همانطور که احتمالا می‌دانید، تا پیش از این امکان استخراج ارز دیجیتال تنها در شهرک‌های صنعتی وجود داشت، به تازگی و به گفته مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت، امکان اخذ مجوز استقرار ماینر و استخراج رمزارز در بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی وجود دارد. در ادامه مطلب درباره شرایط جدید صدور مجوز استخراج رمز ارز در ایران بیشتر صحبت می‌کنیم.

شرایط جدید صدور مجوز استخراج رمز ارز در ایران

علیرضا هادی (مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت) درباره شرایط جدید صدور مجوز برای استخراج رمزارز توضیح داد که متقاضیان برای دریافت مجوز باید در سامانه بهین یاب ثبت نام کنند. ضمن اینکه در شرایط جدید هم به صورت حقیقی و هم به صورت حقوقی امکان درخواست مجوز استخراج رمزارز وجود دارد.

هادی همچنین درباره برخی تسهیل‌گری‌ها در این زمینه توضیح داد تا پیش از این استقرار تجهیزات نیاز به دست کم مصرف انرژی ۲۵۰ کیلووات بود، این میزان به ۱۰۰ کیلووات کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر اگر هر دستگاه ماینر ۲ کیلووات توان مصرفی داشته باشد، پیش از این برای صدور مجوز نیاز به ۱۲۵ دستگاه ماینر بود، اما حالا با ۵۰ دستگاه ماینر امکانپذیر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مقررات جدید وزارت نیرو برای تامین برق مراکز استخراج رمزارز‌

یکی دیگر از موارد اصلاح شده در شرایط جدید صدور مجوز، امکان استقرار آن در بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی است در شرایطی که این مجوز تنها برای فعالیت در شهرک‌های صنعتی صادر می‌شد.

علیرضا هادی دلیل ارائه این تسهیلات را امکان فعالیت قانونی ماینرها عنوان کرد و توضیح داد وزارت نیرو، نیروی انتظامی و دستگاه‌های نظارتی با مزارع غیر مجاز استخراج رمزارز برخورد می‌کنند. به این ترتیب فقط کسانی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند می‌توانند استخراج رمزارز انجام دهند.

مدت زمان صدور مجوز

وی در مورد زمان مورد نیاز برای درخواست مجوز هم توضیح داد:

دو مرحله برای اخذ مجوز وجود دارد، جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری.

جواز تاسیس بسیار سریع برای متقاضیان صادر می‌شود که مربوط به بازه زمانی آماده‌سازی زیرساخت‌ها تا زمان بهره‌برداری است. از روزی که متقاضی قصد بهره‌برداری از مجموعه را دارد جواز تاسیس باطل شده و برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود. تنها افرادی قادر به استخراج قانونی رمزارز هستند که پروانه بهره‌برداری داشته باشد.

به گفته علیرضا هادی روند درخواست مجوز بعد از روند صعودی قیمت بیت کوین افزایشی بوده است.

او همچنین در مورد سوءاستفاده سودجویان از ناآگاهی مردم توضیح داد:

گرفتن مجوز بسیار ساده است، مردم نباید گول کسی را که یک جواز تاسیس گرفته بخورند. گاهی می‌بینیم که در آگهی‌ها می‌نویسند «دارای مجوز از وزارت صنعت» و برای «کلود ماینینگ» از مردم پول می‌گیرند یعنی می‌گویند به عنوان میزبان به جای مشتری استخراج کرده و کارمزد می‌گیرند. کسی که فاقد پروانه بهره‌برداری باشد و چنین کاری کند قطعا کلاهبردار است، کسی با جواز تاسیس حق چنین کاری ندارد.

خرید بیت کوین

نظر شما درباره شرایط جدید صدور مجوز استخراج رمز ارز چیست؟ به نظر شما این شرایط می‌تواند به سر و سامان گرفتن فعالیت ماینرها در ایران کمک کند؟

منتظر شنیدن نظرات شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.