تسلا با پذیرش بیت کوین، حتی در صورت پرداخت ارز فیات، احتمالاً فروش بیشتری را تجربه خواهد کرد. هر بیت کوینی که این شرکت خودروساز به دست می‌آورد، یک منبع درآمد است. بدین ترتیب، ایلان ماسک در بازاریابی برای بیت کوین مسیر جدیدی را باز کرده است.

تسلا بیت کوین‌های به دست آمده را هودل می‌کند

در هفته گذشته، شرکت تسلا شروع به پذیرش بیت کوین (BTC) به عنوان پرداخت برای اتومبیل‌های خود کرد، وعده‌ای که در اوایل فوریه توسط مدیر اجرایی آن ایلان ماسک داده شده بود. ماسک با تأکید بر ایمان خود به این رمز ارز، اعلام کرد که تسلا به جای تبدیل هر بیت کوینی که از فروش خودرو به دست می‌آورد، آن را هودل خواهد کرد.

به طور معمول، معدود فروشندگانی که ارز دیجیتال را به عنوان وسیله پرداخت کالا یا خدمات می‌پذیرند، آن را بلافاصله به دلار آمریکا یا ارز فیات دیگری تبدیل می‌کنند. این موضوع با توجه به نوسانات قیمت و اینکه احتمال کمی وجود دارد که تأمین‌کنندگان از آن فروشنده، پول اینترنتی را بپذیرند، قابل درک است. اما رئیس تسلا گفت که شرکت او هودل می‌کند.

تسلا و بازاریابی برای بیت کوین با پذیرش پرداخت بیت کوینی

تسلا پذیرش پرداخت بیت کوینی را برای فروش خودروهای خود آغاز کرد

هودل چیست؟

هودل (HODL) یک اصطلاح عامیانه برای امتناع از فروش بیت کوین، برای کسب سود در بازار گاوی یا کاهش ضرر در بازار خرسی است. این کلمه بر اساس یک غلط املایی رایج شد که فردی آن را در پست خود تکرار کرده بود و یک عزم راسخ برابر ترس، عدم اطمینان و تردید را نشان می‌دهد.

ایلان ماسک به وضوح یکی از این هودلرهاست، حداقل به معنای محدود، که از سال جاری ۱/۵ میلیارد دلار برای خزانه‌داری شرکت تسلا در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است. طی ۱۲ ماه گذشته، قیمت این ارز دیجیتال تقریباً ۷۰۰٪ افزایش یافته، زیرا ترس از تورم، چرخه ثابت هیجانات پیرامون آن و احتمالاً خستگی از قرنطینه ناشی از همه‌گیری کرونا باعث خرید از سوی سرمایه‌گذاران فردی و نهادی از جمله شرکت تسلا شده است.

با این حال، اگرچه این اطمینان وجود دارد که ماسک از ادامه رشد یک باره فروش خودروی تسلا با بیت کوین خوشحال خواهد شد، اما در اینکه این امر تنها انگیزه اصلی وی باشد، تردید وجود دارد.

در مقابل، گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که گزینه پرداخت حداقل تا حدی، یک مانور بازاریابی هوشمندانه است.

خرید بیت کوین

مشوق‌های هودل

اولاً، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تسلا تخفیفی را به خریدارانی که بیت کوین پرداخت می‌کنند ارائه می‌دهد، که اگر هدف اصلی آن خرید بیشتر باشد، ممکن است انتظار داشته باشید این شرکت تخفیف دهد. همچنین، تسلا مطمئناً می‌داند که بیت کوینر‌ها به شدت مجذوب «ساتوشی‌های» خود هستند (یک نام مستعار دوست داشتنی برای کوچکترین واحد این ارز، ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین، به احترام خالق آن، ساتوشی ناکاموتو).

بیت کوین از نظر طراحی ضد تورم است. مقدار مشخصی از آن وجود دارد، ۲۱ میلیون BTC، که هرگز بیشتر از آن تولید نخواهد شد.

نوسانات بیت کوین

در حالی که قیمت از یک دقیقه به دقیقه دیگر به شدت نوسان می‌کند، اگر دقت کنید، بیت کوین به طور کلی با گذشت زمان صعود کرده است، که همین موضوع شما را به پس‌انداز (یا «ذخیره کردن» بسته به جهان بینی شما) تشویق می‌کند. به یاد دارید که یک پیتزا در سال ۲۰۱۰ با ۱۰ هزار بیت کوین خریداری شد؟ ارزش ده هزار بیت کوین امروز ۵۰۰ میلیون دلار است.

همچنین، در ایالات متحده با ارزهای دیجیتال به عنوان یک دارایی برای اهداف مالیاتی رفتار می‌شود، به این معنی که اگر مثلاً سکه‌ای ۱ دلاری بخرید و ارزش آن دو برابر شود و آن ۱ دلار اضافی را برای یک فنجان قهوه خرج کنید، باید آن خرید را به اداره خدمات درآمد داخلی گزارش داده و مالیات آن را بپردازید. باید دید اگر مردم این موارد را گزارش نکنند، آمریکا چه خواهد کرد؟ اما منطقی است که تصور کنیم هرکسی که از منافع ارزهای دیجیتال برای خرید تسلا استفاده می‌کند (که می‌تواند از ۳۹٫۰۰۰ تا ۱۵۰٫۰۰۰ دلار باشد) در رادار مأمورین مالیات قرار خواهد گرفت.

حتی اگر خریدار بتواند از پس این موانع برآید، تسلا این کار را آسان نمی‌کند. همانطور که هنگام پرداخت به شرکت تسلا با بیت کوین، یک خریدار خودرو «حدود ۳۰ دقیقه» فرصت دارد تا تراکنش را انجام دهد، در غیر این صورت قیمت مورد نظر بیت کوین منقضی شده و باید درخواست جدیدی ثبت شود. همچنین، تسلا تنها مقادیر دقیق را می‌پذیرد و پرداخت‌های ارسال شده به یک آدرس نادرست را جبران نخواهد کرد.

به همه گفته شده، حتی اگر کیسه‌های بزرگ بیت کوین داشته باشید، پرداخت پول با ارز فیات منطقی‌تر خواهد بود، چه برای خرید از تسلا و چه برای خرید یک قهوه.

سیگنال‌دهی ایلان ماسک در بازاریابی برای بیت کوین

در حال حاضر، حوزه ارز دیجیتال در مورد یک خودرو دغدغه ذهنی دارد: لامبورگینی. اما این بیشتر از هر چیز دیگری یک شوخی است. اگر تسلا به نماد واقعی وضعیت در این صنعت تبدیل می‌شد، می‌توانست تغییر قابل توجهی ایجاد کند.

با استقبال از فرهنگ بیت کوینر، ایلان ماسک احتمالاً فروش بیشتری حتی نسبت به پرداخت با دلار خواهد داشت. هر بیت کوینی که تسلا به دست می‌آورد، برای آن یک منبع درآمد بی‌دردسر خواهد بود.

همچنین، ماسک در توییت روز چهارشنبه، افشا کرد که تسلا به جای اینکه به شخص ثالثی اعتماد کند تا به او بگوید چه اتفاقی در شبکه بیت کوین می‌افتد، گره خودش را اجرا می‌کند. این راه بهترین روش برای کاربران پیشرفته در نظر گرفته شده، اما همچنین یک سیگنال است: من آن را دریافت می‌کنم. من یکی از شما هستم. این کار برند تجاری تسلا و ماسک را با اخلاق فردی مستقلی که باعث تحرک جامعه ارزهای دیجیتال شده و از جمله همه افراد وفادار به بیت کوین مرتبط می‌کند.

تصور کنید که این یک چرخش عجیب قرن بیست و یکم در بازاریابی مشارکتی (affinity marketing) است، اما بدون هیچ گونه مشارکت رسمی.

دلایل پشت پرده

همچنین تفسیر کمتر خیرخواهانه‌ای از این پیام رسانی ایلان ماسک وجود دارد: اینکه او سعی دارد توجهات را از اخبار بد تسلا منحرف کند. این رویداد همزمان شد با افشای مقامات چینی مبنی بر اینکه آنها از تسلا در مورد کیفیت و مسائل ایمنی سوال کرده‌اند. و اعلام پرداخت با بیت کوین این هفته بلافاصله پس از گزارش‌هایی مبنی بر بررسی‌های دقیق قانونگذاران ایالات متحده از فناوری خلبان اتوماتیک تسلا اتفاق افتاد.

هودل کردن بیت کوین توسط شرکت تسلا می‌تواند یک حرکت عمومی ساختارشکنانه و یک شاهکار بازاریابی باشد و پذیرش صادقانه یک نوآوری در دنیای بیت‌ها توسط یک مبتکر.

اینکه این ترفند بازاریابی ایلان ماسک کارساز است یا خیر، خیلی قطعی نیست. نماینده تسلا در مصاحبه‌ای گفته است: کاملاً مطمئن نیستم که هنوز چیزی با بیت کوین فروخته شده باشد.

نظر شما درباره این تصمیم ایلان ماسک و بازاریابی برای بیت کوین چیست؟ شما می‌توانید ما را در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام دنبال کرده و از طریق سایت کوین نیک نیز با ما در ارتباط باشید.

منبع: coindesk