در این مطلب از کوین نیک، به یک معرفی جامع از استخر بیت کوین می‌پردازیم و ۷ استخر برتر در این زمینه را نیز معرفی می‌کنیم.

پیش از این در کوین نیک به معرفی جامع استخرهای استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining Pool) پرداخته بودیم. استخر استخراج این امکان را برای یک ماینر فراهم می‌کند تا منابع استخراج خود را با دیگر ماینرها به اشتراک بگذارند و از طریق آن بتوانند شانس استخراج بلوک‌های بیت کوین را افزایش دهند. استخرهای زیادی وجود دارند که هر کدام اندازه و نوع پرداختی متفاوت خود را ارائه می‌دهند.

استخرهای بزرگ‌تر، روش‌های پرداخت بیشتر، هزینه کمتر و عرضه پاداش منتظم‌تری دارند، اما استخرهای کوچک‌تر معمولا سود بیشتری را به حساب ماینرها واریز می‌کنند چرا که استخراج کنندگان کمتری در آن‌‌ها حضور دارند و بنابراین پاداش‌ها بین افراد کمتری تقسیم می‌شود.

استخر استخراج بیت کوین چیست؟

همانطور که می‌دانید، بیت کوین از طریق استخراج به دست می‌آید و سپس وارد بازار می‌شود. این وظیفه ماینرها یا استخراج کنندگان است که بیت کوین را استخراج کنند. به منظور این کار، این افراد باید توسط نرم‌افزارهای مخصوص و با استفاده از سیستم‌های سخت افزاری گران قیمت، معادلات بسیار پیچیده‌ی ریاضی را حل کنند. زمانی که یک معادله ریاضی توسط یک ماینر حل شود، او بیت کوین پاداش می‌گیرد.

در ابتدای کار بیت کوین، تعداد ماینرها زیاد نبود و به همین دلیل معادلات ریاضی و حل آن‌ها به سادگی با یک سیستم خانگی صورت می‌گرفت. اما امروزه با وجود میلیون‌ها نفر استخراج کننده، رقابت در این زمینه زیاد شده و هر چه تعداد بالاتر برود، حل معادلات ریاضی نیز به مراتب سخت‌تر می‌شود. این سیستم، «سختی استخراج» نامیده شده است و به گونه‌ای طراحی شده تا جریان بیت‌کوین‌های جدید در سیستم را به گونه‌ای هدایت کند تا آخرین بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ استخراج شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای استخراج بیت کوین با کامپیوتر

اما وجود هزاران هزار نفر ماینر باعث شده تا سختی استخراج به اوج خود برسد و سیستم‌های خانگی قادر نباشند به راحتی به این کار بپردازند؛ به نوعی، استخراج بیت کوین در خانه روشی منسوخ در ماینینگ محسوب می‌شود. هر چه که بیشتر و بیشتر مردم وارد واگن‌های این قطار پر جمعیت استخراج شوند، سختی استخراج به قدری بالا خواهد رفت که استخراج توسط یک سیستم خانگی هیچ چیز جز ضرر نخواهد بود؛ چه بسا که همین حالا نیز این کار برای سیستم‌های عادی به صرفه نیست.

بنابراین هزینه‌های ابتدایی مانند خرید سخت‌افزار مورد نیاز و همچنین هزینه‌های ادامه‌دار مانند مصرف سرسام آور برق و ایجاد محیطی کاملا خنک برای سیستم‌های ماینینگ، نه تنها برای یک فرد عادی سودی ندارد، بلکه در حقیقت این فرد عادی با این کار پول خود را نیز از دست خواهد داد.

ورود به استخر استخراج

استخر بیت کوین در حقیقت گروهی از ماینرها هستند که قدرت سخت‌افزاری استخراج خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و قدرت هش (توان محاسبه) را افزایش می‌دهند. هر چه که قدرت هش بیشتری داشته باشید، شانس بیشتری برای یافتن و اضافه کردن یک بلوک و دریافت پاداش بیت کوین خواهید داشت.

با وجود استخر بیت کوین، ماینرها قادر هستند بیشتر و سریع‌تر از حالت تک نفره، به حل معادلات ریاضی بپردازند. هر چند هنگامی که زمان پاداش دهی فرا برسد، میزان پاداشی که یک استخر بیت کوین به دست آورده است بین اعضای آن استخر تقسیم می‌شود؛ به طور دقیق‌تر، این تقسیم متناسب با میزان قدرت هشی که به این استخر اضافه کرده‌اند صورت می‌گیرد.

همچنین صاحبان هر یک از این استخر بیت کوین و ارزهای دیجیتال، هزینه‌ای (Fee) را برای ایجاد این استخرها و استفاده توسط ماینرها دریافت می‌کنند.

مفهوم استخر بیت کوین

استخر بیت کوین

چطور یک استخر بیت کوین انتخاب کنیم؟

قبل از انتخاب یک استخر بیت کوین برای انجام استخراج، بسیار مهم است که به یک سری فاکتور مهم توجه داشته باشید:

اندازه استخر بیت کوین: استخرهای بزرگ‌تر، پرداختی‌های منظم‌تری هم دارند. هر چند، میزان این پرداختی و پاداش کمتر است چرا که بین اعضای بیشتری تقسیم می‌شود. استخرهای کوچک، نسبت به استخرهای بزرگ نظم پرداختی کمتری دارند اما در عین حال پرداختی آن‌ها به مراتب بیشتر است. هر کدام را که انتخاب می‌کنید، باید به این موضوع توجه داشته باشید که زمان می‌برد تا پرداختی‌ها به ثمر بنشینند.

هزینه‌ها: برخی از استخرهای استخراج بیت کوین، از کاربران هزینه‌ای دریافت می‌کنند و برخی‌های دیگر این کار را انجام نمی‌دهند. این هزینه‌‌ها می‌تواند از نرخ ۰ درصد تا ۴ درصد را شامل شود.

قابل اطمینان و امن: بسیار مهم است که به امن بودن و قابل اطمینان بودن یک استخر بیت کوین توجه ویژه‌ای داشته باشید. چرا که باید مطمئن شوید آن‌ها از سرمایه شما دزدی یا تقلب نمی‌کنند یا حتی باید مطمئن شوید با هک حساب کاربری‌تان تلاش‌هایی که انجام داده‌اید را به باد ندهند. یک راه مناسب برای کاهش چنین ریسک‌هایی این است که عضو استخرهای کهنه‌کار و شناخته شده شوید. معمولا این گونه سایت‌‌ها، در انجمن‌های مختلف ارزهای دیجیتال بررسی و امتیازدهی می‌شوند و بهتر است قبل از عضویت، حتما به مطالعه آن‌ها بپردازید.

چگونگی پاداش استخر بیت کوین

قبل از این که بخواهیم در مورد روش پاداش دهی استخر استخراج بدانیم، نیاز به این داریم که ابتدا بدانیم سهام (Share) چیست و چه ارتباطی با ماینینگ دارد. به زبان ساده، سهام‌‌‌ها‌ واحد‌هایی هستند که اجازه می‌دهند صاحبان استخرها میزان مشارکت اشخاص ماینر را به نسبت تلاش و کوشش آن‌ها در هشینگ محاسبه کنند. هر زمانی که ماینرها توسط یک استخر به استخراج می‌پردازند، آن‌ها سهامی متناسب با میزان مشارکت خود در حل یک بلوک دریافت می‌کنند.

بنابراین ماینرها نسبت به میزان سهامی که دریافت کرده‌اند، از استخر استخراج پرداختی خود را که برابر با مقدار معینی ارز رمزنگاری شده است دریافت می‌کنند. البته لازم است بدانید که در مورد شبکه بیت کوین، سهمیه‌ها مخفی هستند و فقط به صورت داخلی در استخرهای استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند. بر اساس میزان سهام، نوع پرداختی استخر بیت کوین می‌تواند به چند روش صورت بگیرد:

پرداخت بر سهام (PPS و PPS+)

در این نوع طرح پرداختی که PPS یا Pay per Share نام دارد، ماینرها سهامی دریافت می‌کنند که می‌توانند توسط آن‌ها در هر مرحله از هش که بخواهند ارز خود را دریافت کنند. این روش به ماینرها اجازه می‌دهد تا بر اساس سهمی که در اختیار دارند، بدون در نظر گرفتن این که آیا یک بلوک حل شده است یا نه، میزان ارز خود را دریافت کنند.

برای بهره‌ بردن از چنین روشی،‌ اپراتورهای استخر بیت کوین از حساب خود به ماینرها پرداخت می‌کنند. از این طریق، نرخ سهام‌ها ثابت و میزان آن از پیش مشخص است. این روش یک نکته مثبت و یک نکته منفی دارد. نکته مثبت این است که پرداختی ماینرها را ضمانت می‌کند و ریسک عدم پرداخت برای مشارکت‌ را به کلی از بین می‌برد. اما نکته منفی این طرح، هزینه بالایی است که صاحبان استخر ماینینگ به دلیل کاهش ریسک برای پرداختی منظم به ماینرها، دریافت می‌کنند.

پرداخت بر اساس تناسب

همانند PPS، ماینرها سهام خود را در هنگام زمان کشف بلوک‌ها ارسال می‌کنند. هر چقدر که میزان قدرت هشینگ ماینر بالاتر باشد و مدت بیشتری به استخراج بپردازید، سهام به مراتب بیشتری هم می‌توانید برای دریافت پرداختی خود ارسال کنید. هنگامی که یک بلوک یافت شد، استخر مورد نظر نسبت به میزان سهامی که از سوی ماینرها ارسال شده است به آن‌ها هزینه پرداخت می‌کنند.

هر چند که در این نوع از سیستم پرداخت، ارزشی که از هر سهم دریافت می‌کنید، توسط تعداد سهام ارسال شده توسط همه ماینرها برابر خواهد شد. به زبان ساده‌تر، هر چه قدر که ماینرهای بیشتری به یک استخر اضافه شوند، ارزش هر سهم که دریافت خواهید کرد کاهش خواهد یافت.

بر اساس امتیاز

این نوع از روش پرداخت به این منظور طراحی شده تا جلوی ماینرها را از جست و خیز در استخرها بگیرد. به این صورت که زمان استخراج و همچنین قدرت هشینگ، در یک نرخ امتیاز‌دهی هش محاسبه می‌شود. هر چه قدر که بیشتر در یک استخر بمانید، امتیاز بیشتری کسب خواهید کرد و بنابراین ارزش سهام بیشتری نیز دریافت می‌کنید.

لحظه‌ای که از ماینینگ دست بکشید، امتیازی که تا پیش از این کسب کرده بودید کمتر می‌شود و به نسبت آن نیز ارزش سهام ماینر کسر خواهد شد. در این روش زمانی ماینرها پرداختی خود را دریافت می‌کنند که یک بلوک کشف شود.

پرداخت بر آخرین میزان سهم (PPLNS)

در این روش که Pay Per Last N Shares نام دارد، ماینرها تنها زمانی برای سهام دریافتی خود ارز دریافت می‌کنند که آن را در یک پنجره از پیش تعریف شده دریافت کرده باشند و با حل شدن یک بلوک خاتمه می‌یابد.

بر خلاف دیگر طرح‌های پرداختی، سهام دریافتی خارج از این پنجره، پاداشی دریافت نخواهند کرد. این پنجره می‌تواند بر اساس یک دوره زمانی تعریف شود (که روشی غیر متداول است) یا توسط رقم مشخصی که نشانه‌گر آخرین میزان سهام دریافتی تا هنگام حل شدن یک بلوک باشد.

برای مثال، اگر در یک پنجره تعریف شود که N برابر با ۱ میلیارد است، زمانی که یک بلوک یافت شد، تنها ۱ میلیارد آخر سهمیه‌ها، پاداش خود را دریافت می‌کنند. بر این اساس، این نوع روش پرداختی را «پرداخت بر اساس سهیمه شانس» نیز نام گذاری کرده‌اند. زیرا زمانی که این روش به خوبی اجرا شود، ماینرها نمی‌توانند پیش بینی کنند که چه زمانی برای ورود به یک استخر مناسب است و ممکن است به عنوان ماینری وارد شوند که هیچ سهمی از این ۱ میلیارد دریافت نکرده‌اند.

در این نوع روش پرداختی، در صورت دریافت سهام بیشتر به نسبت میزانی که در یک پنجره تعیین شده است، یک ماینر پاداش قابل توجه‌ای دریافت خواهد کرد اما در عین حال اگر سهمی در این پنجره دریافت نشود، ماینر هیچ پاداشی برای کاری که کرده است نخواهد گرفت.

اهمیت استخر بیت کوین

انواع استخر بیت کوین

معرفی ۷ استخر بیت کوین برتر

SlushPool.۱

این استخر بیت کوین در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و یکی از اولین استخرهای استخراج بیت کوین بود؛ بدون شک این SlushPool بود که راه را برای حضور دیگر استخرهای بیت کوین باز کرد. این استخر ماینینگ در جمهوری چک قرار دارد و از روش پرداختی امتیازی استفاده می‌کنند تا جلوی جست و خیز ماینرها را در یک استخر بگیرد. SlushPool برای حل هر بلوک، ۲ درصد از سهمیه پاداش را دریافت خواهد کرد. از دیگر مزیت‌های این استخر می‌توان به رابط کاربری آشنا و مناسب برای همه افراد اشاره کرد و  توسط آپدیت‌های منظم نیز جزییات بسیار جالبی به آن اضافه می‌شود. همچنین این استخر با توجه به تصمیمات خود نسبت به نوع پرداخت، ریسک تقلب ماینرها را نیز کاهش داده است. در حالی که SlushPool استخر بیت کوین بزرگی محسوب نمی‌شود، اما به عنوان یکی از بهترین‌ها شناخته شده است.

Antpool.۲

این استخر بیت کوین که در کشور چین تاسیس شده، یک استخر سایز متوسط محسوب می‌شود و از جمله نکات ویژه و قابل توجه آن این است که می‌توان بین روش پرداختی PPLNS با ۰ درصد هزینه صاحب استخر و روش PPS با ۴ درصد هزینه از بلوک و ۲ درصد هزینه از پرداختی ماینینگ، یکی را انتخاب کرد. اگر میزان موجود بالاتر از ۰.۰۰۱ بیت کوین باشد، این استخر پرداختی‌ها را به صورت یک بار در روز انجام می‌دهد.

همچنین این سایت به علت رابط کاربری شفاف خود توسط تازه کارها مورد تحسین قرار می‌گیرد. داشبرد این استخر بیت کوین به خوبی دریافت‌های و نرخ هش را به تصویر می‌کشد. همچنین این استخر ماینینگ از سیستم‌های امنیتی مختلفی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به احراز هویت دو مرحله‌ای، هشدار از طریق ایمیل و قفل کیف پول اشاره کرد.

BTC.com

این استخر بیت کوین بیشتر به خاطر کیف پول دیجیتالی و کاوشگر بلاکچین خود شناخته می‌شود و در سال ۲۰۱۶ نیز استخر اختصاصی خود را ایجاد کرد. این استخر استخراج بیت کوین، به عنوان بزرگ‌ترین استخر حال حاضر رمزارزها شناخته می‌شود. این استخر روش پرداختی خود با نام FPPS را دارد که شبیه به PPS عمل می‌کند. این استخر هزینه ۱.۵ درصدی را برای ماینرها در نظر گرفته است و آستانه پرداخت آن ۰.۰۰۱ بیت کوین است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخر استخراج چطور به کمک ماینرها می آید؟ 

F2Pool.۴

استخر بیت کوین نسبتا بزرگی که در سال ۲۰۱۳ افتتاح شد و سیستم پرداختی آن PPS است و البته هزینه بالای ۲.۵ درصدی را دریافت می‌کند. از نکات مثبت این استخر استخراج این است که علاوه بر بیت کوین، از استخراج لایت‌کوین، اتریوم، زی‌کش و چند ارز رمزنگاری شده دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. کمترین میزان دریافتی در طول روز توسط این استخر، ۰.۰۰۵ بیت کوین است.

همچنین بر خلاف بسیاری از استخرهای استخراج بیت کوین چینی، این استخر رابط کاربری انگلیسی دارد و با سادگی، همراه با ارایه اطلاعات مشخص و واضح طراحی شده است.

Kano CKpool

این استخر همچنین با نام KanoPool نیز شناخته می‌شود که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. این استخر بیت کوین سایز کوچکی دارد و روش پرداخت آن PPLNS است. همچنین هزینه‌ای که از ماینرها دریافت می‌کند .۰۹ درصد است. اما بدون در نظر گرفتن روش پرداخت این استخر ماینینگ، با هر بار بلوکی که پیدا می‌کنید، باید منتظر تایید بیش از ۱۰۱ بلوک بمانید تا پرداختی خود را دریافت کنید. از طرفی دیگر رابط کاربری این استخر چندان دوستانه و آشنا نیست. اما ویژگی مثبت Kabo CKpool، پشتیبانی از احراز هویت دو مرحله‌ای و یک لایه اضافی امنیتی است.

ViaBTC

این استخر در سال ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد و مرکز آن در چین قرار دارد. یک استخر بیت کوین متوسط که بسیاری از دیگر ارزهای دیجیتال نظیر لایت کون را نیز پیشتیبانی می‌کند. این استخر ماینینگ همچنین از دو نوع روش پرداخت بهره می‌برد. روش پرداخت PPS با ۴ درصد هزینه ماینرها و PPLNS با ۲ درصد هزینه ماینینگ. از جمله ویژگی‌های این استخر، میزان بالای زمان به کار (Uptime) از نظر اطمینان به سیستم است. به این معنی که این استخر به راحتی و بدون از کار افتادگی و مراقبت به کار خود ادامه می‌دهد.

BTC.top

این استخر جزو جدید‌ترین‌ها محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۷ آغاز به کار کرد و صاحب آن یکی از کارمندان سابق China Mobile است. این استخر بیت کوین سایز متوسطی دارد و در حال حاضر یک استخر خصوصی محسوب می‌شود که هر شخصی قادر نیست وارد آن شود.

نتیجه: در کدام استخر بیت کوین عضو شویم؟

اگر می‌خواهید از استخراج بیت کوین پول در بیاورید، عضویت در یک استخر ماینینگ بیت کوین حرکتی منطقی است و استخراج به صورت تک نفره کاری غیر منطقی. همانطور که مطالعه کردید، هر استخری اندازه، شیوه پداخت و هزینه‌های خاص خود را دارد.

اگر تازه کار خود را آغاز کرده‌اید، بهتر است که عضو یک استخر ماینینگ بزرگ و کهنه‌کار شوید تا کمی تجربه کسب کنید. زمانی که احساس کردید که می‌توانید میزان دریافت خود را بهبود ببخشید، زمان آن است که عضو یک استخر کوچک اما مطمئن‌تر شوید.