طبق گزارشی که دویچه بانک در ژانویه ۲۰۲۰ منتشر کرد، محققین استدلال می‌کنند که علی‌رغم آمدن رمز ارزها ومحبوبیت آن‌ها و نزاع آشکار برخی کشورها بر سر پرداخت‌های پولی و نقدی، هنوز به پایان دوران وجه نقد نزدیک نشده‌ایم. با این مطلب کوین نیک همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

گزیده‌ای ازاین گزارش می‌گوید:

بعید است پول و وجه نقد به این زودی از بین برود. با این حال، طی ده سال گذشته، یک انقلاب واقعی پرداخت دیجیتال در حال وقوع بوده است. روش پرداختی با پول و وجه نقد درحال کمرنگ‌شدن است. چندین کشور اخیرا اسکناس‌های درشتی به ارزش۱۰۰ دلار یا بیشتر را حذف کرده و سیاست‌هایی را جهت جایگزین‌کردن روش‌های پرداخت سنتی با راه‌حل‌های دیجیتال اعمال کرده‌اند.

در سال‌های اخیر در آسیا، پرداخت‌های الکترونیک عادی و معمول شده و پایانه‌هایی نظیر علی‌پی (Alipay) و وی‌چت‌پی (WeChat Pay) شاهد تعداد بسیار زیادی تراکنش هستند. برای چین، جنگ بر سر پول همراستا با تلاش‌های مقامات در پکن در جهت نظارت بیشتر و کنترل بهتر امور مالی شهروندان بوده است.

مناطق دیگر مانند مالزی و استرالیا نیز به‌دنبال محدودکردن تراکنش‌های نقدی هستند. دولت‌های مختلف برای کاهش تراکنش‌های نقدی حذف اسکناس‌های درشت را هدف قرار داده‌اند که این ترفند به‌گفته محققین بیش از همه معاملات بازار سیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با این حال، محققین دویچه بانک معتقدند تا پایان دوران وجه نقد و پول راه زیادی باقی مانده زیرا بنا به گزارش‌ها در میان بی‌اعتمادی‌هایی که در همه‌جای جهان در حوزه اقتصاد و سیاست در حال افزایش است، افراد هنوز تمایل دارند سرمایه خود را به شکل وجه نقد نگهداری کنند.

حتی میلیاردهایی مانند وارن بافت نیز در حال افزایش دارایی‌های نقدی خود هستند. گزارش‌هایی که در اواخر سال ۲۰۱۹ منتشر شد نشان می‌دهند که شرکت برکشایر هاثاوی (Berkshire Hathaway) منسوب به بافت روی ۱۲۸ میلیارد دلار پول نقد نشسته، بزرگترین موجودی نقدی شرکت از پیش از رکود سال ۲۰۰۸.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش صفر تا صد خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس

ارزهای دیجیتال خصوصی تهدیدی برای ثبات مالی محسوب می‌شوند

در انتها، گزارش دویچه بانک بحث جایگزینی وجه نقد توسط رمزارزها را رها کرده و روی این نکته تائید می‌کند که آمدن رمز ارزها ثبات سیاسی و مالی جهان را تهدید می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، در پی ظهور سیستم پرداخت ارز دیجیتال فیس‌بوک، لیبرا، چندین دولت بررسی ایجاد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCها) خود را آغاز کرده‌اند.

منبع: bitcoinist.com