با وجود اینکه یکی از مزایای اکوسیستم بیت کوین غیرمتمرکز بودن آن است اما داده‌ها نشان می‌دهد چند پلتفرم و شرکت قصد دارند بیت کوین را تحت سلطه خود بگیرند. جالب است بدانید بر اساس داده‌های «Chain.info» نزدیک به ۱۰/۶ درصد از کل موجودی در گردش بیت کوین در دست فقط پنج صرافی بزرگ ارز دیجیتال قرار دارد.

به این ترتیب بیش از ۱/۹۶ میلیون بیت کوین در حال حاضر توسط پنج صرافی بزرگ ارز دیجیتال کوین بیس (Coinbase)، هوبی (Huobi)، بایننس (Binance)، اوککس (OKEx) و کراکن (Kraken) نگهداری می‌شود.

صرافی کوین بیس به دلیل داشتن سرویس حفاظت و نگهداری (custody services)، بیشترین تعداد یعنی ۹۴۴٫۹۰۴ بیت کوین را در ۴/۳۹ میلیون کیف پول مختلف نگهداری می‌کند.

صرافی ارز دیجیتال هوبی هم با داشتن ۹۰۱٫۶۰۰ بیت کوین در جایگاه دوم قرار گرفته است و پس از آن بایننس با ۲۸۹٫۹۶۱ بیت کوین در نزدیک به ۲/۷ میلیون آدرس در رده سوم قرار دارد.

بر اساس داده‌ها، صرافی اوککس ۲۷۶٫۱۸۴ بیت کوین را در ۳۳۹٫۰۰۰ آدرس نگهداری می‌کند و کراکن هم با داشتن۱۲۶٫۵۱۰ بیت کوین در ۶۷۲٫۰۰۰ آدرس مختلف پنجمین صرافی بزرگی است که بیشترین میزان بیت کوین را در اختیار دارد.

همچنین هفت صرافی بعدی که بیش از ۲۱۰٫۰۰۰ بیت کوین را در اختیار دارند، عبارتند از: بیت فلایر (Bitflyer)، بیت رکس (BIttrex)، بیت فاینکس (Bitfinex)، پولونیکس (Poloniex)، کوین چک (Coincheck) گیت (Gate.io) و بیت استمپ (Bitstamp).

صرافی بزرگ ارز دیجیتال

۵ صرافی بزرگ ارز دیجیتال بیش از ۱۰ درصد از موجود بیت کوین را در اختیار دارند

این مطلب راهم مطالعه کنید: نکاتی که قبل از انتخاب صرافی ارز دیجیتال باید به آن توجه کنید

آیا بیت کوین به سمت متمرکزتر شدن قدم برمی‌دارد؟

این موضوع نشان می‌دهد برخلاف ماهیت اصلی ارزهای دیجیتال یعنی غیرمتمرکز بودن، هنوز هم بسیاری از کاربران ترجیح می دهند که ریسک امنیت را بپذیرند و بخش بزرگی از دارایی خود را در صرافی‌های متمرکز نگهداری کنند.

به نظر می‌رسد درصد موجودی بیت کوین در ۵ صرافی متمرکز در واقع بیش از ۱۰ درصد باشد، چرا که «Chainalysis» به تازگی اعلام کرده است که بر اساس تخمین‌ها ۳/۷ میلیون بیت کوین بیش از ۵ سال است که هیچ جابجایی نداشته‌اند و احتمالا گم شده باشد. اگر این موضوع صحت داشته باشد، می‌توان گفت تقریبا ۱۵ درصد از موجود بیت کوین در حال حاضر در دست ۵ صرافی ارز دیجیتال متمرکز قرار دارد.

نظر شما درباره این موضوع چیست؟ به نظر شما آیا بیت کوین به سمت متمرکزتر شدن قدم برمی‌دارد؟ فراموش نکنید نظرات و تحلیل‌های خود از بازار ارزهای دیجیتال را می‌توانید از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: cointelegraph