زی کش یکی از رمزارزهایی است که در آن گمنام نگه داشتن هویت کاربر یک اصل محسوب می‌شود. این رمزارز از zk-snarks استفاده می‌کند تا مطمئن شود اطلاعات هویتی کاربر در طی تراکنش‌ها به طور امن رمزنگاری می‌شود، در عین حال با استفاده از اثبات دانش صفر، ماینرها هنوز هم قابل تشخیص هستند و به این وسیله از تکرار پرداخت‌ها جلوگیری می‌شود.

زی کش از الگوریتم هش Equihash استفاده می‌کند که یک الگوریتم اثبات کار نامتقارن است. حین استخراج زی کش درست مثل اتریوم برای تولید اثبات‌ها و غیر ممکن ساختن توسعه ASIC به حافظه رم بالایی نیاز خواهیم داشت.

با اینکه همه به کامپیوتر دسترسی دارند اما با این حال هر کسی زمان، دانش یا شکیبایی لازم برای استخراج زی کش را دارا نیست، یکی از دلایل مهم برای این شرایط آن است که هیچ نوع رابط کاربری گرافیکی برای استخراج زی کش وجود ندارد. اگر می‌خواهید روی کامپیوتر خود به کار استخراج بپردازید و به این منظور در پی یافتن اطلاعات مورد نیازتان هستید این مقاله از کوین نیک اطلاعات لازم در زمینه استخراج زی کش را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ما به شما نشان می‌دهیم چطور می‌توانید با استفاده از CPU و GPU روی کامپیوترتان زی کش استخراج کنید. در این راهنما از دو نرم‌افزار ماینر استفاده خواهیم کرد، نایس‌هش ماینر (Nicehash miner) برای سی‌پی‌یو و کلیمور ماینر (claymore miner) برای پردازنده گرافیکی.

انتخاب کیف پول و استخر برای ماینینگ

برای استخراج به روشی که در این مقاله معرفی می‌شود شما به دو مورد نیاز خواهید داشت. اولین مورد یک کیف پول برای ذخیره دستاوردتان است. در حال حاضر کیف پول‌های GUI متنوعی وجود دارد که می‌توانید با مقایسه آن‌ها از بینشان دست به انتخاب بزنید. با استفاده از این راهنما نحوه نصب کیف پول روی لینوکس را هم یاد خواهید گرفت. می‌توانید از یک اکسچنج به عنوان کیف پول استفاده کنید اما ما این مورد را توصیه نمی‌کنیم.

شما به یک استخر ماینینگ هم نیاز دارید تا قدرت هش را به سمت آن هدایت کنید. استخرهای متنوعی برای استخراج زی کش وجود دارد که می‌توانید به مقایسه پرداخته و یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. ما استخر نایس‌هش را انتخاب کردیم اما هر استخر دیگری را هم می‌توانید جایگزین آن کنید.

اکنون که هم کیف پول و هم استخر مورد نظرتان را برای ماینینگ در دست دارید می‌توانید کارتان را شروع کنید.

استخراج زی کش با استفاده از سی‌پی‌یو (ویندوز)

در بخش راهنمای سی‌پی‌یو ما قصد داریم از ماینر نایس‌هش استفاده کنیم، استفاده از این نرم‌افزار هم برای سی‌پی‌یو و هم برای GPU امکان‌پذیر است اما برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشیم برای هر کدام از یک ماینر متفاوت استفاده می‌کنیم.

مرحله اول: برای دانلود ماینر نایس‌هش اینجا کلیک کنید و برای دریافت آخرین نسخه به پایین این صفحه مراجعه کنید.

استخراج زی کش

مرحله دوم: فایل‌های موجود در زیپ را اکسترکت کنید.

اکسترکت فایل

شما برای استفاده از این ماینر باید تشخیص دهید برای داشتن حداکثر عملکرد چند هسته در اختیار دارید. برای چک کردن تعداد هسته‌های سی‌پی‌یوی کامپیوتر می‌توانید Task Manager را باز کرده و بخش عملکرد (performance) را مشاهده کنید.

ماینر نایس‌هش دارای دو نسخه است یکی برای پرداخت با بیت کوین (nheqminer) و دیگری برای پرداخت مستقیم با زی کش (nheqminer_zcash).

مرحله سوم: فایل «nheqminer_zcash» را باز کنید.

زی کش و استخراج زی کش

مرحله چهارم: برای شروع کار استخراج به وسیله سی‌پی‌یو دستور زیر را با اصلاحات لازم تایپ کنید:

nheqminer_zcash.exe -l eu -u ZEC-ADDRESS -t ۸

به جای «eu» آدرس استخر ماینینگ خود را جایگزین کنید، این آدرس را در صفحه «Get started» استخرتان می‌توانید مشاهده کنید. به جای «ZEC-ADDRESS» آدرس کیف پولتان را تایپ کنید (آدرس عمومی) و در نهایت به جای «-t8» تعداد شاخه یا threadهایی که می‌خواهید استفاده کنید را جایگزین کنید.

دستور استخراج زی کش

دستور  2 استخراج زی کش

استخراج زی کش با GPU (ویندوز ×۶۴)

در مورد GPU ما قصد داریم از ماینر کلیمور استفاده کنیم. کلیمور از دیرباز به عنوان یک ماینر بهینه شهرت دارد. نرخ هش با استفاده از این ماینر به میزان قابل‌توجهی بهبود پیدا می‌کند به همین دلیل هم ما دانلود و استفاده از این ماینر را توصیه می‌کنیم. ماینر genoil تنها برای استخرهای ماینینگ و با کارت‌های گرافیک AMD کاربرد دارد. این ماینر از کاربران خود ۲.۵ درصد کارمزد دریافت می‌کند و در طول هر ساعت، ۹۰ ثانیه کار استخراج را انجام می‌دهد. با این حال، میزان عملکرد آن در مقایسه با کارمزدی که دریافت می‌شود ارزشش را دارد.

برای اینکه سیستم شما بهترین عملکرد و سازگاری را با ماینر داشته باشد به کاتالیست (Crimson) نسخه ۱۵.۱۲ نیاز دارید. در نسخه‌های دیگر این درایور ممکن است نتیجه خیلی بدی به دست بیاید یا اینکه از همان ابتدای کار ماینر نتواند کارش را انجام دهد.

برای سیستم‌هایی که چندین کارت گرافیک دارند اندازه حافظه مجازی در ویندوز را حداقل روی ۱۶ گیگابایت تنظیم کنید. برای این کار از مراحل زیر پیروی کنید:

Computer Properties / Advanced System Settings / Performance / Advanced / Virtual Memory“.

مرحله اول: ماینر کلیمور را از اینجا دریافت کنید.

مرحله دوم: یک نسخه را انتخاب کرده و آن را دانلود کنید. آخرین نسخه در پایین سمت راست قابل مشاهده است.

کلیمور ماینر استخراج زی کش

مرحله سوم: فایل‌های داخل زیپ را اکسترکت کنید.

استخراج زی کش اکسترکت

مرحله چهارم: پوشه «Claymore’s Zcash AMD GPU Miner v6.0 Beta» را باز کنید.

زی کش فایل استخراج زی کش

مرحله پنجم: فایل «config.txt» را با نوت‌پد باز کرده و پیکربندی‌های زیر را وارد کنید:

GPU_FORCE_64BIT_PTR 0
GPU_MAX_HEAP_SIZE 100
GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1
GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100
GPU_SINGLE_ALLOC_PERCENT 100

ZecMiner64.exe -zpool stratum.zcash.nicehash.com:3357 -allpools 1 -zwal t1RjQjDbPQ9Syp97DHFyzvgZhcjgLTMwhaq.YourWorkerName -zpsw x

به جای عبارت «stratum.zcash.nicehash.com:3357» سرور استخر خود را تایپ کنید و به جای «t1RjQjDbPQ9Syp97DHFyzvgZhcjgLTMwhaq»  آدرس کیف پولتان را اضافه کنید. در صورت علاقه می‌توانید نام مورد نظر «YourWorkerName» و پسورد آن «x» را هم تغییر دهید.

نوت پد استخراج زی کش

می‌توانید لیست کامل دستورات را در اینجا چک کنید.

اگر از همه مراحل به درستی پیروی کرده باشید باید پنجره‌ای مانند تصویر زیر مشاهده کنید:

مرحله نهایی استخراج زی کش

حال زمان آن رسیده تا بنشینید و استخراج شدن زی کش را تماشا کنید! حواستان باشد که شما به یک آدرس عمومی استخراج می‌کنید.