پس از بحران مالی وال استریت در سال ۲۰۰۸، سرمایه‌گذاران و موسسات مالی تجربه‌های ارزشمندی را از این روزهای سخت به‌دست آوردند. شاید مهمترین تجربه‌ای که ثروتمندان بزرگ، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران کسب کردند این بود که نمی‌توان به ارزهای فیات و سنتی به عنوان یک سرمایه‌گذاری همیشه سودآور اعتماد کرد. خوشبختانه سال ۲۰۰۸ فقط یادآور رکود اقتصادی نیست، تاریخ ظهور ارزشمندترین اختراع مالی قرن ۲۱ یعنی فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال هم هست. وقتی ساتوشی ناکاموتو در آن سال وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد، حتی خوشبین‌ترین افراد هم نسبت به آن تردید داشتند. ایده امکان حذف واسطه و استفاده از یک دفتر کل عمومی برای تراکنش‌های مالی واقعا منحصربه‌فرد بود.

حالا بیش از گذشت ۱۱ سال از آن روز بیش از ۵۰۰۰ ارز دیجیتال در جهان وجود دارد. ارزش بیت کوین حالا چند هزار برابر بیش از سال ۲۰۰۹ است و فناوری بلاک چین هر روز بیشتر توسعه پیدا می‌کند و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال منتقدان زیادی هم داشتند. وارن بافت (Warren Buffet) یکی از ثروتمندترین مردان جهان هیچ‌وقت طرفدار بیت کوین نبوده است و آن را حباب توصیف کرد و به سرمایه‌گذاران توصیه کرد از آن دوری کنند. جیمی دایمون (Jamie Dimon) مدیرعامل جی پی مورگان هم بیت کوین را کلاهبرداری خواند و اعلام کرد هر کدام از کارمندانش که بیت کوین معامله کنند را اخراج خواهد کرد.

نه فقط بیت کوین بلکه همه ارزهای دیجیتال هنوز منتقدان زیادی دارند. شاید آخرین تکه پازل که می‌تواند که می‌تواند انتقادها را ساکت کند و در نهایت منجر به پذیرش همگانی ارزهای دیجیتال شود، استیبل کوین (Stablecoin) یا ارزهای ثابت باشد.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها یا ارزهای ثابت در واقع نوعی ارزهای دیجیتال هستند که نوسان کمتری دارند و معمولا توسط یک دارایی ذخیره پشتیبانی می‌شوند. این ذخیره پشتیبانی می‌تواند یک ارز فیات، یک ارز دیجیتال دیگر یا دارایی‌های دیگری باشد. استیبل کوین که اولین بار در سال ۲۰۱۴ اختراع شد دارای مزیت منحصربه‌فرد نوسان قیمتی کمتر نسبت به سایر ارزهای دیجیتال هستند.

هیچ سرمایه‌گذار بیت کوین مطمئنا نمی‌تواند دسامبر سال ۲۰۱۷ را فراموش کند. در آن تاریخ بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی بیش از ۱۷٫۰۰۰ دلار صعود کرد. در حالی که این موضوع خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران بلند مدت محسوب می‌شد اما سوالاتی را در مورد اینکه آیا ارزهای دیجیتال ابزار دائمی برای معامله هستند ایجاد کرد. تا اینکه به آوریل سال ۲۰۱۸ رسیدیم زمانی که قیمت بیت کوین به کمتر از ۷۰۰۰ دلار سقوط کرد و همه از شدت نوسانات بیت کوین مطلع شدند.

حالا استیبل کوین‌ها با پشتوانه دیگر ارزها آمده‌اند تا مشکل نوسانات شدید ارزهای دیجیتال را حل کنند. برای مثال ارز تتر (Tether) که با نام اختصاری (USDT) هم نمایش داده می‌شود به‌وسیله دلار ایالات متحده پشتیبانی می‌شود. در عین حال این ارز می‌تواند شفافیت و اعتماد عمومی که فناوری ارز دیجیتال بر پایه آن بنا شده است را با ثبات و نوسانات پایین همراه کند.

استیبل کوین و ارز دیجیتال

استیبل کوین های پشتیبانی شده توسط دلار امریکا

این مطلب راهم مطالعه کنید: رشد حجم بازار استیبل کوین ها؛ از صفر تا ده میلیارد دلار در عرض شش سال

این مزیت فوق العاده ارزهای ثابت یا همان استیبل کوین‌ها نقص اصلی ارزهای رمزنگاری‌شده سنتی را برطرف کرده و باعث پذیرش جریان اصلی مالی و سازمان‌ها شده است. سرمایه گذارانی هم که زمانی نسبت به معامله یا پس انداز در فناوری دفتر کل توزیع شده (distributed ledger) تردید داشتند، به این فناوری باز خواهند گشت.

پذیرش استیبل کوین ها

در واقع گسترش سیستم‌های پرداخت دیجیتالی شده در آینده نزدیک اجتناب ناپذیر است، در حالی که ارزهای دیجیتال قدیمی همچنان به رشد و شکوفایی خود ادامه می‌دهند، موسسات مالی زیادی به پذیرش استیبل کوین‌ها علاقه‌مند شده‌ا‌ند.

جالب است بدانید مدیرعامل جی پی مورگان تنها دو سال پس از که به طور علنی بیت کوین و فناوری ارزهای دیجیتال را کلاهبرداری خواند در فوریه ۲۰۱۹ از عرضه ارز جی پی ام (JPM coin) خبر داد که یک استیبل کوین مبتنی بر فناوری بلاک چین است. در حقیقت جی پی مورگان اولین بانک بزرگ در ایالات متحده است که از این فناوری استفاده می‌کند. همچنین صرافی ارز دیجیتال بایننس هم در سپتامبر ۲۰۱۹  از استیبل کوین پشتیبانی شده‌ی خود به وسیله دلار رونمایی کرد.

کارشناسان حوزه ارز دیجیتال و رمزارزها اطمینان دارند که استیبل کوین‌ها راهی را برای  تبدیل شدن ارزهای دیجیتال به جریان اصلی مالی در جهان ایجاد خواهند کرد. شما هم با این کارشناسان هم نظرید یا تحلیل متفاوتی دارید؟ منتظر نظرات و تحلیل‌های شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

 

منبع: cryptodaily