احتمالا تا به حال اسم بایننس چین (Binance Chain) را شنیده باشید. بایننس چین در واقع همان بلاک چین بایننس است که BNB ارز اختصاصی آن محسوب می‌شود. این بلاک چین به منظور انجام مبادلات خیلی سریع بهینه سازی شده است. اما بایننس برای رسیدن به این هدف باید تغییراتی را روی این بلاک چین انجام می‌داد، از جمله اینکه از نظر قابلیت برنامه‌نویسی نسبت به بلاک چین های دیگر خیلی انعطاف‌پذیر نبود. بنابراین بایننس، بلاک چین هوشمندی به نام بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) را طراحی کرد که یک محیط کامل برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با عملکرد بالا محسوب می‌شود. این بلاک چین هوشمند به طور کامل با بلاک چین اصلی بایننس سازگاری دارد تا کاربران از هر دو بلاک چین بهترین بهره‌برداری را داشته باشند.

معرفی بایننس اسمارت چین

بلاک چین اصلی بایننس (Binance Chain) ماه آوریل سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. این بلاک چین در اصل برای افزایش سرعت مبادلات غیرمتمرکز طراحی شده بود. جای تعجبی نیست که بزرگترین اپلیکیشن غیرمتمرکزی که روی این بلاک چین قرار دارد، صرافی غیرمتمرکز بایننس (Binance DEX) است.

برای استفاده از آن از طریق رابط کاربری وب می‌توانید به آدرس binance.org بروید یا اینکه از کیف پول «Trust Wallet» که به آن متصل است، استفاده کنید.

خرید بیت کوین

با این حال، به دلیل محدودیت‌های ذاتی سیستم های بلاک چین، این زنجیره انعطاف پذیری زیادی ندارد. قراردادهای هوشمند درون سیستم که برای افزایش سرعت مبادلات بهینه‌سازی شده‌اند، می‌تواند به طور قابل توجهی شبکه را با ازدحام مواجه کند. به یاد بیاورید که بازی کریپتوکیتیز وقتی در اوج محبوبیت قرار داشت، بلاک چین اتریوم را هم به زحمت انداخت.

مقیاس‌پذیری همچنان یکی از چالش‌های اصلی توسعه بلاک چین است و درست همینجاست که بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) وارد میدان می‌شود.

بایننس اسمارت چین چیست؟

بلاک چین هوشمند بایننس یا همان بایننس اسمارت چین که به صورت مخفف به آن BSC هم گفته می‌شود، در واقع بلاک چینی است که به صورت موازی با بلاک چین اصلی بایننس (BC) اجرا می‌شود.

برخلاف بایننس چین (BC)، بایننس اسمارت چین (BSC) دارای قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند و سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) است. هدف اصلی طراحی BSC این بود که هنگام معرفی قراردادهای هوشمند به اکوسیستم، توان بالای عملیاتی BC دست نخورده باقی بماند.

با اینکه این دو بلاک چین در کنار هم کار می‌کنند و این دو بلاک چین شباهت بسیار زیادی از نظر طراحی با هم دارند، اما این نکته را هم باید بدانیم که BSC لایه دوم یا همان راه حل مقیاس‌پذیری یک بلاک چین مانند آنچه در لایتنینگ بیت کوین می‌بینیم نیست، بلکه بایننس اسمارت چین یک بلاک چین مستقل است که حتی در صورت آفلاین شدن بلاک چین اصلی بایننس هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

از آنجایی که BSC با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است، با پشتیبانی از دنیای سرشار از ابزارها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم راه‌اندازی شد. از نظر تئوری این موضوع به توسعه دهندگان امکان می‌دهد تا به راحتی پروژه‌های خود را از اتریوم منتقل کنند. برای کاربران هم این مزیت را ایجاد می‌کند که اپلیکیشن‌هایی مانند MetaMask به راحتی با BSC پیکربندی می‌شود.

بایننس اسمارت چین

قابلیت‌هایی که بایننس اسمارت چین به بلاک چین بایننس می‌افزاید

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش صفر تا صد خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس + ویدیو

بایننس اسمارت چین چگونه کار می‌کند؟

بایننس اسمارت چین با الگوریتم اجماع اثبات سهام کار می‌کند و زمان پردازش هر بلاک در آن در حدود ۳ ثانیه است.

اگر بخواهیم بیشتر دقیق شویم، BSC از مکانیسم اثبات اختیار وثیقه‌گذاری شده (Proof of Staked Authority) استفاده می‌کند، به این صورت که کاربران با استیک کردن یا وثیقه گذاری سکه‌های بایننس (BNB) خود به یک تاییدکننده (validator) تبدیل می‌شوند. اگر آن‌ها یک بلوک معتبر پیشنهاد دهند، کارمزد معاملات انجام شده در آن بلوک را دریافت می‌کنند.

توجه داشته باشید که برخلاف بسیاری از پروتکل‌ها، پاداش بلوکی BNB تازه ایجاد شده وجود ندارد. BNB یک ارز تورمی نیست، بلکه با گذشت زمان عرضه BNB کاهش می‌یابد، چرا که تیم توسعه دهنده آن به طور مرتب از مکانیسم سوزاندن سکه استفاده می‌کند.

سازگاری بین بلاک چینی

بایننس اسمارت چین به عنوان یک سیستم مستقل اما سازگار و مکمل بلاک چین موجود بایننس (Binance Chain) محسوب می‌شود. بنابراین در این سیستم از معماری زنجیره دوتایی (Dual-chain architecture) استفاده شده است تا با این ایده کاربران به راحتی بتوانند دارایی خود را از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر منتقل کنند.

به این ترتیب می‌توان از مبادلات سریع در بایننس چین لذت برد و از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قدرتمند روی بایننس اسمارت چین استفاده کرد. با این قابلیت سازگاری بین بلاک چینی، یک اکوسیستم گسترده در معرض کاربران  قرار می‌گیرد که می‌تواند در موارد بسیار زیادی مورد استفاده قرار بگیرد.

به طور ویژه توکن‌های BEP-2 و BEP-8 از بایننس چین می‌تواند با توکن‌های BEP-20 که توکن‌های استاندارد بایننس اسمارت چین محسوب می‌شود، مبادله شود. این توکن‌ها در واقع از همان الگوی اتریوم استفاده می‌کند. بهترین و ساده‌ترین روش برای انتقال یک توکن از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر استفاده از کیف پول بایننس چین (Binance Chain Wallet) است.

بایننس اسمارت چین

سازگاری بایننس اسمارت چین با ماشین مجازی اتریوم

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاهش بی‌سابقه هزینه تراکنش‌های اتریوم روی شبکه اسمارت چین بایننس

امور مالی غیرمتمرکز و صرافی‌های غیرمتمرکز روی بایننس اسمارت چین

حتما نام ارزهای دیجیتال بیت کوین، لایت کوین، اتریوم،‌ ریپل و … را شنیده‌اید، این ارزها در واقع هر کدام دارای یک بلاک چین مجزا برای خود هستند. اما یکی از روندهای تازه در حوزه ارز دیجیتال امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای است. در حوزه دیفای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به کاربران امکان می‌دهند تا با استفاده از دارایی‌های خود به مبادله دارایی‌های دیجیتال، کشت سود (yield farming)  و رای دادن به پیشنهاد‌ها استفاده کنند.

به دلیل انعطاف پذیری بایننس اسمارت چین، دارایی‌ها از بلاک چین‌های مختلف در پروژه‌های مختلف دیفای روی این بلاک چین جمع‌آوری می‌شود.

از طرفی باتوچه به امکانات و قابلیت‌هایی که بایننس اسمارت چین دارد، بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز مثل پنکیک سواپ یا ۱inch در این بستر فعالیت می‌کنند.

جمع بندی

بایننس اسمارت چین قابلیت‌های بلاک چین اصلی بایننس را به طور شگفت‌انگیزی افزایش داده است و آن را به طیف وسیعی از پروتکل‌های پیشرفته وصل می‌کند که برای پر کردن شکاف بین بلاک چین‌های مختلف طراحی شده‌اند.

اگرچه این بلاک چین هنوز در ابتدای راه قرار دارد اما وعده استیکینگ BNB در کنار سازگاری آن با ماشین مجازی اتریوم آن را به یک پلتفرم ایده‌آل برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز تبدیل کرده است.

فراموش نکنید اگر سوال یا نظری دارید می‌توانید از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: binance