شرکت بزرگ ارتباطات از راه دور چین یعنی همان هواوی (Huawei) با همکاری دولت چین مشغول کار روی یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که داده‌های شهروندان شهر پکن را در لحظه ردیابی و مدیریت کند. گزارش‌های رسمی که روز ۲۴ اوت ۲۰۲۰ منتشر شده است از راه‌اندازی فاز آزمایشی این پروژه خبر می‌دهد. در ادامه این مطلب از همکاری هواوی با شهرداری پکن در طراحی این بلاک چین صحبت می‌کنیم.

طراحی بلاک چین ابری شهر پکن

هدف از طراحی این پلتفرم بلاک چین بهبود ارائه خدمات دولتی خواهد بود، طبق گزارش‌ها این پلتفرم از ثبت املاک شهروندان گرفته تا سوابق پزشکی آن‌ها را شامل می‌شود. همچنین این پروژه قرار است به مدیریت محیط‌های کاری شهر پکن هم کمک کند.

شرکت هواوی در دو سال گذشته به شدت از طرف غرب به خصوص امریکا مورد اتهام قرار گرفته است. در مواردی ادعا شده است کشور چین از محصولات هواوی برای جاسوسی اطلاعات مردم در سراسر جهان استفاده می‌کند. به همین دلیل ایالات متحده ورود محصولات مخابراتی و تجهیزات فناوری نسل پنجم اینترنت (۵G) را ممنوع کرده است. چند ماه پیش بریتانیا هم اقدامات مشابهی علیه این غول فناوری چینی انجام داده بود.

البته هیچکدام از این مسائل مانع از همکاری هواوی با دولت چین در زمینه این پروژه بلاک چین نشده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که شعبه خدمات ابری هواوی در آخرین پروژه بلاک چین در شهر پکن فعال شده است. این پلتفرم امکان استفاده از دفتر کل‌های توزیع شده (distributed ledgers) و قراردادهای هوشمند را ممکن می‌کند.

این پروژه در واقع بخشی از بهبود زیرساخت‌های جدید شهر پکن محسوب می‌شود که هدف آن تبدیل شدن به مدیریت دیجیتالی با استفاده از بلاک چین است. استفاده از بلاک چین ضمن جلوگیری از تغییر دادن یا مخدوش شدن داده‌ها می‌شود، اشتراک گذاری داده‌ها بین سازمان‌های مختلف را ممکن می‌کند.

همکاری هواوی با شهرداری پکن

همکاری هواوی با شهرداری پکن در طراحی بلاک چین ابری

این مطلب راهم مطالعه کنید: بانک مرکزی چین ۲۰ شرکت را مامور کرد تا یوآن دیجیتال را آزمایش کنند

چشم انداز پروژه بلاک چین پکن

در گزارش آمده است که این پروژه بلاک چین به ساده‌کردن برخی از روندهای روزانه شهری که در حال حاضر ناکارآمد یا مبهم هستند کمک خواهد کرد. مقامات شهر پکن از این پلتفرم برای اشتراک گذاری داده‌های بین ۵۰ آژانس و سازمان مختلف استفاده خواهند کرد.

از جمله کاربردهای این بلاک چین می‌توان به مدیریت املاک و مستغلات و پیدا کردن جای پارک در لحظه اشاره کرد. همچنین به برقراری ارتباط بین شهروندان و دفتر شهرداری کمک خواهد کرد. از نظر پزشکی هم این پروژه می‌تواند به نظارت دقیق‌تر در مورد موارد ابتلا به ویروس کرونا از طریق ایجاد خدمات پاسخگوی فراگیر کمک کند.

بدون شک بلاک چین ابری هواوی یکی از مهمترین مشارکت‌کنندگان در پیشبرد انقلاب بلاک چین در کشور چین است. به گفته مقامات شهر پکن، مردم عادی مهم‌ترین ذی‌نفعان این زیرساخت‌های جدید خواهند بود.

در پایان این گزارش آمده است که همکاری هواوی با شهرداری پکن در این بلاک چین جدید نقش اساسی در یکپارچه‌سازی خدمات دیجیتال شهرداری با فناوری‌های جدید خواهد داشت و به پکن در دستیابی به اهداف استراتژیکش برای شهرسازی کمک خواهد کرد.

به نظر شما این اقدام شهرداری پکن بیشتر برای بهبود خدمات رسانی به شهروندان است یا زیر نظر گرفتن اطلاعات آن‌ها؟ نظرات و تحلیل‌های خود در مورد زمینه ارزهای دیجیتال و بلاک چین را از طریق کوین نیک با دیگران در میان بگذارید.

 

منبع: coinspeaker