اگر بازارهای مالی، مخصوصا بازار ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، حتما به اصطلاح وضعیت گاوی یا خرسی بازار زیاد برخورد کرده‌اید. منظور از یک بازار گاوی چیست و چه زمان‌هایی این اصطلاح به‌کار برده می‌شود؟

روند بازار یا به اصطلاح دقیق‌تر، ترندهای بازار (Market Trends)، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اساسی بازارهای مالی هستند. در بازارهای مالی این امکان وجود دارد که بنا به جهتی که یک تجارت یا یک دارایی حرکت می‌کند، گرایش بازار را به صورت یک جهت کلی تعریف کنیم. ترندهای بازار، از جمله شاخصه‌هایی هستند که چه توسط تحلیل‌های تکنلیکال و چه توسط تحلیل‌های فاندامنتال تحت نظر گرفته می‌شوند.

زمانی که یک بازار به حالت گاوی تبدیل می‌شود، بخش بزرگی از بازار رونق قابل توجهی پیدا می‌کند و می‌توان با راحت‌ترین داد و ستد‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، پول خوبی به جیب زد. حتی بی‌تجربه‌ترین تریدرها هم می‌توانند استفاده خوبی از یک وضعیت گاوی بازار داشته باشند. بنابراین بسیار مهم است که با چگونگی شکل‌گیری و حرکت یک وضعیت گاوی آشنا شویم.

بازار گاوی چیست

یک بازار گاوی (Bull Market یا Bull Run) به وضعیت یک بازار مالی که در آن قیمت‌ها رو به افزایش هستند گفته می‌شود. اصطلاح بازار گاوی معمولا در بازارهای سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند، این اصطلاح برای اکثر بازارهای مالی کاربرد دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به بازار فارکس (بازار تبادل ارز خارجی)، اوراق قرضه، کالاهای اقتصادی، املاک و ارزهای دیجیتال اشاره کرد. نه فقط یک بازار، بلکه شرایط گاوی ممکن است برای یک ارز واحد مانند بیت کوین، اتریوم یا حتی توکن‌های دیجیتال هم مورد استفاده قرار بگیرد.

معمولا در خبرهای بازار وال استریت اصطلاحات Bullish (گاوی) و Bearish (خرسی) را شنیده‌اید. وقتی یک تریدر می‌گوید آن‌ها در یک بازار گاوی هستند، به این معنی است که آن‌ها انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند. وقتی می‌گویند در یک بازار خرسی قرار دارند، به این معنی کاهش پیدا کردن قیمت‌هاست.

وضعیت بازا گاوی بیت کوین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰

ترند قیمت بازار بیت کوین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰

البته وقتی چنین اصطلاحاتی را شنیده‌اید، به این معنی نیست که همین حالا بازار در شرایط گاوی یا خرسی قرار دارد. ممکن است این اصطلاح در تحلیل‌ها و پیشبینی‌ها هم مورد استفاده قرار بگیرد. به این معنی که تریدرها و تحلیلگران انتظار دارند که در آینده دور یا نزدیک، بازار به حالت خرسی یا گاوی تبدیل شود.

گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که وقتی یک بازار در حالت گاوی قرار دارد یا قیمت‌ها رو به افزایش هستند، به این معنی نیست که قیمت‌ها سقوط نمی‌کنند یا شکننده نخواهند بود. به همین دلیل است که بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای، صبر می‌کنند تا وضعیت گاوی بازار به ثبات یا بازه زمانی طولانی‌تری برسد. یک شرایط گاوی ممکن است دارای سقوط‌ و ایستادگی موقت هم باشد.

برجسته‌ترین وضعیت گاوی تاریخ بازارهای مالی

بنابراین تعریف یک بازار گاوی، بسته به بازه زمانی که در آن قرار داریم تعریف می‌شود. وقتی صحبت از یک بازار گاوی می‌شود، ممکن است منظور یک قاب زمانی چند ماهه یا چند ساله باشد. هر چقدر که این بازه زمانی بیشتر باشد، نوسانات بیشتری هم خواهیم داشت.

در طول تاریخ، برخی از به یادماندنی‌ترین بازارهای گاوی از سوی بازار سهام رقم خورده‌اند. جایی که در آن قیمت سهام و شاخص بازار سهام مانند Nasdaq 100 بی‌توقف در حال صعود بوده است. تا جایی که به دنیای اقتصاد مربوط است، همیشه امواج ریز و درشتی بین بازار گاوی و خرسی وجود داشته است. برخی از این چرخه‌های اقتصادی ممکن است سال‌ها یا حتی دهه‌ها هم طول بکشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۰ نکته برای حفظ ارزش و کسب درآمد از ارز دیجیتال در دوران بحران

حتی برخی‌ها باور دارند که ما پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ تا همین شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، در یک بازار گاوی بسیار بلند مدت قرار داشته‌ایم که به بلند‌ترین بازار گاوی تاریخ مشهور شده است. این مسئله شاید درست باشد و شاید هم غلط. همانطور که گفتیم، بازارهای گاوی بلند مدت کاملا بستگی به دیدگاه و شرایط یک بازار دارند.

آیا بیت کوین در یک بازار گاوی قرار دارد؟

با این حال، بگذارید نگاهی به یکی از عملکردهای طولانی مدت میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones Industrial Average) بندازیم. در نمودار زیر اساسا شاهد یکی از بزرگ‌ترین بازارهای گاوی قرن هستیم. می‌توان شاهد برخی دوره‌های کاهشی هم در این نمودار بود. مثلا در سال ۱۹۲۹ یا ۲۰۰۸ سقوط‌های موقتی را شاهد بوده‌ایم. اما با این حال روند بازار دائما رو به بالا بوده است.

عملکرد میانگین صنعتی داو جونز

عملکرد میانگین صنعتی داو جونز از سال ۱۹۱۵

برخی‌ها باور دارند که دقیقا همین روند بازار را می‌توان برای بیت کوین هم مشاهده کرد. اما ما واقعا نمی‌توانیم بگوییم که چه زمانی بیت کوین وارد یک بازار گاوی چندین و چند ساله خواهد شد. همچنین خالی از لطف نیست که بگوییم اکثر ارزهای دیجیتال یا به اصطلاح دقیق‌تر آلت کوین‌ها، احتمالا هرگز چنین روند قیمتی را تجربه نخواهند کرد. بنابراین باید در خصوص سرمایه‌گذاری‌تان بسیار دقت کنید.

تفاوت میان بازار خرسی و بازار گاوی چیست

یکی از سوالات متداول در بین تازه‌واردان صنعت ارزهای دیجیتال و به کل دنیای اقتصاد، این است که تفاوت میان بازار خرسی و بازار گاوی چیست و چطور می‌توان تفاوت بین آن‌ها را پیدا کرد. بازار خرسی و گاوی، ۲ مفهوم مخالف یکدیگر هستند. بنابراین تشخیص تفاوت میان آن‌ها کار سختی نیست. در بازار گاوی، قیمت‌ها به‌طور مداوم رو به افزایش هستند، در حالی که قیمت‌ها در بازار خرسی دائما رو به پایین حرکت می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: روانشناسی بازار چیست و چه تاثیری روی بازار ارز دیجیتال دارد؟

تفاوت میان این ۲ وضعیت بازار، به تریدرها برای انجام بهترین معاملات کمک شایانی کرده است. در یک بازار گاوی، تریدرها و سرمایه‌گذاران به طور کلی می‌خواهند تا یک سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام دهند. به این معنی که این افراد ارز دیجیتال خود را به امید یک بازار گاوی بلند مدت آن قدر نگه می‌دارند تا قیمت آن نسبت به زمانی که دارایی خود را خریداری کرده‌اند، بسیار افزایش پیدا کند. با این کار یک سود فوق‌العاده به جیب می‌زنند. برعکس، زمانی که یک بازار خرسی است، این افراد می‌خواهند سریع‌تر دارایی خود را به فروش برسانند تا به پول نقد برسند. چرا که دوست ندارند سرمایه‌ای را نگه دارند که ارزش آن در حال کاهش است.

برخی از تریدرها و سرمایه‌گذاران، با انجام تحلیل‌ها و مطالعات زیاد، سعی می‌کنند تا قیمت و وضعیت بازار ارز دیجیتال را پیشبینی کنند. شما هم برای این که بتوانید وضعیت گاوی یا خرسی بازار را پیشبینی کنید، مهم است که با انواع و اقسام تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال آشنا باشید.

معامله‌گران چطور می‌توانند از بازار گاوی سود ببرند؟

ایده اصلی معاملات در بازارهای گاوی ساده است. قیمت‌ها روند صعودی دارند، بنابراین سرمایه‌گذاری بلند مدت یک استراتژی معقول است. در شرایط بازار گاوی، مردم بیشتر ارز دیجیتال را می‌خرند و نمی‌فروشند. به همین دلیل عرضه در بازار کاهش پیدا می‌کند و قیمت‌ها دائما بالاتر می‌رود.

یک جمله جالب در خصوص شرایط بازار وجود دارد:

ترند بازار دوست شماست تا این که به دشمن‌تان تبدیل شود.

این حرف به این معنی است که باید به عنوان یک تریدر، در جهت ترند بازار حرکت کنید. در عین حال باید در نظر داشته باشید که هیچ ترندی تا ابد ادامه پیدا نمی‌کند و یک استراتژی ممکن است برای یک ترند جواب دهد و برای یک ترند دیگر کاربرد نداشته باشد. بازار همیشه در حال تغییر است و هر اتفاقی ممکن است در آن رخ دهد؛ مخصوصا وقتی صحبت از بازار ارزهای دیجیتال باشد.

برای مثال پس از شیوع ویروس کرونا، بازارهای گاوی که چندین و چند سال ادامه داشتند، فقط در چند هفته به زانو درآمدند.

البته باید در نظر داشته باشید که هر سرمایه‌گذار و معامله‌گری، دلایل خود را برای فعالیت‌هایش در یک بازار گاوی دارد. ممکن با وجود افزایش قیمت قابل توجه یک ارز، سرمایه‌گذار باز هم دست به فروش دارایی خود بزند. اما معمولا این افراد، تریدرها و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هستند که با استراتژی خود به موفقیت می‌رسند.

نتیجه

در این مطلب در خصوص این که یک بازار گاوی چیست و چطور تریدرها می‌توانند در آن موفق شوند صحبت کردیم. اما به طور کلی، یکی از ساده‌ترین استراتژی‌های معاملات در هر بازای این است که مسیر کلی یک ترند را دنبال کنید.

بنابراین، هنگامی که بازار گاوی باشد، موقعیت‌های خوبی هم برای معامله وجود دارد، حتی اگر یک معامله‌گر تازه‌ کار یا سرمایه‌گذار بی‌تجربه باشید. هرچند، فراموش نکنید که همیشه باید مدیریت ریسک داشته باشید، یاد بگیرید تا جای ممکن از اشتباهات اجتناب کنید و اجازه ندهید احساسات در معاملات‌تان دخالتی داشته باشند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۸ اشتباهِ مربوط به کریپتو که باید از آن‌ها دوری کنید

آیا با بازار گاوی آشنایی دارید؟ تجارب خود در خصوص ترندهای بازار را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Binance