میم راهی فوق‌العاده برای به اشتراک گذاشتن یک موضوع خنده‌دار و ساختن یک جامعه است. اما در دنیای منحصر به فرد بیت کوین نیز میم ها جایگاه ویژه‌ای دارند و تأثیر زیادی در اکوسیستم آن داشته‌اند.

ایلان ماسک می‌گوید:

اگر عکس به اندازه ۱۰۰۰ کلمه باشد، میم به اندازه ۱۰۰۰۰ کلمه ارزش دارد.

تاریخچه میم ها

زمانی که ریچارد داوکینز اصطلاح میم (meme) را در سال ۱۹۷۶ ابداع کرد، آن را به عنوان «یک واحد انتقال فرهنگی» تعریف کرد. این تعریف به قدری گسترده است که می‌توان گفت میم ها تا زمانی که انسان‌ها فرهنگ داشته باشند با ما هستند. در این مقاله، به چگونگی تأثیر میم ها در اکوسیستم بیت کوین بر فرهنگ‌مان می‌پردازیم.

فرهنگ میم ها

جی جی (Gigi) نویسنده مشهور حوزه ارزهای دیجیتال می‌گوید:

میم ها، به نوعی، یک حقیقت تخلیص شده هستند.

جریان اصلی دائماً در تلاش است تا ما را از تفاوت‌ها جدا کند، اما میم ها یکی از بهترین ابزارهایی هستند که باید برای خندیدن به اشتراک می‌گذاریم. چیزی که حتی از ماهیت شوخ طبعی آنها بهتر است، این واقعیت است که آنها می‌توانند به طور مؤثری با توده‌های مردم ارتباط برقرار کنند و می‌تواند باعث شود همه بر سر یک موضوع اتفاق نظر داشته باشند. هیچ کس نمی‌خواهد احساس کند از امور بی‌خبر است و میم ها ابزاری قدرتمند هستند که آنچه را که مردم نمی‌دانند برای آنها برجسته کنند.

مت اودل (MATT ODELL) طراح و توسعه‌دهنده به دلیل توئیت‌‌های خود در مورد اینکه «میم ها واقعی هستند» شناخته می‌شود، اما وقتی او در پادکست‌های خود در این مورد جدی صحبت می‌کند دلایل منطقی این توییت‌ها را توضیح می‌دهد:

میم خوب برای شروع مبتنی بر واقعیت است. این طور نیست که میم ها این واقعیت را ایجاد کرده باشند. میم ها به سادگی واقعیت را قبل از اینکه برای جریان اصلی آشکار شود، ثبت می‌کنند.

وی این حرف را هنگام گفتگو با جی جی و Croeseus در بخشی از پادکست «citadel dispatch» هنگام طرح این سؤال که «چگونه ساتوشی‌ میم ها را استاندارد می‌دانیم؟» مطرح کرد.

واقعی بودن میم های بیت کوین

میم ها واقعی بوده و ابزاری قدرتمند هستند که آنچه را که مردم نمی‌دانند برای آنها برجسته می‌کنند.

میم های بیت کوین

آنچه آنها در این پادکست ‌اشاره کردند این است که ساتوشی‌ها همیشه استاندارد بوده‌اند. تا آنجا که به پروتکل بیت کوین مربوط می‌شود، هیچ بیت کوینی وجود ندارد، فقط ساتوشی‌ها هستند. از ابتدای شروع به کار شبکه بیت کوین، تنها کوچکترین واحد بیت کوین (ساتوشی‌ها) در این پروتکل استفاده می‌شود. در حالی که بیت کوین همچنان به عنوان یک سیاهچاله پولی شناخته می‌شود، کل این دنیا با ساتوشی‌ها سنجیده می‌شود. بنابراین چگونه می‌توانیم این پیام را به جریان اصلی انتقال دهیم؟

اودل و جی جی دو تا از بهترین میمرهایی (memer) هستند که ما در دنیای بیت کوین داریم و در حکم طلای خالص هستند. ماهیت آنچه جی جی می‌گوید این است که این میم ها به عنوان میانبر برای تازه واردها عمل می‌کنند. مردم دوست دارند به افرادی که می‌شناسند اعتماد کنند، حتی اگر این خلاف شعار اخلاقی بیت کوین باشد: «اعتماد نکن، تأیید کن». بنابراین، اگر افرادی که آنها می‌شناسند میم ها را طوری نشان دهند که بتواند به آنها کمک کند، در این صورت میمرها کار خود را به خوبی انجام داده‌اند.

هرچه یک میم یک پیام را بیشتر فشرده کند، آن پیام بیشتر گسترش یافته و مدت زمان بیشتری ماندگار می‌شود. میم هایی که تا حدی توهین‌آمیز، خنده دار یا جذاب باشند، امتیاز بیشتری دارند.

خرید بیت کوین

ارزش میم ها

ایلان ماسک یک بار در توییتی گفت:

من تبدیل به یک میم شدم.

قدرت و توان یک تصویر با چند کلمه می‌تواند افکار و احساسات جدیدی را در هر شخصی برانگیزند. ماسک این ارزش را درک کرده و از آن برای پیشرفت و رشد شرکت خود استفاده می‌کند که تاکنون در صنعت خودرو دیده نشده است.

PUBLORD کسی است که به خاطر میم های شاخص خود شناخته شده است، مانند توییت پین شده «بزرگنمایی را فراموش نکنید». او از هر یک از میهمانانش در The Toxic Happy Hour (جایی که بیشتر بزرگان میم در آنجا هستند) سؤال همیشگی خود را می‌پرسد: «میم مورد علاقه شما چیست؟»

این سؤال به ظاهر بی‌ضرر، غالباً مهمانان وی را که مجبور می‌شوند خاطرات خود را مرور کرده و فقط یکی از میم ها را که تعدادشان هم کم نیست انتخاب کنند، به چالش می‌کشد.

حتی مطالعه خود بیت کوین به یک میم تبدیل شده که ما اغلب از آن به عنوان «قرارگرفتن در وضعیت پیچیده و بغرنج بیت کوین» یاد می‌کنیم، زیرا ظاهراً بی‌پایان است، مخصوصاً در نحوه تلاقی آن با بسیاری از رشته‌های دیگر. حالا چند مورد از میم های بیت کوین را معرفی می‌کنیم.

از نمونه‌های کلاسیک‌ مانند HODL ، THIS GENTLEMEN و HYPERBITCOINIZATION، تا نمونه‌های نسبتاً اخیر می‌توان به STAY HUMBLE STACK SATS ، ۶/۱۵ و HAVE FUN STAYING POOR اشاره کرد. که هر یک طرفداران خاص خودش را دارد.

آنچه در مورد این میم های بیت کوین جالب است، استدلال موجود در پشت آنهاست. برای ۶/۱۵، موضوع مورد علاقه پدیدآورندگان آن احتمالاً ۶/۱۵ است، زیرا بیشترین تأثیر را در زندگی آنها داشته است. دو نمونه دیگر هم #SATSQUEEZE و CONTANGO هستند.

میم های بیت کوین

قرارگرفتن در وضعیت پیچیده و بغرنج بیت کوین

قدرت میم ها

اسنودن (Snowden) می‌گوید:

در نهایت این برای بیت کوین خوب است.

Kjell Inge Røkke، نمونه‌ای از قدرتمند بودن میم ها را اخیراً در نامه خود به سهامداران Seetee نقل کرده است. وی به روشی مشابه با #SATSQUEEZE، از هشتگ #GetOffZero که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده، به عنوان راهی برای تغییر نظر خود نام برد. یک میم نحوه درک یکی از ثروتمندترین مردان نروژ برای مالکیت بیت کوین را تغییر داد. وی مجبور شد از خود بپرسد که آیا داشتن این دارایی جدید خطرناک‌تر است یا نداشتن آن؟

مایکل سیلور (Michael Saylor) به خاطر جریان مداوم قیاس‌هایی که همیشه در توییتر انجام می‌دهد، از جمله در مورد بیت کوین معروف است:

بیت کوین انبوهی از زنبورهای سرخ سایبری است که به الهه خرد خدمت کرده و از آتش حقیقت تغذیه می‌کنند و در پشت دیوار انرژی رمزگذاری شده، با سرعت زیاد، سریع و قویتر می‌شوند.

آنچه ورود مایکل سیلور را به این حوزه بیش از پیش خاص می‌کند، عزم او در فروش این ایده‌های پر از میم به سایر مدیر عامل‌های میلیاردر بوده است.

چند ایده دیگر برای میم ها که به نظر بی‌نظیر و بسیار جالب بودند، مشعل رعد و برق Hodlonaut (RIP) بود که یک روش جالب برای نشان دادن استفاده سریع و ساده از شبکه لاتنینگ بود.

نظر شما در مورد تأثیر میم های بیت کوین بر اکوسیستم آن چیست؟ ما را در شبکه‌های اجتماعی کوین نیک دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: bitcoinmagazine