امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi به تازگی به یکی از مهمترین موارد مورد بحث در میان مردم و سرمایه‌گذاران تبدیل شده است اما این مفهوم دقیقا چه معنایی دارد و دلیل اهمیت آن چیست؟ برای دریافت اطلاعات کامل با کوین نیک همراه باشید.

در هفته‌های اخیر، موضوع امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در اذهان عمومی ایجاد شده و به کلمه‌ای پرتکرار و قابل‌توجه بدل گشته است. امور مالی غیرمتمرکز، نفع و سود بیشتری را برای بلاک چین اتریوم به ارمغان آورده و باید بررسی کنیم که آیا DeFi موجب شده تا اتریوم (ETH) به جایگاه بالایی در سال ۲۰۲۰دست پیدا کند یا خیر؟ مشخص است که امور مالی غیرمتمرکز، افراد بیشتری را به سمت رمزارزها می‌آورد اما باید بررسی شود که آیا این موضوع دلیلی بر کاهش قیمت بیت کوین (BTC) است؟ آیا امور مالی غیرمتمرکز، تنها یک کلمه یا عبارت پرهیاهو است؟ آیا DeFi ارزش وقت و تلاش من را دارد؟ آیا قایق موفقیت DeFi را از دست داده‌ام؟ آیا هنوز هم می‌توانم با YFI به سود و منفعت برسم؟

پیرامون امور مالی غیرمتمرکز، تمام این سوالات، هیجان‌ها و موارد دیگر وجود دارند و قطعا اوضاع را برای فردی که می‌خواهد پای خود را درون محوطه‌ی آن بگذارد، سخت می‌سازند. با این حال، ما در کوین نیک همراه شما هستیم تا کامل‌ترین و دقیق‌ترین اطلاعات ممکن را ارائه بدهیم. در این مطلب سعی داریم توضیح دهیم که امور مالی غیرمتمرکز چیست و چرا اهمیت دارد؟

امور مالی غیرمتمرکز چیست و چرا اهمیت دارد؟

امور مالی غیرمتمرکز دقیقا چه معنایی دارد و دلیل اهمیت آن چیست؟

امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ یک توضیح سریع

اگر بخواهیم ساده به ماجرا نگاه کنیم، امور مالی غیرمتمرکز یا decentralized finance، ایده‌ی خدمات مالی متن‌باز و بدون نیاز به اجازه است که درون سیستم امور مالی غیرمتمرکز تعریف می‌شود. پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز، معمولا روی بلاک چین اتریوم بنا شده‌اند و برای پیشبرد امور مالی آزاد، از قراردادهای هوشمند (smart contracts) و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دیگر (DApps) استفاده می‌کنند.

موارد استفاده از محصولات و البته سرویس‌های DeFi، تقریبا بی‌نهایت و بی‌انتها هستند؛ این موارد هدف دارند تا با استفاده از فناوری بلاک چین برای خلق کردن یک سیستم کاملا جدید محصولات مالی که کاملا از موسسه‌ها و امور مالی قدیمی و سنتی جدا است، استفاده کنند. در واقع هدف امور مالی عیر متمرکز این است که چیزی که بانک نیست را تبدیل به بانک کند.

قدم اول: خود را با پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز آشنا کنید

منابع و وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که داده‌ها و اطلاعات را به صورت رده‌بندی‌شده قرار می‌دهند و این بدان معنی است که برای پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز نیز یک رده بندی خاص وجود دارد. برای اینکه درک کنیم چه پروژه‌هایی در فضای رمزارز به عنوان پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز شناخته می‌شوند و قیمت و چرخش منابع آن‌ها چیست نیاز به مطالعه و تحقیق داریم و باید برای بالا بردن اطلاعات خود، اقدامات لازم را انجام دهیم.

اما برای این مطلب، ما قصد داریم به داده‌های منتشرشده از وب‌سایت Coinmarketcap استناد کنیم و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. تیم تحقیقات این وب‌سایت تصمیم گرفته که تعریف و توصیف پروتکل DeFi و توکن DeFi تا جایی که امکان دارد، محدود باشد. این بدان دلیل است که اگر تعاریف برای هر مفهوم، بلند و طولانی باشد، درک آن برای مردم و خوانندگان سخت‌تر خواهد شد. می‌توان گفت که هر کدام از ارزهای دیجیتال، نقش انتقال ارزش به صورت بدون‌اجازه و غیرمتمرکز را ایفا می‌کنند و ما برای این مفهوم، از عبارت DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز استفاده می‌کنیم تا بیشتر روی این موضوع تاکید داشته باشیم.

این مطلب را هم مطالعه کنید: ۱۰ اکانت توییتر که باید برای آشنایی با امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) دنبال کنید

قدم دوم: تحقیق خود را انجام دهید

منابع مختلفی در زمینه رمزارزها یا ارز دیجیتال وجود دارند که می‌توانند به شما اطلاعات و پیش‌زمینه بسیار خوب و مفیدی را از هر کدام از جدید‌ترین پروتکل‌های DeFi بدهند و علاوه بر این، به صورت کلی در فضای امور مالی غیرمتمرکز، دانش شما را بالا ببرند.

با استفاده از فهرستی که CMC تهیه کرده، برخی از این منابع را به شما معرفی می‌کنیم و به صورت خلاصه در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم. این منابع به شما اجازه می‌دهند تا تحقیقات خاص خود را انجام دهید و در مورد DeFi و و ایده‌ سیستم‌های امور مالی باز و آزاددانش و اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری به دست بیاورید.

دیفاینت

The Defiant یک خبرنامه (نشریه خبری) و پلتفرم محتوا است که به وسیله خانم کامیلا روسو (Camila Russo) به وجود آمده است. کامیلا روسو، ژورنالیست سابق بخش امور مالی بلومبرگ (Bloomberg) و نویسنده‌ی The Infinite Machine است که به عنوان تاریخچه‌ی اتریوم شناخته می‌شود. کامیلا روسو از پلتفرم خود استفاده می‌کند تا درباره اطلاعات و داده‌ها را درباره تمام امور مالی غیرمتمرکزی که پیدا می‌کند، تحقیق کرده و درواقع آن‌ها را تحلیل و آنالیز نماید.

دیفای پالس

DeFi Pulse یک پلتفرم بلاگ است که سعی می‌کند علاوه بر تحلیل کردن محصولات DeFi و پروتکل‌های قرض‌دهنده، آن‌ها را رتبه‌بندی نیز کند. این بلاگ می‌تواند به شما دید نزدیک‌تری به موارد مختلف امور مالی غیرمتمرکز بدهد و فعالیت‌ آن‌ها را برای شما روشن‌تر از گذشته کند.

دیفای پرایم

DeFi Prime پلتفرمی است که به صورت روشن و واضح، پروژه‌های مختلف و گوناگون امور مالی غیرمتمرکز را به دسته‌بندی‌های خاص تقسیم می‌کند. دیفای پرایم با این کار، یک دید سریع و کامل را در مورد ماهیت این پروژه‌ها به شما می‌دهد و علاوه بر این، سعی می‌کند با خلق کردن بلاگ پست‌های اختصاصی، موضوعات مختلف را با عمق بیشتری بررسی و معرفی نماید.

قیقا چه معنایی دارد و دلیل اهمیت آن چیست؟

امور مالی غیرمتمرکز یا decentralized finance، ایده‌ی خدمات مالی کد باز و بدون نیاز به اجازه و اجبار است که درون سیستم امور مالی غیرمتمرکز تعریف می‌شود

دیکریپت

Decrypt یک نشریه رسانه‌ای است که یک صفحه‌ی خلاصه و بسیار آموزنده‌ را برای کسانی که وقت زیادی برای صرف کردن روی فضای رمزارز و امور مالی غیرمتمرکز ندارند، به وجود آورده و محتوای خلاصه شده‌ و بسیار آموزنده‌‌ای را به افراد تقدیم می‌کند. این نشریه سعی می‌کند خیلی راحت و سریع وارد مباحث امور مالی غیرمتمرکز شود و DeFi را به آسان‌ترین شکل ممکن معرفی نماید و بگوید که DeFi چگونه از یک سیستم مالی قدیمی و سنتی، متفاوت است و راه خود را از آن جدا می‌کند.

راهنمایی CMC

راهنمایی Coinmarketcap در مورد نقدینگی استخراج است. مدیر بخش تحقیقات و پژوهش این وب‌سایت، یعنی گرالد چی (Gerald Chee) یک راهنمایی قدم به قدم را به شما ارائه می‌دهد و شما می‌توانید از این موضوع اطلاع پیدا کنید که نقدینگی استخراج روی امور مالی پیچیده، واقعا چگونه کار می‌کند.

صحبت‌های کریس بلک درباره امور مالی غیرمتمرکز

صحبت‌های کریس بلک در مورد امور مالی غیرمتمرکز می‌تواند بسیار مفید واقع شود. کسانی که ترجیح می‌دهند به جای خواندن یک مقاله و مطلب، یک ویدیو را تماشا نمایند، می‌توانند از ویدیوی کریس بلک (Chris Blec) که در آن درباره دیفای و پروتکل‌های مختلف صحبت می‌کند، استفاده لازم را ببرند. شما می‌توانید این ویدیو را ازطریق یوتیوب تماشا نمایید؛ ویدیویی که اطلاعات و جزئیات زیادی را درباره نحوه استفاده از این اپلیکیشن‌های DeFi به شما ارائه می‌کند.

آکادمی بایننس

آکادمی بایننس (Binance Academy) درباره معنی و مفهوم امور مالی غیرمتمرکز توضیح و اطلاعات می‌دهد. آکادمی بایننس یک تعریف کوتاه اما شیرین را از امور مالی غیرمتمرکز ارائه می‌دهد و معنی و مفهوم آن را به خوبی به مخاطب خود القا می‌کند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: ۷ اپلیکیشن DeFi برای کسب درآمد ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

قدم سوم‌: استفاده از اپلیکیشن‌های دیفای

حالا که می‌دانید پروتکل‌های مختلف DeFi چگونه کار می‌کنند، تصمیم ورود به این دنیا و این فضا، وابسته به شما است. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که وارد جریان سرمایه‌گذاری، مبادله، قرض‌دهی و… شوید یا می‌توانید تصمیم بگیرید که تنها نظاره‌گر باشید، محتوای بیشتری را به ذهن و اندوخته‌های دانش خود اضافه نمایید. نکته مهم این است که شما با کسب اطلاعات کامل و درست، تصمیم بگیرید و تمام موارد پیرامون خود را بدانید.

در این مطلب سعی کردیم تعریف نسبتا مختصری را از امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi به شما عزیزان ارائه کنیم و از دلایل اهمین آن بگوییم. شما می‌توانید برای دسترسی به مطالب بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید و مطالب ما را دنبال نمایید.

نظر شما در مورد امور مالی غیر متمرکز (DeFi) چیست؟ آیده‌ی این سیستم مالی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ نظرات خوب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Coinmarketcap