جستجوهای گوگل نکات بسیاری در خصوص درک عموم مردم در مورد بیت‌کوین نشان می‌دهند. این مطلب به جستجوی دو اصطلاح محبوب «Bitcoin Group» و «Bitcoin Revolution» در گوگل در ماه‌ها و سال‌های اخیر می‌پردازد و توضیح می‌دهد که:

  • چرا این دو اصطلاح به‌طور مداوم در حال جستجوشدن هستند؟
  • چه دانشی می‌توان از بررسی این دو اصطلاح به دست آورد؟
  • در دنیای بیت‌کوین، تاثیر جوی که گوگل در درک عموم به وجود می‌آورد چیست؟

تِرِندهای گوگل در دنیای بیت‌کوین

بررسی تِرِندها در جستجوی گوگل نشان می‌دهد که برخی اصطلاحات در طول زمان بیشتر تکرار می‌شوند و میزان محبوبیت آن‌ها جهش‌های مکرر دارد. اما بسیاری از افراد در فضای رمزارز ممکن است دلیل این مسئله را ندانند. بسیاری از این اصطلاحات که جستجوی آن‌ها به یک‌باره رایج می‌شود سایت‌های کلاهبرداری هستند که در رادار حرفه‌ای‌های دنیای رمزارز قرار ندارند اما افراد تازه‌وارد به‌ امید اینکه یک‌شبه پولدار شوند مشتاقانه آن‌ها را جستجو می‌کنند.

با این حال، برخی اوقات این اصطلاحات محبوب به محصولات یا وبسایت‌های قانونی ختم می‌شوند. در این مقاله به هر دوی این موارد خواهیم پرداخت.

«Bitcoin Revolution»

بررسی اولین جستجوی محبوب ما در مورد «Bitcoin Revolution» (به‌معنای انقلاب بیت‌کوین) است. این به اصطلاح «انقلاب»، با اینکه ممکن است جالب به نظر برسد، ظاهرا جستجو برای یک کلاهبرداری دیگر است که یک تمپلت محبوب، که مجله‌های معتبر خبری بارها آن را در گذشته پوشش داده‌اند.

جستجوی محبوب «Bitcoin Revolution» در گوگل پیوندهایی به یک وبسایت کلاهبرداری تمپلت دیگر انجام می‌دهد که از عکس‌های تبلیغاتی، وعده‌های بزرگ، و لوگوهای شرکتی برای فریب‌دادن کاربران و سرقت اموال آن‌ها با تشویق‌شان به «سرمایه‌گذاری» در بیت‌کوین استفاده می‌کنند.

کلاهبرداری Bitcoin Revolution می‌تواند افرادی را که تازه وارد فضای رمزارز شده‌اند فریب دهد، به‌خصوص وقتی نتایج برتر جستجوی گوگل شامل بسیاری از نقدهایی است که به‌دروغ این وبسایت را قانونی جلوه می‌دهند.

حتی مطالبی که ظاهرا فقط به انتشار نقد و بررسی بی‌طرفانه‌ Bitcoin Revolution می‌پردازند نیز در واقع در حال هدایت افراد به سمت این وبسایت کلاهبردار هستند.

اینکه چرا Bitcoin Revolution هنوز از جمله جستجوهای داغ گوگل در این روزها در ایالات متحده (خصوصا ایالت فلوریدا) است ظاهرا به کلاهبرداری چندوبسایتی و توده‌ای از مردم که می‌خواهند یک‌شبه پولدار شوند برمی‌گردد.

به‌ نظر می‌رسد این کلاهبرداری از سال ۲۰۱۷ آغاز شده و تا امروز به اشکال مختلف ادامه پیدا کرده است. دشوار می‌توان گفت که دقیقا چرا جستجو‌ها، خصوصا در آفریقای جنوبی و مالت، در اواخر بهار و تابستان سال ۲۰۱۸ شدت گرفت. اما یکی از دلایل می‌تواند قیمت‌ آشفته بیت‌کوین باشد که پس از بالاترین حد خود از دسامبر ۲۰۱۷ بیش از دو هزار پرش و سقوط را تجربه کرد. همچنین، این کلاهبرداری در ابتدای امر، و با ادعاهایی دروغین در مورد سرمایه‌گذاری یک فرد مشهور روی بیت‌کوین، توسط مقامات مالی مالت گزارش شده بود.

در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیز جنجال رسانه‌ای در مورد جوانب انقلابی بیت‌کوین به‌ راه افتاده بود، مانند مقاله رویترزی با عنوان «وعده بیت‌کوین: انقلاب مالی‌ای که اینترنت منتظرش بود» که در مارس ۲۰۱۴ منتشر شد. این روند تاریخی در پوشش رسانه‌ای و جستجوهای گوگل با افزایشی نجومی در قیمت بیت‌کوین همراه شد که از حدود ۱۳۰ دلار به بیش از هزار دلار در پاییز ۲۰۱۳ رسید. اواخر سال ۲۰۱۷، افزایش قیمت بی‌سابقه بیت‌کوین باعث افزایش جستجوها برای Bitcoin Revolution و انتشار مستند «پول جادویی: Bitcoin Revolution» در همان سال شد.

با اینکه «Bitcoin Revolution» از لحاظ تاریخی نیز یک جستجوی پرطرفدار در سرتاسر جهان بود، در حال حاضر هنوز در جستجوهای ایالت‌های فلوریدا، نیویورک، کارولینای شمالی، و اوهایوی ایالات متحده تِرِند است.

«Bitcoin Group»

بر خلاف کلاهبرداری «Bitcoin Revolution»، «Bitcoin Group» چیز متفاوتی است. ظاهرا این اصطلاح جستجوشده، که بار دیگر در ژانویه جهش اندکی را در میزان محبوبیت خود تجربه کرد، به یک شرکت سرمایه‌گذاری رمزارز و بلاک‌چین به‌نام Bitcoin Group SE واقع در هرفورد آلمان گره خورده است.

bitcoingroup.com

اگرچه در حال حاضر جستجوی «Bitcoin Group» به اندازه «Bitcoin Revolution» داغ نیست، Bitcoin Group به خاطر اهمیت و فراوانی آن در فضای رمزارز اروپا اصطلاحی است که بارها و بارها تکرار شده است.

همچنین، هنگامی که در جولای گذشته جستجوی Bitcoin Group به اوج خود رسید، معاملات آتی بیت‌کوین CME Group محبوبیت بسیاری پیدا کردند که احتمالا بر جستجوهای گوگل تاثیرگذار بود. تِرِندها برای «معاملات آتی بیت‌کوین» نیز با اوج جستجوی « Bitcoin Group» همراه شد که در تصویر زیر نشان داده می‌شود.

جستجوی بین‌المللی برای Bitcoin Group در اواخر ژوئن سال گذشته به اوج خود رسید و محبوبیت قراردادهای آتی بیت‌کوین CME Group بیش از پیش افزایش یافت. همین مسئله باعث شد شرکت Bitcoin Group SE خبر خوشحال‌کننده‌ای در خصوص راه‌اندازی صرافی رمزارز آلمانی منتشر کند.

شرکت Bitcoin Group SE این خبر خوشحال‌کننده را خود در ماه ژوئن منتشر کرد. آن‌ها ۱۰۰ درصد سهام شرکت Bitcoin Deutschland AG را در اختیار دارند، شرکتی که Bitcoin.de را مدیریت می‌کند. Bitcoin.de بزرگترین صرافی بیت‌کوین آلمان و «بزرگترین بازار بیت‌کوین در اروپا با بیش از ۸۵۰ هزار مشتری است.»

با وضع قوانین و مقررات در بزرگترین اقتصاد اروپا، این مسئله که Bitcoin Group بارها و بارها در جستجوهای گوگل مشاهده شود مسئله عجیبی نیست. این گروه، که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد، در حال حاضر مدتها است که در صحنه حضور دارد.

جستجوها برای Bitcoin Group طی سال‌های گذشته بارها و بارها شاهد افزایش چشمگیر بوده است، و اخیرا در ماه ژانویه نیز روند صعودی فوق‌العاده‌ای را طی کرد.

خوشبختانه، این شرکت هولدینگ ظاهرا یکی از دلایل اصلی برای این تِرِندشدن‌های مکرر است و این جستجوهای گوگل به یک کلاهبرداری دیگر نمی‌انجامند.

با اینکه معمولا تشخیص اینکه چه مسئله‌ای باعث افزایش جستجوها در گوگل شده است دشوار است، در شرایط فعلیِ عدم ثبات اقتصادی، تِرِندهای محبوب سال احتمالا می‌توانند نکات زیادی را در خصوص درک جهان از رمزارزها نشان دهند. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که ما فقط سطحی از انقلاب واقعی بیت‌کوین را خراشیده‌ایم، انقلابی که از طریق پول الکترونیکی همتا‌به‌همتا و بدون مجوز آزادی اقتصادی را برای همه تضمین می‌کند.