اگر اهل بازار سهام و بورس و فضای ارزهای دیجیتال باشید، احتمالا واژه فومو (FOMO) را زیاد شنیده‌اید. اما آیا با معنا و مفهوم این عبارت آشنا هستید؟ در این مطلب از کوین نیک قصد داریم به صورت مفصل در مورد فومو یا «ترس از دست دادن» صحبت کنیم.

فومو چیست

قبل از هر چیز بیایید ببینیم عبارت فومو از کجا آمده است؟ عبارت فومو در واقع مخفف «Fear Of Missing Out» به معنی ترس از دست دادن است. معمولا افرادی که دچار فومو می‌شوند، به علت ترسی که به خاطر از دست دادن یک فرصت بر آن‌ها غلبه می‌کند دچار یک اضطراب یا هیجان می‌شوند و ممکن است عجولانه تصمیم بگیرند و کاری را شتاب‌زده انجام دهند.

از نظر روانشناسی فومو در پایین بودن میزان برآورده شدن نیازهای روانی مانند نیاز به دوست داشته شدن یا نیاز به محترم شمرده شدن ریشه دارد، یا به عبارت ساده‌تر وقتی فردی درک کند که دیگران زندگی راحت‌تر، تجربیات بهتر و ارتباطات بیشتری نسبت به او دارند فومو اتفاق می‌افتد. طبق تحقیقات فومو معمولا در افراد بین ۱۵ تا ۳۵ سال رخ می‌دهد. البته مطالعات نشان می‌دهد فومو در سنین ۱۲ تا ۱۷ سال بیشتر درباره احساس از دست دادن یک فضا یا ارتباط جمعی خوشایند رخ می‌دهد اما در سنین بالاتر در زمینه کسب سود یا فرصت‌های موفقیت در زندگی اتفاق می‌افتد.

هرچند فومو ریشه بسیار قدیمی دارد اما اولین بار توسط دکتر دن هرمان (Dan Herman) یک استراتژیست بازاریابی در سال ۱۹۹۶ مطرح شد و با گسترش شبکه‌های اجتماعی فومو هم بیشتر شناخته شد.

همانطور که متوجه شدیم فومو تنها مخصوص بازارهای مالی نیست، بلکه یک مسئله اجتماعی است که خیلی از ما ممکن است به آن گرفتار باشیم و در روانشناسی به عنوان سندرم ترس از دست دادن شناخته می‌شود. مثلا تا به حال برای شما پیش نیامده است که چند ساعت از گوشی موبایل خود دور باشید و اضطراب آن را داشته باشید که کسی ممکن است در این مدت به شما زنگ زده باشد یا پیام داده باشد و شما آن را از دست داده باشید؟

فومو چیست

فومو در شبکه‌های اجتماعی

این مطلب راهم مطالعه کنید: چرا باید ارز دیجیتال بخرم ؛ دلایل خرید بیت کوین

تاثیر اسنپ چت در تشدید فومو

شاید برای شما جالب باشد که نرم افزار اسنپ چت (SnapChat) یکی از دلایل مهم تقویت فومو در بین کاربران فضای مجازی شده باشد.

ایده اسنپ چت اینگونه بود که یک کاربر محتوایی را به اشتراک می‌گذارد که تنها برای مدت زمان کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی قابل مشاهده است و سپس برای همیشه حذف می‌شود. بنابراین بسیاری از کاربران برای اینکه محتوایی را از دست ندهند مجبور شدند دائما به اسنپ چت سر بزنند و محتواهای جدید را ببیند و به اشتراک بگذارند.

این موضوع نه تنها در مورد اسنپ چت، بلکه در مورد بسیاری دیگر از شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، فیسبوک و توییتر هم صادق است، کاربران برای اینکه محتوای جدیدی را از دست ندهند و به اصطلاح از بقیه عقب نیفتند دائما به این شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند. در واقع فومو یکی از مهمترین دلایل اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۶ و با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی به خصوص اسنپ چت، فومو در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیار تقویت شد و امروزه خیلی‌ها به این سندرم و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی گرفتار شده‌اند.

دقت کنید که اگر سندرم ترس از دست دادن جدی گرفته نشود، می‌تواند باعث کاهش ارتباطات اجتماعی، احساس کمبود، شکل گیری احساسات منفی در اثر مقایسه زندگی خود با دیگران در شبکه‌های اجتماعی و در نهایت نارضایتی از خود شود.

حالا تصور کنید این ترس از دست دادن نه فقط بر سر محتوای متنی و تصویری بلکه بر سر دارایی‌های مالی و فرصت‌های کسب سود باشد، طبیعی است بار روانی فومو در بازارهای مالی بسیار شدیدتر از شبکه‌های اجتماعی خواهد بود.

فومو در بازار ارزهای دیجیتال

فومو در بازارهای مالی و ارز دیجیتال به معنی ترس از دست دادن یک فرصت خیلی خوب سرمایه‌گذاری است.

یکی از دلایلی که فومو در بازار ارزهای دیجیتال بسیار مهم است، جدید بودن و ماهیت پرنوسان این بازار است. بسیاری از سودهای تاریخی ارزهای دیجیتال مهم مانند بیت کوین و اتریوم به خاطر فومو اتفاق افتاده است. اما فومو در بازار ارزهای دیجیتال چگونه اتفاق می‌افتد؟

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم وقتی فومو اتفاق می‌افتد فرد به صورت هیجان زده سعی می‌کند اقدامی کند تا فرصتی که برای او پیش آمده است را از دست ندهد، حالا فرض کنید ارزش ارزی مانند بیت کوین ناگهان مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. در این صورت کاربران زیادی سعی می‌کنند با خرید بیت کوین مانع از دست دادن این فرصت سودآوری شوند. در نتیجه تقاضای این ارز به طور چشمگیری توسط افرادی که دچار فومو شده‌اند افزایش می‌یابد، هرچه تقاضا بالاتر رود ارزش بیت کوین هم بیشتر می‌شود.

این اتفاق نه فقط برای بیت کوین بلکه برای بسیاری از ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است و همچنان هم رخ می‌دهد.

اما نکته‌ای که اهمیت دارد این است که اغلب کاربرانی که دچار فومو می‌شوند بسیار شتاب‌زده عمل می‌کنند و نه تنها سودی به دست نمی‌آروند بلکه ممکن است متضرر شوند، چرا؟ بیایید با مثال برای شما توضیح دهیم:

طبق پیش بینی کارشناسان اگر وضعیت اقتصادی جهان به هم منوال سپری شود، با کاهش ارزش ارزهای فیات و سنتی مانند دلار و یورو، قیمت بیت کوین ممکن است در چند سال آینده به ۱۰۰ هزار دلار هم برسد. بنابراین بسیاری از افراد منتظر یک فرصت خوب برای ورود به بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال هستند، حالا فرض کنید خبری به گوش می‌رسد که ارزش بیت کوین در طی چند ساعت بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، چه اتفاقی می‌افتد؟ همه کسانی که منتظر یک فرصت خوب برای خرید بیت کوین بودند دچار فومو شده و شروع به خرید بیت کوین می‌کنند، اما نکته اینجاست که آن‌ها در بالاترین قیمت برای خرید اقدام می‌کنند و از آنجا که پس از هر افزایش قیمت یک اصلاح قیمتی در بازار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد، این سرمایه‌گذاران تازه ضرر خواهند کرد.

یکی دیگر از آثار مخرب فومو در بازارهای ارز دیجیتال، هیجان کاذب برای خرید عرضه اولیه سکه (ICO) کلاهبرداری است. به طوری که این ICOها معمولا با تبلیغات رسانه‌ای توجه زیادی را به سمت خود جلب می‌کنند، در این هنگام است که عده زیادی دچار فومو می‌شوند که و با این اندیشه که ارزش این عرضه اولیه ممکن است در مدت کوتاهی چند برابر شود شروع به خرید آن می‌کنند، اما آنچه که در نهایت اتفاق می‌افتد چیزی جز از دست دادن سرمایه نخواهد بود.

فومو چیست

فومو در بازار ارزهای دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: ریسک مالی چیست و چه اهمیتی در سرمایه گذاری ارز دیجیتال دارد؟

چگونه با فومو مقابله کنیم؟

باوجود اینکه ممکن است نسبت به سندروم فومو آگاه باشیم باز هم دچار این مشکل شویم، بیایید ببینیم چگونه می‌توانیم با این ترس از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مقابه کنیم:

کمی فاصله بگیرید

یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با فومو چه در بازارهای مالی و چه در شبکه‌های اجتماعی کمی فاصله گرفتن از این فضا و پرداختن به سایر امور زندگی است، هر چی بیشتر پیگیر این فرصت‌ها باشید بیشتر دچار ترس از دست دادن این فرصت‌ها می‌شوید که می‌تواند روند طبیعی زندگی شما را با مشکل مواجه کند.

استراتژی سرمایه‌گذاری خود را پیدا کنید

فراموش نکنید که ضرر کردن یا از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی اجتناب‌ناپذیر است، حتی مشهورترین و موفق‌ترین سرمایه گذاران مانند برادران وینکل‌ووس (Winklevoss) هم همواره نمی‌توانند از همه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره ببرند. شما باید به زندگی و هدف خود نگاه کنید و با توجه به آن در مورد استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود تصمیم‌گیری کنید. همیشه به این موضوع فکر کنید که فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشماری در اطراف ما وجود دارد که باید با توجه به بودجه و ریسکی که حاضرید متحمل شوید در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم. اغلب اوقات فرصت‌هایی که بازده بالاتری دارند دارای ریسک ضرر و زیان بیشتری هم هستند.

خبرهای بد کمتر رسانه‌ای می‌شود

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اغلب اوقات وقتی فردی به سود کلانی دست پیدا می‌کند مشتاقانه آن را برای دیگران تعریف می‌کند و دیگران را به سرمایه‌گذاری تشویق می‌کند ولی وقتی ضرری را متحمل می‌شود درباره آن صحبت نمی‌کند. در بازارهای مالی و به خصوص ارز دیجیتال این امر خیلی بیشتر اتفاق می‌افتد، ما همواره در حال شنیدن خبرهای مربوط به رشد چشمگیر و بی‌سابقه‌ی رمزارها هستیم اما کمتر کسی درمورد سقوط ارزش این ارزها یا ورشکست شدن و تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارهای مربوط به فضا صحبت می‌کند.

مراقب کلاهبرداران باشید

آگاه باشید که اغلب افرادی که دچار فومو می‌شوند، پتانسیل بسیار بالایی برای افتادن در دام کلاهبرداران دارند. قبل از اینکه بخواهید با توجه به آمار و ارقام چند روز اخیر یک ارز روی آن سرمایه‌گذاری کنید بهتر است حسابی در مورد به تحقیق و جست و جو بپردازید و از واقعی بودن آن اطمینان حاصل کنید، شاید کمی از فرصت سرمایه‌گذاری را از دست دهید اما ریسک از دست دادن سرمایه‌تان را تا حد ممکن پایین می‌آورید.

شما تنها نیستید

نکته دیگری که باید درباره ترس از دست دادن فرصت سرمایه گذاری به آن توجه کنید این است که شما تنها نیستید. اغلب اوقات وقتی افراد دچار فومو می‌شود که احساس کنند همه توانستند از یک فرصت طلایی سرمایه‌گذاری استفاده کنند اما تنها او از این قافله عقب مانده است. اما اینگونه نیست، هزاران نفر دیگر هستند که مانند شما دچار فومو شده‌اند ولی شما تنها صدای افرادی را می‌شنوید که توانستند از این فرصت استفاده کنند.

عجولانه تصمیم نگیرید

یکی از بزرگترین اثرات منفی فومو تصمیم‌گیری عجولانه و واکنش شتاب‌زده نسبت به یک فرصت سرمایه‌گذاری است. تصمیم‌گیری‌های عجولانه اغلب اوقات به نتیجه خیلی خوبی ختم نمی‌شوند چرا که منطق درستی پشت آن وجود ندارد و سرمایه‌گذار احساسی تصمیم‌گیری می‌کند.

فومو

این مطلب راهم مطالعه کنید: اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال که قبل از سرمایه گذاری باید بدانید

جمع بندی و نتیجه گیری

خب در این مطلب یاد گرفتیم فومو به معنی ترس از دست دادن فرصت است. این فرصت صرفنظر از بازارهای مالی در زندگی روزمره به خصوص در شبکه‌های اجتماعی هم رخ می‌دهد. اما به دلیل ماهیت پرنوسان و جدید ارزهای دیجیتال، فومو در بین فعالان و تازه‌واردان این بازار بسیار شایع است.

فراموش نکنید سرمایه‌گذاری یک کار احساسی نیست بلکه باید بسیار دقیق و منطقی عمل کنید. بنابراین برای سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتوکارنسی نباید خیلی تحت تاثیر دیگران و به خصوص رسانه‌ها باشید. وقتی یک ارز در طی چند روز رشد چشمگیری می‌کند به جای اینکه دچار فومو شوید و احساس کنید که فرصتی را از دست داده‌اید بهتر است به خوبی شرایط بازار را تحلیل کنید و در صورتی سرمایه‌گذاری کنید که از رشد آن ارز مطمئن باشید.

فراموش نکنید مرحله فومو در واقع آخرین مرحله از یک روند صعودی قدرتمند است و پس از آن به احتمال زیاد شاهد اصلاح قیمت و روند نزولی خواهید بود.

در پایان خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربه‌های خودتان در مورد سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید، یا سوالات خود را از متخصصین ارز دیجیتال در مجموعه کوین نیک بپرسید.

منبع: vocal