در سال ۲۰۱۸ همچنان شاهد ظهور تعدادی از پلتفرم‌های صرافی غیرمتمرکز بودیم و صرافی IDEX در بازار یک تازه‌وارد محسوب می‌شود که با ورود خود تغییراتی ایجاد کرده است. IDEX یک صرافی قرارداد هوشمند غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است که امکان معامله در زمان واقعی را فراهم می‌کند و از توان عملیاتی معاملاتی بالایی برخوردار است. تیم پشتیبان این پروژه قصد دارد پلتفرم صرافی غیرمتمرکز را به یکی از پیشرفته‌ترین DEXهای اتریوم تبدیل کرده و معامله‌گرانی را جذب کند که به‌دنبال تبادل طیف گسترده‌ای از توکن‌ها در شبکه اتریوم هستند.

در این مطلب از کوین نیک می‌خواهیم در مورد IDEX صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این صرافی بپردازیم.

بررسی اجمالی

صرافی IDEX بخشی از پروژه آرورا (Aurora) است که مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها و پروتکل‌های اتریوم محسوب می‌شود و یک پلتفرم بانکی و مالی غیرمتمرکز را تشکیل می‌دهد. هدف تیم آرورا فراهم‌کردن یک شبکه مالی پیشرفته، باز و پایدار است که در دسترس همه افراد جهان قرار داشته باشد. آرورا شامل صرافی IDEX، ارز پایدار Boreal، پروتکل صرافی غیرمتمرکز Snowglobe و سرمایه غیرمتمرکز، یک راه‌حل بانکی دیجیتالی برای جامعه ارزهای رمزنگاری‌شده است.

بررسی اجمالی

صرافی IDEX

آرورا توسط گروهی از علاقه‌مندان به ارزهای رمزنگاری‌شده و Aurora Labs S.A. تاسیس شده است. این شرکت در جمهوری پاناما قرار دارد. مدیر عامل شرکت، الکس ورن (Alex Wearn) دارای دو مدرک MBA (در امور مالی و بهره‌برداری) و کارشناسی ارشد (در طراحی و نوآوری) از دانشکده مدیریت Kellogg است. او یک تیم اختصاصی را هدایت می‌کند که وظیفه تاسیس آرورا و IDEX را بر عهده دارند.

تیم آرورا فروش توکن‌هایی را انجام داد که در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۸ به پایان رسید و در مجموع ۳۸/۵۴۱۱ اتریوم به دست آورد. صرافی IDEX خیلی زود پس از آن به بهره‌برداری رسید و به‌سرعت ثبات پیدا کرد و در حال حاضر ارزش تجارت روزانه آن، بیش از ۱۰ میلیون دلار است.

بررسی اجمالی

تیم آرورا

با وجود این‌که صرافی IDEX به‌تازگی پلتفرم خود را راه‌اندازی کرده است، کاربران زیادی به سمت آن جذب شده‌اند؛ زیرا با توجه به این‌که در حال حاضر حجم معامله‌های موجود در سایت تحت سلطه سکه‌های ICO آن‌ها است (مانندDock ،Pundi X ،Tomochain و BABB)، به دارندگان توکن ERC-20 اجازه می‌دهد تا به‌سرعت ارزهای مورد علاقه خود را فهرست‌بندی و معامله کنند. تیم پشتیبان IDEX از سقوط EtherDelta بهره‌مند شده‌ است و همچنین تعدادی از ویژگی‌های کلیدی را اجرا کرده‌ که امکان متمایز بودن IDEX را فراهم می‌آورد.

ویژگی‌های صرافی IDEX

  • کارآمدی: پلتفرم IDEX از یک رابط کاربری ساده، اما با طراحی عالی استفاده می‌کند و از ویژگی‌هایی مانند نمودارهای TradingView و کیف‌پول‌های رمزگذاری‌شده در آن بهره می‌برد. صرافی IDEX تجربه یک معامله سریع و کاربرپسند را فراهم می‌‌آورد. همچنین یک موتور معاملاتی خارج زنجیره‌ای را مورد استفاده قرار می‌دهد که در کنار قرارداد هوشمند اتریوم کار می‌کند. ساختار خارج از زنجیره، تجربه معامله را مدیریت می‌کند، در حالی ‌که قرارداد هوشمند وجوه، مجوز معامله و تسویه حساب نهایی را کنترل می‌‌کنند. این امر به کاربران امکان می‌دهد معامله‌هایی مداوم و بدون نیاز به انتظار برای استخراج داشته باشند.
  • امنیت: استفاده از یک قرارداد هوشمند، موتور معاملاتی و یک داور پردازش معامله‌ها، باعث می‌شود که تمام دارایی‌ها در پلتفرم ذخیره شوند و کلیه تسویه‌حساب‌های معامله‌های اجرا شده، فقط توسط کلیدهای شخصی کاربر مجاز هستند. همچنین صرافی IDEX از رمزگذاری کامل کلید شخصی استفاده می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد از طریق کیف پول‌های Metamask و Ledger معامله‌ها را انجام دهند.
  • پشتیبانی مشتری: تیم پشتیبانی برای مقابله با هرگونه مشکلی آماده است و کاربران می‌توانند با استفاده از فرم تماس با این تیم تماس بگیرند. تماس با تیم IDEX بسیار آسان است و از طریق حساب توییتر و گروه تلگرام هم می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید. علاوه بر این، یک بخش FAQ وجود دارد که به رایج‌ترین مسائل می‌پردازد. همچنین تعدادی راهنما به‌صورت شفاف نوشته ‌شده‌اند که به کاربران برای کار در پلتفرم کمک می‌کنند.
  • گزینه‌های معاملاتی: صرافی IDEX محدوده خوبی از گزینه‌های معاملاتی را فراهم می‌کند و کاربران به حد مجاز و سفارش‌های بازار، کنسل‌کردن بدون نیاز به پرداخت هزینه و امکان انجام بسیاری از معامله‌ها به‌طور همزمان، دسترسی دارند.
  • فناوری: در حالی‌ که IDEX غیرمتمرکز است، تمام مزایای یک سیستم صرافی غیرمتمرکز ترکیبی را فراهم کرده و کلیه معامله‌های کاربران را مدیریت می‌کند. پس از خاتمه کار کاربران در یک معامله، این صرافی، معامله را در بلاک‌چین اتریوم پخش کرده، مانده‌حساب‌ها را به‌روز می‌کند و سفارش رزروها را انجام می‌دهد. در نتیجه، صرافی IDEX با استفاده از یک مدل ترکیبی پیشرفته، تجربه کاربری شبیه به یک تبادل متمرکزتر یا یک پلتفرم را فراهم می‌کند.
ویژگی‌های صرافی IDEX

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاربرد بلاکچین در بهداشت و درمان چیست و چقدر از آن استفاده می‌شود؟

نحوه ایجاد یک حساب کاربری در صرافی IDEX

هنگامی ‌که برای اولین‌بار از سایت بازدید می‌کنید، با یک پیام پاپ‌آپ به شما خوش‌آمدگویی می‌شود که گزینه «Explor» سایت یا «Unlock Wallet» را به شما ارائه می‌دهد. صفحه اصلی همچنین دارای تب‌هایی در سمت راست بالای صفحه است که به کاربران امکان می‌دهد قفل یک کیف پول را باز کرده یا یک کیف پول جدید ایجاد کنند.

نحوه ایجاد یک حساب کاربری در صرافی IDEX

حساب کاربری در صرافی IDEX

باز کردن قفل کیف پول

برای واریز وجه در قرارداد هوشمند این صرافی، می‌توانید کیف پولی را که قبلا در اختیار داشتید، با آن ادغام کنید. IDEX هنگام باز کردن قفل کیف پول در این صرافی، ۴ گزینه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

بازکردن قفل کیف پول

قفل کیف پول

فایل Keystore: شما می‌توانید کلید شخصی خود را از طریق یک پرونده Keystore بارگذاری کنید که از قبل در اختیار دارید.

۱. کلید شخصی: برای دسترسی به آدرس اتریوم که ایجاد کرده‌اید، می‌توانید کلید شخصی خود را وارد کنید.

Metamask.۲: می‌توانید وارد کیف پول Metamask خود شوید و آن را با صرافی IDEX ادغام کنید.

۳. کیف پول Ledger: می‌توانید از Ledger Nano S خود در این صرافی استفاده کنید و نقل‌و‌انتقالات را مستقیما با آن انجام دهید.

۴. استفاده از Metamask یا کیف پول Ledger Nano امن‌ترین گزینه‌ها هستند، زیرا کلیدهای شخصی شما در سایت قرار ندارند و به همین دلیل در معرض خطر هک‌های DNS نیستند.

ساخت یک کیف پول جدید

ساخت یک کیف پول جدید

ساخت یک کیف پول جدید

برای ایجاد یک کیف پول جدید در این صرافی می‌توانید یک رمز وارد کنید. پس از آن IDEX یک کلید شخصی ایجاد کرده و یک فایل JSON قابل بارگیری را برای ذخیره‌سازی شما تولید می‌کند.

نحوه تجارت در صرافی IDEX

وقتی کیف پول را ادغام کردید، باید مبلغی در قرارداد هوشمند صرافی واریز کنید. این‌ کار وجوه شما را ایمن نگه می‌دارد و به صرافی اجازه می‌دهد تا معامله‌ها را مستقیما به شبکه اتریوم منتقل کند. با کلیک‌کردن روی تب «مانده‌ها» در بالای صفحه می‌توانید واریز را انجام دهید و همچنین قیمت سوخت اتریوم مبادله را تنظیم کنید.

نحوه تجارت در صرافی IDEX

تجارت در صرافی IDEX

هنگامی‌ که ETH یا DAI را از کیف پول خود به صرافی ارسال کردید، می‌توانید معامله کنید و از تمام عملکردهای نمودار و ویژگی‌های معاملاتی استفاده کنید.

صرافی IDEX جفت‌های معاملاتی را در ETH یا DAI ارائه می‌دهد، بنابراین پس از واریز وجه به هر یک از آن‌ها، می‌توانید برای شروع تجارت به صفحه معاملاتی «Exchange» مراجعه کنید. در ستون سمت چپ می‌توانید جفت‌های معاملاتی ETH و DAI را ببینید. بنابراین می‌توانید هرکدام که دوست دارید را انتخاب کنید و سپس زیر آن، فهرست توکن‌ها برای معامله در دسترس شما قرار دارد. با کلیک روی یکی از این موارد، بارگیری آن انجام می‌شود و شما می‌توانید نمودار قیمت و نمودار عمق را در سمت راست، همراه با سایر اطلاعات مانند آخرین قیمت و حجم معامله‌های ۲۴ ساعت را مشاهده کنید.

نحوه تجارت در صرافی IDEX

نمودار قیمت صرافی IDEX

برای انجام یک معامله، به‌دنبال جعبه‌های Buy و Sell در زیر نمودارهای اصلی باشید؛ جایی‌که در آن می‌توانید قیمت و مبلغ مورد نظر خود را برای معامله وارد کنید. در زیر آن سفارش رزرو را مشاهده می‌کنید که سوال‌ها و پیشنهادات را فهرست می‌کند تا از قیمت معامله‌های فعلی مطلع شوید.

نحوه تجارت در صرافی IDEX

جعبه‌های Buy و Sell صرافی IDEX

ارزهای پشتیبانی‌شده

IDEX به‌عنوان یک صرافی مبتنی بر اتریوم، منحصرا با توکن‌های اتریوم و ERC20 معامله می‌کند. سکه‌های باثبات مانند OMG ،BAT ،REP و ICX و همچنین سکه‌های جدیدتر مانند MKR ،TOMO ،CPC و HAV همگی پشتیبانی می‌شوند. با گسترش شبکه اتریوم، IDEX به دسترسی به طیف گسترده‌ای از توکن‌ها ادامه خواهد داد و همچنین یک کانون مهم برای توکن‌هایی است که به‌تازگی پس از ICO خود منتشر شده‌اند.

صرافی IDEX همچنین حاوی توکن AURA، یک ارز بومی است که کاربران را ترغیب می‌کند تا سکه خود را سرمایه‌گذاری کرده و به پشتیبانی از شبکه کمک کنند. توکن AURA به سهامداران امکان می‌دهد تا سهمی از هزینه‌های تولید شده توسط IDEX و سایر محصولات Aurora را به‌دست آورند. با سرمایه‌گذاری در AURA، اپراتورهای گره، متناسب با درصد سهم خود پاداش می‌گیرند و ۵۰ درصد هزینه‌ها به سهام‌داران AURA اختصاص داده می‌شود. معامله‌گران همچنین می‌توانند از سکه Boreal برای پرداخت هزینه‌های معاملاتی یا به‌عنوان یک ارز پایه پایدار استفاده کنند.

هزینه‌های صرافی IDEX

برای سازندگان بازار یا کاربرانی که سفارش جدیدی را در سفارش رزرو ایجاد می‌کنند و نقدینگی را بهبود می‌بخشند، هزینه تولیدکننده ۰.۱ درصد است. گیرند‌ها یا هر فردی که سفارش رزرو را پر کرده و نقدینگی را برداشت کند، ۰.۲ درصد هزینه دریافت می‌کند. همچنین گیرند‌ه‌ها مسئولیت پرداخت هزینه‌های سوخت مبادله را بر عهده دارند. IDEX این فرآیند را در صفحه FAQs خود توضیح می‌دهد.

هر معامله تقریبا به‌اندازه K۱۴۰ سوخت هزینه دارد و هزینه سوخت تقریبا ۱.۵ برابر بیشتر از EtherDelta است، اما کاربران IDEX برای سفارش‌های یکسانی رقابت نمی‌کنند و خطر به‌هدررفتن سوخت را ندارند. IDEX به کاربران امکان می‌دهد معامله‌ها را بدون پرداخت هزینه سوخت فسخ کنند، شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی، معامله‌ها در IDEX را لغو کنید، زیرا تمام معامله‌ها توسط این صرافی انجام می‌شوند. قرارداد هوشمند این صرافی، مسئولیت پخش معامله‌ها در شبکه را برعهده دارد و صرافی می‌تواند معامله را تا زمانی فسخ کند ‌که برای استخراج فرستاده شود.

IDEX همچنین از حداقل محدودیت‌های سفارش و برداشت استفاده می‌کند. حداقل محدودیت سفارش ۲۰ دلار برای سازندگان و ۱۰ دلار برای دریافت‌کنندگان است. حداقل حد برداشت هم ۱ دلار است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نحوه پیشگیری از سرقت هویت در بلاکچین

آیا صرافی IDEX بی‌خطر است؟

صرافی IDEX از تعدادی پروتکل استفاده می‌کند که برای به‌‌حداکثررساندن امنیت روی این پلتفرم طراحی شده‌اند و هر کلید شخصی که مستقیما در این صرافی قابل دسترسی است، در حافظه مرورگر رمزگذاری و ذخیره شده و از خارج اپلیکیشن IDEX قابل دسترسی نیست. علاوه بر این، کلیدهای شخصی تنها به‌صورت محلی برای امضای معامله‌ها و هنگام خروج کاربران در دسترس هستند. کلیدهای شخصی آن‌ها از حافظه پاک می‌شوند.

علاوه بر این، قراردادهای هوشمند این صرافی، وجوه را به‌صورت ایمن قفل می‌کنند تا زمانی‌ که کلید شخصی برای انتقال آن‌ها، معامله را امضا کند. بنابراین کاربران می‌توانند وجوه خود را بدون نگرانی در این صرافی نگه دارند، زیرا وجوه در قراردادهای هوشمند در صندوق اتریوم نگه داشته می‌شوند و همیشه تحت کنترل کاربر هستند. IDEX بدون اجازه کاربران برای تکمیل کار، نمی‌تواند هیچ معامله‌ای را پردازش کند. این تیم همچنین شامل یک «دریچه فرار» است که به کاربران اجازه می‌دهد تا پس از یک دوره مشخص از عدم فعالیت، مستقیما از قرارداد هوشمند خارج شوند. در نتیجه، حتی اگر سرورهای IDEX غیرقابل دسترسی شوند، کاربران باز هم می‌توانند وجوه خود را برداشت کنند.

همچنین این پلتفرم کیف پول سخت‌افزاری Metamask و Ledger Nano را در خود جای داده است که یک لایه امنیتی اضافی مهم را به آن میفزاید، زیرا هر دو روش به کاربران امکان می‌دهند بدون نیاز به افشای کلیدهای شخصی خود، در صرافی IDEX معامله کنند. با هر وب‌سایت ارزهای رمزنگاری‌شده، همیشه امکان به‌خطرافتادن ارائه‌دهنده خدمات نام دامنه یا ربودن URL وجود دارد. با این ‌حال، از آن‌جا که نیازی به واردکردن کلیدهای شخصی شما نیست، خطر تهدید برای دست‌کاری، بسیار کاهش می‌یابد.

نتیجه‌گیری

با وجود این‌ که IDEX در ماه ژانویه راه‌اندازی شده است، به‌سرعت در زمینه رقابتی صرافی‌های غیرمتمرکز ثبات پیدا کرده و تعداد قابل توجهی از کاربران سابق EtherDelta را به خود جلب کرده است. این صرافی از نظر تعداد کاربر و حجم معامله‌ها همچنان در حال رشد است و از یک مدل منحصربه‌فرد تسویه‌حساب معامله‌ها استفاده می‌کند که به IDEX امکان می‌دهد تا برای کاربرانش تجربه معامله بی‌دردسرتری را در مقایسه با سایر صرافی‌های غیرمتمرکز فراهم آورد.

صرافی IDEX قادر به پشتیبانی ترکیبی از معامله‌ها در زمان واقعی، توان عملیاتی معاملاتی بالا، موتور معامله‌های خارج زنجیره‌ای و قرارداد هوشمند است تا یک پلتفرم اجرای سریع و ایمن یک معامله را در اختیار کاربران قرار دهد. IDEX در سطحی از سرعت و تجربه کاربر عمل می‌کند که در صرافی‌های متمرکزتر مشاهده می‌شود. در عین حال مزایای امنیتی یک عملیات غیرمتمرکز را هم فراهم می‌کند.

با وجود این، تعدادی صرافی غیرمتمرکز وجود دارند که برای شبکه اتریوم کار می‌کنند و پروژه‌هایی مانند ForkDelta ،Radar Relay، پارادکس، شبکه Kyber و Ethfinex، همه برای هر فردی ‌که به‌دنبال معامله توکن‌های ERC-20 باشد، گزینه‌های مناسبی هستند. با این‌ حال، IDEX یک پلتفرم با سطح خوبی از حجم معامله‌ها است و به‌دلیل این‌ که یک مقصد محبوب برای معامله سکه‌هایی است که اخیرا از فروش توکن‌ها آزاد شده‌اند، در موقعیت خوبی قرار دارد تا در رقابت خود پیشتاز بماند.

در نتیجه، IDEX گزینه خوبی برای هر فردی است که به‌دنبال خرید توکن‌های ERC-20 می‌باشد و نمی‌تواند آن را در سایر صرافی‌ها به‌راحتی پیدا کند. برای دسترسی ایمن به این صرافی، استفاده از افزونه مرورگر Metamask یا انتقال از طریق کیف پول سخت‌افزاری Ledger پیشنهاد می‌شود.