یکی از نویسندگان مجله نیوز ویک به نام لی مک گرات گودمن، نوشته‌ای را با عنوان «چهره پشت پرده بیت کوین» در مارس ۲۰۱۴ منتشر کرد و برای اولین بار مدعی شد دوریان ناکاموتو خالق مرموز بیت کوین است. او در این نوشته ادعا کرد که مخترع بیت کوین، یک فیزیکدان بازنشسته به نام دوریان ناکاموتو است. وقتی آقای گودمن به خانه دوریان در کالیفرنیا رفت تا از او سوالات بیشتری بپرسد، آقای ناکاموتو به او گفت: «من دیگر درگیر بیت کوین نیستم و نمی‌توانم در مورد آن بحث کنم.» این کار آقای ناکاموتو باعث شد تا گودمن و همکارانش در نیوزویک به این فکر افتادند تا نمایشگاهی از زندگی دوریان ناکاموتو برگزار کنند. در این مطلب کوین نیک به بررسی حواشی مرتبط با معرفی دوریان ناکاموتو، خالق بیت کوین اسرارآمیز می‌پردازیم.

دوریان ناکاموتو: « من دیگر درگیر این موضوع نیستم و نمی‌توانم درمورد آن صحبت کنم.»

شش سال پیش، لی مک گرات گودمن، نمایشگاهی در خصوص مخترع بیت کوین در نیوزویک برگزار کرد. به گزارش وی، ناکاموتو ساکن کالیفرنیا است. در طی ۱۱ سال گذشته افراد زیادی بودند که شایعه شده بود مخترع بیت کوین هستند و حتی افراد زیادی هم بودند که با نام ساتوشی خود را معرفی می‌کردند. بیشتر این افراد اطلاعات اندکی در مورد رمز ارزها داشتند و آقای گودمن خیلی به آن‌ها مطمئن نبود. دو ماه طول کشید تا گودمن تحقیقات خود را کامل کند، تا اینکه بالاخره فهمید نام اصلی ساتوشی ناکاموتو، دوریان است.

حقایقی در مورد دوریان ناکاموتو

دوریان ناکاموتو

زمانی که گودمن این اتفاق را کشف کرد، اقای دوریان ۶۴ ساله، یک فیزیکدان ژاپنی – آمریکایی بازنشسته و یک مهندس فرهیخته بود. مهارت‌های آقای دوریان در زندگی و شغلش باعث شد گودمن و سایرین باور کنند که او مخترع بیت کوین است و به طور ناشناسی هم آن را منتشر کرده است.

از آنجایی که دوریان برای چند شرکت آمریکایی و حتی برای ارتش آمریکا نیز کار می‌کرد، اطلاعات طبقه‌بندی شده زیادی در اختیار داشت. ویژگی رازداری دوریان باعث شد تا بار دیگر گودمن باور کند که دوریان مهره اصلی به وجود آمدن بیت‌کوین است.

گودمن، پس از دو ماه تلاش برای مطالعه زندگی دوریان، به کالیفرنیا رفت و از نزدیک خانه وی را که در کوهپایه‌های سن گابریل لس آنجلس بود ببیند. او به همراه دو مامور پلیس به آنجا رفت تا اسکورتش کنند. ماموران از او پرسیدند آیا آقای دوریان مشکل خاصی دارد؟ اما گودمن در پاسخ به آن‌ها گفت: «فکر نمی‌کنم مشکل خاصی وجود داشته باشد. فقط می‌خواهم در مورد بیت‌کوین از او سوال کنم. این مرد ساتوشی ناکاموتو است.» وقتی گودمن از خانه دوریان بیرون آمد، از دو افسر پلیس به عنوان شاهد استفاده کرده بود. گودمن می‌گفت:« پاسخ‌های دوریان کاملا واضح بود و این شخص نقش خود را در پروژه بیت کوین اثبات کرده است. اما او از پاسخ دادن مستقیم به سوالات خودداری می‌کرد.»

دوریان آن روز به گودمن و ماموران پلیس گفته بود: «من دیگر درگیر این قضیه نیستم و نمی‌خواهم راجع به آن صحبت کنم.  من دیگر بیت کوین را به آدم‌های دیگری تحویل داده ام و حالا آن‌ها هستند که مسئولیت آن را به عهده دارند. این قضیه دیگر هیچ ارتباطی به من ندارد.»

دوریان سرمایه‌گذاری در بیت کوین را رد می‌کند،( هیچ سوالی از متن گزارش حذف نشده است).

همه این موارد باعث می‌شد تا گودمن بیشتر و بیشتر نقش موثر دوریان را باور کند. هر چه دوریان بیشتر انکار می‌کرد، همه بیشتر فکر می‌کردن که او همان شخص مورد نظر است. در نتیجه نیوزویکی‌ها تصمیم گرفتند تا داستان زندگی دوریان را به تصویر بکشند تا مردم ببینند این شخص با مخترع ناشناس بیت کوین چقدر شبیه است. پس از انتشار این اخبار، کل جامعه در مورد بیت کوین بحث می‌کردند و البته اکثر افرادی که طرفدار بیت‌کوین بودند خیلی به مقاله گودمن باور نداشتند.

بزرگترین شواهدی که در این مقاله قابل استناد بود و می‌شد به آن باور داشت این بود که، دوریان ژاپنی- آمریکایی بود، در پروژه‌های ارتش همکاری می‌کرد و فارغ‌التحصیل فیزیک از دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا بود. وقتی هم که مستقیما در مورد اختراع بیت کوین از او سوال شد، گفت: «من این کار را به سایرین تحویل داده‌ام.»  همچنین خانه دوریان نزدیک خانه هال فینی یود و این نشان می‌دهد که ایدئولوژی او شبیه آزادی‌خواهان است. او به اندازه‌ای باهوش بوده که بتواند پروژه را به اتمام برساند، زیرا همکارانش می‌گویند، دوریان روی الکترونیک دفاعی و ارتباطات برای ارتش کار می‌کند. گودمن با دختر دوریان هم صحبت کرد و در این مصاحبه دختر دوریان گفت: «پدرش از صمیم قلب به فرد‍‌گرایی اعتقاد دارد.» همچنین: « نسبت به دولت، مالیات و افراد مسئول احتیاط زیادی می‌کرد.»

حقایقی در مورد دوریان ناکاموتو، آیا او ساتوشی ناکاماتو است؟

ساتوشی ناکاماتو

هر چند، دوریان اندکی پس ز انتشار این اخبار به مردم گفت که احساس قربانی شدن می‌کند و شاید سوالات گودمن را خوب متوجه نشده است. او ادعا می‌کند شاید خبرنگاران در مورد پروژه‌های نظامی از وی سوال کرده اند و یا در مورد همکاری مالی‌اش با سیتی بانک.

پس از این‌که دوریان داستان را از دیدگاه خودش برای مردم بازگو کرد، جامعه رمزارزها از گزارش گودمن در نیوز ویک خیلی خشمگین شد. آیا از دوریان شکایت کردند و خواستار دستگیری وی بودند، زیرا مقاله منتشر شده حاوی عکس‌هایی از خانه دوریان در کالیفرنیا بود.

همه این اتفاق‌ها باعث شد تا دوریان به دردسر بیافتد و به حریم خصوصی او حمله شود. پس از مدتی دوریان مجدد با مجله آسوشیتدپرس مصاحبه کرد و جلوی دوربین حضور در پروژه بیت کوین را کاملا انکار کرد. به گفته دوریان، وقتی گودمن از وی سوال پرسیده، او سوالاتش را اشتباه متوجه شده و جمله‌ی «من دیگر درگیر این موضوع نیستم» را کاملا حذف کرد.

این فیزیک‌دان بازنشسته به خبرنگار گفته بود: « من گفتم که دیگر مهندس نیستم. همین است. حتی اگر هم بودم، باید وقتی استخدام می‌شدم قراردادی را امضاء می‌کردم. وقتی قراردادی را امضاء می‌کنید، در طول انجام کار و حتی پس از آن هم نباید چیزی را فاش کنید.»

اینطور به نظر رسیده که من گفته‌ام: «قبلا در بیت‌کوین همکاری داشته ام و حالا دیگر نمی‌خواهم درگیر این موضوع باشم. منظور من این نبوده. من می‌خواهم این موضوع را روشن کنم.»

دوریان ناکاموتو خالق مرموز بیت کوین

خالق مرموز بیت کوین

همچنین دوریان در ویدئویی در مورد بیت‌کوین به همراه آندریاس آنتونوپولوس شرکت داشت و از طرف خودش ماجرا را تعریف کرده و از جامعه بیت‌کوین به خاطر کمک‌هایش تشکر کرده است. جامع بیت کوین بیش از ۱۰۲ بیت کوین به او کمک کرده است ( چیزی حدود یک میلیون دلار با نرخ امروز) اما کیف پول او اکنون خالی است. این موضوع تضادی عجیب ایجاد کرده است. کیف پولی که بیش از یک دهد بدون استفاده مانده بود.

پس از افشای اخبار دوریان ژاپنی – آمریکایی، عکس این فرد در بین جامعه رمز ارزها روی پوسترها، تی‌شرت‌ها و برچسب‌ها ظاهر شد. دوریان در کنفرانس‌های کریپوتو حضور پیدا کرد و در همه این کنفرانس‌ها راجمع به برعکس بودن صحبت‌هایش در مصاحبه با خبرنگار نیوز ویک صحبت می‌کرد. گذشته از همه این اتفاق‌ها، طرفداران رمزارزها تمایل دارند این فرد را همان ساتوشی ناکاموتوی معروف بنامند، زیرا رفتار وی بسیار دوستانه و صمیمی است. مرد حتی دوریان را بهترین شخص برای هنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی کرده‌اند:

آیا شما هم فکر می‌کنید او ساتوشی است؟ آیا هر دو آن‌ها یکی هستند؟ در بخش دیدگاه‌ها نظر بدهید.