اواسط هفته گذشته، بایننس شایعات مربوط به ادغام با پایانه آمار و ارقام رمزارز کوین‌مارکت‌کپ (coinmarketcap.com) را تائید کرد. این ادغام با واکنش‌های موافق و مخالف بسیاری از سوی علاقمندان به حوزه رمزارز همراه بوده است. اما در هر صورت، بایننس با این معامله مهم، ادغام در صنعت رمزارز را به روندی طبیعی تبدیل خواهد کرد. با کوین نیک همراه باشید.

طی سال‌ها، ادغام‌ها در حوزه رمزارز رایج‌تر شده‌اند. پروژه‌های رمزارز بزرگتر به دنبال افزایش سهام بازار خود و همچنین افزایش انواع محصول و خدماتی هستند که به جامعه رمزارز ارائه می‌دهند. برجسته‌ترین آن‌ها توسط مدیرعامل تیرون (Tron)، جاستین سان (Justin Sun)، انجام شده است.

طی چند سال گذشته، بنیاد تیرون با صرافی‌های بیت‌تورنت (BitTorrent)، دی‌لایو (DLive)، استملت (StemmIt)، و پولونیکس (Poloniex) ادغام شده است. و صرافی رمزارز بایننس نیز اخیرا کوین‌مارکت‌کپ را به فهرست طولانی ادغام‌های خود با کسب‌وکارهای مختلف افزود. از جمله سایر کسب‌وکارهای ادغام‌شده با بایننس، جکس (JEX)، تراست والت (Trust Wallet)، وزیر ایکس (Wazir X)، و دپ ریویو (Dapp Review) هستند.

واکنش‌های مختلف به ادغام کوین‌مارکت‌کپ

طبق معمول هنگامی که یک شرکت شرکتی دیگر را می‌خَرد، سرمایه‌گذاران و مشتریان معمولا واکنش‌های متفاوتی به این رویداد نشان می‌دهند. در خصوص کوین‌مارکت‌کپ، برخی از کاربران این حرکت را برای تمام اکوسیستم رمزارز مفید دانستند. به عقیده آن‌ها، اکنون که بایننس تامین مالی پایانه کوین‌مارکت‌کپ را بر عهده خواهد داشت، تیم کوین‌مارکت‌کپ می‌تواند روی چشم‌انداز خود در خصوص ارائه داده‌های معتبر از بازار رمزارزها به جامعه رمزارز تمرکز بیشتری داشته باشد.

با این وجود، افرادی نیز احساس می‌کنند که این ادغام بایننس حرکتی در جهت متمرکزکردن اطلاعات و درنتیجه تاثیر بر اکوسیستم رمزارز به نفع این صرافی بزرگ است. مخالفین این ادغام احساس می‌کنند که احتمال «دستکاری» داده‌ها از سوی بایننس به نفع خودش زیاد است. این ترس در یکی از نوشته‌های حساب توییتری @Atmos_Black برجسته شده است:

خبر وحشتناک! اکنون قیمت‌ها و حجم معاملات تحت کنترل متمرکز چین/بایننس خواهند بود.

بایننس و ادغام‌های بیشتر

در پیام ژانویه جامعه بایننس به مناسبت سال نو، چانگ‌پنگ ژائو اشاره کرد که ادغام‌های بیشتری در راه هستند. او در این پیام توضیح داد:

اگر نمی‌توانید به آن‌ها برسید، آن‌ها را بخرید. و این در مورد تمام ادغام‌ها صادق است. هنگامی که استعدادی برتر با یک محصول برتر شناسایی می‌کنیم و نمی‌توانیم به آن برسیم درحالیکه تیم‌ها ارزهای مشترکی دارند، یک ادغام در اغلب موارد جواب می‌دهد.

بایننس حداقل ۹ ادغام کامل در سال ۲۰۱۹ داشت، و تاکنون فقط تعداد کمی از آن‌ها به صورت علنی اعلام شده‌اند. همیشه و در هر زمانی تعدادی معامله برای بحث و گفتگو وجود دارند.

طبیعی‌شدن ادغام‌های رمزارز

با اتمام دوران خوش سرمایه‌گذاری رمزارز پس از بازارهای صعودی سال ۲۰۱۷، بسیاری از پروژه‌هایی که در آن دوران و اندکی پس از آن راه‌اندازی شدند یا به علت مشکلات مالی از دور خارج شدند و یا فروشگاه‌های خود را تعطیل کردند. حتی پروژه‌های باقیمانده هم به علت دوران سخت اقتصادی طی این سال‌ها به رشته‌ای نازک متصل هستند و اغلب اوضاع مالی مناسبی ندارند. بازارهای رمزارز شاهد کاهش چشمگیری در ارزش کل بازار بوده‌اند که از ۸۰۰ میلیارد دلار در ژانویه ۲۰۱۸ به حدود ۱۹۰ میلیارد دلار کنونی رسیده است. چنین انقباضی بر اغلب پروژه‌های رمزارز تاثیری منفی داشته است.

مانند تمام محیط‌های کاری، پروژه‌هایی نیز وجود دارند که با وجود چشم‌اندازهای ناامیدکننده آینده به رشد و شکوفایی خود ادامه داده‌اند. در نتیجه، چنین پروژه‌هایی آهسته و پیوسته فرآیند جذب رقبا یا پروژه‌هایی را آغاز کرده‌اند که می‌توانند باعث بهبود عملکرد آن‌ها شوند.

تاثیر بیماری کرونا روی پروژه‌های رمزارز

همچنین به دلیل دیگری می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که ادغام‌های رمزارز در ماه‌های آینده به روندی طبیعی تبدیل شوند: تاثیر بیماری کرونا بر اقتصاد جهان. پروژه‌های بزرگتر رمزارز به دنبال پروژه‌هایی خواهند بود که با مشکلات اقتصاد دست به گریبان هستند و به آن‌ها پیشنهاداتی ارائه خواهند داد که نتوانند از قبول آن‌ها امتناع کنند.

منبع: ethereumworldnews.com