خبرها حاکی از دو حمله هکری جدید روی کیف پول الکتریوم است. اینطور که از شواهد و قراین پیداست این کیف پول معروف همچنان گرفتار حمله فیشینگ سال ۲۰۱۸ است.

اخیرا دو کاربر کیف پول الکتریوم گزارش داده‌اند که میزان قابل توجهی از بیت کوین‌ هایشان کم شده است. یکی از این قربانی‌ها چیزی حدود ۱٫۴۰۰ بیت کوین معادل ۱۴٫۵۹۵٫۰۰۰ دلار و دیگری ۳۶/۵ بیت کوین معادل ۳۸۰/۵۱۲ دلار از دست داده است. ظاهرا این دو اتفاق اخیر به حمله فیشینگی مرتبط است که از سال ۲۰۱۸ به جان الکتریوم افتاده است.

نگاهی به گذشته

اولین بار خبر حملات فیشینگ روی کیف پول الکتریوم در روز ۲۷ دسامبر ۲۰۱۸ (۶ دی ۱۳۹۷) منتشر شد. آن زمان گزارش شد که چیزی حدود یک میلیون دلار از طریق این حملات دزدیده شده است.

روش هکرها بدین صورت بوده که کاربران را از طریق سرورهایی به سایت‌های مخرب راهنمایی می‌کردند و با فریب، اطلاعات خصوصی آنها را می‌گرفتند و با همین اطلاعات به تمام دارایی‌های آنها دسترسی پیدا می‌کردند. ضمنا هکرها یک کیف پول جعلی نیز ساخته بودند که دستگاه‌های هوشمند کاربران را آلوده به بدافزار می‌کرد.

برای چندین ماه، کیف پول الکتریوم با مشکل حملات فیشینگ دست‌وپنجه نرم می‌کرد و حتی با چند حمله هکری دیگری هم مواجه شد که بسیار شبیه حملات فیشینگ آن دوره بود.

رمزگشایی دزدی‌های اخیر بیت کوین

در هفته‌های اخیر، یک کاربر الکتریوم ادعا کرده‌ که بیت کوین ‌هایش دزدیده شده است. این کاربر گفته است در کیف پولی که از سال ۲۰۱۷ دست به آن نزنده‌ام، ۱٫۴۰۰ بیت کوین داشتم که حالا هیچی در آن نیست. او ادامه می‌دهد:

از روی حماقت نسخه قدیمی الکتریوم را روی گوشی موبایلم نصب کردم. وقتی خواستم ۱ بیت کوین منتقل کنم، اپلیکیشن خطا داد و پیامی برایم ظاهر شد که می‌گفت باید ابتدا آپدیت کنید تا بتوانید تراکنشی داشته باشید. اپدیت را نصب کردم و در لحظه تمام بیت کوین هایم به آدرس هکرها منتقل شد.

یکی از کارمندان کوین تلگراف از طریق ID تراکنش، ارتباطی میان انتقال این ۱٫۴۰۰ بیت کوین با یک حساب کاربری بایننس یافته است. طبق گفته نماینده بایننس این ID صاحب ۷۵ آدرس کیف پول متفاوت است. همچنین الکتریوم طی توییتی که روز ۱ سپتامبر منتشر کرد اعلام کرده است که باتوجه به آدرس بایننس کلاهبردارها، این حمله احتمالا از همان حملات فیشینگ سال ۲۰۱۸ است.

بیشتر بخوانید: حمله فیشینگ چیست و چگونه از فیشینگ ارز دیجیتال، در امان باشیم؟

درست پس از اینکه خبر دزدی ۱٫۴۰۰ بیت کوین منتشر شد، یکی از کاربران GitHub با نام کاربری Cryptbtcaly گفت که چند وقت پیش چیزی حدود ۳۶/۵ بیت کوین از کیف پول الکتریومش کم شده است. به گفته او، مقداری از این بیت کوین ها به آدرسی در بایننس منتقل شده است، که به احتمال بسیار قوی باز هم این دزدی با حملات فیشینگ سال ۲۰۱۸ مرتبط است.

نظرات، ایده‌ها و تحلیل‌های خود درباره ارز دیجیتال را از طریق سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید آخرین اخبار و اطلاعات پیرامون این حوزه را از طریق حساب توییتر کوین نیک یا اینستاگرام کوین نیک دنبال کنید.

منبع: CoinTelegraph