در طول تاریخ، هنر و فناوری رابطه پیچیده، اما مفیدی داشته‌اند. هر دو رشته، تخیل انسان را به فراتر از مرزهای خود سوق می‌دهند. وقتی با هنر یا فناوری در تعامل هستیم، چیز جدیدی یاد می‌گیریم و یک روش جدید برای مشاهده جهان کشف می‌کنیم. رابطه فناوری و هنر از اهمیت مهمی در فرهنگ انسانی برخوردار است. با این حال، طی چند دهه گذشته، میان هنر و فناوری با ظهور اینترنت، یک رابطه عشق و نفرت توامان ایجاد شده. اکنون جستجوگر Google Image دسترسی هر نوع اثر هنری را ساده کرده و کپی کردن فایل‌های دیجیتالی، به امر پیش پا افتاده‌ای تبدیل شده است. اگرچه این به معنی دستیابی بیشتر به هنر است، بدان معنی هم هست که هنر واقعی در مقابل طغیان نسخه‌های کپی شده، کم ارزش شده قرار گرفته است. کاربرد بلاک چین در هنر می‌تواند این حالت ‌را تغییر دهد. در مطالب قبل کاربرد بلاکچین در بانکداری و بهداشت و درمان را بررسی کرده‌ایم و نقش آن در عملکرد دولت‌ها در این حوزه را تشریح کردیم در این مقاله کوین نیک، ما راه‌هایی را که فناوری بلاک چین به تغییر هنر کمک می‌کند، بررسی خواهیم کرد.

تغییرات حوزه هنری و کاربرد بلاک چین در هنر

تعریف هنر بصری دشوار است، دقیقا به این دلیل که همیشه در حال تغییر بوده. هنرمندان دائما مرزهای آنچه را که امکان‌پذیر است، جابه‌جا می‌کنند. به تازگی، این مرزها به حوزه هنر دیجیتال که به عنوان فایل روی یک رایانه و نه در دنیای فیزیکی وجود دارد، گسترش یافته‌اند که شکاف فناوری – هنر را حتی کمتر از قبل کرده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاربرد بلاکچین در بهداشت و درمان چیست و چقدر از آن استفاده می‌شود؟

۱. کاربرد بلاک چین در هنر دیجیتالی

یک بخش از جنبش هنر دیجیتال، بر ایجاد هنر روی رایانه متمرکز است. این امر شاید به معنی ترسیم چیزی دیجیتالی، عکس‌برداری از تصاویر موجود یا نشان دادن چیزی به شکل GIF باشد. این نوع هنرها، زندگی خود را به صورت کد رایانه‌ای آغاز می‌کنند.

فناوری بلاک چین ایجاد این نوع هنر را آسان‌تر کرده و به آن اعتبار می‌بخشد. بسیاری از افراد حتی ممکن است بازی‌های بلاک چین یا کلکسیون بلاک چین را به عنوان انواع هنرهای دیجیتالی در نظر بگیرند. به عنوان مثال، Rare Pepeها، به عنوان یک هنر دیجیتال مطلوب، جایگاه آیینی به دست آورده‌‌اند. از این گذشته، هنر فقط به همان اندازه‌ای ارزش دارد که کسی حاضر باشد برای آن پول بپردازد.

مزایای کاربرد بلاک چین در هنر

بلاک چین در هنر دیجیتالی

۲. هنر ارائه شده به صورت دیجیتالی

شاخه دیگری از دنیای هنر دیجیتال، هنر ایجاد شده در دنیای واقعی است که به صورت دیجیتالی ارائه شده است. جمله‌ای در دنیای هنر دیجیتال وجود دارد که می‌گوید «صفحه نمایش‌ها دیوارهای جدید هستند.» علاوه بر این، با ظهور نمایشگرهای با وضوح بالا، صفحه نمایش‌ها می‌توانند نمایانگر آثار هنری با وفاداری فوق‌العاده بالا به هنر اورجینال باشند.

چگونه می‌دانید فایلی که نمایش می‌دهید، اصلی است و بالاترین کیفیت در دسترس است؟ فناوری بلاک چین می‌تواند به این امر کمک کند و فایل‌های تصویری با کیفیت بالا را تایید می‌کند.

۳. تولید و ارائه به صورت دیجیتالی

به طور فزاینده، هنری که به شکل دیجیتالی تولید و به همین صورت هم ارائه می‌شود، فرصت‌هایی را برای بلاک‌ چین جهت ایمن نگه داشتن کل چرخه ارزش یک اثر هنری فراهم می‌کند. همان طور که فناوری، بخش جدایی‌ناپذیر ایجاد، نمایش و فروش هنر می‌شود، شکاف هنر – فناوری هم دیگر وجود ندارد.

۴. خریدهای هنری ارزهای رمزنگاری‌شده

صنعت شکوفای دیگر، استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده برای خرید هنر است. ارزهای رمزنگاری‌شده برای این نوع معاملات مناسب هستند، زیرا به شما امکان می‌دهند فروشگاه‌های بزرگ با ارزش را به سرعت به هر فرد در جهان منتقل کنید. نیازی به صبر برای مجوز بانک‌ها جهت انتقال نیست و هیچ درصدی از تراکنش‌ها به پردازنده پرداخت داده نمی‌شود. این کاربرد بلاک چین در هنر به تسهیل خرید و فروش آثار هنری کمک می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نحوه پیشگیری از سرقت هویت در بلاکچین

۵. منشا هنر بلاک ‌چین

کاربرد بلاک چین در هنر، تنها به هنر دیجیتال محدود نمی‌شوند. آثار فیزیکی هنری هم از تایید صحت هنر بلاک ‌چین و بازارهای غیرمتمرکز بهره می‌برند.

یک کاربرد مهم، منشا هنری بلاک ‌چین است که به خریداران هنر کمک می‌کند تا تاریخچه مالکین قبلی را تا هنرمند اصلی تثبیت کنند. فایده استفاده از بلاک ‌چین این است که دفترچه اصلی آن تغییر‌ناپذیر است و تنها می‌توان چیزی به آن افزود. جعل، بدل یا تغییر منشا یک اثر هنری که یک ‌بار در بلاک ‌چین فهرست شده باشد، دشوار خواهد بود. با ورود بلاک ‌چین به بازار هنر، حتی برای آثار قدیمی‌تر، شکاف فناوری – هنر حتی بیشتر بسته شده و هنر آنالوگ را وارد عصر دیجیتال می‌کند.

۶. گسترش مرزهای آنچه که هنر نام دارد

یکی از عمده اثرات جانبی رشد هنر دیجیتال و کوچک شدن شکاف فناوری – هنر، یک احساس در حال گسترش است که هنر چه می‌تواند باشد. نه تنها Rare Pepe ها و Cryptokittyها اکنون به عنوان آثار هنری کسب موقعیت کرده‌اند، بلکه رمزنگاری سکه انیمه (ANI) و حتی نقاشی‌های MS Paint هم اکنون می‌توانند در بازارهای دیجیتالی فروخته شوند. اگر کسی مایل باشد هزینه‌ای برای آن‌ها بپردازد، ارزش آن ‌را دارند.

این نوع پروژه‌های هنری فناوری همچنان افکار از پیش تصور شده ما را راجع به این ‌که هنر قرار است چطور به نظر برسد، به چالش می‌کشند.

۷. مقرون به صرفه‌تر کردن هنر

با استفاده از بلاک‌ چین می‌توان اثری از هنر دیجیتالی را مستقیما از طرف هنرمند بدون واسطه خریداری کرد. در نتیجه، تبدیل شدن به یک جمع‌کننده آثار هنری هرگز ارزان‌تر از حالا نبوده است. همین الان، شما می‌توانید یک اثر هنری را با هزینه کمتر از ۱۰ دلار به صورت آنلاین خریداری کنید. فایلی که دریافت می‌کنید، یک چاپ مجدد از اصل آن نیست. در عوض، این یک نسخه اصلی و تایید شده است که بخشی از اجرای محدود (یا احتمالا بی‌نظیر در جهان) است.

مزایای کاربرد بلاک چین در هنر

هنر و بلاک چین

۸. دسترسی بیشتر به هنر

بازارهای هنری سنتی، قلمروی نخبگان است. آن‌ها آثار هنری را متناسب با سلیقه غربی‌های طبقه بالا جمع‌آوری کرده و به دست آن‌ها می‌رسانند. به هر حال، به محض دیجیتالی کردن هنر و ایجاد بازارهای هنری بلاک ‌چین، دسترسی همه افراد به آن بازارها برای همه آسان‌تر می‌شود. هر هنرمندی می‌تواند اثر خود را به هر فرد دیگری در جهان بفروشد، بدون این‌ که یک واسطه یا متصدی گالری بر سر راه باشد.

۹. قدرت تمرکززدایی برای فروش

این روند به سمت تمرکززدایی فروش هنری، به هنرمندان و صاحبان آثار هنری قدرت می‌بخشد تا آنچه را که می‌خواهند با هنرشان انجام دهند. خرید‌و‌فروش هنر می‌تواند بسیار سریع‌تر از بازارهای هنری سنتی اتفاق بیفتد. شاید بخواهید یک اثر را بخرید تا به مدت یک هفته نمایش داده شود و سپس هفته بعد آن ‌را مجددا بفروشید. این امر با وجود بازارهای هنری غیرمتمرکز بلاک‌ چین، امکان‌پذیر است.

وقتی آن اثر را می‌فروشید، می‌توانید پیشنهادهایی را از سراسر جهان دریافت کنید. به زودی، قراردادهای هوشمند معاملات را تسهیل می‌کنند و اطمینان می‌دهند که وجوه خود را دریافت کرده‌اید، فایل به گیرنده منتقل شده و نسخه اصل، دیگر در رایانه شما وجود ندارد. این یک کاربرد بلاک چین در هنر است که کمتر به آن توجه شده است.

۱۰. گالری‌های دیجیتال

گالری‌های هنری مدت‌ها است که یک فضای فیزیکی هستند و به احتمال زیاد به این زودی‌ها از بین نمی‌روند. با این حال، انتقال هنر – فناوری بدان معنی است که گالری‌ها به طور فزاینده‌ای در حال دیجیتالی شدن هستند. کاربرد بلاک چین در هنر، می‌تواند یک بازار هنری که DAO، کاملا بدون مالکیت است، راه‌اندازی کرده و از قراردادهای هوشمند برای تسهیل معاملات هنری استفاده کرد.

امیدواریم مقاله ۱۰ کاربرد بلاک چین در هنر برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!