تقریبا ۱۰ روز تا هاوینگ بیت کوین که مدتها در انتظارش بودیم مانده است، رویدادی که هم قابل پیش‌بینی است و هم همراه است با تردید و عدم اطمینان. با این حال، سال ۲۰۲۰ زمان خوبی برای محک‌زدن این طلای دیجیتال بوده است، آزمونی که تا امروز بیت کوین از آن سربلند بیرون آمده است. برای خواندن مطالب بیشتر در مورد بیت کوین و هاوینگ بیت کوین با کوین نیک همراه باشید.

بیت کوین، مانند طلا، به عنوان یک دارایی ضدتورمی طراحی شده است. عرضه کل و جمع تمام واحدهایی که از بیت کوین موجود خواهند بود ۲۱ میلیون کوین است. با گذشت زمان، عرضه بیت کوین کاهش خواهد یافت و بنابراین کمیاب‌تر خواهد شد.

در ابتدای پیدایش، برای استخراج هر بلاک ۵۰ بیت کوین به استخراج‌کنندگان داده می‌شد. بعد از استخراج هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک (تقریبا ۴ سال یک بار) پاداش بلاک نصف می‌شود و تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که پاداش بلاک برای هر بلاک به صفر برسد (تقریبا حدود سال ۲۱۴۰).

حدود ساعت ۶ عصر به وقت تهران در ۱۲ می ۲۰۲۰، پاداش بلاک بیت کوین از ۱۲.۵ بیت کوین به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش خواهد یافت.

طی هاوینگ‌های گذشته، جهش قیمت قابل ملاحظه‌ای بعد از هر رویداد اتفاق می‌افتاد. اما این بار که هم بازار سهام و هم بازار رمزارز تحت تاثیر نوسانات ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ هستند، آیا داستان برای طلای دیجیتال متفاوت خواهد بود؟

چند ماه گذشته شاهد تزلزل بازارهای رمزارز به علت شیوع بیماری کووید ۱۹ و تبعات ناشی از آن بود. در ۱۲ مارس، قیمت بیت کوین طی یک روز ۴۰ درصد کاهش یافت و به ۳,۸۰۰ دلار رسید، و پنجشنبه سیاه سال ۲۰۲۰ را رقم زد.

بازارهای سهام نیز دچار بحرانی جدی شدند. بازار سهام ایالات متحده ظرف ۱۰ روز چهار بار از توقف ایستاد تا جلوی فروش گسترده را بگیرد. اخیرا، قیمت بیت کوین بعد از افزایشی حدود ۷ درصد توانست قیمت ۹,۰۰۰ دلار را بازپس بگیرد.

بلوغ طلای دیجیتال

با توجه به پیش‌بینی نشریه چشم‌انداز رمزارز بلومبرگ (Bloomberg Crypto Outlook)، نسخه آوریل ۲۰۲۰، افزایش تعداد معاملات آتی، کاهش نوسانات، و عملکرد بهتر نسبت به بازارهای سهام نشان می‌دهد که بیت کوین در حال تبدیل شدن از یک دارایی رمزارز سوداگرانه به یک نسخه دیجیتالی از طلا است. درواقع، این طلای دیجیتال در حال رسیدن به بلوغ است.

افزایش قراردادهای آتی

تعداد قراردادهای آتی بیت کوین که در بورس کالای شیکاگو فهرست شد نسبت به کاهشی که در ماه مارس پیدا کرد، رشدی چشمگیر داشته است. این امر می‌تواند نشان‌دهنده افزایش تمایل موسسات به خرید این ارز دیجیتال باشد. این حجم بالا همچنین نشان‌دهنده کاهش سوداگری این طلای دیجیتال در بازارهای صعودی است.

کاهش نوسانات بیت کوین

همبستگی بین بیت کوین و طلا نیز به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۰ رسیده است. طلای سنتی و طلای دیجیتال هر دو تقریبا دوبرابر سهام رشد داشته‌اند و بیت کوین اکنون با جدایی مسیر خود از بازار سهام به طلاشدن نزدیک‌تر می‌شود.

عملکرد بهتر طلای دیجیتال نسبت به بازار سهام

علاوه بر این، بیت کوین، مانند طلا، در حال تبدیل شدن به یک دارایی کم‌ریسک است. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، هنگامی که S&P 500 اصلاحی ۲۰ درصدی داشت، بیت کوین ۹ درصد افزایش یافت.

سال ۲۰۲۰ آزمونی کلیدی برای تبدیل بیت کوین از یک دارایی سوداگرانه به نسخه رمزارز طلا بود. می‌توان پیش‌بینی کرد که اولین رمزارز دنیا، که از ابتدا به طلای دیجیتال مشهور بود، به سلامت از این آزمون عبور خواهد کرد و تبدیل به یک دارایی بالغ شبیه به طلا خواهد شد.

منبع: cryptonewmedia