سال ۲۰۲۱ بدون شک یک بازار صعودی بود و بیت کوین (BTC) در این سال چندین مرتبه رکورد قیمتی خود را افزایش داد. از ابتدای سال ۲۰۲۱، کل سرمایه بازار ارزهای دیجیتال ۱۹۰ درصد یعنی از ۸۰۰ میلیون دلار به بیش از ۲/۳ تریلیون دلار افزایش یافت. در اوایل نوامبر، این رقم به بالاترین حد خود یعنی بیش از ۳ تریلیون دلار رسید. اما عملکرد همه دارایی‌های کریپتو به یک اندازه نبوده و همه دارایی‌های دیجیتال در طول رالی صعودی ۲۰۲۱ تغییرات قیمتی مثبتی نداشته‌اند. علاوه بر اکثریت برندگان از نظر افزایش قیمت، تعدادی بازنده نیز در این میان وجود داشته است. در این مقاله، برنده‌ها و بازند‌ه‌های دنیای رمز ارزها را در سال ۲۰۲۱ معرفی خواهیم کرد.

با برندگان سال ۲۰۲۱ بیشتر آشنا شوید

برندگان

برندگان سال ۲۰۲۱

ده ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۱ کمی متفاوت از اکنون بود‌ه‌اند، زیرا در آن زمان لایت کوین (LTC)، چین لینک (LINK) و بیت کوین کش (BCH) در این فهرست قرار داشتند. این رمز ارزها کنار رفتند و تا پایان سال جای خود را به سولانا (SOL)، یو اس دی کوین (USDC) و آوالانچ (AVAX) داده‌اند.

دوج کوین (DOGE)

دوج کوین (DOGE) در سال ۲۰۲۱ به شدت افزایش قیمت داشت که عمدتاً به خاطر انتشار پست‌های ایلان ماسک در شبکه‌های اجتماعی بود. در روز سال نو، دوج کوین تنها ۰.۰۰۴ دلار قیمت داشت و تا حد زیادی مورد توجه اکثر تریدرهای ارزهای دیجیتال نبود. DOGE اولین جهش کوچک خود را در ماه فوریه به دنبال اولین پامپ قیمت از سوی ایلان ماسک تجربه کرد. پس از آن این میم کوین شاهد پامپ‌های قیمتی به خاطر توییت‌های ایلان ماسک بود.

قیمت‌ دوج در ماه‌های آوریل و مه، زمانی که بیش از ۱۱۰۰ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح تاریخی ۰/۷۳۱ دلار در ۸ مه رسید، واقعاً افزایش یافت و این توکن در فهرست ارزش بازار ارزهای دیجیتال به رتبه چهارم رسید.

دوج کوین به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در ابتدای سال 2021 بود

دوج کوین یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در ابتدای سال ۲۰۲۱ بود

ماسک در ماه ژوئن از فضایل دوج به عنوان یک شبکه پرداخت تجلیل کرد و در نتیجه دور دیگری از FOMO برای این میم کوین ایجاد شد.

دوج کوین از ماه می و پس از یک پامپ قیمت، هم در برابر بیت کوین و هم در برابر دلار سقوط کرده است. در جفت ارز بیت کوین، DOGE در سال ۲۰۲۱، ۲۱۰۰ درصد از ۱۶۸ ساتوشی به ۳۶۹۶ ساتوشی در اواسط دسامبر افزایش یافته است.

سولانا (SOL)

توکن بلاکچین سولانا (SOL) نیز از نظر سود سال پرافتخاری را پشت سر گذاشته است. در ابتدای سال ۲۰۲۱، سولانا تنها ۱/۵۲ دلار قیمت داشت، در زمان نگارش این مقاله کمی بیش از ۱۹۰ دلار معامله می‌شود. این توکن افزایش قیمتی بیش از ۹۸۰۰٪ در کمتر از یک سال داشته است.

SOL در اوایل نوامبر به بالاترین سطح خود یعنی ۲۶۰ دلار رسید، اما با شروع اصلاح بازار در اواخر سال، عقب‌نشینی کرد. این حرکت عظیم، SOL را پس از رسیدن به رتبه چهارم در جایگاه پنجم در نمودارهای ارزش بازار قرار داده است. در مقابل جفت ارز BTC، SOL در طول سال ۶۴۷۳ درصد افزایش یافته است.

سولانا در سال 2021 یکی از بهترین ارزهای دیجیتال بود

سولانا در سال ۲۰۲۱ یکی از بهترین ارزهای دیجیتال بود و سود چشمگیری داشت

سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و افزایش پذیرش در پی افزایش قیمت تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، مومنتوم قیمتی سولانا را که از آن به عنوان «قاتل اتریوم» نیز یاد می‌شود، افزایش داده است. در ماه ژوئن، آزمایشگاه سولانا ۳۱۴ میلیون دلار سرمایه از طریق فروش یک توکن خصوصی به رهبری آندریسن هوروویتز (Andreessen Horowitz) و Polychain Capital جذب کرده است.

ترا (LUNA)

توکن بومی شبکه پرداخت مالی غیرمتمرکز Terra نیز برای مدت کوتاهی به ده رمز ارز برتر راه یافت و اکنون نیز در رتبه نهم قرار دارد. ترا (LUNA) معاملات سال ۲۰۲۱ را با حدود ۰.۶۵ دلار آغاز کرد و تا حد زیادی برای تریدرهای خرد ناشناخته بود.

قیمت‌ ترا در ماه مارس و مه افزایش یافت، اما تا ماه آگوست که یک پامپ عظیم LUNA را به بالاترین قیمت ۷۷/۷۳ دلار در ۵ دسامبر رساند، افزایش قابل توجهی نداشت. در زمان نگارش این مقاله، LUNA از ابتدای سال ۸۵۱۵% رشد قیمت داشته است. در مقابل جفت ارز ساتوشی، LUNA امسال ۵۸۱۵ درصد نسبت به BTC افزایش یافته است. گسترش سریع شرکا و همکاری‌ها در اکوسیستم Terra تا حد زیادی باعث صعود قیمت آن بوده است.

ترا یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در سال 2021 بود

ترا یکی از سه رمز ارز برتر در میان بهترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ بود

چند رمز ارز دیگر نیز به دلیل کسب سودهای چشمگیر در سال جاری قابل ذکر هستند. از جمله آنها می‌توان به افزایش ۲۳۳۰ درصدی AVAX آوالانچ، رشد بیش از ۱۲۰۰۰ درصدی متیک شبکه پالیگان و ۱۲۷۱ درصد رشد بایننس کوین (BNB) در سال جاری اشاره کرد.

با بازندگان سال ۲۰۲۱ بیشتر آشنا شوید

بازندگان

بازندگان سال ۲۰۲۱

اینترنت کامپیوتر (ICP)

پروژه اینترنت کامپیوتر Dfinity در میان دنیایی از هیاهو، پس از پنج سال توسعه پنهانی، در سال ۲۰۲۱ به صحنه آمد و رشد انفجاری را تجربه کرد. این پروژه نوید یک انقلاب اینترنتی را داد که با فراهم کردن امکانی برای توسعه‌دهندگان جهت نصب کد خود به طور مستقیم روی «اینترنت عمومی» بدون نیاز به اتکا به شرکت‌های میزبان شخص ثالث، جایگزین صنعت تریلیون دلاری اینترنت و فناوری اطلاعات خواهد شد.

سوداگران به دنبال اتفاق بزرگ بعدی در دنیای کریپتو، هنگامی که توکن‌های ICP در اواسط ماه مه در صرافی‌های بزرگ فهرست شدند به میدان آمده و قیمت‌ این توکن را به سرعت به بالاترین سقف تاریخی ۷۰۰ دلار در تاریخ ۱۰ ماه مه رساندند.

اینترنت کامپیوتر یکی از بدترین ارزهای دیجیتال در سال 2021 بوده است

اینترنت کامپیوتر یکی از بدترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱

از آن زمان، قیمت ICP عملاً به پایین‌ترین کف تاریخی ۲۴/۲۹ دلار در ۴ دسامبر سقوط کرده است که ۹۶ درصد کاهش را نسبت به اوج خود در هفت ماه قبل نشان می‌دهد. همچنین، این توکن در مقابل بیت کوین به صورت ساتوشی ۹۳ درصد در ضرر قرار دارد.

ایاس (EOS)

ایاس (EOS)، یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال که بسیاری ادعا می‌کردند قاتل اتریوم است، از نظر تغییرات قیمت در سال جاری عملکرد بسیار ضعیفی داشته است در حالی که رقبای آن افزایش قیمت داشته‌اند.

ایاس در تاریخ ۱ ژانویه از فهرست ده رمز ارز برتر بازار خارج شد و در تمام سال به سقوط خود در این فهرست ادامه داد. قیمت EOS در طول سال تنها ۱۵ درصد افزایش یافته، در حالی که که سایر رقبای آن رشد قیمت سه رقمی و چهار رقمی را تجربه کردند. بنابراین، ما ایاس را یک بازنده می‌دانیم.

ایاس در سال 2021 یکی از بدترین ارزهای دیجیتال بود

ایاس در سال ۲۰۲۱ نتوانست انتظارات را برآورده کند و یکی از بازنده های بازار بود

این توکن شرکت Block.one که زمانی رونق گرفته بود، در زمان نگارش این مقاله با قیمت ۳/۲۵ دلار معامله شده و از نظر ارزش بازار به رتبه ۵۰ سقوط کرده است. در حال حاضر، ایاس ۸۶ درصد از سقف قیمت تاریخی آوریل ۲۰۱۸ یعنی ۲۲/۷۱ دلار کاهش یافته و در طول سال ۲۲ درصد در برابر BTC در ضرر است.

در اوایل نوامبر، اعضای اکوسیستم ایاس نارضایتی خود را از مسیری که این شبکه در حال حرکت است ابراز کردند.

مونرو (XMR)

ارز دیجیتال متمرکز بر حریم خصوصی مونرو (Monero) نیز امسال به شدت در نمودارهای ارزش بازار سقوط کرده است، زیرا تعدادی از صرافی‌های بزرگ دارایی‌های دیجیتال حریم خصوصی را از فهرست خود حذف کرده‌اند.

ارز دیجیتال مونرو یکی از بدترین ارزهای دیجیتال در سال 2021

ارز دیجیتال حریم خصوصی مونرو یکی از بازنده های بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱

قیمت XMR در سال جاری تنها ۱۷ درصد افزایش یافته و به سقف تاریخی قیمت خود در ژانویه ۲۰۱۸ یعنی ۵۲۴ دلار نزدیک نشده است. در حال حاضر، مونرو در حدود ۲۱۷ دلار معامله می‌شود و در رتبه ۴۴ در میان رمز ارزها از نظر ارزش بازار قرار دارد. مونرو از ابتدای سال ۳۰ درصد در برابر بیت کوین افت قیمت داشته است.

برای مقایسه برنده‌ها و بازند‌ه‌های دنیای رمز ارزها، بیت کوین نسبت به سال گذشته تاکنون (YTD) ۶۷/۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که اتریوم ۴۴۰ درصد افزایش داشته است.

به نظر شما برنده‌ها و بازند‌ه‌های دنیای رمز ارزها در سال ۲۰۲۱ کدام ارزها بوده‌اند؟ برای اطلاع از آخرین احبار دنیای ارزهای دیجیتال در وبلاگ کوین نیک همراه شما هستید. همچنین، می‌توانید کوین نیک را در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر دنبال کنید.