با توجه به نزدیک شدن زمان هاوینگ بیت کوین در روزهای آتی، نرخ هش استخراج بیت کوین به بالاترین سطح خود در تاریخ این ارز دیجیتال دست پیدا کرد تا ماینرها آرام و قرار نداشته باشند. با کوین نیک همراه باشید.

هاوینگ پاداش بیت کوین تا کمتر از ۱۰ روز دیگر از سومین خواب ۴ ساله خود بیدار خواهد شد و شرایط بازار ارزهای دیجیتال را دگرگون خواهد کرد. در پی این ماجرای نفسگیر، هیجان غیر قابل کنترل صنعت استخراج بیت کوین به بالاترین سطح خود رسیده است. این شور و هیجان و تلاش ماینرها برای استخراج هر چه بیشتر بلوک‌ها، باعث شده تا نرخ هش به بالاترین سطح خود در تاریخ بیت کوین برسد. لرزه‌های رویداد هاوینگ روز‌ به روز بیشتر و بیشتر احساس می‌شود و ماینرها به امید یک بازار گاوی نشسته‌اند تا در چند روز باقی مانده، بیشترین سود ممکن را به جیب بزنند. این روزها بیت کوین در حواشی ۸٫۸۰۰ دلار تبادل می‌شود و نوسانات سرسام‌آور آن آرام و قرار ندارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: هاوینگ بیت کوین: قدمی به سمت بلوغ طلای دیجیتال

بی‌قراری ماینرها در روزهای باقی‌ مانده تا هاوینگ

طبق داده‌های به دست آمده از سایت Glassnode، نرخ هش ماینینگ برای مدتی کوتاه به بیش از ۱۴۲ اگزا هش رسید. این آمار، جنب و جوش ماینرها را برای هاوینگ پیش رو نشان می‌دهد. اگر با هاوینگ آشنایی ندارید، می‌توانید مطلب جامع کوین نیک را در خصوص هاوینگ و چگونگی عملکرد آن مطالعه کنید. هاوینگ در اصل توسط خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو در بطن عملکرد بیت کوین و شبکه آن ایجاد شد تا پس از هر ۲۱۰٫۰۰۰ بلوک استخراج شده، پاداش انجام ماینینگ به نصف کاهش پیدا کند. تا امروز ۲ هاوینگ در تاریخ بیت کوین را پشت سر گذاشته‌ایم و حالا با نزدیک شدن به استخراج ۶۳۰٫۰۰۰ بلوک، پاداش استخراج بیت کوین از ۱۲/۵ بیت کوین به ۶/۲۵ بیت کوین کاهش پیدا خواهد کرد.

بالاترین نرخ هش بیت کوین در تاریخ این ارز دیجیتال

نرخ هش بیت کوین

تا زمان نوشته شدن این مطلب، کمتر از ۲۰۰۰ بلوک دیگر باقی مانده (تقریبا ۸ روز تا استخراج همه آن‌ها). استخرهای ماینینگ بیت کوین در پی این شرایط، با افزایش پروسه استخراج خود، نرخ هش را به بالاترین سطح خود رسانده‌اند. استخرهای F2Pool، Pooling، BTC.com و AntPool، روی بیش از نیمی از تمام نرخ هش‌های حال حاضر تسلط دارند.

البته زمانی که نرخ هش در حال افزایش باشد، به این معنی است که شبکه از امنیت بالایی برخوردار است و خطرات بزرگی نظیر حمله ۵۱٪ شبکه بلاک چین را تهدید نمی‌کنند. همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنیم، قیمت بیت کوین دائما نرخ هش استخراج این ارز دیجیتال را همراهی می‌کند. با توجه به این که به نظر می‌رسد قیمت بیت کوین در آخرین روزهای باقی مانده به ۱۰٫۰۰۰ دلار برسد، ماینرها بی‌تب و تاب به دنبال استخراج بلوک‌های پاداش ۱۲/۵ بیت کوین هستند.

آیا با بزرگ‌ترین هاوینگ تاریخ بیت کوین طرف هستیم؟

در روزهای اخیر، چندین تحلیلگر در خصوص هاوینگ پیش روی بیت کوین اظهار نظر کرده‌اند. این اشخاص، سومین هاوینگ بیت کوین را، تاثیرگذارترین هاوینگ این ارز دیجیتال نامیده‌اند. هاوینگ گذشته که در سال ۲۰۱۶ به وقوع پیوست، پاداش ماینینگ را از ۲۵ بیت کوین به ۱۲/۵ بیت کوین کاهش داد. اما آن اتفاق، پیش از تحول مشتقات کریپتوها، توسعه مدارهای مجتمع با کاربردهای خاص (ASIC)، محبوبیت دیگر ارزهای دیجیتال مهم و حتی فشار اقتصادی حاکم بر شرایط حال حاضر دنیا بود.

همچنین این هاوینگ سوم، بسیار بیشتر از هاوینگ‌های گذشته در رسانه‌ها پوشش داده می‌شود و در نتایج جستجوی Google Trends هم به بالاترین سطح خود رسیده است.

آیا نرخ هش استخراج بیت کوین کاهش پیدا خواهد کرد؟

نظرهای ضد و نقیض‌ زیادی در خصوص نرخ هش استخراج بیت کوین وجود دارد. این که آیا این نرخ هش حتی پس از هاوینگ به سطح بالای خود ادامه خواهد داد یا سقوطی آزاد را تجربه خواهد کرد، یکی از مباحث داغ این روزهای دنیای ارز دیجیتال و صنعت ماینینگ است. تسلیم شدن ماینرهای کوچک به دلیل افزایش هزینه‌ها و کاهش پاداش، سود کم، نوسانات بیت کوین و بسیاری از دلایل دیگر، این ذهنیت را به وجود آورده‌اند که بسیاری از حاضرین این صنعت باور داشته باشند، نرخ هش استخراج بیت کوین پس از هاوینگ کاهش پیدا خواهد کرد.

اما از طرفی دیگر، ماتی گرینسپان (Mati Greenspan)، شخصی که به تازگی تمامی ارزهای eToro خود را به بیت کوین تبدیل کرده، باور دارد که هاوینگ باعث کاهش نرخ هش نخواهد شد. او در این مورد می‌گوید:

هر چقدر که قیمت به سوی هاوینگ بالاتر برود، پس از پایان آن کمتر نرخ هش کاهش پیدا می‌کند.

ماتی گرین‌‌اسپان

با نگاهی به نمودار پایین، ملاحظه می‌کنید که سال خونین ۲۰۱۸ برای ارزهای دیجیتال، باعث نوسانات قابل توجه‌ای در نرخ هش ماینرها نشد و حتی روند رو به بالایی را طی کرد، در حالی که از آن سال به بعد، سود ماینینگ بیت کوین رفته رفته کاهش داشته است.

ثبات نرخ هش بیت کوین در سال ۲۰۱۸

چارت تاریخچه هش بیت کوین

همچنان که ماینرها خود را برای بزرگ‌ترین هاوینگ تاریخ بیت کوین آماده می‌کنند، رقابت برای کسب پاداش ۱۲/۵ بیت کوینی بلوک‌ها به شدت سفت و سخت شده است.

منبع: Crypto New Media