قیمت بیت کوین (BTC) طی ۲۴ ساعت گذشته از زیر ۱۷٫۶۰۰ دلار به ۱۹٫۰۰۰ دلار بازگشته است. اکنون، دو شاخص مهم تکنیکال، احتمال یک رالی کمکی بیت کوین را نشان می‌دهند.

چارت قیمت ۴ ساعته بیت کوین همان‌طور که سیگنال خرید TD9 را نشان می‌دهد، خبر از یک واگرایی صعودی نیز می‌دهد. هر دوی این شاخص‌ها معمولاً وقتی یک دارایی شاهد یک sell-off قوی بوده و فشار فروش تمام می‌شود، ظاهر می‌شوند.

احتمال کاهش sell-off بیت کوین

واگرایی صعودی ۴ ساعته و سیگنال خرید TD9 از نظر مفهومی مشابه هستند، چرا که پس از یک تصحیح قیمت شدید ظاهر می‌شوند.

واگرایی صعودی

واگرایی صعودی یک الگوی تکنیکال است که حول محور شاخص قدرت نسبی (RSI) می‌چرخد. شاخص قدرت نسبی یک شاخص مومنتوم است که خرید بیش از حد (overbought) یا فروش بیش از حد (oversold) یک دارایی را ارزیابی می‌کند.

مقیاس RSI از ۰ تا ۱۰۰ است. زیر ۳۵ به معنای فروش بیش از حد (oversold) و بیش از ۷۵ به معنای خرید بیش از حد (overbought) یک دارایی است. اگر RSI به زیر ۳۵ کاهش یابد و همراه با دارایی شروع به بهبود کند، یک واگرایی صعودی ظاهر می‌شود.

نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین

چارت ۴ ساعته قیمت بیت کوین با شاخص RSI

اسکات ملکر (Scott Melker)، یک تریدر ارز دیجیتال، گفت که چارت قیمت ۴ ساعته بیت کوین یک واگرایی صعودی را نشان می‌دهد زیرا قیمت به بالای ۱۸۱۵۰ دلار بهبود یافته است. او گفت:

همه ما می‌دانیم که ما یک واگرایی صعودی oversold داریم که RSI آن را تأیید کرده است. RSI در حال حاضر به مقاومت نزولی فشار می‌آورد. اگر موفق شده و از آن عبور کند، قیمت هم به دنبال آن افزایش خواهد یافت. فعلاً قصد بستن پوزیش‌های لانگ را ندارم.

بیت کوین در هفته گذشته شاهد فشار فروش زیادی از سوی نهنگ‌ها و ماینرها بوده است. در نتیجه، قیمت بیت کوین طی دو روز گذشته به شدت افت کرد و باعث شد تا در دوره‌های زمانی کوتاه‌تری، مثلاً چارت ۴ ساعته، به شدت oversold شود.

یک تریدر با نام مستعار معروف به «CryptoISO» تأکید کرد که سیگنال خرید TD9 نشان‌دهنده یک sell-off گسترده است.

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال چیست؟ آموزش تحلیل تکنیکال بیت‌کوین و فوت‌و‌فن‌های آن

سیگنال TD9

TD9، مخفف Tom Demark 9، شاخصی است که مشابه RSI می‌سنجد که آیا یک دارایی در شرایط خرید بیش از حد ست یا فروش بیش از حد. سیگنال خرید TD9 وقتی ظاهر می‌شود که ۹ نمودار شمعی (کندل) گذشته همگی از چهار شمع پیشین خود پایین‌تر باشند.

به عنوان مثال، فرض کنیم که قیمت بیت کوین در طول ۳۶ ساعت گذشته کمتر از ۱۹٫۰۰۰ دلار بوده است. اگر کندل ۴ ساعته که ۵۲ ساعت قبل بسته شده بالای ۱۹٫۰۰۰ دلار بود، یک سیگنال خرید TD9 روشن می‌شد.

ترکیب واگرایی صعودی ۴ ساعته و سیگنال خرید TD9 نشانگر این است که بیت کوین در سه روز گذشته به شدت oversold شده است.

گام بعدی در این رالی کمکی چیست؟

خوشه‌های نهنگ، ۱۷۱۷۰ دلار و ۱۷۷۰۰ دلار را به عنوان سطوح حمایت اصلی نشان می‌دهند. از این رو، تا زمانی که بیت کوین بالاتر از این دو سطح پایدار بماند، احتمال یک رالی کمکی و پیوسته همچنان بالاست.

بیت کوین در برابر عرضه تتر

قیمت بیت کوین در برابر موجودی در گردش تتر

یکی دیگر از عوامل صعود به بالاتر از این دو سطح حمایت، رشد موجودی در گردش تتر (USDT) است که هم اکنون ارزش بازار آن نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار است.

در میان صرافی‌های بزرگ بیت کوین، به عنوان مثال بایننس، سرمایه‌گذاران غالباً سرمایه حاشیه‌ای و فرعی خود را به جای پول نقد به صورت USDT ذخیره می‌کنند، زیرا این کار به آنها امکان می‌دهد تا به سرعت مجدداً وارد پوزیشن‌ها شوند. افزایش مداوم عرضه تتر یک نشانه مثبت از افزایش اعتماد نسبت به بیت کوین است.

نظر شما در مورد این دو شاخص تکنیکال رالی کمکی بیت کوین چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: cointelegraph