در جدیدترین گزارشی که از داده‌های صرافی‌های ارز دیجیتال به دست آمده است، تنها در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۰، تعداد ۱۴۷ هزار بیت کوین از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال از جمله صرافی‌های بزرگی مانند بایننس (Binance) و هوبی (Huobi) پولشویی صورت گرفته است. اگر تعداد بیت کوین‌های پولشویی شده یعنی ۱۴۷ هزار بیت کوین را در میانگین قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۰ ضرب کنیم متوجه می‌شویم تنها در ۶ ماه نخست از سال ۲۰۲۰ بیش از ۱/۴ میلیارد دلار بیت کوین از طریق صرافی های ارز دیجیتال پولشویی شده است.

آمار پولشویی از طریق صرافی های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰

اصل این گزارش توسط شرکت آنالیز ارز دیجیتال پک شیلد «Peckshield» به چینی نوشته شده و توسط نشریه «Decrypto» ترجمه شده است. شرکت پک شیلد موفق شده است بیش از ۴۰٫۰۰۰ بیت کوین معادل ۳۶۴ میلیون دلار را که از طریق آدرس‌های مشکوک و پرریسک به صرافی هوبی در سنگاپور منتقل شده بودند را ردیابی کند.

پک شیلد در گزارش خود صرافی‌های ارز دیجیتال را بر اساس میزان پول‌های سرقت شده رتبه‌بندی کرده است که طبق آن صرافی‌های هوبی، بایننس، اوککس (OKEx)، زد بی (ZB)، گیت (Gate.io)، بیت مکس (BitMEX)، لونو (Luno)، هائو (HaoBTC)، بیت هامب (Bithumb) و کوین بیس مهمترین صرافی‌هایی هستند که از طریق آن‌ها پولشویی شده است.

پولشویی از طریق بیت کوین

رتبه بندی صرافی‌های ارز دیجیتال بر اساس میزان پول‌های مشکوک وارد شده به صرافی

این مطلب راهم مطالعه کنید: طبق آخرین داده‌ها، جمینی برترین صرافی ارز دیجیتال معرفی شد

تحلیلگران آدرس‌هایی را به عنوان پر ریسک در نظر می‌گیرند که در حملات هکرها یا فعالیت‌های غیرقانونی و مشکوک دخالت داشته‌اند.

در همین گزارش هم آمده است طی بررسی ۶ ماهه بیش از ۱۳٫۹۲۷ تراکنش پر خطر با ارزش بیش از ۱۴۷٫۰۰ بیت کوین در بلاک چین بیت کوین شناسایی شده است.

بعد از هوبی که با ۳۶۴ میلیون دلار پولشویی در رتبه اول این رتبه بندی قرار دارد، صرافی مشهور بایننس هم با بیش از ۲۵٫۰۰۰ بیت کوین یا معادل ۲۲۷ میلیون دلار پولشویی در رتبه دوم قرار دارد.

پک شیلد تخمین می‌زند علاوه بر ۱/۴ میلیارد دلار پولشویی از طریق بیت کوین نزدیک به ۱/۵۹ میلیارد دلار هم از طریق پلتفرم‌های واسطه یا میکسرها (mixers ) برای مخفی کردن ردپای تراکنش‌ها صرف شده است.

به نظر شما حجم بالای پولشویی از طریق بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌تواند مانعی برای پذیرش گسترده آن‌ها توسط عموم مردم شود؟ نظرات و تحلیل‌های خود را از طریق کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : coinfox