تقریبا یک قرن است که ما در دنیای بانکی، تحولات زیادی را تجربه نکرده‌ایم و پیشرفت زیادی نداشته‌ایم. این بخش به همان روش‌های سنتی و با کمترین تهدید از جانب رقبا همچنان به فعالیت خود ادامه داده است. این سیستم اخیرا با ورود رمز ارزها نیاز به تغییر را احساس کرده و به طور کلی در حال دگرگون شدن است. اما آیا می‌دانید چرا تغییر می‌کند؟ همه این موارد به دلیل نوآوری در فناوری است که ما آن ‌را فناوری بلاک چین می‌نامیم. بلاک چین در بانکداری آینده نقش مهمی خواهد داشت.

تاثیر بلاک ‌چین بر سیستم مالی، همراه با افزایش محبوبیت و کاربرد ارزهای رمزنگاری شده، همان طور که می‌دانیم، مطمئنا سیستم مالی سنتی را دگرگون می‌کند.

اگر فناوری بلاک چین، این سیستم را به طور کامل تغییر ندهد، اجرای آن در بانک‌ها و استفاده از آن در جنبه‌های مختلف تجارت بانکی، بدون شک رخ خواهد داد. کارشناسان همچنین توافق دارند که بانکداری، بلاک ‌چین را در مناطق خاصی از تجارت وارد خواهد کرد، اما آیا شاهد تغییر در سطح گسترده خواهیم بود.

اما پیش از صحبت در خصوص کاربرد بلاک چین در بانکداری، اجازه دهید دراین مطلب کوین نیک کمی در مورد بلاک‌ چین صحبت کنیم.

کاربرد بلاک چین در بانکداری

بلاکچین در بانکداری

فناوری بلاک چین دقیقا چیست و چرا به غول دنیای امور مالی تبدیل شده است؟

بلاک ‌چین را به عنوان نوعی دفترچه عمومی در نظر بگیرید که حاوی اطلاعاتی است که از طریق یک شبکه جمع‌آوری شده و در صدر اینترنت قرار دارد. این چیزی است که آن را غیرمتمرکز می‌کند (هیچ نقطه مرکزی وجود ندارد.) نحوه ثبت این اطلاعات همان چیزی است که چنین پتانسیل قدرتمندی را به بلاک ‌چین می‌بخشد.

فناوری بلاک چین،‌ یک برنامه کاربردی یا یک شرکت نیست. بلاک ‌چین روشی برای مستندسازی داده‌ها در اینترنت است. از این فناوری می‌توان برای توسعه برنامه‌های کاربردی بلاک ‌چین مانند شبکه‌های اجتماعی، سیستم‌های رای‌گیری، بازارهای پیش‌بینی، صرافی‌ها، بازی‌ها و موارد دیگر استفاده کرد.

اطلاعاتی که در بلاک‌ چین ثبت شده است، می‌تواند به هر شکلی به کار گرفته شود و نمایانگر مواردی مانند انتقال پول، مالکیت، یک معامله، توافق بین دو طرف و موارد دیگر باشد. با این وجود، برای این کار، سیستم نیاز به تایید چند دستگاه دیگر (رایانه‌ها) در همان شبکه دارد.

پس از این ‌که توافق بین دو دستگاه (که به عنوان اجماع نیز شناخته می‌شود) صورت گرفت، ذخیره چیزی در بلاک ‌چین قابل انکار، حذف یا تغییر نیست. بدون شک در آن‌جا ذخیره شده است.

هویت‌ها از طریق رمزنگاری، خصوصی نگه داشته می‌شوند. با این حال، تمام معاملات در بلاک‌ چین برای همه قابل مشاهده هستند.

هر مورد ثبتی نوشته شده روی بلاک چین، توسط یک کلید رمزنگاری ویژه، ایمن نگه داشته می‌شود. این بدان معنی است که تمام اطلاعات موجود در بلاک ‌چین تغییرناپذیر هستند.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، این است که از آن‌جا که هر چیزی که در بلاک‌ چین ثبت شده است، قابل تغییر نیست، باید ۱۰۰ درصد مطمئن باشید که پول خود را به کجا می‌فرستید. هنگامی‌ که معامله ارسال شد، ثبت می‌شود و قابل برگشت نیست.

اکنون که در مورد اصول فناوری بلاک ‌چین صحبت کردیم، به موضوع بحث برگردیم: آیا بلاک‌ چین آینده بانک‌داری است؟ و آیا بانک‌ها به خاطر فناوری بلاک چین و رونق اخیر ازرهای رمزنگاری‌شده، هویت خود را به طور کامل تغییر می‌دهند؟ چرا و چگونه بانک‌ها به بلاک چین نیاز دارند؟

تغییراتی که بلاک چین ایجاد می‌کند

بدون شک، ظهور بلاک ‌چین چیزهایی را تغییر می‌دهد. به تدریج، بانک‌ها برای جلب توجه نسل‌ جدید که خوره فناوری هستند و ترجیح می‌دهند در حال حرکت، همه چیز را روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های خود انجام دهند، شروع به پذیرش تغییر می‌کنند.

برخی از بانک‌ها هم اکنون در تلاش برای جذب و استفاده از این فناوری با شرکت‌های فناوری مالی در حال خرید یا همکاری هستند. در حال حاضر فناوری بلاک چین در بانک‌داری وجود دارد.

پیش‌بینی شده بود در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۵ درصد از بانک‌های بزرگ از فناوری بلاک چین استفاده کنند. اکنون، دو سال پس از آن، تعداد زیادی از بانک‌ها تصمیم به این کار گرفته‌اند یا در حال انجام آن هستند.

صنایع مبتنی بر میراث سنتی، مانند بانک‌داری، شروع به مشاهده «شکاف‌ها» می‌کنند. بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند که به دلیل بی‌توجهی بانک‌ها نسبت به درخواست‌های گسترده و ویژگی‌های سودمند بلاک ‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده به ناچار در برخی از نقاط، تغییر رخ خواهد داد.

استفاده روزمره از پول و پرداخت‌ها، بسیار پویا شده است. به دلیل رشد نیازها، انتظارات و سبک زندگی مشتریان امروزی، شاهد ظهور بازار اپلیکیشن بانک‌ها، بانک‌های چالش‌پذیر، بانک‌های پرداخت موبایلی، موسسات مالی جدید، تسهیل‌گرهای پرداخت و موارد دیگر هستیم. بسیاری از آن‌ها در حال حاضر خدمات بلاک ‌چین و رمزنگاری را ارائه می‌دهند یا قصد دارند این کار را در آینده شروع کنند.

ما نمی‌گوییم که آینده بانک‌داری ۱۰۰ درصد به بلاک‌ چین و ارزهای رمزنگاری‌شده گره خورده است. بالاخره خلاءهای زیادی وجود دارد که باید پر شوند. با این وجود، آنچه که مهم است مورد بحث قرار گیرد، راه‌هایی است که این فناوری از طریق آن‌ها می‌تواند دنیای مالی موجود را بهبود بخشیده و چیزی به آن بیفزاید. اجازه دهید بیشتر درباره بلاک چین در بانکداری صحبت کنیم که در حال حاضر وجود دارد و در حال ایجاد یک تغییر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ شرکت که از بلاک چین در دنیای سرگرمی استفاده می‌کنند

دنیای بانکی در حال تغییر است و بلاک چین در بانکداری آینده نقش مهمی ایفا می‌کند

Circle ، Square و Revolut در سال‌های اخیر در فضای مالی به یک غول تبدیل شده‌اند. آنچه آن‌ها در آن مشترک هستند، ارائه ارزهای رمزنگاری‌شده است.

بله، ارزهای رمزنگاری‌شده هنوز تا رسیدن به محبوبیت به اندازه دلار، یورو یا پوند انگلیس فاصله زیادی دارند، با این حال، بانک‌های اپلیکیشنی، شرکت‌های پرداخت موبایلی، جمع‌آوری‌کنندگان خدمات بازرگانان، شرکت‌های پرداخت نظیر به نظیر و بسیاری از خدمات مالی دیگر مانند موارد فوق، این امکان را برای استفاده از رمزنگاری به عنوان یک روش پرداخت جایگزین فراهم می‌کنند و مردم در حال تصمیم برای ورود به آن هستند.

بیایید برخی از خصوصیات سودمند بانک‌های امروزی را بیان کنیم:

  • بانک‌های اپلیکیشنی یا بانک‌های دیجیتالی برای مشتریان روزمره، امکانات بسیار مناسبی را ایجاد می‌کنند.
  • نیازهایی در فضای پذیرش اولیه وجود دارد که علاقه‌مند به تجارت ارزهای رمزنگاری‌شده، سرمایه‌گذاری یا صرفا برای استفاده از آن برای پرداخت‌ها هستند.
  • دسترسی به این مشتریان آسان است، زیرا آن‌ها با آخرین تحولات به روز هستند و مایل هستند آن‌ها‌ را امتحان کنند.
  • ارزهای دیجیتالی غیرمتمرکز به دلیل شفافیت، تحرک، سهولت استفاده، راحتی و دسترسی آسان، پتانسیل دگرگون کردن بسیاری از جنبه‌های صنعت پرداخت را دارند.
  • پول بین‌المللی جایی است که در آن ارزهای رمزنگاری‌شده می‌توانند تاثیر زیادی داشته باشند. معاملات پول فرامرزی انجام شده با استفاده از فناوری بلاک چین در مقایسه با روش‌های سنتی به زمان، مزد و هزینه بسیار کمی نیاز دارند.

در واقع بلاک‌ چین می‌تواند با از بین بردن واسطه (بانک‌ها)، تاثیر پرداخت‌های فرامرزی را بهبود ببخشد. با این حال، ما هنوز باید ببینیم که چگونه این ابزار خودش را برای استفاده در مقیاس صنعتی به اثبات می‌رساند. نکته دیگر، ممکن است بانک‌ها چندان خوشحال و مشتاق پرداخت هزینه‌های حاشیه‌ای نباشند.

Ripple در تلاش است این سیستم را اصلاح کند

Ripple یک شبکه پرداخت و پروتکل مستقر در کالیفرنیا است که بر تسهیل نقل‌و‌انتقالات بین شرکت‌های بزرگ مالی تمرکز دارد. ایده ریپل که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد، این نیست که میانگین ارزهای رمزگذاری‌شده شما باشد.

برخی معتقدند که این حتی یک ارز رمزنگاری‌شده نیست.

دلیل این که ریپل در چند سال گذشته توجه زیادی را به خود جلب کرده، شیوه‌ای است که به جای تلاش برای سرنگونی بازیکنان اصلی مالی، با آن‌ها کار می‌کند. بسیاری تصور می‌کنند که این مورد نمونه کاملی از چگونگی دستیابی بانک‌داری سنتی به بلاک ‌چین است.

برد گارلینگ هاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل اظهار داشته است:

«ما از ابتدا واقعا بررسی کردیم که چطور با دولت‌ها و بانک‌ها کار کنیم و من فکر می‌کنم تفکری که در برخی از افراد جامعه رمزنگاری بسیار زیاد شده، این است که «چگونه می‌توانیم دولت را نابود کنیم. چگونه بانک‌ها را دور بزنیم؟»

همکاری با دولت‌ها و بانک‌ها، منطقی‌ترین کاری است که شرکت‌های تامین مالی دیجیتال مانند ریپل می‌توانند انجام دهند. این شرکت قبلا همکاری‌های مهمی با WesternUnion، موسسه پولی عربستان سعودی، Lian-Lian، یک ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مستقر در چین و سایر موارد داشته است.

xRapid، ابزاری که توسط ریپل ساخته شده است، در حال حاضر ثابت شده که بدون استفاده از ارائه‌دهندگان ارز خارجی، در هزینه‌های معاملات ۴۰-۷۰ درصد صرفه‌جویی می‌کند و سرعت معاملات را تا چند دقیقه افزایش داده است. در مقایسه، پرداخت‌های بین‌المللی سنتی ۳ تا ۵ روز کاری طول می‌کشد تا کامل شوند.

در سال ۲۰۱۸، ریپل ابزار xRapid خود را برای پرداخت میان ایالات متحده آمریکا و مکزیک آزمایش کرد. سایر بازیکنان اصلی در چشم‌انداز مالی، بعد از ریپل، ویژگی‌های مشابهی را معرفی کردند.

نقش بلاک چین در بانکداری

شبکه پرداخت و پروتکل RIPPLE

نمونه‌هایی از بانک‌های سنتی که بلاک چین در بانکداری را پذیرفته‌اند آیا این آینده بانک‌داری است؟

سال گذشته، یک بانک بین‌المللی اسپانیایی مستقر در سانتاندر، شبکه پرداخت ریپل و مبتنی بر بلاک‌ چین خود را با نام One Pay FX راه‌اندازی کرد و این نخستین بانک جهانی بود که این کار را انجام داد.

One Pay FX یک برنامه تلفن همراه است که به طور خاص برای پرداخت‌های فرامرزی طراحی شده است. نسخه پشتیبان آن توسط بلاک ‌چین ریپل تهیه شده است. تفاوت میان One Pay FX و xRapid که در بالا ذکر شد، در این است که One Pay FX نمی‌تواند بانک مربوطه را کاملا از فرآیند حذف کند. این سیستم در حال تغییر یا تعویض سیستم متداول و مرسوم نیست، بلکه در حال اصلاح آن است.

با این حال، این سکه روی دیگری هم دارد. آیا قرار است ارزهای رمزنگاری‌شده غیرمتمرکز باشند و هر واسطه‌ای را حذف کنند؟ آیا ایده اصلی بلاک‌ چین برای قدرت دادن به مردم نیست؟ قطعا این موضوعی است که باید در نظر گرفته شوند.

فناوری بلاک چین در پشت پرده آن اجازه نمی‌دهد تا همتایان شبکه به یک دفترچه مشترک که اساس شبکه‌های اصلی بلاک‌ چین مانند اتریوم (ETH) است، دسترسی پیدا کنند. با این حال، این فناوری بلاک چین امکان کاهش هزینه و زمان مورد نیاز برای انتقالات پول‌های بین‌المللی توسط بانک‌ها را فراهم می‌کند.

همچنین گفته شده است که در آمریکا، بانک آمریکایی گلدمن ساکس و MasterCard فناوری‌های مربوط به بلاک‌ چین رابه عنوان اختراع خود ثبت می‌کنند. این شرکت‌ها می‌دانند که یک تغییر بزرگ در سطح جهانی در حال انجام است و آن‌ها آماده هستند به هر وسیله ممکن از آن سود ببرند.

MasterCard و کاربرد بلاک چین در بانکداری

MasterCard در حال حاضر دارای بیش از ۳۰ اختراع مربوط به بلاک ‌چین، از جمله ثبت اختراع تایید هویت، ثبت اختراع برای معاملات ناشناس و یک سیستمی که می‌تواند ارزهای رمزنگاری‌شده را با یک حساب فیات پیوند دهد.

Visa خیلی در این زمینه عقب نیست. اگرچه ویزا به بسیاری از محصولات مرتبط با بلاک‌چین مانند MasterCard حق ثبت اختراع نمی‌دهد، پلتفرمی را طراحی کرده است که فناوری بلاک چین را وارد کرده و از استراتژی API-first استفاده می‌کند. این پلتفرم مقیاس‌پذیر، انعطاف‌پذیر و کاربرپسند روش‌های مطمئن‌تری برای پردازش پرداخت‌های B2B در مقیاس جهانی ارائه می‌دهد.

کشور دیگری که پروژه‌های مرتبط با فناوری‌های بلاک ‌چین را طراحی و آزمایش می‌کند، هند است. انستیتوی توسعه و تحقیقات هند در فناوری بانک‌داری با موفقیت یک پروژه آزمایشی مرتبط با معاملات تجاری را آزمایش کرده است.

همچنین گزارش شده است که بیش از ۱۵ بانک در هند مشغول کار روی اجرای آزمایشی خود هستند و در حال ساخت کنسرسیوم برای آزمایش یک پلتفرم بلاک ‌چین بین بانکی است. مفهوم آن، این است که وجود یک وایت پیپر مشترک امکان‌پذیر باشد. با در اختیار داشتن این وایت پیپر، کلیه سوابق بانکی معاملات به طور همزمان به روز می‌شوند. هدف این است که خطاها را کاهش داده و آن‌ها را ساده‌تر سازند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا هک بلاک چین امکان پذیر است؟ آشنایی با ۴ روش هک بلاک چین 

مرحله بعدی چیست؟

در مرحله بعد، صبر می‌کنیم تا ببینیم کاربرد بلاک چین در بانکداری چه نتایجی دارد.

بزرگ‌ترین مزیت بلاک‌ چین این است که به طور بالقوه می‌تواند باعث کاهش زمان و از همه مهم‌تر کاهش هزینه‌ها شود. با این حال، بسیاری از بانک‌های سنتی از ایده انتقال به بلاک ‌چین چندان خوشحال نیستند. حرکت به سمت روش‌های غیرمتمرکز انتقال پول به معنای خداحافظی از یک بخش بزرگی از حاشیه سود است که برای بسیاری از بانک‌ها منبع مهم درآمد است.

با این حال، بسیاری از بانک‌ها بدون این ‌که کاملا از شکل سنتی خود دست بکشند، شروع به وارد کردن بلاک‌ چین می‌کنند. طبق گفته بسیاری از کارشناسان، بلاک چین در جنبه‌های خاصی از تجارت بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، تغییر گسترده پلتفرم‌های بانکی سنتی احتمالا به این زودی‌ها رخ نمی‌دهد.

گذشته از باز کردن میزهای تجارت ارزهای رمزنگاری‌شده، موارد استفاده بسیاری برای بانک‌ها جهت استفاده از فناوری بلاک چین وجود دارد. بلاک ‌چین در این مرحله بسیار فراتر از فاز آزمایشی برای دنیای بانک‌داری است. همان‌طور که گفته شد، ساده‌سازی و سرعت بخشیدن به پرداخت‌های فرامرزی، بهبود قابلیت اطمینان و صحت معاملات و کاهش فرآیند تسویه از عمده‌ دلایلی است که بسیاری از بانک‌ها سرمایه‌گذاری در فناوری بلاک چین را آغاز کرده‌اند.

قراردادهای هوشمند نیز با حذف نیاز به واسطه و معرفی سیستم‌های وفاداری/پاداش به روند کار کمک کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ بانک و موسسه مالی وجود دارند که از بلاک چین در بانکداری استفاده می‌کنند یا به زودی آن را بکار می‌برند. این عدد یک مورد را برای شما بیان می‌کند: موسسات مالی و فناوری بلاک ‌چین بیشتر و بیشتر یکپارچه می‌شوند.

منتظر بمانیم و ببینیم ۱۰ یا ۲۰ سال بعد بانک‌ها به شکلی خواهند بود و این‌که بلاک چین در بانکداری چه تغییرات را ایجاد می‌کند، اما یک مورد حتمی است،ما برای اولین بار در طی قرن‌ها شاهد یک تغییر عظیم خواهیم بود.

امیدواریم مطلب کاربرد بلاک چین در بانکداری برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید ؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم !