امروز کاربر یا شرکتی ناشناس، با ارسال تنها ۱۳۰ دلار اتریوم و پرداخت اشتباه کارمزد ۲/۶ میلیون دلاری برای آن، جامعه‌ی رمزارز را در بهت و حیرت فرو برد. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی این اتفاق با کوین نیک همراه باشید.

کارمزد اشتباهی که برای این تراکنش پرداخت شد، حدود ۱۰٫۰۰۰ اتریوم یعنی معادل ۲/۶ میلیون دلار بود.

در شبکه بلاکچین اتریوم، کاربران می‌توانند با پرداخت کارمزد به ماینرها، پرداخت‌های رمزارزی و قراردادهای هوشمند را ارسال و دریافت کنند.

به گزارش پایگاه ETH Gas Station، نرخ رایج کارمزد برای یک تراکنش، ۰/۱۵۳ دلار است که برای افزایش سرعت تراکنش می‌توان آن را تا ۰/۲ دلار افزایش داد.

اما پرداخت اشتباه کارمزد در تراکنش مذکور، باعث شد ۱۳ میلیون برابر کارمزد رایج، پول وارد شبکه بلاکچین اتریوم شود.

آنتونی ساسانو، مدیر تبلیغات محصول Set و بنیانگذار Ethhub در مصاحبه‌ای گفت که این پرداخت اشتباه کارمزد عجیب، یا یک اشتباه است و یا یک اقدام برای پولشویی.

مورد دوم چندان منطقی نیست، چرا که در شبکه اتریوم کارمزد به ماینرها تعلق می‌گیرد. اگر ماینرها با فرستنده‌ی این مبلغ همدست نباشند (که خیلی بعید است)، احتمال اشتباه بودن این اتفاق بسیار زیادتر است.

ساسانو می‌گوید:

این اتفاق یا اشتباهی غیرعمدی است و یا پولشویی. ماینینگ در استخر استخراج SparkPool صورت گرفته، و آن‌ها اگر بخواهند می‌توانند اتریوم‌ها را به صاحبش برگردانند.

او همچنین توضیح داد به احتمال زیاد آدرس کیف پولی که تراکنش از آن صورت گرفته، متعلق به یک صرافی ارز دیجیتال است. اگر این فرضیه درست باشد، صرافی مذکور می‌تواند با استخر استخراج مذاکره کند تا این کارمزد چند میلیون دلاری را پس بگیرد.

آیا می‌توان پرداخت اشتباه کارمزد را جبران کرد؟

شبکه‌های بلاکچین عمومی مثل اتریوم که کاملاً غیرمتمرکز هستند، نمی‌توانند تراکنش‌ها یا قراردادهای هوشمند را متوقف کنند.

هنگامی که یک پرداخت یا داده اشتباهی فرستاده می‌شود، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز این شبکه، راهی برای بازگردانی آن وجود ندارد.

پرداخت اشتباه کارمزد اتریوم در شبکه بلاکچین

کارمزد اشتباه اتریوم

برخی این امر را از ایرادهای دارایی‌های غیرمتمرکز دیجیتال می‌دانند. از آنجا که هیچ شخص ثالث یا ناظر مرکزی وجود ندراد، تمامی مسئولیت بر دوش خود کاربر می‌افتد.

از طرفی مزیت بلاکچین عمومی، شفافیت تمامی داده‌ها است. به این معنا که همه می‌توانند مشاهده کنند، کدام آدرس کیف پول، چه تراکنشی را انجام می‌دهد.

اگر این آدرس مشهور باشد، مثل آدرس یک صرافی یا استخر استخراج، در این صورت طرفین می‌توانند به راحتی مسأله‌ی پیش‌آمده را بین خودشان حل کنند.

در حال حاضر اگر پرداخت کارمزد ۲/۶ میلیون دلاری اشتباه بوده باشد،‌ فرد یا سازمانی که آن را پرداخت کرده باید با ماینر یا استخر ماینینگی که بلوکی را که این تراکنش در آن انجام شده، استخراج کرده تماس بگیرد.

با توجه به اینکه ماینرهای ارز دیجیتال، در ازای استفاده از قدرت محاسبه‌شان برای استخراج بلوک‌ها پاداش می‌گیرند، ماینر می‌تواند تصمیم بگیرد با فرستنده همکاری کند یا خیر.

به نظر شما آیا این پرداخت ۲/۶ میلیون دلاری اشتباهی انجام گرفته؟ و آیا ماینری که این اتفاق در بلوکش افتاده، تصمیم می‌گیرد پرداخت اشتباه کارمزد را ببخشد و پول را به صاحبش بازگرداند؟

منبع: Forbes