ایجاد کیف پول بیت کوین یکی از ملزومات خرید و فروش بیت کوین است و سایت Bitcoin.com یکی از معتبرترین منابع در این خصوص است دراین نوشتار با یک بسته ترکیبی کیف پول آشنا می‌شوید. در حقیقت این کیف پول یک اپلیکیشن غیر متولی برای رمزارزهای Bitcoin Cash یا BCH و Bitcoin Core یا BTC به شمار می‌رود. یکی از مفید‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن پشتیبانی از مشخصه‌ای به نام «کیف پول مشترک» است. به این مشخصه، کیف پول چند امضایی (یا multisig) هم می‌گویند. دو یا چند نفر می‎توانند به این کیف پول دسترسی داشته باشند و لازم است حداقل یک مورد از این افراد برای برداشت BCH از کیف پول مشترک، تعیین شده باشد.

در این مقاله از کوین نیک تصمیم داریم راهنمای ایجاد کیف پول مشترک را در اختیار شما قرار دهیم و درباره مزایا و معایب آن نیز سخنی خواهیم داشت پس تا انتهای این پست با ما همراه باشید.

مراحل ایجاد کیف پول بیت کوین

کیف پول دیجیتال بیت کوین

ایجاد کیف پول مشترک بیت کوین با پیروی از ۵ مرحله

۱. اپلیکیشن Bitcoin.com Wallet برای iOS، اندروید، ویندوز، لینوکس و مک موجود است. اپلیکیشن سیستم عامل مورد نظر خود را دانلود کنید.

۲. از صفحه خانه روی علامت «+» در منوی Bitcoin Cash Wallets کلیک کنید تا یک کیف پول جدید ایجاد کنید.

۳. از منوی Add Wallet گزینه Create shared wallet را انتخاب کنید.

۴. نام کیف پول (wallet name)، نام خودتان (your name)، تعداد کل افراد دارای دسترسی (Total number of copayers) و تعداد امضای لازم برای ارسال BCH از کیف پول مشترک (Required  number of signers) را تعیین کنید.

نکته: تعداد کل افراد یا Total number of copayers به تعداد افراد یا دستگاه‌هایی گفته می‌شود که به کیف پول دسترسی خواهند داشت. منظور از عبارت Required number of signers هم تعداد افراد یا دستگاه‌هایی است که قبل از انجام یک تراکنش در مورد کیف پول، باید به صورت دستی آن را تایید کنند.

۵. بعد از ایجاد کیف پول، برای سایر افرادی که می‌خواهید در مالکیت کیف با آن‌ها شراکت داشته باشید کد دعوت را به اشتراک بگذارید. این کد می‌تواند قابل اسکن بوده یا اینکه ممکن است به صورت یک پاراگراف قابل کپی و پیست باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ذخیره کردن بیت کوین در کیف پول الکترونیک چطور انجام می شود؟

چرا باید از کیف پول مشترک استفاده کنیم؟

  • امنیت: کاربری که از چندین دستگاه استفاد می‌کند می‌تواند از کیف پول مشترک برای افزایش قابلیت امنیت تراکنش‌های خود بهره ببرد. با ایجاد کیف پول مشترک، حتی اگر دستگاه تلفن همراه شما دزدیده شود، دزد قادر نخواهد بود بدون دریافت تاییدیه از سایر دستگاه‌ها، از کیف پولتان چیزی خرج کند.
  • حسابداری: کیف پول مشترک به شرکا اجازه می‌دهد به سوابق تراکنش‌های انجام شده دسترسی داشته باشند.
  • نیاز به تایید: برای انجام خرید اینترنتی یا شرط بندی آنلاین هم به تایید شرکا نیاز است.
  • رای گیری برای استفاده از وجوه: اگر کیف پول برای یک سازمان ایجاد شده، هزینه‌ها تنها زمانی قابل ارسال خواهند بود که مجوز و تاییدیه لازم برای خرج شدن آن به دست آمده باشد.

برای درک بهتر نحوه استفاده از کیف پول مشترک به این مثال توجه کنید: جاسمین می‌‌خواهد برای پرداخت حقوق کارکنان یک کیف پول مشترک برای شرکت ایجاد کند. او می‌خواهد خودش و ۳ نفر از مدیران به این کیف پول دسترسی داشته باشند. این کیف پول، حقوق کارکنان را هر ماه به حسابشان واریز می‌کند. او کیف پول مشترک شرکت را کیف پول پرداخت حقوق یا Payroll Wallet نامگذاری می‎کند. سپس نام خودش را اضافه کرده و برای تعداد افراد دارای دسترسی عدد ۴ (خودش و ۳ مدیر) را وارد می‎‌کند. در پایان برای تعداد افرادی که باید تراکنش‌ها را تایید کنند عدد ۳ را وارد می‌کند. این یعنی ۴ نفری که به کیف دسترسی دارند می‌توانند درخواست پرداخت داشته باشند اما این پرداخت تا زمانی که ۳ نفر از این ۴ نفر آن را تایید نکرده‌اند قابل پرداخت نیست.

به خاطر داشته باشید که

کیف پول‌های چند امضایی درست مثل کیف پول‌های معمولی هستند. هیچ استثنایی هم وجود ندارد: هر یک از شرکای کیف پول دارای یک کلید اختصاصی هستند که به آن‌ها دسترسی نسبی به کیف پول را می‌دهد. خیلی مهم است که همه شرکا یک بک‌آپ از کیف پول مشترک داشته باشند. اگر شما به ایجاد کیف پولی مبادرت کنید که ۳ نفر به آن دسترسی داشته و تراکنش‌ها باید توسط هر ۳ نفر تایید شود، درصورتی که یکی از این شرکا دستگاه خود را گم کند (و بک‌آپ نداشته باشد)، یا یکی از اعضا سرکشی کرده و دلش نخواهد هیچ تراکنشی را تایید کند، مبالغ موجود در کیف پول برای تمام شرکا غیرقابل دسترس خواهد بود! به همین دلیل هم ما ایجاد کیف پول هایی که برای تراکنش نیاز به تایید کل اعضا دارد را توصیه نمی‌کنیم. همانطور که می‌بینید، کیف پول‌های چند امضایی به چندین دلیل دارای مزیت هستند. برای ایجاد کیف پول مشترک خود  اپلیکیشن Bitcoin.com Wallet را دانلود کنید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص خرید ارزهای دیجیتال با ما همراه باشید.