روز گذشته، شرکت ترکیه‌ای آی‌ماینر (iMiner) که برای بیش از ۷ سال در حوزه استخراج رمزارز فعالیت دارد اعلام کرد که مجوز استخراج در ایران را دریافت کرده است. این مزرعه استخراج قرار است بزرگترین مزرعه استخراج این منطقه باشد. برای اطلاع از اخبار حوزه رمزارز با کوین نیک همراه باشید.

پیش از همه بهتر است به آمار خیره‌کننده شرکت آی‌ماینر بپردازیم: این شرکت توان پردازش ۹۶ هزار تریلیون هش بر ثانیه و بیش از ۶ هزار دستگاه استخراج رمزارز دارد که در حال حاضر در استان سمنان واقع‌ شده‌اند. راه‌اندازی این مزرعه با سرمایه‌گذاری ۷ میلیون دلاری امکان پذیر شد.

آی‌ماینر سابقه چندین سال فعالیت در نقاط مختلف جهان از جمله، ترکیه، روسیه، ایالات متحده، کانادا و اکنون در ایران را دارد. علاوه بر این، این شرکت خدمات اجاره دستگاه‌های استخراج و خدمات هاستینگ نیز ارائه می‌دهد تا بتواند به‌طور بهینه هزینه نگهداری دستگاه‌های خود را تامین کند.

طبق داده‌های وب‌سایت الکسا، دامنه iminer.net حدود ۸۰ هزار کاربر فعال در ایران دارد و جزء پربازدیدترین دامنه‌ها در این کشور محسوب می‌شود. همچنین، این شرکت دفتری رسمی در تهران دارد و به انجام امور اداری کاربران ایرانی این شرکت می‌پردازد. علاوه بر این، امکان بازدید از مزرعه استخراج در شهر آلانیای ترکیه و بررسی وضعیت دستگاه‌ها نیز میسر است.

هزینه استخراج رمزارز در ایران

استخراج رمزارز در ایران، خصوصا با توجه به هزینه بسیار پایین برق در این کشور، بسیار راحت است. با بررسی داده‌ها می‌توان تخمین زد که در حال حاضر حداقل ۱۴۸ هزار دستگاه استخراج  هم‌اکنون در حال فعالیت در این منطقه هستند.

تنها در ابتدای امسال، دولت ایران بیش از هزار مجوز برای استخراج رمزارز صادر کرد و این کشور از دوسال پیش استخراج رمزارز را قانونی اعلام کرد تا بتواند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این کشور تشویق کند.

با این حال، تحریم‌های فراوان اعمال‌شده از سوی دولت ایالات متحده باعث زیرسوال رفتن فعالیت‌های استخراج ارزهای دیجیتال در این کشور شده زیرا رمزارزها راهی برای دورزدن تحریم‌های ایالات متحده هستند.

با وجود تمام شک و تردیدها در مورد حرکات قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ هفته آینده و احتمال افت ارزش این دارایی دیجیتال، هنوز اطمینان و تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه استخراج بیت کوین بین شرکت‌های فعال در این حوزه بالا است.

منبع: Cryptonomist