بانیننس اسمارت چین (BSC) یک پروتکل بلاکچین است که توسط بایننس، یکی از بزرگترین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال، ساخته شده که به طور موازی با بایننس چین (Binance Chain) کار می‌کند.

لازم به ذکر است که، بایننس اسمارت چین از همان ابتدا یک پروتکل خارج از زنجیره (off-chain) یا لایه دو نبوده که روی بایننس چین اجرا شود. در مقابل، یک بلاکچین کاملاً مستقل است که دوشادوش بایننس چین کار کرده و از قابلیت‌های قرارداد هوشمند و سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کند.

خرید بیت کوین

بایننس اسمارت چین (BSC) چیست؟

برخلاف اتریوم که هنوز یک پروتکل مبتنی بر اثبات کار است، BSC از یک الگوریتم اجماع ترکیبی به نام مکانیسم اثبات اختیار وثیقه‌گذاری شده (Proof of Staked Authority) (PoSA) استفاده می‌کند که BSC را قادر می‌سازد بدون تضعیف امنیت، تراکنش‌های بسیار بیشتری داشته باشد.

تفاوت مهم دیگر بین این دو بلاکچین رقیب این است که بر خلاف اتریوم که توکن اصلی آن (ETH)، تورمی است، توکن بومی BSC، یعنی بایننس کوین (BNB) ضدتورم است (که توسط صرافی بایننس بر اساس یک برنامه منظم سوزانده می‌شود). این بدان معنی است که اعتبارسنج‌های BSC برای تأمین امنیت شبکه با توکن‌های جدید BNB پاداش نمی‌گیرند، بلکه فقط کارمزد تراکنش‌ها را دریافت می‌کنند.

بایننس اسمارت چین (BSC) و صفحه اول آن

صفحه اصلی بایننس اسمارت چین (BSC)

همانطور که گفته شد، پلتفرم قرارداد هوشمند بایننس برای اپلیکیشن‌های «غیرمتمرکز» کمی متناقض است، زیرا خود این بلاکچین بسیار متمرکز است. بایننس اسمارت چین تنها ۲۱ گره اعتبارسنج در شبکه PoSA خود دارد، در مقایسه با اتریوم که حدود ۱۰ هزار گره استخراج PoW دارد. ضمن اینکه، بیشتر این گره‌ها در BSC توسط خود صرافی بایننس کار می‌کنند.

تبدیل شدن به یک اعتبارسنج در BSC شامل تأیید توسط بایننس و سهام‌گذاری BNB برای تأمین امنیت شبکه است و بایننس هنوز اکثریت قریب به اتفاق موجودی BNB را در اختیار دارد.

متمرکز بودن BSC

نگرانی‌های مربوط به تمرکز، با توجه به اینکه بایننس در مورد اهداف خود شفاف است، خیلی هم جدی نیستند. بایننس اسمارت چین سرعت، مقیاس پذیری، قابلیت تعامل بین زنجیره‌ای و به ویژه سازگاری با اتریوم و نه تمرکززدایی را بهینه می‌کند.

رسالت اصلی بایننس اسمارت چین ارائه یک محیط کامل برای ساخت اپلیکیشن‌های «غیرمتمرکز» با عملکرد بالاست. به همین دلیل، بایننس پروتکل BSC را برای سازگاری با اتریوم طراحی کرد و اجازه داد اکثر dAppها، ابزارها و اجزای اکوسیستم اتریوم به BSC منتقل شده یا به راحتی روی BSC کپی شوند.

بررسی اجمالی اکوسیستم بایننس اسمارت چین

صرافی بایننس، بایننس اسمارت چین را در سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد و این اکوسیستم رشد چشمگیری داشته است. BSC در حال حاضر ۸/۸ میلیارد دلار ارزش کل قفل شده (TVL) در کل اپلیکیشن‌‌های دیفای خود دارد، ۴۷ میلیون پوند در آدرس‌های متمایز در تعامل با این پروتکل بوده و ۲/۵ میلیون پوند تراکنش‌های روزانه بلاکچین آن است (هرچند که به این ارقام باید با شک و تردید نگاه کرد، چرا که صرافی بایننس در گذشته به دستکاری تراکنش‌ها متهم شده بود.)

در نتیجه افزایش فعالیت‌ها، قیمت توکن BNB که برای پرداخت تراکنش‌های BSC استفاده می‌شود، در ماه گذشته بیش از ۲۰۰ درصد رشد کرد: از ۵۰ دلار در ابتدای فوریه به ۲۵۰ دلار در ابتدای ماه مارس.

دلایل رشد چشمگیر BSC

بایننس اسمارت چین به دو دلیل به سرعت در حال رشد است: کارمزدها و سرعت.

هزینه‌های گس اتریوم بسیار بالاست. ممکن است یک تراکنش peer-to-contact در پروتکل‌های دیفای مبتنی بر اتریوم مانند Aave یا TokenSets تا ۱۵۰ دلار هزینه داشته باشد. برای تأیید تراکنش‌ها نیز چند دقیقه و حتی گاهی ساعت‌ها زمان لازم است. در مقابل، کارمزد تعامل با پروتکل‌های «غیرمتمرکز» BSC بین ۱-۳ سنت در هر تراکنش بوده و تراکنش‌ها نیز در کمتر از ۵ ثانیه انجام می‌شوند.

دلیل دوم رشد چشمگیر BSC، گسترش پدیده‌ای است که به عنوان کشت سود (yield farming) شناخته می‌شود. کشت سود فرآیند اعطای وام و سهام‌گذاری (استیکینگ) ارزهای دیجیتال در بازار ساز خودکار یا همان Automated Market Maker (AAM) یا صرافی‌های غیرمتمرکز مبتنی بر AMM است و بازده بالایی را به صورت کارمزد و توکن‌های بیشتر تولید می‌کند.

برخی از کاربران بازده سالانه (APY) سه یا حتی چهار رقمی را برای سهام‌گذاری در برخی از پروتکل‌های کشت سود ساخته شده روی BSC دریافت کرده‌اند. این بازده‌ها احتمالاً پایدار نیستند، زیرا در درجه اول دریافت پاداش‌ها به صورت توکن‌های بسیار تورمی است که ریسک بالایی دارند و سرانجام کاهش می‌یابند.

راهنمای استفاده از بایننس اسمارت چین (BSC)

برای شروع کار با بایننس اسمارت چین، ابتدا به یک کیف پول نیاز دارید که از توکن‌های BEP20 بایننس پشتیبانی کند. در اینجا، شما دو گزینه دارید:

  1. می‌توانید کیف پول Binance Chain را نصب کنید که به عنوان یک افزونه (extension) در گوگل کروم کار می‌کند،
  2. یا می‌توانید کیف پول MetaMask خود را برای پشتیبانی از BSC Mainnet تنظیم کنید.

نحوه تنظیم کیف پول متاماسک برای بایننس اسمارت چین

اتصال کیف پول متاماسک به BSC Mainnet یک فرآیند ساده ۲ مرحله‌ای است:

مرحله ۱: افزونه مرورگر متاماسک خود را باز کنید.

روی تب Networks در قسمت بالا گوشه کیف پول خود کلیک کرده و Custom RPC را انتخاب کنید.

مرحله ۲: اکنون که تب Network را باز کرده‌اید، هر پارامتر را با اطلاعات زیر پر کرده و روی گزینه ذخیره (Save) کلیک کنید:

  • نام شبکه (Network Name): Binance Smart Chain
  • URL جدید RPC: https://bsc-dataseed.binance.org/
  • ChainID: 56
  • نماد (Symbol): BNB
  • Block Explorer URL: https://bscscan.com

بدین ترتیب، کیف پول متاماسک شما برای استفاده در BSC تنظیم می‌شود. سومین و آخرین مرحله برای شروع کار در بایننس اسمارت چین، خرید مقداری توکن BNB در صرافی بایننس است. این مرحله ضروری است، زیرا توکن‌های BNB دروازه اصلی ورود شما به اکوسیستم BSC و تنها وسیله پرداخت هزینه‌های تراکنش در این شبکه هستند.

تنظیمات کیف پول متاماسک برای بایننس اسمارت چین

تنظیم کیف پول متاماسک برای کار با بایننس اسمارت چین

نحوه استفاده از بایننس اسمارت چین

هنگامی که کیف پول خود را راه‌اندازی کرده و مقداری توکن BNB خریداری کردید، می‌توانید با بسیاری از پروتکل‌های «دیفای» که به صورت بومی ساخته شده یا از بلاکچین اتریوم به بایننس اسمارت چین منتقل شده‌اند، تعامل داشته باشید.

در اکوسیستم BSC باید از اینجا شروع کنید: bscscan.com و www.defistation.io.

BscScan یک پلتفرم تحلیلی و کاوشگر بلوک برای بایننس اسمارت چین است و Defistation یک تابلوی اعلانات و ابزار تجزیه و تحلیل برای پروژه‌های دیفای است که در BSC ساخته شده‌‌اند. اگر این سایت‌ها برای شما کاملاً آشنا به نظر می‌رسند، به این دلیل است که آنها تقریباً مشابه Etherscan و Defipulse هستند و فقط برای کار در BSC طراحی شده‌اند.

یکی دیگر از منابع عالی برای اکوسیستم بایننس mathdapp.store است، جایی که می‌توانید جدیدترین و به‌روزترین اپلیکیشن‌های ساخته شده روی بایننس اسمارت چین را مشاهده کنید.

اگر به بخش توکن Bscscan سری بزنید، به سرعت متوجه می‌شوید که بایننس قبلاً برخی از محبوب‌ترین توکن‌های مبتنی بر اتریوم مانند اتریوم (ETH)، کاردانو (ADA)، پولکادات (DOT)، ریپل (XRP)، لایت کوین (LTC) و بسیاری دیگر را در BSC قرار داده است. این بدان معناست که شما می‌توانید این توکن‌ها را در صرافی‌های غیرمتمرکز مستقر در BSC مانند پنکیک سواپ (Pancakeswap) با کسری از هزینه‌ای که برای انجام همین کار باید در شبکه اتریوم بپردازید، معامله کنید.

محبوب‌ترین پروژه‌های دیفای در BSC

سپس، در بخش Yield Farms در Bscscan، می‌توانید برخی از محبوب‌ترین پروژه‌های دیفای را در BSC پیدا کنید، جایی که می‌توانید ارز دیجیتال خود را وام داده یا سهام‌گذاری کنید تا سودهای دو تا پنج رقمی به دست آورید. محبوب‌ترین این پروژه‌ها،  PancakeSwap است که جایگزین BSC برای یونی سواپ است. PancakeSwap به سرعت در رده‌های بالا قرار گرفت و به یکی از بزرگترین صرافی‌های غیر متمرکز در ارزهای دیجیتال تبدیل شد، حتی بزرگتر از یونی سواپ با بیش از ۱.۶ میلیارد دلار TVL و حجم معاملات روزانه بیش از ۲.۵ میلیارد دلار. PancakeSwap همه کارهای یونی سواپ را انجام می‌دهد، همچنین سفارشات چند منظوره را ارزان‌تر می‌کند.

یکی دیگر از پروژه‌های محبوب بایننس اسمارت چین، AutoFarm است که اساساً جایگزین BSC برای یکی از محبوب‌ترین جمع‌کننده‌های سود در شبکه اتریوم به نام yEarn است.

AutoFarm یک جمع‌کننده کشت سود است که هم روی بایننس اسمارت چین (BSC) و هم در زنجیره Huobi ECO (HECO) کار می‌کند. مانند yEarn، Vaultهای AutoFarm در حالی که هزینه‌های گس را برای بهینه‌سازی استراتژی‌های کشت سود ادغام می‌کنند، بازده‌ها را در سراسر پلتفرم‌ها به صورت خودکار ترکیب می‌کنند.

اگر می‌خواهید کل سبد سرمایه‌گذاری BSC خود را از یک پلتفرم واحد ردیابی کنید، می‌توانید از YieldWatch استفاده کنید کنید که جایگزین BSC برای پلتفرم Zapper در شبکه اتریوم است.

همانطور که حتماً متوجه شده‌اید، ما در اینجا با نوآوری زیادی روبرو نیستیم. YieldWatch یک فورک تمام و کمال از Zapper است که فقط برای ردیابی سودها و بازده‌ها در BSC ساخته شده است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: تحلیل فاندامنتال بایننس کوین

آیا بایننس اسمارت چین توجیه‌پذیر است؟

بدون شک می‌توان در حال حاضر بایننس اسمارت چین را جدیدترین پلتفرم در حوزه دیفای دانست.

تصمیم شما برای ورود به بایننس اسمارت چین یا تنها تماشای آن کاملاً به خود شما بستگی دارد. اگر خیلی مشتاق هستید که در این کار شرکت کنید، لطفاً این کار را همیشه و همیشه بعد از تحقیقات کامل انجام دهید.

از این گذشته، بایننس اسمارت چین یک بلاکچین متمرکز است که صرافی بایننس نقش اصلی را در کنترل ترافیک و اعتبار سنجی تراکنش‌ها بازی می‌کند که در مورد بیت کوین یا اتریوم اینگونه نیست. به هر حال، بعید است بایننس از لحاظ نظری بتواند غیرمتمرکز شود و بهتر است همیشه این موضوع را هنگام کار با اپلیکشن‌های به اصطلاح «غیرمتمرکز» آن به یاد داشته باشید.

آیا تاکنون تجربه کار با بایننس اسمارت چین را داشته‌اید؟ اگر مایل باشید می‌توانید تجربیات خود را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: coincentral