طبق گزارش اخیر کوین تلگراف، بیت‌کوین (BTC) به‌عنوان بهترین دارایی دهه عمل کرده است و مارک یوسکو (Mark Yusko)، مدیرعامل مورگان کریک کپیتال (Morgan Creek Capital)، گفت که هر سبد سهام باید حداقل ۱ درصد تخصیص بیت‌کوین داشته باشد. سبد سهام بیت کوین با ارزش است.

یوسکو در مصاحبه‌ای با مکس کیزر (Max Keizer) در کیزر ری‍‍‍‍پورت (Keizer Report) اظهاراتی را بیان کرد که در تاریخ ۳۰ ژانویه منتشر شد. کیزر هم خاطرنشان کرد که اوراق بهادار با ۱ درصد تخصیص به بیت‌کوین تقریبا نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌های ۵ سال گذشته بهتر عمل کرده‌اند.

طی ۶ سال گذشته، به‌دلیل ماهیت ناپایدار بیت‌کوین، بسیاری از سرمایه‌گذاران از خیزش گسترده قیمت بیت‌کوین استفاده کرده‌اند. از این‌رو، عنوان شده است که یک سبد سهام متنوع‌ رمزنگاری‌شده، مزایایی را فراهم نمی‌کند که یک سرمایه‌گذار از کاربرد اصول متنوع‌سازی سنتی انتظار دارد.

نوسانات زیاد بیت‌کوین اغلب به‌عنوان یک خطر نامتعارف برای سرمایه‌گذاران سنتی تعبیر می‌شود و این یکی از مسائل کلیدی است که مانع توجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری پایدار به بیت‌کوین به‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری مداوم می‌شود. با این‌  حال، نوسانات یکی از اصلی‌ترین دلیل‌هایی است که بیت‌کوین از طریق آن قادر به تولید سودهای شگفت‌انگیز برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

به هر حال، ما در این مطلب از کوین نیک به این موضوع خواهیم پرداخت و برای کسانی که به‌دنبال سود بردن از این رفتار بیت‌کوین هستند، بدون این‌که خود را در معرض خطر ناشی از نوسانات آن قرار دهند، تجزیه‌و‌تحلیل خواهیم کرد که چگونه چند سبد سهام متشکل از بیت‌کوین و دارایی‌های سنتی مانند شاخص‌های سهام و خزانه عمل خواهند کرد.

سبد سهام

سبد سهام بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: روانشناسی بازار چیست و چه تاثیری روی بازار ارز دیجیتال دارد؟

تعریف سبدهای سرمایه‌گذاری متنوع

برای تعیین این‌که اوراق بهادار متنوع رمزنگاری، بازده بالایی را فراهم می‌کنند و نه تنها بالاتر از حد متوسط تولید‌شده توسط بازارهای سنتی هستند، بلکه سرمایه‌گذاران را هم در معرض خطر جدی قرار نمی‌دهد، قدرت متنوع‌سازی شاخص‌های سهام سنتی (S&P 500 و Nasdaq Composite) و صورتحساب خزانه‌داری (اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت) را در مقایسه با سرمایه‌گذاری فقط روی بیت‌کوین یا یک سپرده نمایه‌شده با بیت‌کوین مانندGrayscale Bitcoin Trust  (GBTC) تجزیه‌وتحلیل کردیم.

ما سبدهای سرمایه‌گذاری زیر را تعریف کردیم:

  • سبدN°۱ : ۵۰ درصد بیت‌کوین و S&P 500؛
  • سبد N°۲: ۵۰ درصد بیت‌کوین و Nasdaq؛
  • سبد N°۳: ۵۰ درصد بیت‌کوین و T-Bill؛
  • سبد N°۴: ۳۳ درصد از هر شاخص (S&P500 و Nasdaq) و ۳۳ درصد بیت‌کوین.
  • سبد N°۵: ۳۳ درصد بیت‌کوین، S&P500 و T-Bill؛
  • سبد N°۶: ۳۳ درصد بیت‌کوین، Nasdaq و T-Bill؛
  • سبد N°۷: ۲۵ درصد از هر دارایی (BTC، S&P500 ، Nasdaq و T-Bill).

با تجزیه‌و‌تحلیل این دوره از ژانویه ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۹، بیت‌کوین به‌تنهایی بهترین بازده انباشته (۲۹۳ درصد) را از بین تمام گزینه‌های سرمایه‌گذاری داشته است. این دارایی با سود ۲۷۰ درصدی از Grayscale Bitcoin Trust همراه بوده است.

از دیدگاه تعدیل ریسک، بیت‌کوین نسبت ۹۸/۰ و Grayscale نسبت ۶۷/۰ را نشان می‌دهند که به این معنی است که سرمایه‌گذاران برای بازگشت سرمایه خود در مورد این دو دارایی، ریسک بسیار زیادی را پذیرفته‌اند.

این دو دارایی به‌عنوان گزینه‌های مرجع سرمایه‌گذاری، هنگام مقایسه عملکرد سبد سهام متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عملکرد سبد متنوع با حضور سبد سهام بیت کوین

با نگاهی به بازده‌های انباشته هر سبد سهام، نتیجه می‌گیریم که سبد N°۲ متشکل از ۵۰ درصد بیت‌کوین و ۵۰ درصد نزدک کامپوزیت (Nasdaq Composite)، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری (۲۲۲ درصد) را برای این دوره بررسی‌شده ارائه می‌دهد. بعد از آن، سبد N°۱ قرار دارد که از ۵۰ درصد بیت‌کوین و ۵۰ درصد S&P 500 تشکیل شده است.

سومین گزینه برتر شامل سرمایه‌گذاری ۳۳ درصد در هر شاخص سهام S&P 500 و نزدک کامپوزیت و ۳۳ درصد در بیت‌کوین (سبد N°۴) است که منجر به بازده انباشته ۱۹۲ درصدی می‌شود. از دیدگاه صرفا مبتنی بر بازگشت سرمایه، تمام گزینه‌های متنوع‌سازی‌شده به سرمایه‌گذاران، استراتژی عملکرد بدتری را نسبت به سرمایه‌گذاری صرفا روی بیت‌کوین یا Grayscale’s GBTC security ارائه می‌دهند.

جالب است بدانید، بدترین بازده انباشته از سبد سهام با تنوع بیشتر سبد (N°۷) به‌دست آمده است. این سبد شامل ۲۵ درصد از هر دارایی (BTC ، S&P500، Nasdaq و T-Bill) است و بازگشت ۱۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.

ما می‌توانیم گزارش‌های قبلی را با استناد به ارزش‌نداشتن سرمایه‌گذاری‌های متنوع ارز رمزنگاری تایید کنیم، اما برای رسیدن به این نتیجه‌گیری، باید با استفاده از نسبت شارپ، عملکرد تعدیل‌شده ریسک را مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار دهیم. این امر به سرمایه‌گذار، اجازه می‌دهد تا میزان ریسک کار خود را در نظر بگیرد.

این داده‌ها نشان می‌دهند که از میان ۷ سبد متنوع موجود، ۵ مورد عملکرد تعدیل ریسک بهتری نسبت به سرمایه‌گذاری روی سپرده بیت‌کوین یا Grayscale (GBTC) دارند. علاوه بر این، بهترین گزینه توسط سبد N°۴ ارائه می‌شود که دارای نسبت شارپ ۳۲/۱ است و شامل سرمایه‌گذاری ۳۳ درصد در هر شاخص و ۳۳ درصد باقی‌مانده در بیت‌کوین می‌شود. گزینه‌های متشکل از ۵۰ درصد بیت‌کوین و ۵۰ درصد سایر شاخص‌های سهام هم نسبت‌های شارپ قابل قبول ۲۰/۱ و ۱۴/۱ را نشان می‌دهند.

عملکرد سبد سهام بیت کوین و تنوع‌بخشی

سبد سهام متنوع بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: مدیریت ریسک چیست و چگونه در دنیای ارز دیجیتال، به کمک ما می‌آید؟

قدرت متنوع‌سازی برای سرمایه‌گذاران

شایان ذکر است، برای انجام این تجزیه‌وتحلیل، سودهای آخر هفته و تعطیلات از نمونه گرفته شده است تا اوراق بهادار متنوعی ساخته شود، زیرا شاخص‌های بورس در این ایام معامله نمی‌شوند، درست برخلاف بازار رمزنگاری که همیشه باز است. با وجود این تنظیمات، این تجزیه‌و‌تحلیل مزایای استفاده از اصول متنوع‌سازی سنتی در فضای رمزنگاری را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران این شانس را دارند که از دارایی‌های پرسود مانند بیت‌کوین استفاده کنند و با سرمایه‌گذاری در شاخص‌های سبد سهام سنتی برای ایجاد عملکرد برتر، ریسک خود را جبران کنند. سبد سهام بیت کوین نجات بخش است.

منبع: cointelegraph.com