اخیراً شرکت تلکام، بزرگترین شرکت مخابراتی آرژانتین هدف یک حمله باج افزاری قرار گرفته است. اما تفاوت این حمله باج افزاری با بقیه هک‌ها این است که هکرها درخواست ارز دیجیتال مونرو (Monero) داشته‌اند و مقدار اخاذی آنها می‌تواند تا چیزی حدود ۱۵ میلیون دلار مونرو افزایش پیدا کند.

چندین کریپتوباز در توییترشان از مورد حمله قرار گرفتن بزرگترین شرکت مخابراتی آرژانتین از سوی یک باج‌افزار خبر داده‌اند. علاوه بر اینکه هنوز هویت هکرها شناسایی نشده است، آنها می‌خواهند ۷/۵ میلیون دلار رمزارز مونرو از تلکام آرژانتین اخاذی کنند.

تلکام برای مونرو هک شده است؟

تلکام بزرگترین شرکت مخابراتی آرژانتین است و سال ۱۹۹۰ تاسیس شده است. طبق گفته الکس کروگر، از تحلیلگران معروف ارز دیجیتال و چند نفر دیگر از فعالان این حوزه، اخیرا شرکت تلکام هدف یک حمله باج افزاری قرار گرفته و گروه هکر این حمله باج افزاری هنوز شناسایی نشده است.

البته این حمله تاثیری روی خدماتی که این شرکت به کاربرانش می‌دهد نگذاشته است. خطوط ثابت، خطوط موبایل و اینترنت در امان مانده‌اند. اگرچه هکرها توانسته‌اند چندین کامپیوتر ویندوزی تلکام را هک و رمزگشایی کنند و به اطلاعات خصوصی و حساس دست پیدا کنند.

این هکرهای ناشناس در قبال برنامه پاکسازی این حمله از تلکام درخواست ارز دیجیتال مونرو داشته‌اند و از طریق این ارز دیجیتال می‌خواهند اخاذی کنند. یکی از اسکرین‌شات‌‌هایی که منتشر شده نشان می‌دهد که هکرها از تلکام خواسته‌اند تا ساعت ۲۰:۲۳ روز ۲۱ جولای به وقت محلی مقدار ۱۰۹٫۳۴۵/۳۵ واحد مونرو (چیزی در حدود ۷/۵ میلیون دلار) به آنها پرداخت کند. اگر این شرکت تا زمان مشخص‌شده این انتقال را انجام ندهد مقدار اخاذی دوبرابر خواهد شد و به ۲۱۸٫۶۹۰/۷ (۱۵ میلیون دلار) خواهد رسید.

حمله باج افزاری ارز دیجیتال به تلکام آرژانتین
مهلت مقررشده هکرها به تلکام آرژانتین

جالب اینجاست که حتی هکرها روش انتقال مونرو را نیز برای نماینده‌های شرکت تلکام به‌صورت کامل توضیح داده‌اند.

حملات باج‌افزاری به این شکل هستند که هکرها به سیستم افراد، شرکت‌ها و یا سازمان‌ها نفوذ می‌کنند و اطلاعات حساس و خصوصی آنها را رمزگشایی می‌کنند. سپس از قربانی‌ها در قبال برنامه پاکسازی اخاذی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بدافزار لوسیفر سیستم‌های ویندوزی را مورد هدف قرار می‌دهد

آیا پای رویل در میان است؟

از آنجایی که هنوز هیچ گروه هکری مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، از شواهدی که از این حمله به‌جا مانده می‌شود رد پای یکی از معروف‌ترین گروه‌های این صنف را مشاهده کرد: رویل (REvil). اول اینکه در سابقه این گروه حملاتی مشابه حمله باج افزاری به تلکام را می‌شود پیدا کرد. مثلا صرافی ارز دیجیتال انگلیسی تراولکس که همین تازگی‌‌ها هدف حمله رویل قرار گرفت و مجبور شد ۲/۳ میلیون دلار بیت کوین پیاده شود.

به‌علاوه اینکه نشانه دوم حتی قانع‌کننده‌تر است. بعد از حمله به تراولکس، رویل اعلام کرد به‌علت اینکه بیت کوین قابل ردیابی است دیگر از این ارز دیجیتال استفاده نمی‌کند و در حملات بعدی به‌سراغ ارز دیجیتال مونرو خواهند رفت.

رویل مدعی است که ترکیب این ارز دیجیتال و مرورگر ناشناس تور می‌تواند فعالیت‌های مالی را کاملا پنهان کند، طوریکه پلیس و شرکت‌ها هیچ ردی از آنها پیدا نکنند. این گروه از نگرانی‌شان درباره ناشناس ماندن و امنیت‌شان گفته‌اند و اعلام کرده‌اند مجبورند از بیت کوین به سمت مونرو بروند.

منبع: CryptoPotato