تحلیلگران سایت Skew رکورد بالاترین قیمت قراردادهای باز (open interest) را برای اختیار معامله اتریوم (Ethereum option) در صرافی ارز دیجیتال دریبیت (Deribit) ثبت کردند. در ادامه این مطلب از کوین نیک در مورد علت افزایش میزان قراردادهای باز اتریوم صحبت می‌کنیم.

دریبیت برای مدت‌ طولانی است که به عنوان بزرگترین صرافی برای اختیار معامله اتریوم شناخته می‌شود، اما رقبایی مانند بایننس برای سهم بازار آن به شدت در حال رقابت هستند.

اختیار معامله یا معاملات آپشن (option trading) به کاربران امکان می‌دهد تا سرمایه خود را حفظ کنند یا به صادرکنندگان اجازه می‌دهد تا از قراردادهای تسویه نشده سود کسب کنند.

به زبان ساده قرارداد باز یا تسویه نشده به تعداد کل قراردادهای آتی گفته می‌شود که توسط کاربران نگهداری می‌شود.

طبق گزارش که سایت Skew در روز دوشنبه ۱ ژوئن منتشر کرده است، ارزش معاملات آپشن قراردهای باز اتریوم به بیش از ۱۳۶ میلیون دلار رسید که بالاترین رقم در تاریخ اتریوم است. جالب است بدانید ارزش قراردادهای باز اتریوم در ماه مارس حدود ۲۴ میلیون دلار بود که رشد ۴۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق همین گزارش در روز دوشنبه بیش از ۵۴۷۰۰۰ معاملات آپشن انجام شد که یک رکورد محسوب می‌شود. در همین حال حجم معاملات روزانه در روز دوشنبه به ۲۴ میلیون دلار رسید و رکورد دو روز قبل که ۲۰ میلیون دلار بود را شکست.

افزایش میزان قراردادهای باز اتریوم

سایت Skew

این مطلب راهم مطالعه کنید: گزینه اختیار معامله بیت کوین در اپلیکیشن موبایل بایننس رسما فعال شد

لوک استریجرز (Luuk Strijers) مدیر اجرایی دریبیت در این رابطه گفت:

به دلیل عملکرد قیمتی اتر از اواسط ماه مارس شاهد افزایش علاقه به معاملات آپشن اتریوم بودیم، همچنین این روند با ورود شرکت‌های جدید به فضای معاملات آپشن سرعت بیشتری گرفت.

قیمت اتر در طی ماه‌های آپریل و مه به ترتیب ۵۵ و ۱۲ درصد رشد را تجربه کرد و در روز دوشنبه به حدود ۲۴۰ دلار رسید که رشد خالص ۱۶۶ درصدی را نسبت به قیمت ۹۰ دلاری در ماه مارس نشان می‌دهد. به نظر می رسد این رشد شدید باعث افزایش علاقه سازمان‌ها به معاملات آپشن اتر شده است که در طی سقوط قیمت اتر در ماه مارس کاهش یافته بود.

به غیر از افزایش قیمت، پیاده‌سازی اتریوم ۲ و جایگزینی مکانیسم اثبات سهام به جای اثبات کار هم اعتبار بیشتری برای فعالیت سرمایه‌گذاران در این شبکه بخشیده است.

تغییر مدل اتریوم به استیکینگ به سرمایه‌گذاران اتر اجازه می‌دهد تا از دارایی‌های غیرفعال خود هم سود کسب کنند.

داریوژ سیت (Darius Sit) یکی از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری در سنگاپور می‌گوید:

جستجو برای کسب سود یکی از دلایل اصلی رشد در بازار معاملات آپشن ارزهای دیجیتال است. امروزه افراد بیشتری به دنبال پیدا کردن فرصت‌های منحصربه‌فرد سرمایه‌گذاری با بازده زیاد و ریسک نسبتا پایین در دنیای ارزهای دیجیتال هستند.

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال گاهی دارایی‌های خود را در ازای یک بازده ثابت به صرافی‌های متمرکز قرض می‌دهند. اما در حال حاضر سرمایه‌گذاران ترغیب شده‌اند به جای قرض دادن دارایی‌های خود در معاملات آپشن سرمایه‌گذاری کنند. به نظر می‌رسد این روند با توجه به نرخ بهره منفی در سراسر جهان ادامه خواهد یافت.

شاخص‌های معاملات آپشن نشان می‌دهد، بازار اتر صعودی خواهد بود.

نرخ خرید و فروش قرارداد باز که نسبت تعداد آپشن‌های فروش را به آپشن‌های خرید اندازه‌گیری می‌کند، در تاریخ ۲۸ ماه مه به بالاترین میزان در ۹ ماه اخیر یعنی ۰٫۹۳ دست پیدا کرد، در حالی که در اواسط ماه مارس تنها ۰٫۴۰ بود.

البته این نکته را فراموش نکنید که این نسبت نشان‌دهنده یک روند صعودی پیوسته و طولانی نیست. ممکن است نسبت تعداد فروش به خرید در یک ماه منفی باشد، اما در بلند مدت نسبت مثبتی را نشان دهد. مقادیر منفی نشان می‌دهد که آپشن‌های خرید ارزانتر از آپشن‌های فروش هستند.

رقابت در بازار معاملات آپشن اتریوم در ماه‌های اخیر و با اضافه کردن گزینه اختیار معامله توسط صرافی بایننس به شدت داغ شده است. همچنین TD-Ameritrade هم با پشتیبانی از ErisX معاملات آتی اتریوم را دو هفته قبل راه‌اندازی کرده است. پلتفرم معامللات آپشن غیر متمرکز  Opyn هم اعلام کرده است که امکان معاملات آپشن اتریوم را در ماه مارس راه‌اندازی خواهد کرد.

از آنجایی که معامله گران بازار آپشن از تغییر قیمت ارزها به شدت سود می‌کنند، هنگامی که شاهد افزایش قیمت شدید در یک بازار باشیم، روند ورود معامله‌گران آپشن هم در آن بازار افزایش خواهد یافت، چیزی که برای اتریوم در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده است.

منبع: decrypt