توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFTها چنان تبدیل به یکی از پر سر و صدا‌ترین اتفاقات دنیای تکنولوژی افتاده‌اند که حتی دیکشنری کالینز کلمه مخفف آن را به عنوان کلمه سال معرفی کرد و در جستجوهای گوگل نیز رکوردهای جدیدی توسط آن به ثبت رسید. در ادامه این مقاله از کوین نیک مارکت قصد داریم شما را با مهم‌ترین پروژه‌های NFT از نظر حراج و فروش در سال ۲۰۲۱ آشنا کنیم.

نکته جالبی که در خصوص این توکن‌های غیرقابل تعویض وجود دارد، بازار عظیم آن است که به ارزش ۱۷ میلیارد دلاری رسیده است. یکی از بزرگ‌ترین بازارهایی که بخش بزرگی از این سهم را در اختیار دارد، بازار NFTهای OpenSea محسوب می‌شود. این بازار با پردازش بخش بزرگی از این تراکنش‌ها، به نزدیکی ۱۰ میلیارد دلار حجم معاملات رسیده است.

با سر و صداهایی که NFT به پا کرد، پتانسیل این توکن‌ها پا را فراتر از هنرهای تجسمی برده و حالا در صنعت هنرهای موسیقی، کلکسیون‌های ورزشی و بازی‌های ویدیویی هم قدم گذاشته است.

از کریپتوپانک‌ها و کلکسیون‌های Beeple تا برترین پرتاب‌های NBA، بزرگترین NFT ها نه فقط از نظر فروش و اعداد توانسته‌اند رکوردهای عظیمی را جابه‌جا کنند، بلکه رشد جوامع آن‌ها باعث شده تا بسیاری از هنرمندان به سمت دنیای ارزهای دیجیتال قدم بگذارند.

در ادامه با معرفی مهم‌ترین پروژه‌های NFT در سال ۲۰۲۱ همراه ما باشید.

مجموعه کریپتو پانک‌ها از Larva Labs

مجموعه کریپتو پانک‌ها از Larva Labs

مجموعه کریپتو پانک‌ها از Larva Labs

CryptoPunks را می‌توان NFTهای اورجیتال نامید. چرا که این کلکسیون در سال ۲۰۱۷ و پیش از پیدایش استاندارد ERC-721 توکن‌های غیرقابل تعویض عرضه شد. تیم Larva Labs با انتشار همه ۱۰ هزار پانک طراحی شده به صورت رایگان برای کاربران اتریوم به محبوبیت بالایی دست یافت.

اما رکوردها زمانی آغاز شد که در ماه جون سال ۲۰۲۱، یک پانک با جلوه یک بیگانه (Alien Punk) در Sotheby به فروش ۱۱٫۷۵ میلیون دلاری دست یافت. در ماه آگست شرکت Visa با تصاحب یک سایبرپانک به ارزش ۱۵۰ هزار دلار و امضای قرار داد آژانس هالیوود UTA برای استفاده از سایبرپانک‌ها در رسانه‌های مختلف، بیش از پیش شهرت این صورتک‌های پیکسلی جالب را افزایش دادند.

همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا CyberPunks در آگوست سال ۲۰۲۱،‌ تنها در یک ماه به رکورد فروش ۴۰۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

کریپتوپانک‌ها در پلتفرم OpenSea با حجم معاملات بیش از ۷۵۰ هزار اتر (بیش از ۳ میلیارد دلار) صاحب رکورد هستند. افزایش مداوم حجم معاملات این کلکسیون، باعث شده تا این NFTها جزو برترین‌های این فهرست قرار بگیرند.

میمون‌های بی‌حوصله Yacht Club از Yuga Labs

میمون‌های بی‌حوصله Yacht Club از Yuga Labs

میمون‌های بی‌حوصله Yacht Club از Yuga Labs

دومین کلکسیون با بیشترین حجم معاملات تاریخ، متعلق به Bored Ape Yacht Club یا BAYC با بیش از ۲۶۰ هزار اتریوم (۱٫۰۷ میلیارد دلار) محسوب می‌شود.

تیم اصلی یوگا لبز، متشکل از چهار دوست است که به قول خودشان قصد داشتند «یک سری میمون باحال بسازند، توانایی‌های خود را امتحان کنند و چیزی مسخره بسازند». طراح اصلی این میمون‌های بی‌حوصله All Seeing Seneca است. در صورت در اختیار داشتن یکی از این ۱۰ هزار میمون، کارت عضویت Yacht Club را به دست می‌آورید و قادر خواهید بود به THE BATHROOM، The Bored Ape Kennel Club و Mutant Ape Yacht Club دسترسی داشته باشید. بخشی از جذابیت این کلاب‌ها، دراپ‌های مختلف میمون‌های بی‌حوصله است که می‌توانند گاها به قیمت خوبی فروخته شوند.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱، Sothbey یک کلکسوین از ۱۰۷ توکن غیرقابل تعویض BAYC که شامل ۱۰۱ میمون بی‌حوصله (Bored Apes) و ۶ میمون جهش یافته (Mutant Apes) بود را به ارزش ۲۴٫۴ میلیون دلار فروخت. این رقم باعث شد تا این کلکسیون پس از Beeple به سومین فروش NFT آف چین در یک  مزایده تبدیل شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید:
راهنمای کامل توکن های غیرقابل تعویض؛ از تولید تا فروش NFT

در ماه نوامبر، یک جهش در فروش OpenSea به افزایش بیش از ۹۰۰ درصدی حجم فروش‌های BAYC و MAYC مربوط شد. از دلایل این رشد سرسام آور می‌توان به حضور سلبریتی‌های مشهوری مانند جیمی فالون (Jimmy Fallon) در بین خریداران، پست مالون (Post Malon رپری که از این NFTها در یک موزیک ویدیو استفاده کرد) و حضور این میمون‌های بی‌حوصله روی کاور مجله Rolling Stone، اشاره کرد.

همچنین یکی از پروژه‌های اخیر این میمون‌های بی‌حوصله، یک همکاری چهارجانبه با حضور Punks Comic، Gmony و Adidas Originals برای عرضه پروژه‌های NFT آدیداس در دنیای متاورس است.

Beeple

آثار NFT از Beeple

آثار NFT از Beeple

امکان ندارد در خصوص مهم‌ترین پروژه‌های NFT صحبت کنیم و خبری از Beeple در فهرست نباشد. یکی از بزرگ‌ترین هنرمندهای NFT، مایک وینکلمن (Mike Winklemann) است که با نام Beeple به شهرت رسیده است؛ فردی که خود را «آدمی که چیزهای مزخرف می‌سازد» معرفی کرده است. او رکورددار اولین و دومین قطعات هنری دیجیتال گران قیمت در زمینه NFTهاست.

در ماه مارس ۲۰۲۱، این فرد توانست در یک مزایده، اثر Everdays: The First 5000 Days را به قیمت ۶۹٫۳ میلیون دلار بفروشد. دومین اثر او با نام Human One نیز به قیمت ۲۸٫۹ میلیون دلار در ماه نوامبر فروخته شد. اثر Human One یک باکس ۲ متری ساخته شده از صفحات ال‌ای‌دی است که بر خلاف بسیاری از NFTها که در کیف پول‌ّای دیجیتالی قرار دارند، قابل نمایش به صورت فیزیکی است. تصاویری که در نمایشگرهای این اثر به نمایش گذاشته می‌شود، از طریق بلاکچین توسط خود Beeple بر اساس وقایع مختلف آپدیت می‌شوند.

بیپل در ماه سپتامبر برنده جایازه گارلی هنری سال GQ’s Maddox شد و حتی جیمی فالون نیز او را به برنامه The Tonight Show دعوت کرد.

اکسی اینفینتی توسط Sky Mavis

اکسی اینفینیتی چیست؟

اکسی اینفینیتی چیست و چطور کار می‌کند؟

Axie Infinity توانست به عنوان یک بازی رکوردها را بشکند و به اولین اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) تبدیل شود که امثلا از حجم معاملات NFT بیش از ۲ میلیارد دلار عبور کرده است. از نظر حجم معاملات، Axie پشت سر سایبرپانکس قرار دارد. این بازی به تازگی به سایدچین Ronin وارد شد و وانست در سه ماه سوم سال ۲۰۲۱، به درآمد ۷۷۶ میلیون دلاری دست پیدا کند.

اکسی‌ها در این بازی، موجوداتی هستند که با آن‌ها می‌توان به نبرد با دیگر بازیکنان، دشمنان مختلف و تکمیل کوئست‌های روزانه پرداخت. این NFTها قابل استخراج، خرید و فروش هستند. همچنین ارزش آن‌ها بر اساس کمیاب بودن و توانایی‌های مختلف‌شان در درون بازی محاسبه می‌شود. در ماه نوامبر ۲۰۲۱، یک زمین در این بازی به ارزش ۵۵۰ اتر (۲٫۳ میلیون دلار) فروخته شد.

جف زیرلین (Jeff Zirlin) هم‌بنیان‌گذار Axie Infinity، در یکی از پنل‌های کنلفرانس NFT BZL اعلام کرد که او معتقد است: «ما در یک نبرد برای آینده اینترنت هستیم و جوامع مردمی مانند Axie تاثیر مستقیمی در برابر شرکت‌های بزرگ دارند». البته منظور او از شرکت‌های بزرگ، کمپانی‌ّایی نظیر فیسبوک و اپل هستند.

اکسی اینفیتی برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ خلق شد و در بخش بازی‌های بلاکچین به عنوان یک پیشتاز در بین سرگرمی‌های Pay-to-earn شناخته می‌شود. این بازی حتی یک برنامه سهام‌گذاری هم ترتیب داده تا کاربران با هولد کردن شارد‌های اکسی اینفینتی (AXS) که توکن‌های گاورننس این بازی محسوب می‌شوند، فضا را برای ورود تریدرها نیز باز کند.

  NBA Top Shot توسط Dapper Labs

NBA Top Shot یک بازی NFT بسکتبال فانتزی محبوب است که در اواخر سال ۲۰۲۰ عرضه شد. به عنوان اولین بازی کلکسیونی ورزشی در نوع خود، کاربران می‌توانند کارت‌هایی را به عنوان توکن‌هایی که نشانه‌ای از بازیکنان و لحظات محبوب خود در دنیای NBA است را معامله کنند یا آن‌ها را در کلکسیون خود هولد کنند.

در تابستان سال ۲۰۲۱، یکی از کالکتورهای Top Shot که قادر بود به صورت فیزیکی در بازی‌های لیگ تابستان NBA حاضر شود، توانست لحظات زنده درون بازی را خریداری کند. همچنین در این رویداد WNBA (بسکتبال حرفه‌ای زنان) در این بازی معرفی شد.

این بازی که توسط اتحادیه ملی بسکتبال مجوز رسمی دریافت کرده است، توسط Dapper Labs روی بلاکچین Flow ساخته شده است. بالاترین حجم معاملات ثبت شده توسط این بازی، ۷۵۰٫۴ میلیون دلار است تا به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های NFT در این فهرست جای بگیرد. سه NFT پرفروش این بازی مربوط به NFTهای لبرون جیمز (Lebron James) در زمان حضور او در لوس‌آنجلس لیکرز در فصل ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ بوده است.

VeeFriends توسط Gary Vaynerchuk

در پس پرده پروژه‌های VeeFriends، گری وینرچاک قرار دارد. شخصی که با نام Gary Vee شناخته می‌شود و یک آرتیست و سرمایه‌گذار کارآفرین است. نقاشی‌های او در ماه می امثال به ارزش ۵۱ میلیون دلار در اولین هفته از مزایده به فروش رسیدند.

پس از ۹۰ روز، درآمد کلی VeeFriends به ۹۱ میلیون دلار رسید. برای ۴۰ میلیون دلار درآمد اضافی، Vaynerchuk برای هر تراکنش دوم ۱۰ درصد حق وفاداری دریافت کرده است. در ماه اکتبر، مزایده Christie توانست ۵ کارکتر VeeFriend را به قیمت بیش از ۱٫۲ میلیون دلار بفروشد.

کلکسیون VeeFriends شامل بیش از ۱۰ هزار کاراکتر NFT است و هر یک از آن‌ها نشانه یک شخصیت و هویت هستند. یک مزیت در اختیار داشتن یک VeeFriend، جواز حضور سه ساله در سوپرکانفرانس‌های VeeCon است. حتی یک توکن به نام Hangout Hawk وجود دارد که این اجازه را به صاحب توکن می‌دهد تا با Vaynerchuk جلسه نظارتی داشته باشد. جالب است بدانید که یکی از کلکسیونرها به نام Dan Markham که یک یوتیوبر است، ماشین تسلا رودستر خود را با توکن Positive Porcupine معاوضه کرد. از دیگر پروژه‌ها می‌توان به همکاری Gary Vee با شرکت بازی‌های کارتی UNO اشاره کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید:
مهمترین کاربردهای توکن ‌های غیرقابل تعویض (NFT)

FLUF World

FLUF World یک کلکسیون از آواتارهای سه‌بعدی آماده برای متاورس است به عنوان NFT در بلاکچین اتریوم قرار دارند. این کلکسیون شامل آواتارهای خرگوشی است که به صورت نرم‌افزاری و خودکار ایجاد شده‌اند. طبق باور توسعه دهنده FLUF، دنیای WEB 3.0 از طریق متاورس بهانه‌ای برای خلق این‌ آواتارها بود.

شما قادر هستید برای این آواتارها اسم انتخاب کنید، تصاویر پس‌زمینه آن‌ها را تنظیم کنید یا بر اساس مود و حس خود یک آهنگ جدید پخش کنید.

طی هفته هنر میامی، FLUF World یک رویداد برگزار کرد که در آن پاپ‌استار محبوب FLUF با نام AngelBaby اولین کنسرت لایو متاورز را برای حاضرین مجازی و فیزیکی اجرا کرد.

کاربران علاقه‌مند می‌توانند املاکی به نام Burrows را خریداری کنند که یک محیط ملاقات برای آواتارهای FLUF هستند. همچنین از جمله جدیدترین افزونه‌های FLUF World، اضافه شدن ۹۶۶۹ Party Bear بود که تنها پس از ۱۰ دقیقه دراپ، توسط کاربران خریداری شدند.

هاوربردها و جت‌پک‌های Jadu توسط Jadu AR Inc

هاوربردها و جت‌پک‌های Jadu توسط Jadu AR Inc

هاوربردها و جت‌پک‌های Jadu توسط Jadu AR Inc

خواننده محبوب گرامیز، لوییس همیل تون برنده هفت دوره از مسابقات جهانی فرمول یک و اسنوپ‌داگ از برترین رپرهای افسانه‌ای آمریکا، چه نقطه مشترکی دارند؟ همه آن‌ها با همکاری Jadu، یکی از توسعه دهندگان واقعیت‌های افزوده، صاحب هاوربردها و جت‌پک‌های NFT هستند که می‌تونند در دنیای متاورز به هر جایی که می‌خواهند بروند.

این کلکسیون از ۶۶۶۶ هزار هاوربرد NFT دومین دراپ این شرکت بوده است. اولین دراپ شرکت Jadu شامل یک کلکسیون از ۱۱۱۱ جت پک است که فقط در ۲۰ ثانیه به ارزش ۲۶۳۲ اتر (۱۰٫۵) میلیون دلار فروخته شد.

کلکسیون هاوربردهای Jadu از زمان عرضه توانسته‌اند ۱۸۳۷ اتر (۷.۵ میلیون دلار) حجم معاملات را تجربه کنند. اخیرا نیز این شرکت با کسب سرمایه ۷ میلیون دلاری، با همکاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری نظیر Coinbase Ventures در حال ایجاد یک بازی واقعیت افزوده به نام Mirrorverse است که سال آینده عرضه خواهد شد. جت پک‌ها و هاوربردهای این شرکت بیش از ۴۰ هزار آواتار دنیای متاورس از جمله FLUFها را پشتیبانی می‌کنند.

استودیو RTFKT

در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱، شرکت نایکی پس از تصاحب RTFKT وارد دنیای متاورس شد. هدف از تصاحب این شرکت و ورود به متاورس، عرضه کلکسیون‌های نسل جدید است. RTFKT که به صورت آرتیفکت (Artifact) تلفظ می‌شود، یک استودیو است که اسنیکرهای دیجیتالی را برای بازی‌های ویدویی و فضای بلاکچین ایجاد می‌کند. این تیم متشکل از هنرمندان و طراحان مفهوم‌ساز اسنیکر است.

جالب است بدانید با این که در حال حاضر کلکسیون این تیم شامل ۱۳ اسنیکر NFT است، آن‌ها توانسته‌اند به رقم تحسین‌برانگیز ۹۷۶ اتر (۳٫۹ میلیون دلار) برسند.

علاوه‌بر کتانی‌های NFT، استودیو آرتیفکت یک مجموعه ۲۰ هزار تایی از آواتارهای سه‌بعدی به نام Clone X را ذر بلاکچین اتریوم استخراج کرده است. این کارکترهای درون بازی را می‌توان ذر دنیاهای واقعیت مجازی غیرمتمرکز مانند Decentraland استفاده کرد.

کدام یک از مهم‌ترین پروژه‌های NFT بیشترین سود را داشته‌اند؟

وقتی صحبت از محاسبه بازده یک کلکسیون NFT باشد، بسیاری از تحلیلگران میانگین سود را حساب می‌کنند. برای مثال، اولین کریپتوکیتی‌های (CryptoKitties) با میانگین قیمت ۳٫۲۴ در دسامبر سال ۲۰۱۷ فروخته شدند. در این کلکسیون ۱۰۵ کریپتوکیتی ساخته شد که ارزش کلی آن‌ها که کلکسیونرها بابتش پرداخت کردند، ۳۴۰٫۶۳ دلار به اتر بود. نتیجه جمع این درآمد کلی، نشان می‌دهد که به طور میانگین هر کریپتوکیتی به قیمت ۳٫۲۴ دلار فروخته شده است.

اما حالا در سال ۲۰۲۱، این کریپتوکیتی‌ها به طور میانگین به قمیت ۲۵۶٫۹۹ دلار فروخته می‌شوند. این برابر است با میانگین قیمت ۲۵۶٫۹۹ دلار برای هر کریپتوکیتی و بنابراین میانگین درآمد کلی این کلکسیون در تمام مدت، بیش از ۷٫۸۰۰ دلار بوده است.

اما حالا در سال ۲۰۲۱، کدام یک از مهم‌ترین پروژه‌های NFT یاد شده، بیشترین سود و درآمد را داشته‌اند؟

محاسبه درآمد مهم‌ترین پروژه‌های NFT در سال ۲۰۲۱

کریپتوکیتی‌ها، کریپتوپانک‌ها و حتی میمون‌های بی‌حوصله که هر کدام سر و صدای زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال و توکن‌های NFT به پا کردند، چقدر توانسته‌اند برای سرمایه‌گذاران خود سودمند باشند؟

پرسود‌ترین پروژه‌های NFT

پرسود‌ترین پروژه‌های NFT

هرچند باید این نکته را هم در نظر داشت که میانگین قیمت نمی‌تواند یک معیار قابل اتکا برای تخمین ارزش یک کلکسیون باشد. چرا که فروش یک سری از NFTها با قیمت‌های بسیار زیاد می‌تواند داده‌های به دست آمده را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

برای مثال، گران‌ترین کریپتوپانک فروخته شده با نام CryptoPunk #7523 Covid Alien، به قیمت ۱۱٫۷ میلیون دلار در جون سال ۲۰۲۱ فروخته شد. به همین دلیل است که سود برگشتی کریپتوپانک‌ها به طور کلی به بیش از ۷۰۰ هزار درصد می‌رسد. باید در نظر داشت که فقط تعداد کمی از کریپتوپانک‌ها به قیمت‌های میلیون دلاری فروخته شده‌اند. این در حالی است که حتی اولین کریپوتوپانک‌های فروخته شده، به صورت رایگان اهدا دند. بنابراین از نظر فنی، بازگشت سود این کلکسیون می‌تواند بی‌نهایت باشد.

نحوه صحیح محاسبه سود NFT

به جای محاسبه میانگین قیمت‌ها، کیمبرلی پارکر (Kimberly Parker)، هنرمند و بلاگر کانادایی، پیشنهاد داده است که حد وسط قیمت‌ها، انعکاس بهتری از مقدار پولی که مردم بابت NFTها در بازار می‌پردازند را نشان می‌دهد. از آن مهم‌تر، با کمک این روش نشان می‌دهد که یک هنرمند چقدر می‌تواند به صورت منطقی انتظار فروش NFTهای خود را داشته باشد.

برای محاسبه حد وسط قیمت NFTهای فروخته شده برای یک کلکسیون، آثار فروخته شده از پایین‌ترین به بالاترین قیمت فهرست شده‌اند. منظور از حد وسط، قیمت اثری است که دقیقا در وسط این فهرست قرار دارد.

با این حال این فقط تنها روش محاسبه سود نیست. یکی دیگر از معیارهای تشخیص میزان درآمد سرمایه‌گذاری روی یک کلکسیون NFT، قیمت کف است. قیمت کف، پایین‌ترین قیمت یک NFT در یک کلکسیون موجود در بازار است. برای مثال، قیمت کف یک میمون بی‌حوصله (Bored Ape) در حال حاضر ۳۸ اتر یا به طور تقریبی ۱۲۵ هزار دلار در پلتفرم OpenSea برچسب قیمت خورده است. بنابراین این نشان می‌دهد که صاحب این NFT قصد دارد این توکن را به پایین‌ترین قیمت ۱۲۵ هزار دلار (نه کمتر) بفروشد. بعد از اینکه شرکت Visa برای یک کریپتوپانک در آگست امسال ۱۵۰ هزار دلار پرداخت کرد، قیمت کف این کلکسیون با رشد ۲۸۰ درصدی خود، به ۴۲۵ هزار دلار رسید.

با این تفاسیر، به این نتیجه می‌رسیم که کلکسیون سایبرپانک از زمان آغاز در سال ۲۰۱۷ تا امروز، بالاترین بازدهی را داشته است. اما در طرف مقابل، کلکسیون میمون‌های بی‌حوصله که در ۳۰ آگوست سال ۲۰۲۱ کار خود را شروع کرده‌اند، بیشترین سود را برای کالکتورها در سال ۲۰۲۱ داشتند.

نظر شما در مورد NFTها چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در رسانه‌های اجتماعی ما در اینستاگرام، توییتر و تلگرام به اشتراک بگذارید.