اگر نمی‌دانید کدام بلاکچین بیشترین دستاوردها را داشته یا یک هکر چقدر از یک پروتکل در بزرگترین هک سال ۲۰۲۱ سوء استفاده کرده است، با ما همراه باشید تا سال ۲۰۲۱ را با نگاهی به جالب ترین اعداد در دنیای ارزهای دیجیتال مرور می‌کنیم.

کریپتو صنعت اعداد است. روزی نمی‌گذرد که با سود، ضرر، TVL یا هر نوع داده دیگری بمباران نشوید. با این حجم از اعداد و ارقام، به راحتی می‌توان از هدف اصلی دور شده و متوجه داستان پشت این آمارها نشد.

به همین دلیل است که ما برخی از جالب‌ترین اعداد، تاریخ‌ها و سایر آمارها را در بخش کریپتو جمع‌آوری کرده‌ایم تا این سال واقعاً قابل توجه برای ارزهای دیجیتال را با هم مرور کنیم.

۶۹۰۰۰ دلار: بالاترین قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۰ نوامبر

سقف تاریخی بیت کوین

یکی از جالب ترین اعداد دنیای ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ ثبت سقف تاریخی بیت کوین بوده است

مبادا در میان اصلاحات قیمت در هفته‌های اخیر فراموش کنیم، بیت کوین امسال را با حدود ۳۰۰۰۰ دلار شروع و ارزش خود را بیش از دو برابر کرد تا در ماه می به بالاترین قیمت خود در ۶۹۰۰۰ دلار برسد. پس از اینکه لیکویید شدن آبشاری معاملات به بخش اول بازار صعودی پایان داد، تابستان دوره نسبتاً آرامی بود تا اینکه قیمت دوباره به بالاترین سقف تاریخی خود یعنی ۶۹۰۰۰ دلار رسید. اگرچه تورم در حال توسعه به بیت کوین کمک کرد تا به بالاترین رکورد تاریخ برسد، اما پس از فروشی که منجر به اصلاح ۳۰ درصدی به خاطر ترس از تورم و سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه شد، ثابت کرد که یک شمشیر دولبه است.

بنابراین، بیت کوین به کجا می‌رود؟

خرید بیت کوین

اول از همه، ماکسیمالیست‌های بیت کوین خیالشان راحت است که پذیرش کریپتو از سوی مؤسسات در حال افزایش است. اولین ETF آتی بیت کوین قطعاً آخرین آن نخواهد نبود، بنابراین زمانی که سرمایه‌گذاران بزرگ کیف پول‌های بزرگ خود را باز کنند، قیمت‌ها در بلندمدت افزایش خواهند یافت. دوم اینکه، بیت کوین همیشه متغیر بوده است، به همین دلیل است که اکثر فروشندگان آن در هنگام اصلاحات «دستان ضعیف (weak hands)» نامیده می‌شوند. یعنی افرادی که بدون داشتن دانش و استراتژی معاملاتی ضررهای زیادی را متحمل می‌شوند.

در نهایت، درآمد استخراج بیت کوین در سال جاری به بالاترین حد خود رسیده است و با توجه به اینکه ایالات متحده اکنون مرکز اصلی استخراج بیت کوین است، حداقل سال آینده باید نسبتاً آرام‌تر باشد.

ممکن است سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ یک سال رشد ضعیف باشد یا نباشد، اما تا زمانی که بیت کوین الگوهای رفتاری را ارائه می‌دهد، همین داستان‌ها ادامه دارد.

۱۵۵۹: پروپوزال بهبود اتریوم

می‌توانستیم در اینجا به رشد YTD (تا این موقع از سال) اتریوم اشاره کنیم، اما چندان جذاب نبود. به هر حال، در سال ۲۰۲۱ نکته اصلی در مورد اتریوم EIP-1559 بود که به عنوان هارد فورک لندن نیز شناخته می‌شود.

این فورک یک نقطه عطف مهم در مسیر اتریوم برای انتقال به اتریوم ۲، «نسخه مقیاس‌پذیرشده» این شبکه است که مدت‌ها مورد انتظار بود. احتمالاً به خاطر دارید که یکی از هدف‌های اصلی EIP-1559 «کاستن نوسانات» هزینه‌های گس بود. پس از اینکه گس در ماه‌های اول سال از کنترل خارج شد، EIP-1559 به عنوان یک راه حل «بهسازی» معرفی شد، البته نه یک راه حل کامل برای وضعیت امور در این شبکه.

پروپوزال اتریوم یکی از جالب ترین اعداد دنیای ارزهای دیجیتال در سال 2021

یکی از جالب ترین اعداد دنیای ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ مربوط به پروپوزال اتریوم است

مهم‌تر از آن، صدور و انتشار اتریوم در برخی مواقع کاهش‌دهنده تورم است، زیرا اتر سوزانده شده در تراکنش‌ها از اتر تازه عرضه‌شده توسط استخراج‌کنندگان پیشی می‌گیرد. این اتفاق در سال جاری نقش بزرگی در عملکرد بهتر نسبت به شبکه بیت کوین ایفا کرد و قیمت جفت ارز ETH/BTC به سطوحی رسید که از سال ۲۰۱۷ مشاهده نشده بود. گاوهای اتریوم ادعا می‌کنند که این اتفاق شبکه اتریوم را در مسیر خود به سمت «پول اولتراسوند» در آینده قرار می‌دهد، اما این بدان معنا هم هست که تقریباً همه DAppها باید به سمت راه حل‌های مقیاس‌پذیری حرکت کنند.

حالا که صحبت از گس شد.

۳۷۳/۸: بالاترین هزینه ثبت شده به صورت Gwei روی شبکه اتریوم در ۲۳ فوریه

هزینه گس اتریوم

ثبت بالاتریم هزینه گس اتریوم یکی دیگر از جالب ترین اعداد دنیای ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱

آیا طبق وعده EIP-1559، هزینه‌های گس اکنون «پایدارتر» است؟

اگر بخواهید این طور فرض کنید، در سطح بالایی پایدار است. ژو سو (Zhu Su)، یکی از بزرگ‌ترین و با نفوذترین سرمایه‌گذاران در حوزه ارزهای دیجیتال، کمتر تحت تأثیر مشکلات جاری در ازدحام شبکه قرار دارد. اگرچه EIP-1559 کارمزد پایه و «انعام (Tip) ماینر» را به عنوان تغییری در کارمزدهای تراکنش اعمال کرد، در عمل تغییر چندانی رخ نداده و قیمت گس همچنان به خصوص در زمان راه‌اندازی NFT به شدت بالا می‌رود.

اگرچه ممکن است برای کاربران اتریوم خیلی خبر خوبی نباشد، حداقل در این زمینه اتریوم در سال جاری به بالاترین سطح خود نرسیده است.

۲۵۹/۹۰ دلار: سقف تاریخی سولانا در ۶ نوامبر

به سمت بلاکچین‌های لایه یک جایگزین تغییر جهت داده و به سولانا می‌رسیم. اگرچه سولانا حتی بهترین عملکرد شبکه لایه یک جایگزین را نداشت، بررسی‌های ما در مورد آلتکوین‌ها در سال ۲۰۲۱ نشان داد که سولانا جسارت آن را داشت که در این زمینه پیشتاز باشد.

سولانا که «سریع‌ترین بلاکچین در جهان» لقب گرفته، از آن زمان به دنبال یک حمله DDoS تا حدودی عقب‌نشینی کرده که البته تنها مشکلی نیست که امسال متحمل آن شده است. با این حال، بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که سولانا در سال ۲۰۲۲ به مسیر رشد خود ادامه می‌دهد، زیرا به لطف سرعت و کارمزد‌های ناچیز، برای بازی‌های بلاک‌چین و NFT مناسب است.

در حال حاضر، سولانا از نظر ارزش بازار در رتبه پنجم قرار دارد، اگرچه در زمان معامله در حوالی سقف تاریخی خود، برای مدت کوتاهی BNB را به مقام سوم رسانده و خود در جایگاه چهارم قرار گرفت. با وجود قدرتی مانند سم بنکم فرید در پشت سولانا و حضور NFTها در قدرت سولانا شکی نیست.

۶۹,۳۴۶,۲۵۰ دلار: NFT فروخته شده در حراجی Sotheby یکی دیگر از جالب ترین اعداد در دنیای ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از جالب‌ ترین اعداد دنیای ارزهای دیجیتال مربوط به رقم فروش NFTهای یک نقاش دیجیتال است. آیا کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که یک نفر (Beeple) با یک نقاشی دیجیتال مولتی میلیونر می‌شود و این نقاشی سومین اثر هنری گران قیمت خواهد بود که تا به حال به حراج گذاشته شده است؟ این دقیقاً همان چیزی است که در ماه مارس اتفاق افتاد و در واقع تنها بخشی از داستانی است که NFها رقم زدند. در واقع، NFTها بدون شک داغ‌ترین موضوع در سال ۲۰۲۱ بودند.

مایک وینکلمن (Mike Winkelmann) با نام مستعار Beeple، به مدت ۱۳ سال و نیم هر روز یک تصویر دیجیتالی می‌کشید. در ژانویه سال ۲۰۲۱ قرار بود کلاژی از آثار او به حراج گذاشته شود. مناقصه این قطعه نقاشی از ۱۰۰ دلار (!!) شروع شد تا اینکه به قیمت ۳۵۳ دلار فروخته شد.

رقم فروش NFTهای یک نقاش یکی از جالب ترین اعداد دنیای ارزهای دیجیتال در سال 2021 است

فروش NFTهای یک نقاش با نام مستعار یکی از جالب ترین اعداد دنیای ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱

طبق یک گزارش، حراجی Sotheby’s در حراج‌های NFT امسال ۱۰۰ میلیون دلار به دست آورد، از جمله مجموعه NFT میمون‌های کسل (Bored Apes) که ۲۴ میلیون دلار فروخته شد، بنابراین می‌توانید فرض کنید که این جریانات نمی‌خواهند به این زودی‌ها متوقف شوند.

۰/۷۳: بالاترین قیمت دوج کوین در ماه می

سقف تاریخی دوج کوین، قهرمان گمنام کیف‌های سرمایه‌گذاران خرد، یکی دیگر از جالب‌ ترین اعداد دنیای ارزهای دیجیتال است. در سال ۲۰۲۱ نه تنها شاهد ظهور سکه‌های میم و سهام میم بودیم، بلکه این سکه‌ها جایگاه کوچک خود را در این دنیای عجیب و غریب وسعت بخشیدند.

دوج کوین همه چیز را با صعود به بالاترین قیمت تاریخی ۰/۷۳ دلار در ماه مه آغاز کرد، پس از آنکه ایلان ماسک، مدیر ارشد غیررسمی و مسئول افزایش قیمت آن، توئیت‌های زیادی را در نیمه اول سال منتشر کرد.

ثبت سقف تاریخی دوج کوین

ثبت سقف تاریخی دوج کوین یکی دیگر از جالب ترین اعداد دنیای ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ است

این امر باعث شد تا دوج کوین به رتبه چهار در ارزش بازار برسد و برای مدت کوتاهی از XRP پیشی گرفت انصافاً، ایلان تنها کسی نبود که قیمت را بالا می‌برد و دیگرانی مانند اسنوپ داگ نیز وارد حوزه تبلیغات این میم کوین شدند. اگرچه ایلان گفت که توییت کردن در مورد دوج کوین برای او جنبه بازی و سرگرمی دارد، اما سرمایه‌گذاران بیت کوین زمانی که تسلا حمایت خود از بیت کوین را متوقف کرد، قدرت بازارسازی او را شوخی تلقی نکردند.

۱۹: تعداد دفعاتی که چین بیت کوین را ممنوع کرده است (۴ بار در سال ۲۰۲۱)

بیت کوین و چین رابطه عجیبی دارند. به نظر می‌رسد چین بارها و بارها از بیت کوین جدا شده است، اما هرگز نمی‌تواند به طور کامل آن را رها کند. و حتی با وجود اینکه بازارها هر بار با یک فروش کوتاه مدت واکنش نشان می‌دهند، اما پس از هر «ممنوعیت بیت کوین از سوی چین» با اعتماد به سوی بیت کوین باز می‌گردند و قیمت افزایش می‌یابد.

طبق آمار، چین اکنون در مجموع ۱۹ بار بیت کوین را ممنوع کرده است. چهار مورد از این «ممنوعیت‌ها» در سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد که مهم‌ترین آنها سرکوب استخراج ارزهای دیجیتال در چین بود. یکی دیگر از موارد در پاییز اتفاق افتاد، زمانی که چین تراکنش‌های بیت کوین را غیرقانونی اعلام کرد.

کریپتو توییتر (Crypto Twitter) جمله طنزآمیزی در ارتباط با این موضوع منتشر کرد:

به هر حال، با اعلام رسمی غیرقانونی بودن ماینینگ و تراکنش‌ها، چین فضای کمی برای مانور در مورد «ممنوع کردن» بیت‌کوین به خود داده است. چه کسی می‌داند که آیا ما به دو دوجین از «ممنوعیت‌های چین» خواهیم رسید یا خیر!

۹/۷/۲۰۲۱: تاریخی که السالوادور بیت کوین را پول رایج قانونی اعلام کرد

ماکسیمالیست‌های بیت کوین به غیر از صرفاً افزایش قیمت آن در سال ۲۰۲۱، دلیل بیشتری برای جشن گرفتن داشتند. السالوادور اولین کشوری بود که نایب بوکله، رئیس جمهور آن پس از اعلام برنامه‌هایی در ماه مه در کنفرانس بیت کوین در میامی، بیت کوین را ارز قانونی کشور خود اعلام کرد.

این کشور آمریکای لاتین از آن زمان به محبوب سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در توییتر تبدیل شده است، اگرچه به نظر می‌رسد که جمعیت خود این کشور کمتر نسبت به عملی بودن این سیاست متقاعد شده‌اند. بوکله از آن زمان بارها و بارها ریسک کرده و بیش از یک بار بیت کوین را در کف خریداری کرده است.

یکی از جالب ترین اعداد دنیای ارزهای دیجیتال در سال 2021 تاریخ اعلام شدن بیت کوین به عنوان پول قانونی السالوادور است

تاریخ اعلام بیت کوین به عنوان پول قانونی السالوادور یکی از جالب ترین اعداد دنیای ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ است

همچنین، او برنامه‌هایی برای یک شهر بزرگ بیت کوین در السالوادور دارد، اگرچه دوستداران محیط زیست چندان مطمئن نیستند که آیا این ایده خوبی است یا خیر. در واقع، بوکله علیرغم محبوبیت در بین ماکسیمالیست‌های بیت کوین، با پذیرش آن به عنوان ارز قانونی، دشمنان قابل توجهی برای خود ایجاد کرده است. در میان آنها بانک انگلستان و ویتالیک بوترین قرار دارند.

باید دید این تجربه بدون شک جذاب به کجا خواهد رسید.

۶۱۲ میلیون دلار: مبلغ سرقت شده در هک شبکه پالی (تقریباً همه آن نیز بازگردانده شد!)

ده‌ها مورد هک در دنیای ارزهای دیجیتال گزارش شده‌اند. برخی از پروتکل‌ها، مانند Cream Finance، حتی به نظر می‌رسد که فرصت لازم را برای حمله مکرر به هکرها می‌دهند.

با این حال، هک شدن Poly Network به عنوان بزرگترین و شگفت‌انگیزترین هک در سال ۲۰۲۱ انتخاب شده است. هکر پس از هک کردن و برداشت مبلغ ۶۱۲ میلیون دلاری، شروع به برقراری ارتباط با جامعه در توییتر کرد و توضیح داد که چگونه و چرا این کار را انجام داده است. همچنین، وی از تیم پالی نتورک خواست تا با او در تماس باشند و مذاکره کنند که آنها نیز این کار نیز را انجام دادند. عجیب آنکه، تقریباً کل مبلغ بازگردانده شد، حتی به هکر پیشنهاد شد که در این پروتکل به عنوان کارمند ارشد امنیتی کار کند! (گویا او این پیشنهاد را رد کرده است)

جالب است که هرگز یک روز کسل‌کننده در کریپتو نیست.

اگرچه این بزرگترین هک سال بود، اما بزرگترین هک تمام دوران نبود.

۱۵۰۰٪: افزایش فهرست مشاغل در One Crypto Job Board

به نظر می‌رسد که کریپتو راه بسیار خوبی برای امرار معاش است و همچنین یک راه پر تقاضا. وگرنه چگونه می‌توان داده‌های cryptocurrencyjobs.co را تفسیر کرد و اعلام کرد که لیست مشاغل کریپتو در سال جاری ۱۵۰۰٪ رشد کرده است؟ این صنعت در حال رونق است و احتمالاً هرگز زمانی بهتر از اکنون برای حضور در حوزه ارزهای دیجیتال وجود نداشته است. با افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال، احتمالاً به زودی مشاغل کریپتو حتی مهم‌تر از سرمایه‌گذاری در کریپتو خواهند شد.

با این حال، اگر مشاغل کارمندی در حوزه کریپتو برای شما مناسب نیست، می‌توانید استخراج ارزهای دیجیتال را امتحان کنید. حتی سران قدرتمند دولت مانند الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، آن را توصیه می‌کنند!

جمع‌بندی

هر چند می‌توانستیم حقایق و ارقام جالب‌تری را اضافه کنیم، اما با همین میزان توانستیم رویدادهای مهم و جالب ترین اعداد در دنیای ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ را مرور کنیم.

اگر این مقاله را دوست داشتید، می‌توانید برای اطلاع از اخبار دنیای ارزهای دیجیتال همیشه به بلاگ کوین نیک سر بزنید. ضمن اینکه‌ می‌توانید ما را در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر نیز دنبال کنید.