روز گذشته پیامرسان تلگرام قوانین مرتبط با استفاده از گرام ارز دیجیتال این شرکت که قرار است از ۹ آبان ماه منتشر شود را اعلام کرد اما این قوانین در مورد ایرانی‌ها با ابهام های زیادی روبرو است.

در بند نخست این قوانین در کنار الزام دارندگان به داشتن ۱۸ سال تمام آمده: «افراد و کشورهای تحریم شده یا مشمول مجازات حق استفاده از خدمات گرام را نخواهند داشت.»

اگرچه نام ایران به صورت مستقیم در این دستوالعمل آورده نشده از این بند می‌توان نتیجه گرفت، گرام به کاربران ایران خدمت رسانی نخواهد کرد.

البته ذکر شده این قوانین به روز خواهد شد و هرگاه تغییری در این شرایط ایجاد شود، به صورت رسمی اعلام خواهد شد.همچنین به کاربران متذکر شده استفاده از خدمات ارزدیجیتال تلگرام منوط به پذیرش قوانین است و در غیر اینصورت خدمت رسانی به کاربران صورت نمی‌گیرد.

در بخش دیگری از این قوانین آمده است:‌«ما این حق را برای خودمان محفوظ می داریم که هر زمان و به هر دلیلی بتوانیم خدمات یا حساب‌های کاربری شما یا دسترسی شما به خدمات را مسدود یا غیرفعال کنیم.»

بر اساس شرایط اعلام شده، با توجه به این‌که جزئیات هر تراکنش، اعتبارسنجی شده و سپس در بلاک چین TON ثبت می‌شود، کیف ‌پول گرام هیچ گونه کنترلی بر بلاک چین ندارد. در ادامه تلگرام اشاره کرده است که ممکن است تراکنش‌ها مشمول کارمزد نامعلوم باشند و این شرکت هیچ کنترلی بر تعیین میزان کارمزد‌ها ندارد.

در متن شرایط استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال تلگرام نوشته شده است:

ممکن است تراکنش‌هایی که توسط سرویس‌ها ثبت می‌کنید، تکمیل نشوند یا شاید با تاخیر مواجه شوند. ما هیچ کنترلی بر بلاک چین TON نداشته و توانایی تسهیل هرگونه درخواست لغو یا تغییری بر روی تراکنش‌هایی که ثبت کرده‌اید، نداریم.

کیف پول گرام کلید‌های خصوصی و عمومی، حروف بازیابی یا رمز عبور و سایر اطلاعات شناسایی مربوط به مشتری را در خود ذخیره نخواهد کرد و هیچگونه دسترسی به آن‌ها ندارد.

این شرکت تاکید کرد که مشتریان صرفاً خودشان مسئولیت مدیریت و حفظ امنیت حساب‌های خود را بر عهده خواهند داشت و درصورتی که اطلاعات مربوطه را گم کنند، تلگرام توانایی بازیابی دارایی‌ها را نخواهد داشت و کمکی از جانب این شرکت برای بازنشایی دارایی‌ها بر نخواهد آمد. بنابراین در صورت گم شدن اطلاعات ورود، ممکن است کاربر دیگر نتواند به گرام‌های خود دسترسی پیدا کند.

حال باید منتظر بود و دید تلگرام در قبال کاربران ایرانی که تعدادشان کم هم نیست چه سیاست عملی‌ای در پیش خواهد گرفت.