اگر در حوزه‌ی رمز ارزها و ماینینگ فعال باشید، حتماً در روزهای اخیر اسم آی ماینر و شایعاتی را که درباره قانونی یا غیرقانونی بودن آن مطرح است، شنیده‌اید. به نظر می‌رسد شکایات زیادی در این باره وجود دارد و تردیدهای فراوان مطرح شده است. اما آیا واقعاً آی ماینر کلاهبرداری می‌کند؟

به گزارش برات نیوز آی ماینر (iminer) یک شرکت ایرانی در حوزه اجاره ماینر و استخراج بیت کوین است. مدتی است آی ماینر به کلاهبرداری و غیرقانونی بودن متهم شده است. یکی از مهم‌ترین مسائل در دنیای کریپتوکارنسی، دارا بودن دانش فنی در فرایند ماینینگ بیت کوین برای کسب درآمد از آن است. به همین دلیل در ایران شاهد به وجود آمدن شرکت هایی هستیم که وارد این حوزه شده‌اند و از کم‌دانشی افراد سوء استفاده می کنند.

برای مقابله با این کلاهبرداری‌ها، دولت اقدام به بررسی این سازمان‌ها و اعطای مجوز بر اساس بررسی‌ها به آن‌ها کرده است. شرکت‌های مختلف مدارک خود را به صورت قانونی به مراکز مربوطه ارائه می‌دهند و پس از بررسی و در صورت داشتن حداقل فاکتورهای اساسی مجوز آنها صادر می‌گردد.

آی ماینر طبق شواهد، شرکتی قانونی و دارای مجوز از وزارت صمت است اما شکایات متعدد افرادی که با این شرکت در ارتباط بوده‌اند قانونی بودن آن را زیر سوال می‌برد. این شرکت خود را این چنین معرفی می‌کند: «آی ماینر یک شرکت ترکیه‌ای است که دفتر مرکزی آن در شهر آنتالیا واقع شده است. این شرکت در کشورهایی مثل کانادا، آمریکا، روسیه و ایران هم دفتر دارد. دفتر این شرکت در تهران صرفا یک شاخه برای کارهای داخلی شرکت در ایران است؛ و همچنین مجوزهای قانونی برای این فعالیت‌ها را نیز دارد». سوله‌های ماینینگ این شرکت نیز در کرج واقع شده‌اند و به ادعای خود شرکت درهای این سوله‌ها در هفته یک و نیم ساعت به روی کاربران باز است و می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

اما به گزارش برات نیوز، شکایات بسیاری درباره اینکه آی ماینر کلاهبرداری می‌کند دریافت شده است.

شکات آی ماینر چه می‌گویند؟

علی-م یکی از افرادی است که در این سایت سرمایه‌گذاری کرده است. وی می‌گوید:

تمام پولهایی که سرمایه‌گذاری کرده بودم از بین رفت. اینکه می‌گویند  آی ماینر فقط شش ماه پرداختی دارد دروغ محض است زیرا با چنین سقف برداشتی که این سایت برای مشتریان در نظر گرفته شاید تا ده سال آینده هم نتوانیم بیت خودمان را پس بگیریم.

محمدرضا- س نیز از شاکیان دیگر این سایت است و می گوید:

بعد از ۵ ماه عضویت، چند روزی بود که موقع ورود از من درخواست احراز هویت می‌کردند، بعد از تایید شدن احراز هویت دیگر نمی‌توانم وارد سایت بشم. به نظر من این بلاک کردن اگر آی ماینر کلاهبرداری نیست پس چیست؟

اما میثاق ساکی از افرادی است که معتقد است برای سایت آی ماینر شایعه کلاهبرداری راه انداخته‌اند و این حقیقت ندارد. وی می‌گوید:

افرادی که به آی ماینر کلاهبرداری می‌گویند، باج بگیر هستند، شخصی با اسم جرجندی از امریکا به چند نفر وعده پول داده که تبلیغ بد در مورد این سایت راه بیندازند. من به شخصه برداشت بیتکوینی و ریالی از آی ماینر داشتم و هر مشکلی هم پیش بیاید در کانال تلگرام سایت اطلاع رسانی می‌شود. لطفا دنبال شایعات را نگیرند.

تعداد شاکیان خیلی بیشتر است. عباس-ن نیز با نارضایتی از این سایت می‌گوید:

سایت آی ماینر صددرصد کلاهبردار است. زیرا از شما انواع مدرک را می‌گیرد و بعد از گرفتن مدارک با جعل کارت ملی، سیم‌کارت‌های ثبت شده را از دفاتر پیشخوان گرفته و با مراجعه به بانک کارت حساب ثبت شده مشتریان خود را با گواهی امضایی که قبلاً از ما گرفته خالی کند.

وی به مردم تاکید می‌کند که سیم کارت، حساب و امضای مالی خود را به این سایت ندهند.

مسئولین درباره کلاهبرداری آی ماینر چه می‌گویند؟

مدیر عامل انجمن بلاک‌چین نیز در مصاحبه‌ای که با برات نیوز داشته می‌گوید:

من از این شرکت کم و بیش اطلاعاتی دارم. در مورد اینکه پول کسی را پرداخت نکرده باشند تا کنون چیزی نشنیده‌ام؛ اما از مجموعه صحبت‌هایی که این شرکت با مشتریانش داشته، متاسفانه پیام‌های خوبی دریافت نکرده‌ام.

محمد شرقی می‌افزاید:

اینطور که دیده شده این شرکت اطلاعات ناصحیحی را به مشتریانش ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال یکی از اطلاعات این شرکت به مشتریانش این است که اگر کسی شخصا ماین انجام دهد، بیت‌کوین سیاه دریافت می‌کند، اما اگر شرکت آی ماینر، ماین را انجام دهد بیت‌کوین مناسب دریافت می‌کند. این تفکیک کردن بیت‌کوین‌ها یک اطلاعات غیرواقعی و در واقع یک دروغ است؛ که این رویکرد پاسخ‌دهی به مشتریان نشان می‌دهد که هدف و نیت این مجموعه به چه سمتی در حال حرکت است.

شرقی می گوید:

از دیگر مواردی که شرکت آی ماینر زیر سوال برده، تعرفه‌هایی است که برای استخراج در نظر گرفته که این تعرفه ها بر حسب نوع دستگاه است. وقتی در سایت مشخصات دستگاه را سرچ می‌کنیم همه یکسان است یعنی میزان مصرف و پردازش آن، دیسکریپشن و جزییات سایت و محصولات ماینیگ همه یکسان بوده اما تعرفه‌ها متفاوت است.

وی معتقد است:

به نظر می‌رسد سایت ” آی ماینر ” فقط به دنبال افرادی است که اطلاعات دقیقی از حوزه ماینرها ندارند و مشتریانش را از این طیف در نظر گرفته‌اند. افراد ناآگاه که به راحتی می‌توان اطلاعات اشتباه به آنها داد.

مدیر انجمن بلاک‌چین می‌گوید:

این نوع اطلاع دادن به نظر من نوعی سواستفاده بوده و اصلا مورد تایید نیست و باتوجه به اطلاعات غلطی که این سایت به مشتریانش می‌دهد، انجمن نسبت به آن جبهه و گارد هم دارد.

وی در ادامه می افزاید:

البته نمی‌خواهم انگ کلاهبرداری یا تهمت به این شرکت آی ماینر بزنم زیرا هنوز به طور دقیق نمی‌دانم که آیا در این بین حق کسی ضایع شده یا پول کسی خورده شده باشد اما به طور شفاف می‌گویم که اطلاعاتی که می‌دهند گمراه کننده و فریبکارانه است.

به گفته شرقی، حوزه ماینینگ بسیار حساس است و افراد ممکن است دچار سرمایه‌گذاری اشتباه شوند. متاسفانه افراد سودجوی بسیاری هم در این عرصه هستند که در کمین افراد تازه‌وارد نشسته‌اند. با توجه به شواهد و شکایاتی که تاکنون درخصوص این سایت مطرح شده نتیجتاً از برخی اشکالات به آی ماینر وارد است که حال باید مدیران این شرکت برای برطرف کردن ذهنیت افراد فعال در این حوزه اقدام به پاسخگویی کنند.

منبع: برات نیوز