کلاهبرداران در حال حاضر به‌شکلی فعالانه در حال سواستفاده از شیوع بیماری کروناویروس در سرتاسر جهان به خصوص برای سرقت بیت کوین هستند. سه شهر در بریتانیا، منچستر، پمبروک‌شایر، و نورفولک، نیز پیش از این هشدارهایی در خصوص آگاهی از کلاهبرداری‌ها با شیوه‌های جدید دریافت کرده بودند. با کوین نیک همراه باشید.

در این کلاهبرداری‌های جدید، گروه‌های ناشناس تظاهر می‌کنند که سازمان‌هایی رسمی هستند، مانند مرکز کنترل بیماری یا پیشگیری یا سازمان بهداشت جهانی (WHO)، و به کاربران فهرستی از افراد مبتلا در محله خود ارائه می‌دهند تا از کاربران «مراقبت» کنند. در مقابل ارائه این اطلاعات کاذب، کلاهبرداران مدارک کاربران را به سرقت می‌برند و یا از آن‌ها می‌خواهند تا برای مبارزه با شیوع بیماری کووید-۱۹ بیت‌کوین اهدا کنند.

نقشه کلاهبردارانه دیگری به این صورت اتفاق می‌افتد که کلاهبرداران تظاهر می‌کنند مامورین اداره درآمد و گمرکات (Her Majesty’s Revenue and Customs) هستند و به‌منظور کاهش ضرر در طول شیوع بیماری کروناویروس قصد دارند بازپرداخت مالیاتی ارائه ‌کنند. افرادی که فریب این ادعای کاذب را می‌خورند به وبسایت‌های جعلی هدایت می‌شوند که اسناد و مدارک کاربران را به سرقت می‌برند. سرقت بیت کوین هم از همین طریق اتفاق می‌افتد.

کرونا بهانه خوبی برای سرقت بیت کوین

بنا به گزارش یک مرجع بین‌المللی خبری بلاک چین، coinidol.com، مرجع راهبرد امور مالی بریتانیا (FCA) پیش از این نیز طی هشدارهایی به مردم توصیه کرده بود تا از سرمایه‌گذاری روی هر پروژه‌ی مرتبط با کووید-۱۹ خودداری کنند.

اداره اطلاعات ملی کلاه‌برداری (NFIB) از فوریه ۲۰۲۰ بیش از ۲۱ پروژه کلاهبرداری مربوط به کرونا کشف کرده است. یک مرکز گزارش کلاهبرداری و جرائم سایبری در بریتانیا به نام اکشن فراد (Action Fraud) اظهار داشت که مارس ۲۰۲۰ شاهد افزایش ۴۰۰ درصدی نقشه‌ها و پروژ‌ه‌های کلاهبردارانه بوده است.  

از زمان آغاز شیوع این بیماری همه‌گیر، در نام دامنه‌هایی که از واژگان «کروناویروس» یا «کووید۱۹» استفاده کرده‌اند افزایش قابل‌ملاحظه‌ای وجود داشته است که بسیاری از وبسایت‌ها نیز مشکوک هستند. ظاهرا تعداد افرادی که قصد سودجویی از این بیماری را دارند روزانه رو به افزایش است. در اوایل ماه مارس، یک کاربر توییتر کلاهبردارانی را شناسایی کرد که تظاهر می‌کردند مامورین سازمان بهداشت جهانی هستند و به‌منظور خرید دارو، ماسک و تجهیزات تهویه ریه کمک‌های انسان‌دوستانه کاربران را به‌شکل بیت‌کوین دریافت و دست به سرقت بیت کوین می‌زنند.

با وجود پروژه‌های قابل‌اعتماد و صادقی که واقعاً قصد کمک به گسترش کووید۱۹ را دارند، وضعیت این کلاهبرداری‌ها تاسف‌بار است. به عنوان مثال، با استفاده از پایانه بیت‌پی (BitPay) به‌عنوان واسطه، صلیب سرخ هلند کمک‌های مردم را در قالب بیت‌کوین می‌پذیرد. با این حال، به علت خطرهای موجود در خصوص کلاهبرداری‌ها و تردید در به‌خطرانداختن سرمایه در برابر بحران احتمالی اقتصادی، افراد بسیاری در اهدای کمک خود به این‌گونه پروژه‌ها تعلل می‌کنند.

منبع: cryptonewmedia.press