در یک تعریف ساده، تورم به معنی افزایش سطح قیمت سبد کالاهای منتخب و خدمات تولید شده در یک اقتصاد است. نرخ تورم هم به معنی درصد تغییرات قیمتی در یک دوره زمانی مشخص است. نرخ تورم رابطه مستقیمی با قدرت خرید ارز یک کشور دارد. به این صورت که هرچه نرخ تورم بالاتر باشد، قدرت خرید هم کمتر خواهد شد. در این زمان ها یکی از راه حل‌ها برای برون رفت از بحران، رو آوردن به بازار کریپتوکارنسی است. در این مطلب کوین نیک، به رابطه تورم و استقبال از این بازار می‌پردازیم.

این مطلب را هم مطالعه کنید: بیت کوین و آزادی مالی‌ای که به کشورهای بحران زده در مقابله با تورم می دهد

آمار تورم در برخی کشورهای جهان

نرخ تورم بالا منجر به افزایش قیمت‌ها و هزینه زندگی در یک کشور می‌شود. بنابراین قدرت تامین مالی و کسب و کار در این شرایط سخت‌تر می‌شود. در حال حاضر برخی از کشورها مثل ونزوئلا از نرخ تورم بسیار بالا رنج می‌برند. طبق آخرین آمار ارائه شده، نرخ تورم این کشور در سال ۲۰۱۹، تا ۱۹۹۰۶ درصد افزایش داشته است. زیمباوه، با نرخ تورم ۲۵۵ درصدی در رتبه دوم و پس از آن آرژانتین با ۵۳ درصد تورم در رتبه سوم قرار دارند.

طبیعتا این میزان از نرخ تورم، اثرات منفی بسیاری بر ارزش ارز رسمی این کشورها داشته است. برای مثال، ارز بولیوار ونزوئلا تنها در عرض یک سال با کاهش ارزش ۱۰۰۰ درصدی نسبت به دلار آمریکا مواجه شد. این میزان برای ارز رسمی کشور آرژانتین، ۵۰ درصد بود. نرخ تورم بالا و کاهش ارزش پول ملی، درها را برای نوآوری‌های دیجیتالی باز می‌کند و چه چیزی بهتر از رو آوردن به بازار کریپتوکارنسی در این اوضاع؟

روند پیدایش بیت کوین

شاید بهتر باشد در ابتدا نگاهی مختصر به روند رشد این بازار داشته باشیم. داستان ارزهای دیجیتالی در سال ۲۰۰۸ و با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان “بیت کوین: سیستم پولی الکترونیکی نظیر به نظیر” توسط ساتوشی ناکاموتو شروع شد. ساتوشی با این سیستم نوآورانه، نقل و انتقال پول بدون دخالت طرف سوم را ممکن کرد. بیت کوین که حالا به عنوان طلای دیجیتالی هم از آن یاد می‌شود، به سرعت مرزهای محبوبیت را درنوردید.

در پی آن، ارزهای دیجیتالی دیگری هم ظهور پیدا کردند. ارزهایی مثل اتریوم، تتر، XRP و بیت کوین کش که هر کدام سعی در پوشش بخشی از نیازهای کاربران دارند. در حال حاضر، ارزش کلی بازار کریپتوکارنسی حدود ۳۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. هر بیت کوین هم از ارزشی بالغ بر ۱۰ هزار دلار برخوردار است. می‌توان گفت بازار بیت کوین به تنهایی دارای ارزشی ۲۰۰ میلیارد دلاری است.

بازار کریپتوکارنسی در زمان تورم

رو آوردن به بازار کریپتوکارنسی در زمان تورم یکی از راه‌های جبران ضرر است

تورم و استقبال از ارزهای دییجتالی

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که رابطه بین بازار کرپیتوکارنسی و تورم چگونه است؟ چیزی که مشخص است این است که نرخ تورم بالا کمک به سزایی در به کارگیری بیشتر ارزهای دیجیتالی می‌کند. جان بوید، راس لوین و بروس اسمیت در سال ۲۰۰۱ مقاله‌ای تحت عنوان تاثیر تورم بر بخش‌های مالی منتشر کردند. در این مقاله مشخص شد که نرخ تورم بیش از ۱۵ درصد، تاثیر منفی واضحی بر عملکرد بخش‌های مالی می‌گذارد. همین موضوع سبب می‌شود که سرمایه گذاران، تمایل بیشتری به پیدا کردن جایگزینی برای این بخش‌ها پیدا کنند.

پیش از این، فقط ۲ انتخاب برای این سرمایه گذاران در دسترس بود. طلا و دلار آمریکا (که تحت عنوان دارایی‌های امن هم شناخته می‌شوند). ولی حالا محبوبیت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی باعث افزایش استقبال از آن‌ها در کشورهایی که از تورم شدید رنج می‌برند، شده است.  در ادامه نگاهی به اوضاع بازار کریپتوکارنسی در این کشورها می‌اندازیم.

این مطلب را هم مطالعه کنید: با توجه به پیش‌ بینی تورم برای ارزهای فیات، خرید بیت کوین منطقی است یا قمار؟

ونزوئلا

همانطور که گفته شد، پول رسمی کشور ونزوئلا یعنی بولیوار، در عرض یک سال با کاهش ارزش بیش از ۱۰۰۰ درصدی در مقایسه با دلار آمریکا مواجه شده است. این نرخ تورم سر به فلک کشیده، باعث شد که ابزارهای غیر سنتی سرمایه گذاری، با استقبال بیشتری روبرو شوند. در حال حاضر و بر اساس آخرین گزارش‌ها، بازار کریپتوکارنسی در ونزوئلا بسیار محبوب شده است. به طوری که بیش از ۲۰ هزار کسب و کار در این کشور، ارزهای دیجیتالی را در معاملات خود به کار می‌برند. از جمله این کسب و کارها می‌توان به شعبه مرکزی برگر کینگ در پایتخت این کشور اشاره کرد.

نرخ تورم بالا، کار ذخیره ارز بولیوار را برای مغازه‌ها و بازرگانان محلی سخت کرده است. بنابراین استفاده از ارزهای دیجیتالی، روشی مطمئن‌تر و با ثبات‌تر به شمار می‌رود. طبق داده‌های سایت LocalBitcoins، حجم تریدینگ بیت کوین در ونزوئلا در ماه جولای ۲۰۲۰، به بالاترین میزان در تاریخ این کشور رسیده است.

بازار کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال جایگزینی برای طلا و دلار در زمان تورم هستند

آرژانتین

نرخ تورم در کشور آرژانتین، ۵۳ درصد است. سیاست‌های اقتصادی ضعیف، آشفتگی‌های سیاسی و بدهی‌های پیشین از جمله دلایل کاهش ارزش پول ملی این کشور یعنی پزو هستند. پولی که در عرض یک سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. این مساله موجب رشد تقاضا برای ارزهای دیجیتالی در این کشور شده است. به طوری که بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای آمریکای جنوبی، تبدیل به یکی از مراکز اصلی بیت کوین شده است. بیش از ۱۰۰ کسب و کار کوچک و بزرگ در این شهر، از بیت کوین به عنوان یکی از روش‌های معاملاتی استفاده می‌کنند. ضمن اینکه ۱۱ خودپرداز بیت کوین در سرتاسر این شهر وجود دارد. حجم ترید بیت کوین در این کشور در یک ماه گذشته به بالاترین حد خود رسیده است.

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم، نرخ تورم بالا می‌تواند تاثیر به سزایی در افزایش استقبال از بازار کریپتوکارنسی داشته باشید. برای اثبات این ادعا می‌توان نگاهی به وضع ارزهای دیجیتالی در کشورهایی که از تورم شدیدتری رنج می‌برند، انداخت. حجم ترید بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی در این کشورها بسیار زیاد است. ضمن اینکه کاهش ارزش پول ملی موجب تشویق سرمایه گذاران و حتی کسب و کارهای کوچک به ذخیره ارزهای دیجیتالی شده است. از این طریق بخشی از ضررهای ناشی از وضع به وجود آمده جبران می‌شود. افزایش محبوبیت بازار کریپتوکارنسی در چنین زمان‌های دشواری، می‌تواند نشان‌دهنده آینده روشن این صنعت در مقایسه با بازارهای سنتی‌تر باشد.

منبع: financemagnates