شبکه اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) در طی یک هفته برای دومین بار دچار حمله ۵۱ درصدی شد و امنیت این شبکه زیر سوال رفت. حمله ۵۱ درصدی در بلاک چین زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد یا سازمان بتواند بیش از ۵۰ درصد قدرت هش شبکه را در اختیار بگیرد. در ادامه این مطلب درباره حمله ۵۱ درصدی به اتریوم کلاسیک بیشتر توضیح می‌دهیم.

در تاریخ ۶ اوت، اترچین (Etherchain) در توییتی اعلام کرد استخر استخراج اتر ماین (Ethermine) پرداخت‌های استخر ETC را به دلیل اینکه در آخرین حمله به اتریوم کلاسیک بیش از ۴۰۰۰ بلوک سازماندهی مجدد شده بودند، غیرفعال کرده است.

هنوز مشخص نشده است حمله دوم هم توسط هکرهای قبلی صورت گرفته است یا هکرهای جدید با الهام از حمله قبلی دست به چنین کاری زده‌اند.

ویتالیک بوترین در پاسخ به افزایش حمله ۵۱ درصدی به اتریوم کلاسیک در توییتی گفته است:

اتریوم کلاسیک باید سریعا به مکانیسم اثبات سهام تغییر کند. حتی با وجود فرهنگ مخالف با ریسک این شبکه، در حال حاضر این تغییر کم خطرتر از نپذیرفتن آن است.

با وجود آسیب پذیری ظاهری در شبکه اتریوم کلاسیک، ارز ETC در حال حاضر با قیمت ۷/۰۵ دلار معامله می‌شود که نسبت به ۷ روز گذشته ۱/۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

حمله ۵۱ درصد به اتریوم کلاسیک

دومین حمله ۵۱ درصد به اتریوم کلاسیک در طی یک هفته

این مطلب راهم مطالعه کنید: اتریوم کلاسیک به دنبال پشتیبانی ازپروژه های استیبل کوین است

حمله اول به شبکه اتریوم کلاسیک در تاریخ ۲۹ ژوئیه تا ۱ اوت اتفاق افتاد. با وجود اینکه توسعه دهندگان اتریوم کلاسیک ابتدا گفتند این شبکه زیان قابل توجهی از این حمله ۵۱ درصدی ندیده است اما مشخص شد، حمله کنندگان موفق شده‌اند کمی بیش از ۸۰۰٫۰۰۰ ETC به ارزش ۵/۶ میلیون دلار را دوباره خرج کنند (double-spent) و ۱۷٫۵ بیت کوین را برای به دست آوردن قدرت هش این هک هزینه کنند. با وجود اینکه هنوز ارزش مالی حمله ۵۱ درصدی دوم روی شبکه اتریوم کلاسیک مشخص نشده است. البته بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد حمله کنندگان موفق شدند ۹۳٫۷۶۰ دلار تنها از طریق پاداش بلوک‌ها دریافت کنند.

این حمله پس از نارضایتی مشتریان OpenEthereum در تاریخ ۱۶ ژوئیه اتفاق افتاده است. تقریباً نیمی از گره‌های شبکه از جمله نودهای مهم استخراج و معامله که روی نرم افزار OpenEtheruem فعالیت می‌کردند، بلافاصله پس از اولین سازماندهی مجدد در تاریخ ۳۱ ژوئیه از کار افتادند.

بر اساس گزارش crypto51 این حمله ۵۱ درصدی به شبکه اتریوم کلاسیک با استفاده از قدرت هش اجاره شده از NiceHash به ازای هر ساعت ۱۲٫۰۲۸ دلار صورت گرفته است.

اتریوم کلاسیک در بین ۴۵ ارز دیجیتالی است که شدیدا در برابر حملات ۵۱ درصدی آسیب پذیر است. پیش از در ژانویه ۲۰۱۹ هم شاهد حمله ۵۱ درصدی روی این شبکه بودیم.

شما هم اگر اطلاعات بیشتری درباره حملات ۵۱ درصدی در شبکه‌های بلاک چین دارید می‌توانید از طریق کوین نیک دانش و تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: Cointelegraph و Coindesk