بسیاری از کاربران توییتر در تایلند پس از به‌روزرسانی‌های اخیر این شبکه اجتماعی در زمینه حریم شخصی، مخالفت خود را نسبت به آن اعلام کردند. این کاربران به دلیل عدم امکان داشتن هویت مخفی در توییتر تصمیم گرفتند به شبکه اجتماعی مایندز (Minds) مبتنی بر اتریوم مهاجرت کنند.

این پلتفرم شبکه اجتماعی که به منظور حمایت داده‌های شخصی از سازمان‌های نظارتی راه‌اندازی شد، در اوایل سایل ۲۰۱۵ و پس از حمیات از طرف گروه هکری «Anonymous» توانست کاربران زیادی را جذب کند.

شبکه اجتماعی مایندز به دلیل رسوائی‌های مربوط به حفظ حریم شخصی فیسبوک به عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی ضد فیسبوک راه‌اندازی شد. ویژگی منحصربه‌فرد مایندز نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده از رویکرد رمزنگاری داده‌ها بود.

مایندز که بر اساس شبکه اتریوم ساخته شده است، از توکن‌های ERC-20 برای پاداش دادن به کاربران خود استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند از این توکن‌ها برای تبلیغ محتوای خود یا حمایت از محتوای اختصاصی کاربران دیگر استفاده کنند.

اکنون این پلتفرم یه پایگاه کاربران کاملا جدید پیدا کرده است. پس از خروج گسترده کاربران تایلندی از توییتر در ماه مه، شبکه اجتماعی مایندز به ۱۰۰٫۰۰۰ کاربر جدید تایلندی دست پیدا کرده است.

مهاجرت از توییتر به مایندز

شبکه اجتماعی توییتر

این مطلب راهم مطالعه کنید: توییتر علیه رمزارز : علت دشمنی توییتر با صنعت کریپتو چیست؟

در طی سال‌های گذشته توییتر مهمترین مکان برای بسیاری از کاربران تایلندی بود تا مخالفت خود را با قوانین سختگیرانه کشورشان اعلام کنند. در حالی که بسیاری از کاربران به دلیل ضرورت استفاده از نام حقیقی از فعالیت در شبکه اجتماعی فیسبوک امنتاع می‌کردند، توییتر به کاربران اجازه می‌داد تا نام‌های مستعار برای خود انتخاب کنند.

اما در اوایل ماه مه، توییتر در یک پست اعلام کرد با دولت تایلند همکاری خواهد کرد. این موضوع و به دنبال آن به‌روزرسانی توییتر در مورد سیاست‌های حفظ حریم شخصی که به این شبکه اجتماعی امکان می‌دهد تا داده‌های سطح دستگاه مانند آدرس‌ آی‌پی کاربران را با شرکای تجاری به اشتراک بگذارد، باعث شد بسیاری از کاربران تایلندی به منظور مخالفت با آن توییتر را ترک کنند.

با این وجود شبکه اجتماعی مایندز به آن اندازه که همه فکر می‌کنند، امن نیست. در سال ۲۰۱۵ و زمانی که این پلتفرم راه‌اندازش شد، یک مشاور امنیت به نام اسکات ارکیشزسک (Scott Arciszewsk) پروتکل‌های رمزنگاری مایندز را بررسی کرد و نتیجه گرفت که سیستم امنیت این شبکه اجتماعی نسبتا ضعیف است.

علاوه بر این صرف‌نظر از اینکه مایندز تبدیل به یک پناهگاه برای کاربران سایر شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است، کانال‌های محبوب آن همیشه با اظهار نفرت کاربران پر شده است. موضوع مشابهی که در یکی دیگر از شبکه اجتماعی آزادی بیان به نام گب (Gab) به وجود آمده است، جایی که مرز بین آزادی بیان و اظهارات متعصبانه مداوم جابجا می‌شود.

با این وجود گزینه‌های دیگری که پیش‌روی مخالفان تایلندی وجود دارد این است که یا سکوت کنند یا دستگیر شوند. به این ترتیب شبکه اجتماعی مایندز ممکن است تنها را باقی مانده برای کاربران تایلندی باشد.

گفتنی است در حال حاضر شبکه اجتماعی مایندز بیش از ۲٫۵ میلیون کاربر دارد. اگر تا به حال از این شبکه اجتماعی استفاده کرده‌اید، فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را طریق وبسایت کوین نیک با دیگران در میان بگذارید.

منبع: decrypt