تلاقی شاخص‌های تکنیکال و فاندامنتال نشان می‌دهد که علی رغم اصلاح قیمت اخیر صعود قیمت اتریوم محتمل بوده و اتریوم می‌تواند چشم‌انداز صعودی ماهانه خود را حفظ کند.

تا اول ژوئن، اتریوم (ETH) پس از ثبت رکورد ۴۳۸۴ دلار در ماه مه، بیش از ۴۰ درصد افت کرده است.

سقوط عمده دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از لحاظ ارزش بازار، بسیاری از تحلیلگران را بر آن داشته که افت قیمت بیشتری را برای آن پیش‌بینی کنند. به عنوان مثال کلم چیمبرز (Clem Chambers)، مدیر اجرایی پورتال تجزیه و تحلیل مالی ADVFN، سقوط اخیر ETH/USD را یادآور آغاز سقوط ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ می‌داند.

اتریوم پس از افت قیمت در ماه مارس بیش از ۴۵۰۰٪ افزایش یافته بود، قبل از اینکه تقریباً ۶۰٪ از سود خود را تنها در دو هفته در ماه مه از دست بدهد. چیمبرز خاطرنشان کرد که نرخ ارز ETH/USD همچنان در معرض کاهش بیشتر است و افزود که ممکن است «سه سال و نیم» طول بکشد تا این جفت ارز اوج قیمت خود را پس بگیرد.

آکاش گیریمث (Akash Girimath)، خبرنگار مالی در FXStreet نیز با اشاره به مدل ۳۶۵ روزه ارزش بازار به ارزش تحقق یافته (MVRV) Santiment، خاطرنشان کرد که نرخ ارز ETH/USD ممکن است به ۱۲۰۰ دلار کاهش یابد. این شاخص وضعیت سود/ضرر سرمایه‌گذاران را که در ۱۲ ماه گذشته ETH خریداری کرده‌اند، می‌سنجد.

مدل MVRV برای قیمت اتریوم

مدل MVRV اتریوم یا همان ارزش بازار ۳۶۵ روزه به ارزش تحقق یافته

این معیار از ۱۱ مه به ۵۷ درصد کاهش یافته و تعداد سرمایه‌گذاران دارای ETH پس از سقوط قیمت در ۱۹ مه کاهش یافته است. در مقابل، این موضوع احتمال وجود سایر سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد، آنهایی که در سود هستند، پوزیشن‌های ETH خود را باز می‌کنند تا در صورت کاهش طولانی مدت قیمت، ریسک خود را به حداقل برسانند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استراتژی خرید در کف قیمت؛ چگونه یک ارز دیجیتال را در کف قیمت بخریم؟

۳ کاتالیزور احتمالی برای صعود قیمت اتریوم

اما در میان سناریوهای بدبینانه، روایت‌هایی نیز وجود دارند که از چشم‌انداز بهبود زود هنگام قیمت اتریوم حمایت می‌کنند.

ارتقای شبکه اتریوم در ماه جولای

سرمایه‌گذاران هنوز یک ماه فرصت دارند تا جهت‌گیری خود را نسبت به اتریوم تعیین کنند، زیرا این پروژه بلاکچین برای یک ارتقای بزرگ در شبکه خود آماده می‌شود که انتظار می‌رود در ماه جولای اجرا شود.

پیش بینی می‌شود که این به روزرسانی طرح پیشنهادی ۱۵۵۹ اتریوم یا همان EIP-1559 مشکل اصلی شبکه اتریوم را حل کند: یعنی کارمزدهای بالای تراکنش‌ها. این به روزرسانی، مدل کارمزد «اولین حرکت قیمت» را با یک کارمزد پایه جایگزین می‌کند که براساس تقاضای شبکه در نوسان خواهد بود.

ویتالیک بوترین و اریک کانر (Eric Conner)، نویسنده کتاب EIP-1559، پیش بینی می‌کنند که این به‌روزرسانی بازار کارمزد کارآمدتری را ایجاد خواهد کرد و روند پرداخت گس برای مشتریان و نرم‌افزار غیرمتمرکز (DApp) ساده‌تر خواهد شد.

همچنین، EIP-1559 پیشنهاد می‌دهد که کارمزد معاملات سوزانده شود، در نتیجه تورم‌زدایی را به اکوسیستم اتریوم وارد می‌کند. تأثیر این کار بر قیمت‌های ETH می‌تواند مانند تأثیر هاوینگ بیت کوین (BTC) بر نرخ ارز BTC/USD باشد که عرضه کمتر در مقابل تقاضای بالاتر منجر به افزایش قیمت می‌شود.

با این وجود، برخی بر این باورند که EIP-1559 آن طور که به نظر می‌رسد برای اتریوم تأثیر صعودی نخواهد داشت. کایل سمانی (Kyle Samani)، همکار بخش مدیریت در Multicoin Capital، اظهار داشته که اگر قیمت‌های پیشنهادی برای ETH/USD افزایش یابد، استفاده از اتریوم همچنان گران تمام خواهد شد.

لورا شین (Laura Shin) در ۲۶ مه در توییتی گفته:

بسیاری از مردم EIP 1559 را برای اتریوم صعودی قلمداد می‌کنند. با این حال،KyleSamani وkaiynne تصور می‌کنند که پذیرش EIP 1559 می‌تواند چند مشکل بالقوه به وجود آورد مانند هزینه‌های بالاتر گس (چونکه ETH گران‌تر خواهد شد).

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا نگران هستید که EIP 1559 بتواند به اتریوم آسیب برساند؟

به نظر می‌رسد ریک دیلینی (Rick Delaney)، تحلیلگر OKEx نیز در مقابل EIP-1559 محتاطانه برخورد کرده است. با این وجود، وی افزود که این طرح پیشنهادی باعث می‌شود اتریوم برای سرمایه‌گذاران ثروتمند جذاب باشد.

دیلینی در ماه آوریل گفت: یک ETH ضدتورمی به لطف مکانیسم سوزاندن کارمزد EIP-1559 ممکن است جذابیت این دارایی را در میان ثروتمندترین سرمایه‌گذاران افزایش دهد. به طور مشابه، به نظر می‌رسد راه‌اندازی استیکینگ (سهام‌گذاری) به عنوان بخشی از ارتقا به اتریوم ۲ به رشد تقاضای در حال رشد فعلی کمک می‌کند.

کاهش مقدار اتریوم در صرافی‌ها

داده‌های اخیر گلس نود نشان می‌دهد که حتی پس از سقوط ۴۰ درصدی قیمت اتریوم، جریان خروج ETH همچنان از صرافی‌های ارز دیجیتال ادامه دارد.

معیار «Ethereum: Balance on Exchange – All Exchanges» نشان می‌دهد که ذخایر ETH موجود در کیف پول‌های داغ پلتفرم‌های معاملاتی از ۱۳.۹ میلیون در اول ماه مه به ۱۳.۱ میلیون در ۳۱ مه کاهش یافته که ۵.۷۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش موجودی اتریوم در صرافی ها از عوامل احتمالی صعود قیمت اتریوم

نسبت عکس موجودی اتریوم در صرافی ها با قیمت اتریوم

برداشت‌های مداوم ETH حاکی از آن است که یا تریدرها می‌خواهند سرمایه‌های دیجیتال خود را در انتظار سود دلاری بیشتر در آینده حفظ کنند یا اینکه می‌خواهند آنها را در استخرهای نقدینگی امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) واریز کنند تا سود ثابت نرخ بهره را به‌دست آورند.

شکست ساختار تکنیکال

حداقل دو تحلیلگر مستقل پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت اتریوم بر اساس ستاپ‌های تکنیکال ترند گاوی خود را از سر خواهد گرفت.

PostyXBT معاملات ETH/USD را در داخل یک الگوی مثلث صعودی در نظر می‌گیرد که اولین ساختار محکمی است که پس از اصلاح این جفت ارز از ۴۳۸۴ دلار به ۳،۵۹۰ دلار تشکیل شده است.

به طور کلی، این الگوی مثلث در طول یک اصلاح نزولی ظاهر می‌شود و این امر می‌تواند منجر به ادامه حرکت شکست نزولی شود. با این وجود، PostyXBT پیش بینی می‌کند قیمت ضمن حفظ حمایت این مثلث، خط مقاومت خود را برای حرکت صعودی هدف قرار می‌دهد.

این تحلیلگر با نام مستعار افزود:

هیچ دلیلی برای ورود تهاجمی در این شرایط بازار وجود ندارد. Lower low این ایده را بی‌اعتبار می‌کند.

پیش بینی PostyXBT برای صعود قیمت اتریوم

پیش بینی PostyXBT برای احتمال صعود قیمت اتریوم در ماه ژوئن

Crypto Cactus، یک تحلیلگر مستقل دیگر، چشم انداز مشابهی را برای صعود قیمت اتریوم ارائه داده است، با این تفاوت که گفته این ارز دیجیتال بالای حمایت روند صعودی میان مدت قرار دارد که در نمودار زیر نشان داده شده است.

این تحلیلگر که دقیقاً مانند PostyXBT محتاط است، خاطرنشان کرد که تریدرها می‌توانند در تست مجدد خط مقاومت فعلی (خط افقی نزدیک به ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ دلار) وارد یک پوزیشن لانگ شوند.

پیش بینی The Crypto Cactus برای احتمال صعود قیمت اتریوم

پیش بینی The Crypto Cactus برای صعود قیمت اتریوم در ماه ژوئن

وی اضافه کرد: تا زمانی که معاملات اسپات جذاب هستند، همچنان از لوریج اجتناب کنید.

نظر شما در مورد احتمال صعود قیمت اتریوم در ماه ژوئن چیست؟ شما می‌توانید تحلیل خود را از طریق سایت کوین نیک با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید. همچنین، برای اطلاع از مهم‌ترین اخبار دنیای ارزهای دیجیتال ما را در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر دنبال کنید.

منبع: cointelegraph