آیا می‌دانید NFT چیست؟ عبارت NFT در واقع مخفف توکن‌های غیر قابل تعویض (non-fungible token) است. در علم اقتصاد، یک دارایی قابل تعویض دارایی‌ است که واحدهای آن می‌توانند به راحتی با یکدیگر تعویض و مبادله شوند، مانند پول. در مورد پول، شما می‌توانید یک اسکناس ۱۰ هزار تومانی را با دو اسکناس ۵ هزار تومانی معاوضه کنید و ارزش آن یکسان خواهد بود. با این حال، اگر چیزی غیرقابل تعویض باشد، این کار غیرممکن است. این بدان معنی است که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. بنابراین، نمی‌تواند با چیز دیگری جایگزین شود.

این دارایی می‌تواند یک خانه باشد یا یک نقاشی مانند مونالیزا. شما می‌توانید از این نقاشی عکس بگیرید یا یک نسخه چاپ کنید، اما فقط یک نقاشی اصلی وجود دارد. NFTها دارایی‌های منحصر به فرد در دنیای دیجیتال هستند که می‌توانند مانند هر دارایی دیگری خرید و فروش شوند، اما هیچ شکل ملموسی از آنها وجود ندارد. در واقع، توکن‌های دیجیتال را می‌توان به عنوان گواهی‌های مالکیت برای دارایی‌های مجازی یا فیزیکی تصور کرد.

NFT‌ها (توکن‌های غیرقابل تعویض) به یکی از داغ‌ترین ترندهای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ تبدیل شده‌اند. از سال ۲۰۲۰ فروش کلی آنها از ۲۵۰ میلیون دلار به ۳۸۹ میلیون دلار رسید، یعنی ۵۵ درصد رشد داشته است. در این مطلب قصد داریم به شما توضیح دهیم NFT چیست و چگونه می‌توانید از طریق آن به کسب درآمد بپردازید.

خرید بیت کوین

NFTها از چه زمانی به وجود آمدند؟

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، که دارایی‌های دیجیتال منحصر به فردی هستند، از اوایل سال ۲۰۱۲ که مفهوم سکه‌های رنگی (Colored Coins) بیت کوین ظهور کرد، وجود داشته‌اند. این سکه‌ها همان ساتوشی‌ها بودند، کسری کوچک از بیت کوین، با اطلاعات مشخص که می‌توانستند سکه‌ها را به دارایی‌های دنیای واقعی متصل کرده، علامت‌گذاری شده یا «رنگ‌آمیزی» شوند.

در بیشتر موارد، از سکه‌های رنگی برای ساخت و معاملات آثار هنری مانند کارت‌های دیجیتال «Rare Pepe» در Counterparty، یک پلتفرم معاملاتی همتابه‌همتا در بلاکچین بیت کوین، استفاده می‌شد. این تصاویر قورباغه‌ کارتونی که از یک میم اینترنتی وایرال شده اقتباس شده بودند، اولین نمونه‌هایی از آثار هنری منحصر به فرد دیجیتال بودند که به توکن‌های دیجیتال گره خوردند. این کار مسیر را برای ایده‌پردازی و خلق استانداردهای توکن‌های غیر قابل تعویض جدید هموار کرد، یعنی مجموعه‌ای از بلوک‌های ساختمانی بلاکچین که به توسعه‌دهندگان امکان می‌داد NFT‌های خود را بسازند.

توکن‌های NFT چه کاربردی دارند؟

با NFT می‌توان تقریباً هر نوع کالای واقعی یا حتی ناملموس را نشان داد، از جمله:

  • آثار هنری
  • آیتم‌‌های مجازی در بازی‌های ویدیویی مانند Skin، ارز مجازی، اسلحه‌ و آواتار
  • موسیقی
  • کالاهای کلکسیونی (به عنوان مثال کارت‌های معاملات دیجیتال)
  • دارایی‌های توکنیزه شده دنیای واقعی، از املاک و مستغلات گرفته تا اسب‌های مسابقه و کفش‌های کتانی طراحان مشهور
  • زمین مجازی
  • صحنه‌های ویدئویی از لحظات شاخص ورزشی

این مطلب راهم مطالعه کنید: مهمترین کاربردهای توکن ‌های غیرقابل تعویض (NFT)

چگونه یک NFT بسازیم؟

حال که دانستید NFT چیست، با نحوه ساخت آن آشنا می‌شویم. ساخت NFT توسط خودتان، چه به صورت GIF و چه به صورت یک تصویر، روندی نسبتاً ساده است و نیاز به دانش گسترده‌ای از صنعت رمزنگاری ندارد. همچنین، می‌توان از NFT برای ایجاد مجموعه‌های کلکسیونی مانند مجموعه کارت‌های دیجیتال استفاده کرد.

قبل از شروع، باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید NFT خود را روی کدام بلاکچین منتشر کنید. در حال حاضر، اتریوم سرویس پیشروی بلاکچین برای صدور NFT است. با این حال، طیف وسیعی از بلاکچین‌های دیگر وجود دارند که به طور فزاینده‌ای در حال کسب محبوبیت هستند، از جمله:

  • بایننس اسمارت چین
  • بلاکچین Flow متعلق به شرکت Dapper Labs
  • ترون (Tron)
  • ایاس (EOS)
  • پولکادات (Polkadot)
  • تزوس (Tezos)
  • کاسموس (Cosmos)
  • وکس (WAX)

هر بلاکچین دارای استاندارد توکن NFT مخصوص خود، خدمات کیف پول و مارکت پلیس‌های جداگانه است. به عنوان مثال، اگر NFTها را در بایننس اسمارت چین بسازید، تنها می‌توانید آنها را در پلتفرم‌هایی بفروشید که دارایی‌های بایننس اسمارت چین را پشتیبانی می‌کنند. این بدان معناست که شما نمی‌‌توانید آنها را در بازاری مانند VIV3، یک مارکت پلیس مبتنی بر بلاکچین Flow، یا OpenSea که یک بازار NFT در بلاکچین اتریوم است، بفروشید.

ساخت NFT در بلاکچین اتریوم

از آنجایی که اتریوم دارای بزرگترین اکوسیستم NFT است، در اینجا آنچه برای ساخت NFT از آثار هنری، موسیقی یا ویدیو در بلاکچین اتریوم نیاز دارید، آورده شده است:

  • یک کیف پول اتریوم که از ERC-721 (استاندارد توکن NFT مبتنی بر اتریوم) پشتیبانی می‌کند، مانند متاماسک (MetaMask)، تراست والت (Trust Wallet) یا کوین بیس والت (Coinbase Wallet).
  • حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دلار اتر (ETH). اگر از کیف پول کوین بیس استفاده می‌کنید، می‌توانید اتر را از این صرافی با دلار آمریکا، پوند استرلینگ انگلیس و سایر ارزهای فیات خریداری کنید. در غیر این صورت، شما باید اتر را از یک صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید.

بازارهای NFT

پس از این مراحل، تعدادی پلتفرم با محوریت NFT وجود دارند که به شما امکان می‌دهند کیف پول خود را به آنها متصل کرده و تصویر یا فایل انتخابی خود را که می‌خواهید به NFT تبدیل شود، بارگذاری کنید.

مارکت پلیس‌های اصلی NFT اتریوم عبارتند از:

  • OpenSea
  • Rarible
  • Mintable

همچنین، در این مارکت پلیس‌ها می‌توانید NFTهای شخصی خودتان را بسازید، اما باید از قبل ثبت نام کنید تا نام شما به عنوان آرتیست در این پلتفرم لیست شود.

OpenSea ، Rarible و Mintable همگی در گوشه بالا سمت راست یک دکمه «create» دارند.

ساخت NFT در مارکت پلیس OPENSEA

در اینجا نحوه کار این فرآیند در OpenSea، بزرگترین مارکت پلیس NFT در بلاکچین اتریوم را توضیح خواهیم داد.

با کلیک روی دکمه «create» به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که از شما می‌خواهد کیف پول مبتنی بر شبکه اتریوم خود را متصل کنید. هنگامی که رمز ورود کیف پول خود را وارد کنید، به طور خودکار کیف پول شما به این مارکت پلیس متصل خواهد شد. برای اثبات مالکیت این آدرس کیف پول، ممکن است مجبور شوید پیامی را به صورت دیجیتالی در کیف پول اتریوم خود امضا کنید.

NFT چیست

نحوه ساخت NFT در مارکت پلیس opensea

امضای دیجیتالی یک پیام، کارمزدی ندارد. این کار فقط برای این است که نشان دهید مالک این کیف پول هستید.

مرحله بعدی در OpenSea این است که روی تب creat در گوشه بالا سمت راست کلیک کرده و «my collections» را انتخاب کنید. در این قسمت، روی دکمه آبی «create» کلیک کنید.

ساخت NFTها

مرحله بعدی انتخاب گزینه my collection

ساخت فولدر مخصوص NFT

پنجره‌ای ظاهر می‌شود که از طریق آن می‌توانید آثار هنری خود را بارگذاری کنید، یک نام اضافه کرده و توضیحاتی را در آن بگنجانید.

پنجره ای برای افزودن نام NFT

فولدری برای افزودن نام و توضیحات NFT

این قسمت اساساً برای شما یک فولدر ایجاد می‌کند تا NFTهای ساخته شده شما وارد آن شوند.

وقتی تصویری برای مجموعه خود اختصاص دادید، همانطور که در قسمت زیر نشان داده شده، قابل مشاهده خواهد بود. سپس باید با کلیک روی نماد مداد در گوشه بالا سمت راست، یک تصویر بنر به صفحه اضافه کنید.

تصویر بنر برای NFT

تصویر بنر را برای NFT خود انتخاب کنید

صفحه شما باید در نهایت چیزی شبیه به تصویر زیر باشد.

اکنون آماده ساخت اولین NFT خود هستید. روی دکمه «Add New Item» کلیک کنید و پیام دیگری را با استفاده از کیف پولتان امضا کنید.

پنجره جدیدی باز خواهد شد که می‌توانید تصویر، صدا، GIF یا مدل سه بعدی NFT خود را بارگذاری کنید.

گرفتن حق امتیاز

در OpenSea و بسیاری از مارکت پلیس‌های دیگر، شما همچنین می‌توانید ویژگی‌های خاصی را برای افزایش منحصر به فرد بودن NFT خود در نظر بگیرید. سازندگان NFT حتی این امکان را دارند که محتوایی را قرار دهند که فقط توسط خریدار قابل مشاهده و بازگشایی باشد. این محتوا می‌تواند از گذرواژه‌ها برای دسترسی به برخی سرویس‌ها گرفته تا کدهای تخفیف و اطلاعات تماس باشد.

پس از پایان کار، روی گرینه «create» در قسمت پایین کلیک کرده و پیام دیگری را در کیف پول خود امضا کنید تا ساخت NFT تأیید شود. سپس، آثار هنری باید در مجموعه شما ظاهر شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: گرانترین توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) فروخته شده در سطح جهان

هزینه ساخت NFT چقدر است؟

در حالی که ساخت NFT در OpenSea هزینه‌ای ندارد، برخی از پلتفرم‌ها هزینه‌ای را دریافت می‌کنند. در مورد پلتفرم‌های مبتنی بر اتریوم، این هزینه به عنوان «گس» شناخته می‌شود. گس اتریوم مقداری اتر است که برای انجام عملکرد خاصی در بلاکچین مورد نیاز است. در این حالت، منظور عملکردی است که یک NFT جدید به بازار اضافه می‌کند. هزینه گس بسته به ازدحام و ترافیک شبکه متفاوت است. هرچه تعداد افرادی که در یک زمان معین از طریق این شبکه معامله می‌کنند بیشتر باشد، قیمت کارمزد گس بالاتر است و بالعکس.

نکته: آخر هفته که افراد کمتری از طریق شبکه اتریوم اقدام به معامله می‌کنند، به طور متوسط هزینه‌های گس اتریوم ارزان‌تر هستند. اگر قصد دارید چندین NFT را برای فروش لیست کنید، توجه به این نکته می‌تواند به کاهش هزینه‌هایتان کمک کند.

خرید اتریوم

نحوه فروش NFTها

برای فروش NFTهای خود در یک مارکت پلیس، باید آنها را در مجموعه خود قرار دهید، روی آنها کلیک کرده و دکمه «sell» را پیدا کنید. با کلیک روی این دکمه به صفحه قیمت‌گذاری منتقل می‌شوید که در آن می‌توانید شرایط فروش از جمله اجرای حراج یا فروش با یک قیمت ثابت را تعیین کنید.

اتر و سایر توکن‌های ERC-20 رایج‌ترین ارزهای دیجیتالی هستند که می‌توانید NFTهای خود را به ازای آنها بفروشید. با این حال، برخی از پلتفرم‌ها تنها از توکن بومی بلاکچین خودشان پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال، VIV3 یک مارکت پلیس بلاکچین Flow است و تنها توکن‌های FLOW را می‌پذیرد.

با کلیک روی دکمه «edit» کنار تصویر مجموعه در OpenSea، امضای پیام با استفاده از کیف پول خود و رفتن به پایین صفحه، می‌توانید حق امتیاز داشته باشید و انتخاب کنید کدام توکن ERC-20 را برای فروش NFT خود دریافت کنید. حق امتیاز به سازندگان NFT امکان می‌دهد هر زمان که آن دارایی به شخص جدیدی فروخته ‌شود، کمیسیون به دست آورند. این کار امکان ایجاد جریان درآمد منفعل و مادام‌العمر را برای هنرمندان و سایر سازندگان محتوا به لطف قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند.

برای تکمیل این مرحله، لیست کردن NFTها در مارکت پلیس گاهی به هزینه نیاز دارد. اگرچه این مورد در هر پلتفرمی وجود ندارد، اما موضوعی است که باید هنگام ساخت NFTها به آن توجه داشته باشید.

نحوه خرید NFTها

قبل از اینکه برای خرید NFT عجله کنید، چهار مورد هست که باید در ابتدا به آنها توجه کنید:

  • قصد خرید NFTها را از کدام مارکت پلیس دارید؟
  • برای اتصال به این پلتفرم و خرید NFT، چه کیف پولی را باید دانلود کنید؟
  • برای تکمیل فروش به کدام ارز دیجیتال نیاز دارید تا در کیف پول خود ذخیره کنید؟
  • آیا NFTهایی که می‌خواهید خریداری کنید در یک زمان خاص به فروش می‌رسند، یعنی از طریق pack drop یا art drop؟

همانطور که احتمالاً می‌توانید حدس بزنید، برخی از NFTها فقط در پلتفرم‌های خاص در دسترس هستند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید پک‌های NBA Top Shot را خریداری کنید، باید یک حساب کاربری در NBA Top Shot باز کنید، یک کیف پول Dapper بسازید و درون آن استیبل کوین USDC یا ارزهای فیات واریز کنید. همچنین، باید منتظر بمانید تا یک pack drop برای کارت‌ها اعلام شود و شانس خود را برای خرید آنها امتحان کنید.

pack drop و art drop به عنوان روشی برای فروش NFTهای کمیاب به خریداران مشتاق به طور فزاینده‌ای در حال رواج هستند. در این دراپ‌ها معمولاً کاربران باید از قبل وارد حساب خود شده و حساب خود را شارژ کنند تا در هنگام دراپ، فرصت خرید NFT را از دست ندهند. pack drop و art dropها ممکن است در عرض چند ثانیه تمام شوند، بنابراین باید از قبل همه چیز را آماده کنید.

NFTها را از کجا بخریم؟

برای تریدرهای ارز دیجیتال که عمدتاً به خرید NFT علاقه‌مند هستند، در اینجا فهرستی از محبوب‌ترین مارکت پلیس‌های NFT در سال ۲۰۲۱ آورده شده است:

  • OpenSea
  • Rarible
  • SuperRare
  • Nifty Gateway
  • Foundation
  • Axie Marketplace
  • BakerySwap
  • NFT ShowRoom
  • VIV3

آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار توکن‌های غیر قابل تعویض است؟

هیجان NFTها به پایان رسیده است. برندهایی مانند UFC و سلبریتی‌هایی همچون شان مندز (Shawn Mendez) قراردادهایی را امضا کرده‌اند که به زودی دارایی‌های غیرقابل تعویض خود را منتشر می‌کنند و حتی همسر ایلان ماسک نیز با فروش تقریباً ۶ میلیون دلار اثر هنری دیجیتال در عرض چند دقیقه از این قافله عقب نمانده است.

تحلیلگر مساری (Messari)، میسون نیستروم (Mason Nystrom) پیش‌بینی می‌کند که بازار NFT در پایان سال ۲۰۲۱ از ۱/۳ میلیارد دلار فراتر رود، زیرا هنرمندان و برندهای بیشتری به این حوزه وارد می‌شوند تا توکن‌های متمایز خود را ایجاد کنند. با رقابت بلاکچین‌های بیشتر برای ارائه خدمات بهتر NFT و طیف فزاینده‌ای از پلتفرم‌ها برای انتخاب، اکنون زمان مناسبی برای شرکت در این حوزه است.

آیا تاکنون کسی از شما پرسیده بود NFT چیست؟ تجربه ساخت و خرید و فروش NFTها را داشته‌اید؟ شما می‌توانید از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام کوین نیک با ما در ارتباط باشید و نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk