بازار ارزهای دیجیتال و به طور کلی بازارهای مالی، با ترندها حرکت می‌کنند. بنابراین مهم است که بتوانیم تفاوت میان ترندها را درک کنیم تا قادر باشیم بهترین تصمیمات سرمایه‌گذاری را برای دارایی‌های خود اتخاذ کنیم. در خصوص ترند بازار، دو اصطلاح بسیار پر کاربرد به نام‌های بازار خرسی و بازار گاوی وجود دارد. در این مطلب قصد داریم تا ببینیم بازار خرسی چیست و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد.

یک ترند بازار، حرکت کلی آن بازار را به یک سمت خاص نشان می‌دهد. در یک بازار خرسی، قیمت‌ها به طور کلی روند نزولی پیش می‌گیرند. به همین دلیل بازارهای خرسی می‌توانند دوران پرچالشی برای سرمایه‌گذاری و معامله ارز دیجیتال باشند؛ به خصوص برای تازه‌کاران. در نقطه مقابل، بازار گاوی که پیش از این آن را به طور جامع معرفی کردیم، روند صعودی یک بازار مالی را نشان می‌دهد.

بسیاری از تریدرهای ارزهای دیجیتال و تحلیلگران تکنیکال، به توافق عام رسیده‌اند که بیت کوین در طول دوران حضور خود، روند گاوی عظیمی را پیش گرفته است. حتی با این که این ارز دیجیتال چندین و چند بازار خرسی ارزهای دیجیتال سر سخت را هم پشت سر گذاشته‌ است. این بازارهای خرسی بیت کوین را اگر در مجموع محاسبه کنیم، باعث شده‌اند تا ۸۰ درصد از قیمت این ارز رمزنگاری شده کاهش پیدا کند. این رقم برای آلت‌کوین‌ها حتی بیشتر از ۹۰ درصد است. اما این بازار خرسی چیست و در این بازه زمانی چه کار باید انجام داد؟

بازار خرسی چیست؟

بازار خرسی را می توان به عنوان دوره‌ای از کاهش قیمت در یک بازار مالی معرفی کرد. بازارهای خرسی می‌توانند به شدت پر ریسک باشند و دوران بسیار سختی را برای تریدرهای بی‌تجربه رقم بزنند. بازارهای خرسی خیلی راحت می‌توانند باعث ضرر شوند و سرمایه‌گذاران را از بازگشت سرمایه خود بترسانند. اما چطور این اتفاق رخ می‌دهد؟

اصطلاح جالبی میان تریدرها وجود دارد که می‌گوید: پله‌ها به بالا و آسانسورها به پایین. این حرف به این معنی است که حرکت به سمت بالا می‌تواند کند و ثابت پیش برود، در حالی که حرکت به سمت پایین تند و تیز است. هنگامی که یک قیمت شروع به از هم پاشیدن می‌کند، بسیاری از تریدرها برای خروج از بازار شتاب‌زده عمل می‌کنند. تریدرها این کار را به دلیل نقد کردن سود خود یا حداقل برای از دست ندادن سرمایه‌ای که با آن شروع به معامله کرده‌اند، انجام می‌دهند. این کار خیلی سریع باعث یک تاثیر دومینویی (Domino Effect) می‌شود، جایی که به دنبال دیگر فروشندگان، فروشنده‌های دیگر هم برای خروج از بازار شتاب‌زده عمل می‌کنند و این کار همینطور ادامه پیدا خواهد کرد.

در طرف مقابل، بازارهای گاوی می‌توانند دورانی پر از رضایت و خوشحالی را برای تریدرها و سرمایه‌گذاران فراهم کنند. در این دوره، قیمت‌ها در بالاترین نرخ افزایش پیدا می‌کنند، همبستگی قیمت‌ها به بالاتر از حد خود می‌رسد و بخش بزرگی از دارایی‌ها پشت سر هم بالا می‌روند.

به طور عمومی، به سرمایه‌گذاران در یک بازار خرسی، Bearish گفته می‌شود، به این معنی که آن‌ها انتظار دارند قیمت‌ها کاهش پیدا کند و به طور کلی به این معنی است که تمایل و گرایش بازار پایین است. برخی از سرمایه‌گذاران باتجربه از این موقعیت استفاده می‌کنند تا خود را در موقعیت خوبی برای خرید یا فروش قرار دهند.

مثال‌هایی برای بازار خرسی

همانطور که توضیح دادیم بازار خرسی چیست و چه تاثیری می‌تواند روی یک بازار مالی داشته باشد، بد نیست با چند مثال آن را بیشتر درک کنیم. همانطور که گفتیم، بسیاری از سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند که بیت کوین از ابتدای طلوع خود، یک روند گاوی عظیم را پیش گرفته است. اما آیا این حرف به این معنی است که هیچ بازار خرسی‌ای در این بازار گاوی شکل نگرفته؟ برعکس، بیت کوین تجربه بدی هم از یک بازار خرسی دارد. در دسامبر سال ۲۰۱۷ که بیت کوین به قیمت ۲۰ هزار دلار رسید، این ارز دیجیتال یک بازار خرسی تند و بی‌رحم را تجربه کرد.

بازار خرسی بیت کوین در سال ۲۰۱۷
بازار خرسی بیت کوین در دسامبر سال ۲۰۱۷

همچنین قبل از بازار خرسی سال ۲۰۱۸، بیت کوین یک سقوط ۸۶ درصدی هم در سال ۲۰۱۴ تجربه کرده بود:

سقوط ۸۶ درصدی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۴
سقوط ۸۶ درصدی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۴

در جولای سال ۲۰۲۰ محدوده بازار خرسی گذشته که در حدود ۳ هزار دلار بود، باری دیگر امتحان شد، اما هیچوقت از این سطح عبور نکرد. اگر این اتفاق رخ می‌داد، ممکن بود همچنان شاهد یک روند خرسی چندین ساله باشیم.

بازار خرسی چیست سقوط قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۰
سقوط قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۰

برای دیگر مثال‌های بازارهای خرسی می‌توان به بازار سهام اشاره کرد. دوشنبه‌های سیاه، بحران مالی ۲۰۰۸، یا سقوط بازار سهام به دلیل ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، همه و همه از جمله مثال‌های بازار خرسی هستند. این وقایع همگی باعث آسیب‌رسانی بزرگ به وال استریت شده‌اند که نتیجه آن، تاثیرات شدید سهام در دیگر نقاط دنیا بوده است.

بیشتر بخوانید: بازار گاوی چیست ؛ معرفی یکی از پرکاربرد‌ترین اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال

تفاوت بازار گاوی با بازار خرسی چیست؟

تفاوت میان این دو کاملا مشخص و واضح است. در یک بازار گاوی، قیمت‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند، در حالی که در یک بازار خرسی، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

یک تفاوت قابل لمس این است که بازار خرسی می‌تواند دوران بلند‌ مدتی از تلفیق را سپری کند. این دوران زمانی است که نوسانات بازار کم است و معاملات کمی صورت می‌گیرد. در حالی که چنین مسئله‌ای می‌تواند برای بازار گاوی هم صدق کند اما این رفتارها در بازار خرسی رایج‌تر است. هر چه که باشد، کاهش قیمت‌ها برای یک دوره طولانی، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران اصلا خوشایند نیست.

چطور در یک بازار خرسی معامله انجام دهیم؟

یکی از ساده‌ترین استراتژی‌های معامله که می‌توانید در یک بازار خرسی از آن پیروی کنید، این است که دائما سرمایه خود را در پول نقد (یا استیبل کوین‌ها) نگه دارید. اگر نسبت به کاهش قیمت‌ها احساس خوبی ندارید، بنابراین بهتر است با پول نقد یا ارزهای دیجیتال ثابت، منتظر بمانید تا وضعیت بازار خرسی تمام شود. اگر یک پیشبینی جدید برای بازار گاوی وجود دارد که در آینده نزدیک به وقوع خواهد پیوست، بنابراین با تبدیل ارزهای خود به استیبل کوین یا پول نقد می‌توانید این وضعیت را به‌ خوبی پشت سر بگذارید. همچنین اگر از آن دست سرمایه‌گذارانی هستید که به صورت بلند‌مدت ارزهای دیجیتال خود را برای سال‌های یا حتی دهه‌ها نگهداری می‌کنید، بنابراین یک بازار خرسی نباید شما را درگیر خود کند و صرفا سیگنالی برای فروش رمزارزهای شما نیست.

وقتی صحبت از معامله و سرمایه‌گذاری می‌شود، به طور کلی بسیار بهتر است که معامله خود را هم‌ راستا با ترند بازار انجام دهید. به همین دلیل، یکی از استراتژی‌های مناسب در بازارهای خرسی این است که موقعیت‌های کوتاه‌مدت را باز کنید و ببندید. از این طریق، هنگامی که قیمت یک دارایی روند کاهشی پیدا کرد، تریدرها می‌توانند از کاهش قیمت سود کسب کنند. این کار در معاملات روزانه ارزهای دیجیتال توسط تریدرها دائما در حال صورت گرفتن است. برخی از تریدرها هم هستند که از روش ترند بالعکس (Counter-Trend) استفاده می‌کنند. به این معنی که این تریدرها برخلاف جهت ترند بزرگ بازار عمل می‌کنند تا شانس خود را امتحان کنند.

نظر شما در خصوص بازارهای خرسی ارزهای دیجیتال چیست؟ آیا در این دوره از بازار معامله‌ای انجام داده‌اید؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Binance