به لطف موفقیت پلتفرم‌های مبتنی بر قراردادهای هوشمند مانند امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای، اتریوم ستاره ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. صرفنظر از دیفای (DeFi)، توکن های غیرقابل تعویض (NFT)  که به نام نان فانجبل (non-fungible) هم شناخته می‌شوند یکی دیگر از بخش‌های امیدوار کننده است که نسبت به سایر حوزه‌های ارز دیجیتال کمتر شناخته شده است. نکته قابل توجه اینجاست که تا به امروز بیشتر فعالیت توکن‌های غیرقابل تعویض در اتریوم صورت گرفته است.

اگر دیفای از لگوهای پول (money legos) ساخته شده باشد، توکن های غیرقابل تعویض به عنوان لگوهای رسانه‌ای (media legos) قابل برنامه‌‌ریزی محسوب می‌شوند. به زبان ساده این توکن‌های ویژه دارایی‌های دیجیتالی کمیابی هستند که منشا و مالکیت آن‌ها به طور دائمی توسط بلاک چین اتریوم تضمین می‌شود.

این توکن‌های بومی استاندارد، می‌توانند از طریق طیف وسیعی از روش‌ها که پیش از این امکان‌پذیر نبود مانند حق صاحب امتیاز خودکار (automated royalties right) به سازندگان خود از هنرمندان گرفته تا توسعه‌دهندگان و مانند آن قدرت و ارزش دهند.

در ادامه این مطلب از کوین نیک قصد داریم بیشتر درباره توکن های غیرقابل تعویض صحبت کنیم و در مورد روش ساخت، فروش و جمع آوری آن‌ها توضیح دهیم.

توکن های غیرقابل تعویض چیست؟

ارزهای فیات قابل تعویض (fungible) هستند، برای مثال یک اسکناس ۵ دلاری را به راحتی می‌توانید با یک اسکنان ۵ دلاری دیگر عوض کنید. همینطور ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم هم قابل تعویض هستند، هر یک واحد بیت کوین قابل تعویض با یک واحد بیت کوین است، همینطور برای اتریوم.

اما از طرف دیگر توکن های غیرقابل تعویض که مبتنی بر توکن‌های استاندارد ویژه ERC-721 ساخته می‌شوند، کاملا منحصربه‌فرد هستند و امکان تعویض با توکن دیگری را ندارند.

بنابراین توکن های غیرقابل تعویض دارایی دیجیتال یا دارایی اثبات مالکیت (proofs-of-ownership) محسوب می‌شوند که ارزش آن به دلیل همین محدودیت و منحصربه‌فرد بودن آن‌ها در یک پلتفرم مانند اتریوم است.

اکوسیستم (NFT) اولین بار در سال ۲۰۱۷ و با راه‌اندازی پروژه‌هایی مانند کریپتوپانکز (CryptoPunks) و کریپتوکیتیز (CryptoKitties) ایجاد شد و پس از آن فرصت برای موارد استفاده جدید از این صنعت مهیا شد.

به گزارش وبسایت «NonFungible.com» ارزش بازار توکن‌های غیرقابل تعویض به ۱۰۹ میلیون دلار رسیده است که ۱ میلیون دلار آن تنها در هفته گذشته صورت گرفته است.

توکن های غیرقابل تعویض

کریپتوکیتیز یکی از اولین بازی‌ها و پروژه‌های مبتنی بر NFT

این مطلب راهم مطالعه کنید: درآمد میلیون دلاری بازی‌ های بلاک چینی

انواع مختلف توکن های غیرقابل تعویض

از توکن های غیرقابل تعویض می‌توان برای توکن سازی کردن هرچیزی استفاده کرد، از انواع مختلف رسانه‌ها گرفته تا کارهای کم زحمت. برخی از محبوب‌ترین موارد استفاده از NFTها عبارتند از:

هنر دیجیتال (Digital art): مانند SuperRare ، KnownOrigin، Async Art، Rarible و …

موسیقی دیجیتال (Digital music): مانند Mintbase، InfiNFT و …

املاک و مستغلات مجازی (Virtual real estate): مانند Cryptovoxels، Decentraland و …

پوشیدنی‌های واقعیت مجازی (VR wearables)

دارایی‌های مربوط به بازی (Gaming assets): مانند Axie Infinity، Sorare، Gods Unchained و …

بلیط رویدادها / رسید حضور و غیاب (Event tickets / Attendance receipts )

نشان‌های اشتراک (Subscription badges)

نام دامنه بلاک چین (Blockchain domain names): مانند Ethereum Name Service، Unstoppable Domains

توکن سازی کالاهای لوکس (Tokenized luxury goods)

توکن سازی رویه‌های بیمه (Tokenized insurance policies): مانند yEarn’s yInsure tokens

و …

ساخت توکن غیرقابل تعویض چگونه است؟

اگر به ساخت توکن‌های غیرقابل تعویض علاقه‌مند هستید، ابتدا با نظم بخشیدن به هنر یا رسانه خود شروع کنید.

توکن‌های NFTs از فایل‌های با پسوند بصری (JPG, PNG, GIF) و … همچنین فایل‌های صوتی با پسوند MP3 و .. . فایل‌های سه بعدی با پسوند GLB و مانند آن پشتیبانی می‌کنند.

به این ترتیب شما می‌توانید توکن غیرقابل تعویض خود را به وسیله یک عکس با فرمت JPG یا یک موزیک با فرمت MP3 ایجاد کنید. پس از اینکه فایل خود را آماده کردید آن را در یک پلتفرم ایجاد توکن آپلود می‌کنید تا یک توکن غیرقابل تعویض منحصربه‌فرد ایجاد شود.

در حال حاضر پلتفرم‌های متعددی برای ساخت توکن NFT در اکوسیستم اتریوم وجود دارد که همه آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند.

پلتفرم‌هایی مانند OpenSea، Rarible، InfiNFT، Mintbase و Cargo از جمله پروژه‌هایی هستند که به کاربر اجازه می‌دهند تا به راحتی توکن‌های NFT خود را تولید کنند.

علاوه بر این پلتفرم‌ها، چندین پلتفرم مخصوص برای هنرهای دیجیتال طراحی شده است که کاربر قبل از ایجاد توکن خود باید در این پلتفرم‌ها ثبتنام کند و پذیرفته شود. از جمله پروژه‌های مشهور در این زمینه می‌توان به SuperRare و Async Art اشاره کرد.

پس از اینکه فایل‌های خود را آماده کردید و پلتفرم تولید توکن خود را هم یافتید، باید کیف پول اتریوم مورد نظر خود را به آن متصل کنید و فایل‌های خود را درست مانند کاری که در سایر پلتفرم‌ها انجام می‌دهید روی پلتفرم ایجاد توکن آپلود کنید و سپس توضیحات مربوط به توکن را تکمیل کنید.

در این مرحله از فرآیند می‌توانید تعیین کنید که قصد دارید یک توکن مستقل ایجاد کنید یا مبتنی بر نسخه‌های مختلف، درصد حق امتیاز دارایی خود را مشخص کنید و اینکه محتوای شما قابل باز شدن است یا خیر و موارد دیگر.

وقتی همه این مراحل را پشت سر گذاشتید می‌توانید فرآیند ضرب یا تولید توکن خود را شروع کنید که برای پرداخت هزینه تأیید و تولید تراکنش‌ها به مقداری اتر نیاز دارید.

نکته

از آنجایی که اخیرا هزینه گس اتریوم بالا رفته است، طبیعتا هزینه تولید توکن غیرقابل تعویض هم افزایش پیدا کرده است. پیشنهاد می‌کنیم یا تا زمان کاهش هزینه گس صبر کنید یا قیمت توکن خود را افزایش دهید تا هزینه‌های تولید آن را پوشش دهد.

فروش توکن های غیرقابل تعویض

پلتفرم‌های مارکت پلیس آزاد مانند OpenSea و Rarible کار فروش توکن‌های NFT را آسان کرده‌اند. شما می‌توانید توکن‌های NFT خود را از سراسر اکوسیستم در این پلتفرم‌ها قرار دهید.

برای فروش توکن های غیرقابل تعویض ابتدا کیف پول اتریوم خود را به پلتفرم فروش مورد نظر وصل کنید. اگر توکن‌های خود را ایجاد کرده باشید، دکمه فروش « Sell » برای شما نشان داده خواهد شد، به این ترتیب می‌توانید روی این دکمه کلیک کنید و تراکنش را تکمیل کنید.

اگر توکن‌های NFT شخص دیگری را جمع آوری کردید و قصد فروش آن را دارید، کافی است پس از وصل کردن کیف پول اتریوم به پلتفرم مورد نظر، روی آن دارایی که قصد فروش آن را دارید کلیک کنید تا دکمه فروش برای شما نشان داده شود.

توکن خود را چقدر بفروشیم؟

شاید سوالی که برای بسیاری از کاربران پیش آمده باشد این است که توکن غیرقابل تعویض را به چه قیمتی بخریم و با چه قیمتی بفروشیم؟

پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. اما موارد مهمی را باید در این زمینه در نظر بگیریم. اگر شما فقط به قصد آزمایش توکن خود را ایجاد کرده‌اید پس قیمت آن خیلی اهمیت نخواهد داشت. اما اگر نسبت به نرخ بازگشت سرمایه خود در فعالیت‌های مربوط به توکن‌های غیرقابل تعویض خود حساس هستید، بنابراین باید در خرید و فروش دارایی‌های خود دقیق‌تر عمل کنید. از جمله مواردی که در خرید و فروش توکن‌های غیرقابل تعویض باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

شهرت، منحصربه‌فرد بودن و منشا یک توکن غیرقابل تعویض از نکات کلیدی برای قیمت‌گذاری آن محسوب می‌شود. برای مثال یک توکن ۱/۱ از یک هنرمند مشهور و شناخته شده از یک توکن از یک هنرمند کمتر شناخته شده ارزش بیشتری دارد.

پروژه‌های NFT معمولا دارای کف قیمت هستند، شما می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند OpenSea کف قیمت‌ها را بسنجید و پیشنهادهای خود را در این قیمت یا بالاتر از آن قرار دهید.

به حجم تراکنش‌ها و فعالیت‌ها دقت کنید، پروژه‌هایی که فعالیت بیشتری دارند فرصت‌های سود بیشتری را ارائه می دهند و در نتیجه ارزش بیشتری دارند.

شعار «اگر کلید خصوصی ندارید، انگار هیچ ارزی ندارید» در مورد توکن‌های NFT هم صدق می‌کند. به همین دلیل باید با تمرکز شدید به جمع‌آوری این توکن‌ها بپردازید. بهترین روش برای جمع آوری توکن‌های غیرقابل تعویض این است که آن‌ها را در کیف پول سخت افزاری یا چندین کیف پول ذخیره کنید که به راحتی مورد حملات سایبری و هک قرار نگیرد.

توکن های غیرقابل تعویض

فروش توکن های غیرقابل تعویض از طریق پلتفرم opensea

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا توکن های اجتماعی ترند بعدی دنیای ارز دیجیتال هستند؟

نتیجه گیری

اکنون فرصت خوبی برای حضور در اکوسیستم توکن های غیرقابل تعویض است چرا که علاقه و فرضت برای فعالیت در این فضا هرگز در این حد زیاد نبوده است. این موضوع را هم مدنظر قرار دهید که به‌تازگی چندین پروژه شروع به ترکیب دیفای و NFT کرده‌اند و نمی‌توان حدس زد که محبوبیت و کارایی توکن‌های غیرقابل تعویض تا کجا ادامه خواهد داشت.

البته هنوز بخش NFT نسبتا کوچک است اما فرصت‌های پیشرفتی که در این حوزه وجود دارد و می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد که هرگز وجود نداشته است.

به مرور زمان هنرمندان و نوآوران زیادی از این توکن‌ها به عنوان دارایی‌های منحصربه فرد خود استفاده خواهند کرد و به نوبه خود آن‌ها را از طریق روش‌های جدید توسعه خواهند داد. علاوه بر این با افزایش محبوبیت و موراد استفاده توکن های غیرقابل تعویض، پلتفرم‌هایی فراتر از اتریوم روی این توکن‌ها تمرکز خواهند کرد، چیزی که امروز در حال اتفاق افتادن است.

اگر از مطالب کوین نیک استفاده می‌کنید و آن را مفید می‌دانید فراموش نکنید که آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

منبع: blockonomi