکید می‎کنیم هرگز کلید خصوصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید. کلید خصوصی فقط و فقط برای شما است. اگر کلید خصوصی خود را برای غریبه‎ها افشا کنید آن‌ها می‌‏توانند به کیف پول شما دسترسی پیدا کنند.

امیدوارم جملات بالا به اندازه کافی روشن باشند و شما به خوبی متوجه اهمیت آن شده باشید.

آدرس عمومی                       می‎توانید آن را به هر کسی بدهید

کلید خصوصی                    اگر آن را به کسی بدهید همه چیز را از دست خواهید داد

بسیار خب به ادامه مطلب می‎پردازیم.

تمام کیف پول‎های رمزارز در یکی از این دو دسته قرار می‎گیرند:

  • ذخیره داغ (Hot Storage)
  • ذخیره سرد (Cold Storage)

این مطلب راهم مطالعه کنید: پرونده کوین نیک/ در دنیای تریدرهای ایرانی چه می‌گذرد؟ 

مقایسه بین ذخیره داغ و سرد

قبل از اینکه در این زمینه به مطالب عمقی‎تر بپردازیم به شما کمک می‎کنیم درک بهتری از تفاوت این دو دسته پیدا کنید. کیف پول داغ مانند همان کیف پولی است که شما در جیبتان با خود حمل می‎کنید. این کیف به شما اجازه می‎دهد به پولتان دسترسی داشته باشید اما آسیب‎پذیر است.

از سوی دیگر، ذخیره سرد مانند حساب بانکی شما است. برای استفاده روزانه تا حد زیادی کاربردی نیست اما در مقایسه با مورد قبلی از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

ذخیره داغ

کیف پولی که به اینترنت متصل است با عنوان ذخیره داغ شناخته می‎شود. مثال‎های زیر در دسته این نوع کیف پول قرار می‎گیرند:

  • کیف پول‎های اکسچنج
  • کیف پول‎های موبایل و دسکتاپ
  • کیف پول‎های چند امضایی

قبل از اینکه به طور عمقی‎تر به هر یک از کیف پول‎ها بپردازیم بیایید مزایا و معایب کیف پول‎های داغ را هم از نظر بگذرانیم.

مزایای کیف پول‎های داغ

  • دسترسی سریع، ساده و فوری به پولتان را به شما می‎دهد
  • در دستگاه‎های مختلف پشتیبانی می‎شود
  • از نظر کاربری بسیار کاربر پسند است و برای تازه‎کارها ایده‎آل است

معایب کیف پول‎های داغ

  • در برابر هک و جرایم سایبری آسیب‎پذیر است
  • اگر دستگاه شما آسیب ببیند در صورتی که از کلیدتان به دقت بک‎آپ نگرفته باشید کیف پولتان نیز خسارت می‎بیند
  • دستگاهی که شما کیف پول داغ خود را در آن ذخیره کرده‎اید (لپ‎تاپ، موبایل یا …) قابلیت دزدیده شدن را دارد

بنابراین حال که درک مناسبی از کیف پول داغ به دست آوردید به معرفی انواع محبوب کیف پول داغ نیز می‎پردازیم:

کیف پول داغ: کیف پول‎های اکسچنج

کیف پول در تجارت رمزارز

کیف پول دیجیتال

ساده‎ترین نوع از کیف پول‎هایی است که تاکنون ایجاد شده‎اند. در حقیقت اگر تا اینجا از دستورالعمل پیروی کرده و حساب Coinbase را ایجاد کرده باشید در حال حاضر شما کیف پول اکسچنج را در هم اختیار دارید.

مزایای این نوع کیف پول روشن است. بدون اینکه لازم باشد کاری انجام دهید به حساب شما متصل است و برای تجارت رمزارز به آن دسترسی سریع دارید. با این حال، این مسائل معنی دیگری هم دارند و آن اینکه در مقابل حملات سایبری آسیب‌پذیر هستید. به خاطر داشته باشید که اکسچنج‌ها همیشه هدف هکرها قرار می‌گیرند. توصیه می‌کنیم مبلغ زیادی را در کیف پول اکسچنج خود نگه ندارید. فقط مقداری پول در آن نگه دارید که برای تجارت رمزارز به آن نیاز است.

کیف پول داغ: کیف پول‌های موبایل و دسکتاپ

کیف پول موبایل در تجارت رمزارز

کیف پول موبایل و دسکتاپ

کیف پول‌های موبایل و دسکتاپ محبوبیتی فزآینده پیدا کردند. کیف پول دسکتاپ نسبت به کیف پول اکسچنج از امنیت بیشتری برخوردار است. راه‌اندازی و ایجاد این نوع کیف هم بسیار ساده است. کافی است آن را در دسکتاپ/لپ‌تاپتان دانلود کنید و تمام! Multibit یکی از کیف‌های عالی دسکتاپ برای ذخیره بیت کوین است.

با این حال درباره کیف پول دسکتاپ هم یک مشکل وجود دارد. این کیف‌ها زیاد منعطف نیستند و از طریق یک دسکتاپ جدای از سیستمی که کیف روی آن دانلود شده نمی‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

به همین دلیل هم برای کاربرانی که به انعطاف بیشتری نیاز دارند کیف پول موبایل گزینه مناسب‌تری است. برای راه‌اندازی این کیف پول هم کافی است اپلیکیشن آن را برای تلفن خود دانلود کنید. MyCelium یکی از کیف پول‌های محبوب موبایل برای سیستم عامل اندروید و iOS است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

از آنجا که این کیف پول‌ها روی دستگاهی ذخیره می‌شوند که به اینترنت متصل هستند در مقابل ویروس و هک شدن آسیب‌پذیر هستند.

کیف پول داغ: کیف پول‌های چند امضایی

تجارت رمزارز در ایران

کیف پول دیجیتال با چند امضا

گاوصندوق‌های قدیمی که برای باز شدن به چندین کلید نیاز داشتند را به خاطر دارید؟ خزینه‌های جواهرات که برای باز شدنش به طور همزمان چند نفر باید با کلید آن را باز می‌کردند چه؟

ایده کیف پول چند امضایی هم از همینجا گرفته شده است. اکثر ICOها از کیف پول‌های چند امضایی برای گرداوری و ذخیره وجوه استفاده می‌کنند. این سوال پیش می‌آید که چرا باید از یک کیف پول چند امضایی استفاده کنید؟

  • برای حفاظت در برابر اختلال: همه ما داستان‌هایی را درباره این شنیده‌ایم که ICOها میلیون‌ها دلار را در فروش‌های جمعی به دست می‌آورند. چه چیزی مانع از این می‌شود که توسعه دهندگان تمام این پول را برداشته و فرار کنند؟ حرص و طمع انسان بسیار قدرتمند است. در شرایط این چنینی، احتیاط ایجاب می‌کند که بودجه خود را در یک کیف پول چند امضایی قرار دهید به این ترتیب تصمیم گرفتن برای وجه داخل آن فقط در اختیار یک نفر نخواهد بود.
  • اطمینان و امنیت بیشتر: وقتی بودجه در کیف پول چند امضایی نگه داشته شود به طور اتوماتیک محلی امن خواهد داشت چرا که استفاده از آن دیگر به طمع و سلیقه یک شخص وابسته نیست. علاوه بر این، اگر من پولم را به آدرس یک کیف پول چند امضایی بفرستم حتی خود من هم این اطمینان را پیدا می‌کنم که از پولم سوء استفاده نخواهد شد.

بسیار خب، حالا شاید سوال برایتان پیش آمده باشد که این کیف پول چطور کار می‌کند؟ ما کیف پول BitGo را به عنوان مثال توضیح می‌دهیم:

  • در کیف پول BitGo سه کلید خصوصی صادر می‌شود. یکی برای شرکت، یکی برای کاربر و سومی به عنوان بک‌آپ.
  • برای انجام گرفتن هر نوع تراکنشی ۲ مورد از این کلیدها لازم است.
  • بنابراین حتی اگر یک هکر بتواند یکی از این کلیدهای خصوصی را به دست بیاورد باز هم قادر نخواهد بود بدون کلید دوم کاری از پیش ببرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ساتوشی ناکاموتو مخترع بیت کوین کیست؟ 

مخزن سرد

با اینکه کیف پول‌های داغ دسترسی خوبی برای کاربر ایجاد می‌کند، این حقیقت که امنیت ندارد هنوز به قوت خود باقی است. به همین دلیل هم بهتر است برای احتیاط مبلغ عمده پولتان را در یک کیف پول سرد نگه دارید. کیف پول سرد هیچ اتصالی با اینترنت ندارد و این موضوع باعث می‌شود به طور خودکار در برابر حمله ویروس و هکرها امنیت داشته باشد.

مثال‌های زیر در دسته کیف پول‌های سرد قرار می‌گیرند:

  • کیف پول سخت‌افزاری
  • کیف پول کاغذی

قبل از اینکه یاد بگیرید چطور این کیف پول‌های بالا را راه بیندازید، اجازه بدهید کمی درباره مزایا و معایب کیف پول سرد هم سخن بگوییم.

مزایا

  • دارا بودن ۱۰۰ درصد امنیت در برابر حملات ویروس و هکرها
  • محلی عالی برای ذخیره و نگه داشتن سکه‎ها برای مدت زمان طولانی

معایب

  • کاملا غیرکاربردی برای تراکنش‌های روزانه
  • زیاد مورد پسند کاربران تازه کار نیست
  • در برابر بی‌دقتی‌های انسانی هنوز هم آسیب‌پذیر است

بسیار خب، حالا که مزایا و معایب این دسته از کیف پول‌ها را آموختید بیایید ببینیم چطور باید یک کیف پول سرد داشته باشیم.

کیف پول سرد کیف پول‌های سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری در تجارت رمزارز

کیف پول های سخت افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌های فیزیکی هستند که شما می‌توانید رمزارزهای خود را در آن ذخیره کنید.

معمول‌ترین شکل کیف پول‌های سخت‌افزاری شکل USB است که توسط شرکت فرانسوی Ledger شهرت پیدا کرده است. دلیل محبوب شدن کیف پول‌های سخت‌افزاری این بود که قابلیت‌های امنیتی و ذخیره‌سازی را در اختیار مالک آن قرار داده و در عین حال امکان تراکنش داشتن با آن به طرز عجیبی ساده و سرراست است. اساسا، این یکی از بزرگترین معایب کیف پول‌های سرد است.

مزایای کیف پول سخت‌افزاری

  • از آنجا که کیف پول شما سرد است کلید خصوصی شما از امنیت برخوردار است. کلیدها در یک محل محافظت شده از یک میکروکنترلر ذخیره شده‌اند و نمی‌توان آن را به دست آورد.
  • این کیف‌ها طراحی صیقلی داشته و حمل کردن آن ساده است.
  • تراکنش‌ها بسیار ساده هستند. کافی است کیف پولتان را به سیستم وصل کرده و سپس با پیروی از دستورالعمل تراکنش‌های خود را به انجام برسانید. رابط کاربری UI در این کیف پول‌ها بسیار کاربر پسند است.
  • امنیت فوق‌العاده‌ای دارد. تا به حال پیش نیامده که یک کیف پول سخت‌افزاری هک شده باشد.
  • قابلیت ذخیره چندین آدرس را دارد، منظور ما آدرس‌هایی است که قصد ارسال پول برای آنها را دارید.
  • این کیف پول با پین‌کد محافظت می‌شود، بنابراین حتی اگر در دست فرد اشتباهی قرار بگیرد، آن فرد قادر نخاهد بود به بودجه شما دسترسی پیدا کند. با ۳ بار اشتباه وارد کردن پین‌کد، کیف پول شما خاموش خواهد شد. در صورت خاموش شدن، باز هم می‌توانید با پیروی از جزئیات مربوط به بازیابی، بودجه خود را دوباره احیا کنید.

معایب کیف پول‌های سخت‎افزاری

  • درست مثل هر محصول دیگری، این نوع کیف پول ممکن است از نظر طراحی نقص داشته باشد. اخیرا یک نقص طراحی در Ledger یافت شد که باعث آسیب‌پذیری بالقوه کیف پول این برند شده است. از آن زمان شرکت Ledger در این زمینه بیشتر دقت به خرج داده و به این موضوع پرداخته است.
  • این کیف پول یک شیء فیزیکی است، این یعنی ممکن است آن را گم کنید یا اینکه به آن خسارت وارد شود.
  • وقتی پای ذخیره سازی رمزارزها به میان می‌آید این نوع کیف پول تنوع زیادی ندارد. کیف پول Trezor می‌تواند ۱۰ نوع رمزارز را در خود جای دهد و Ledger می‌تواند حدود ۲۳ نوع رمزارز را ذخیره کند.
  • نکته آخر اینکه باید به شرکت سازنده این کیف پول‌ها اعتماد کنید و اطمینان پیدا کنید که این شرکت از وضعیت اخلاقی خوبی برخوردار است و در طراحی کیف پول سخت‌افزاری شما کم‌کاری نمی‌کند. در محیطی که اعتماد نکردن یکی از اصول موفقیت به شمار می‌رود شما باید به شرکت سازنده کیف پولتان اعتماد کنید.

خب، حال که مزایا و معایب این نوع کیف پول را هم از نظر گذراندیم به سراغ نحوه به دست آوردن آن می‌رویم. بدون شک Trezor و Ledger Nano S دو مورد از محبوب‌ترین کیف پول‌های دنیا هستند.

Trezor

 Trezor تجارت رمزارز

کیف پول سخت افزاری Trezor

Trezor یک شرکت در کشور پرو است که یکی از ساده‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری موجود را تولید می‌کند. استفاده از آن به شکل غیر قابل باوری ساده است و طراحی صیقلی و سبک آن اجازه می‌دهد به راحتی آن را در هر جایی با خود حمل کنید. این کیف پول با ویندوز، مک و لینوکس سازگاری دارد و برای استفاده از آن کافی است کیف پولتان را به لپ‌تاپ وصل کرده و با یکی از رابط‌های کاربری زیر اتصال پیدا کنید:

  • My Trezor
  • Multibit
  • Electrum

Ledger Nano S

 Ledger Nano S تجارت رمزارز

کیف پول سخت افزاری Ledger

کیف پول بعدی که درباره آن صحبت خواهیم کرد Ledger Nano S است. Ledger شرکتی است که در پاریس واقع شده و یکی از سهل‌الاستفاده‌ترین، صیقلی‌ترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری را به جامعه رمزارز اعطا کرده است. آنها تمام داده‎های شما را در یک کارت هوشمند ذخیره می‌کنند و این موضوع باعث می‎شود در برابر هکرها از امنیت برخوردار شوید. استفاده از آن بسیار ساده است کیف پول را به لپ‌تاپ وصل کرده و آن را به یکی از رابط‌های کاربری زیر متصل می‌کنید:

  • کیف پول Ledger، که می‌توانید آن را از بخش افزونه کروم دانلود کنید.
  • Mycelium
  • Electrum
  • Green Address
  • Greenbits
  • CoinKite
  • Copay
  • MyEtherWallet

راه‌اندازی آن نسبتا سرراست است.

کیف پول سرد: کیف پول‌های کاغذی

می‌توان ادعا کرد که کیف پول‌های کاغذی ایمن‌ترین محل برای ذخیره رمزارزهای شما است. ایده کیف پول کاغذی بسیار ساده است. شما یک کیف پول را به صورت آفلاین راه‌اندازی می‎کنید و از چند دستورالعمل ساده پیروی می‌کنید و بعد خیلی ساده کلیدهای خصوصی و عمومی را روی یک تکه کاغذ پرینت می‌گیرید. این کلیدها به شکل کد QR هستند و برای دسترسی پیدا کردن به بودجه خود باید آن را اسکن کنید.

اکنون این سوال پیش می‌آید که چه نیازی به داشتن یک کیف پول کاغذی وجود دارد؟

این سوال جواب کوتاهی دارد …. بستگی دارد.

آیا قصد دارید از بودجه خود به طور مرتب استفاده کنید؟ پس نه. کیف پول‌های کاغذی برای این کاربرد اصلا توصیه نمی‌شوند. در این صورت بهتر است یک کیف پول سخت‌افزاری داشته باشید.

با این حال، اگر قصد دارید فقط بودجه خود را برای مدتی طولانی ذخیره کنید، بدون شک کیف پول کاغذی چیزی است که به آن نیاز دارید.

۲ سایت کیف پول کاغذی وجود دارد که شاید بخواهید به آن‌ها سری بزنید:

  • Walletgenerator.net
  • MyEtherWallet.com

Walletgenerator

اگر می‌خواهید یک کیف پول کاغذی بسازید با استفاده از Walletgenerator می‌توانید یک اینترفیس بسیار ساده برای کار داشته باشید، امکان ایجاد چندین کیف پول کاغذی برایتان وجود دارد و ناگفته نماند که این کیف پول از ۱۹۷ رمزارز مختلف پشتیبانی می‌کند. برخی از مهم‌ترین رمزارزهایی که توسط این کیف پشتیبانی می‌شوند شامل موارد زیر هستند (به ترتیب الفبا):

  • بیت کوین
  • بیت کوین کش
  • دش
  • لایت کوین

وقتی کیف پولتان را در اینجا ساختید، چیزی مانند شکل زیر به دست می‎آورید:

کیف پول کاغذی تجارت رمزارز

کیف پول کاغذی Generator

می‎توانید این صفحه را پرینت گرفته و آن را در یک محل امن ذخیره کنید. لطفا اطمینان پیدا کنید که در حین این کار پرینتر شما به وای‌فای متصل نیست تا اطلاعات شما از امنیت کامل برخوردار شود.

MyEtherWallet

اگر می‌خواهید یک کیف پول کاغذی داشته باشید که از اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی کند کیف پول MyEtherWallet بهترین گزینه برای شما خواهد بود:

وقتی کیف پول MyEtherWallet را ایجاد کردید چیزی مانند تصویر زیر را دریافت می‌کنید:

 MyEtherWallet تجارت رمزارز

کیف پول کاغذی MyEther

مانند مورد قبلی، شاید بخواهید این تصویر را پرینت گرفته و آن را در یک جای امن حفظ کنید، باز هم تاکید می‌کنیم در هنگام پرینت گرفتن مطمئن شوید که پرینتر شما به وای‌فای متصل نیست.

بازیابی کیف پول سرد

وقتی قصد دارید رمزارز خود را در کیف پول سردتان بازیابی کنید باید کلید خصوصی را در یک کیف پول آنلاین مناسب وارد کنید. این کیف پول می‌تواند هر کیفی باشد که از وارد کردن کلید خصوصی پشتیبانی می‌کند. فرایند این کار ساده است و در اکثر کیف پول‌ها کاربرد دارد. مراحلی که ما در اینجا ذکر می‌کنیم در رابطه با استفاده از کیف پول Bitcoin Unlimited است.

  • برنامه را باز کرده و روی گزینه Help کلیک کنید
  • گزینه Debug Windows را انتخاب کرده و روی تب Console کلیک کنید.
  • در بخش نمایش داده شده عبارتimportprivkey<private key> replace <private key> را با کلید خصوصی خود تایپ کنید.
  • دکمه Enter را بزنید

به این ترتیب تمام داده‌های کیف پول کاغذی شما به کلاینت دسکتاپ وارد می‌شود.

با این حال، حواستان باشد انجام این کار به این معنی خواهد بود که بودجه شما بلافاصله در معرض خطرات کیف پول داغ قرار می‌گیرد.

تجارت رمزارز با رمزارز

بالاخره به مبحث تجارت رمزارز رسیدیم. اجازه بدهید خلاصه‌ای از آنچه که تا اینجا یاد گرفتید را با هم مرور کنیم.

ما می‌دانیم که چطور یک پروفایل Coinbase ایجاد کرده و به تجارت ارز فیات برای برخی از رمزارزهای منتخب بپردازیم.

این را هم می‌دانید که چطور باید از کیف پول‌های سرد و داغ برای حفاظت از پولمان بهترین استفاده را ببریم.

حال زمان آن رسیده که به مطالب بیشتری درباره تجارت رمزارز پرداخته و ببینیم کجا می‌توانیم از رمزارز خود برای تجارت و خرید سایر رمزارزها استفاده کنیم.

به این منظور اول باید در یک اکسچنج دیگر یک حساب داشته باشید، این اکسچنج باید قابلیت تجارت رمزارز با رمزارز را داشته باشد. اکثر اکسچنج‎‎ها فقط به شما اجازه می‌دهند که با بیت کوین خرید کنید.

ار آنجا که Binance برترین اکسچنج رمزارز در دنیا است ما استفاده از آن را مد نظر قرار می‌دهیم. با این حال، اگر احساس می‌کنید در استفاده از سایر اکسچنج‌ها راحت‌تر هستید آزادید که این کار را انجام دهید.

نکته: لطفا قبل از ایجاد حساب درباره امنیت و اعتبار اکسچنج‎ها خوب تحقیق کنید. ما هیچ مسئولیتی در قبال مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید نداریم.

خب، توضیحاتمان را با ایجاد حساب شروع می‌کنیم!

ثبت نام

ابتدا خیلی ساده به سایت binance.com رفته و روی گزینه register کلیک کنید.

ثبت نام در  تجارت رمزارز Binance

نحوه ی ثبت نام در بایننس

کافی است وارد ایمیل خود شده و یک پسورد ایجاد کنید. در قدم بعدی با کامل کردن پازل یا معما باید ثابت کنید که انسان هستید. معمای مطرح شده چیز پیچیده‌ای نیست کافی است اسلایدر را به سمت راست بکشید.

ثبت نام در بینانس تجارت رمزارز

ایجاد حساب کاربری در بایننس

پس از آن برایتان یک ایمیل فرستاده می‌شود. فقط با کلیک در آن به حساب Binance هدایت می‌شوید. حالا باید با کلیک روی گزینه I understand, continue از اطلاعیه امنیتی (Safety Risk Notice) آن گذر کنید.

اطلاعیه امنیتی تجارت رمزارز

جزئیات امنیتی در سایت بایننس

وقتی از این مرحله گذشتید به داشبورد حسابتان هدایت می‌شوید:

حساب باینانس تجارت رمزارز

داشبورد بایننس

نکته: توصیه می‎کنیم گزینه Google 2FA را هم فعال کنید.

نحوه تجارت رمزارز در Binance

Binance یک رابط کاربری بسیار ساده دارد که به راحتی می‌توان با آن کار کرد. شما با پیروی از راهنمای زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره نحوه تجارت رمزارز در Binance به دست بیاورید:

  • بررسی Broke Backpacker Binance
  • ویدیوی آموزشی

نکته: Binance توکن‌های محلی خودش را دارد که به آن BNB aka Binance Coin گفته می‌شود. BNB به شما اجازه می‌دهد در پرداخت موارد زیر از تخفیف برخوردار شوید:

  • شهریه کمیسیون‌های تجاری aka که برای تجارت روی پلتفرم باید آن را بپردازید
  • شهریه برداشت
  • لیست‌های کمیسیون

شما با استفاده از BNB در سال اول از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار خواهید بود و رفته رفته از این میزان کاسته خواهد شد.

جدای از Binance می‌توانید به اکسچنج‌های زیر هم نگاهی داشته باشید. با این حال، قبل از ثبت نام در آنها درباره روند کارشان خوب تحقیق کنید:

  • Bittrex
  • KuCoin
  • Huobi

خواندن چارت رمزارز

نگران‌کننده‌ترین بخش در تجارت رمزارز استفاده از نمودارها و خطوطی است که قرار است در اکسچنج‌ها آنها را مشاهده کنید. در اکثر اوقات، کاربران حتی زحمت نگاه کردن به نمودارها را هم به خود نمی‌دهند بلکه طبق توصیه دوستان بلافاصله به خرید یا فروش رمزارز مشغول می‌شوند. بنابراین در این بخش تصمیم گرفتیم درباره برخی از نمودارهای محبوب هم صحبتی داشته باشیم.

نمودارهای شمعی ژاپنی

این نمودار محبوب‌ترین چارت موجود است. حتی اگر یک بار از یک وب‌سایت اکسچنج بازدید کرده باشید این احتمال وجود دارد که یکی از این نمودارها پیش از این به چشمتان خورده باشد:

 نمودارهای شمعی ژاپنی  تجارت رمزارز

نمودارهای کندلی بایننس

نمودار بالا یک چارت شمعی برای BTC/USDT در Binance است. خب حالا از روی این نمودار و الگوهای زیبای آن باید چه چیزی را بفهمیم.

اولین چیزی که توجهتان را جلب خواهد کرد شمع‌های سبز و قرمزی است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. هر شمع نشان دهنده تغییر و نوسانات قیمت سرمایه در طی یک فاصله زمانی خاص است.

 نمودار شمعی ژاپنی تجارت رمزارز

جزئیات کندل در نمودار بایننس

هر شمع دارای یک بدنه و دو شاخک است که از آن بیرون زده است. بدنه، تفاوت میان قیمت آغازین(باز شدن) و قیمت نهایی(بسته شدن) را نشان می‌دهد. شاخک‌ها به شما نشان می‌دهند که این قیمت‌های آغازین(باز شدن) و نهایی(بسته شدن) تا کجا بالا یا پایین رفته‌اند. در شمع سبز، شاخک بالایی قیمت نهایی(بسته شدن) است و شاخک پایینی قیمت آغازین(باز شدن)  را نشان می‌دهد و در مورد شمع قرمز این موارد برعکس هستند.

زیبایی این شمع‌ها در آن است که به طور واضح نشان می‎دهند بازار چه وضعیتی دارد و شاید در پیش‌بینی و شناسایی الگوهای متفاوت بازار به شما کمک کند.

الگوها و شاخص‌های زیادی در نمودار شمعی وجود دارد، موفقیت تجارت رمزارز به شناخت این الگوها وابسته است.

شاخص قدرت نسبی

شاخص قدرت نسبی یا RSI با مقایسه قیمت کنونی رمزارز و عملکرد قبلی آن، میزان استحکام و سرعت حرکت قیمت بازار را اندازه‌گیری می‌کند. این کار با مقایسه عظمت دستاوردها نسبت به زیان‎های اخیر صورت گرفته و نشان می‎دهد کدام رمزارز بیش از حد خریداری شده یا به فروش رفته است.

فرمول RSI به این شکل است:          RSI=100-(100/(1-RS))

در معادله بالا، RS نسبت «متوسط روزهای بالا بودن سکه» و «متوسط روزهای پایین بودن سکه» است.

خوشبختانه در حال حاضر لازم نیست چیزی را محاسبه کنید چون اکسچنج خودش این کار را برایتان انجام می‌دهد.

بنابراین بد نیست ببینیم نمودار RSI چه شکلی دارد. ما به بررسی نمودار BTC/USDT از Binance می‌پردازیم.

 تجارت رمزارز RSI

اندیکاتور RSI در بایننس

ازمنوی شاخص‌ها یا Indicators گزینه RSI را انتخاب می‌کنیم. با این کار یک نمودار آبی رنگ در زیر نمودار شمعی ظاهر می‌شود.

نمودار    RSIتجارت رمزارز

اندیکاتور RSI

حواستان باشد که ما نمودار RSI را به صورت روزانه چک می‌کنیم.

بسیار خب، چند مورد هست که در هنگام بررسی نمودار RSI باید به آنها توجه داشته باشید:

  • دامنه RSI از ۰ تا ۱۰۰ است
  • وقتی RSI برای یک سکه خاص به ۷۰ می‌رسد و حتی از آن هم گذر می‌کند می‌گوییم آن سکه رمزارز aka بیش از حد خرید شده یا overbought شده  در بالاترین مقدار ارزشی خود قرار گرفته و احتمال سقوط آن وجود دارد.
  • از سوی دیگر، اگر RSI به ۳۰ برسد، رمزارز به کمترین ارزش رسیده و احتمالا ارزشش بالا می‌رود.

با اینکه RSI یک شاخص مفید است، واقعیت این است که احتمال خطا در آن وجود دارد یعنی ممکن است درباره خرید و فروش سیگنال‌های کاذبی را نمایش دهد که در نتیجه افزایش زیاد یا افت قابل توجه قیمت رمزارز اتفاق افتاده باشد. به همین دلیل هم در هنگام پیش‌بینی قیمت آینده‌ی رمزارزها از ابزار RSI باید در کنار سایر شاخص‌ها استفاده کرد.

به نمودار RSI در این بخش نگاه کنید:

نمودار تجارت رمزارز

اندیکاتور RSI و کاربری آن

در حدود ۱۴ نوامبر، RSI برای BTC/USDT به زیر ۳۰ در منطقه افت فروش رسیده است. با این حال از آنجا که بازار افت داشته RSI در نهایت در اواخر ماه نوامبر صعود کرده است، کمی زیر ۳۰ مانده و بالاخره حدود ۱۷ دسامبر افزایش یافته است.

در کنار نمودار RSI باید به متوسط حرکت و باندهای Bollinger هم توجه داشته باشید.

کجا باید به تجارت رمزارز پرداخت؟

حال که نحوه شروع کار را می‌دانید بیایید ببینیم کجا می‌توان به تجارت رمزارز مشغول شد:

  • Coinbase: Coinbase یکی از محبوب‌ترین اکسچنج‌های جهان است. برای کاربران تازه‌کار بسیار ایده‌آل است و به شما اجازه می‌دهد با USD (دلار آمریکا) رمزارز بخرید.
  • Binance: این اکسچنج توسط فردی مرموز به نام Changpeng ‘CZ’ Zhao اداره می‎شود. از جزایر مالت راه‌اندازی شده و بیش از ۲۰۰ جفت تجارت رمزارز را ارائه می‌دهد. همانطور که در بالا هم گفتیم Binance محبوب‌ترین اکسچنج رمزارز در دنیا است.
  •  Bittrex: این اکسچنج آمریکایی از سال ۲۰۱۳ فعال بوده است. از امنیت بالایی برخوردار است و اگر می‎خواهید وارد تجارت رمزارز به رمزارز شوید پلتفرمی خوب برای شروع کار است.
  • Bitfinex: Bitfinex در سال ۲۰۱۲ در هنگ کنگ شکل گرفت. این اکسچنج در کنار دامنه متنوعی از رمزارزها امکان تجارت جفتی با دلار آمریکا (USD)، یورو (EUR) و پوند (GBT) را نیز ارائه می‌دهد.  
  • BitMEX: اگر یک تاجر باتجربه و پیشرفته هستید شاید BitMEX برایتان مناسب باشد. توسط آلگو-تریدرها، توسعه‌دهندگان و اقتصاددانان حرفه‌ای اداره می‌شود و یکی از شلوغ‌ترین اکسچنج‌هایی است که می‌توانید پیدا کنید.
  • Blockgeeks: اگر به دنبال یک فضای ساده و بدون دردسر برای خرید بیت کوین، بیت کوین کش، اتر و لایت کوین با کارت اعتباری هستید می‌توانید با کلیک در اینجا به مقصودتان دست پیدا کنید.

یک ابزار مفید: CoinMarketCap

Coinmarketcap.com یک ابزار بسیار مفید برای تاجرانی است که می‌خواهند نسبت به سلامت رمزارزهای متنوع یک چشم‌انداز داشته باشند. این وب‌سایت تمام رمزارزها را رتبه‌بندی کرده است که برای شناخت ارزش آنها نشانگر خوبی است. برای تجارت رمزارز خوب است با این سایت آشنا باشید.

تجارت رمزارز مهم

ابزار COIN MARKET CAP

ستون اول نمودار از سمت راست هم شاخص خوبی است که نشان می‌دهد آن سکه در طول زمان چه عملکردی داشته است.

جمع‌بندی: نحوه تجارت رمزارز

با خواندن این راهنما شما این موارد را یاد گرفتید:

  • چطور از طریق یک اکسچنج مانند Coinbase فیات را به رمزارز تبدیل کنیم
  • چطور با استفاده از کیف پول‌های داغ و سرد رمزارز خود را ذخیره کنیم
  • چطور با استفاده از BTC/ETH از طریق Binance سایر رمزارزها را بخریم
  • چطور نمودارهای فنی مخصوصا نمودار شمعی و RSI را بخوانیم

امیدواریم این راهنما برای شروع ماجراجویی شما در این راه توانسته باشد نظرتان را جلب کند. عمیقا امیدواریم مطالب ما برایتان مفید واقع شده باشد.