کیف پول اج (Edge) یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری موجود است.  در این مقاله به بررسی ویژگی‌های این کیف پول ارز دیجیتال می‌پردازیم.

مروری بر کیف پول اج

کیف پول اج، یک کیف پول چندارزی برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS است که قابلیت‌های امنیتی پیشرفته‌ای را عرضه است. استفاده از این کیف پول بسیار ساده و قابل درک است و گزینه‌های متعددی از جمله خرید رمزارز، معامله آن و حتی خرج کردن آن وجود دارد.

در ادامه به جزئیات ویژگی‌های این کیف پول می‌پردازیم:

درباره شرکت اج

دفتر مرکزی اج (Edge) در سن دیگو کالیفرنیا قرار دارد که در سال ۲۰۱۴ تحت عنوان ایر بیتز (AirBitz) تاسیس شد. در شروع کار، این شرکت تنها یک کیف پول بیت کوین و وب سایتی که فهرست‌وار کسب‌وکارهای پذیرنده بیت کوین را لیست می‌کرد، ارائه می‌داد.

از آن زمان، این شرکت یک پلتفرم امنیتی را به خدمات خود اضافه کرده است که به توسعه‌دهندگان امکان ساخت اپلیکیشن‌های امنی را می‌دهد که اطلاعات کاربران را ایمن می‌سازد. پس از اضافه شدن این پلتفرم، کمپانی به اج (Edge) تغییر نام داد.

بیشتر بخوانید: چگونه امنیت کیف پول موبایلی ارز دیجیتال خود را فراهم کنیم؟

کیف پول اج

اج یک کیف پول موبایلی برای ارزهای دیجیتال است که برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS در دسترس است. این کیف پول قابلیت‌های متعددی را عرضه می‌کند؛ از جمله: خرید و فروش درون برنامه‌ای، معاملات درون برنامه‌ای ارزهای دیجیتال و امنیت پیشرفته.

ویژگی‌های امنیتی

اج از مدل امنیتی منحصر به فردی استفاده می‌کند؛ به جای اینکه آنطور که معمول است، به کاربران یک عبارت بازیابی ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای بدهد که نیاز است آن را به خاطر بسپارند، کاربران یک نام کاربری (username) و رمز عبور (password) انتخاب می‌کنند.

اگر به تازگی با این حوزه آشنا شده باشید، این کار برای شما بسیار ساده‌تر است. علاوه بر این، اگر بخواهید عبارت بازیابی (یعنی کلید خصوصی) خود را ببینید، می‌توانید این کار را برای هر ارز دیجیتالی که درون برنامه فعال کرده‌اید، انجام دهید.

ساخت حساب کاربری کیف پول اج

ساخت حساب کاربری کیف پول اج با انتخاب نام کاربری و رمز عبور

لازم به ذکر است که اج هیچ اطلاعی از نام کاربری و رمز عبور کاربر ندارد. این اطلاعات بدون اینکه به سرورهای اج منتقل شوند، درون دستگاه کاربر رمزگذاری می‌شوند.

ازآن‌جا که دسترسی به کیف پول اج از طریق نام کاربری و رمز عبور صورت می‌گیرد، هر کسی که به این دو مورد دست پیدا کند می‌تواند وارد حساب کاربری کیف پول شما شود. بنابراین بسیار مهم است که اگر از کیف پول اج استفاده می‌کنید، تایید هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید. در صورت فعال‌سازی، تنها از طریق دستگاه شما می‌توان به حساب کاربری دسترسی داشت (مگر اینکه خودتان به دستگاه‌های اضافی اجازه دسترسی بدهید).

محدودیت هزینه هم از موارد امنیتی است که می‌توان درنظر گرفت؛ با این کار درصورتیکه مقادیر بالایی از طریق کیف پول ارسال شود، مجددا تایید کامل رمز عبور لازم خواهد بود. در نتیجه، خروج خودکار از حساب کاربری، قابلیت مهم دیگری است که میزان امنیت را به حداکثر می‌رساند.

ویژگی‌های درون برنامه‌ای

خرید رمزارزها: می‌توانید رمزارزها را با استفاده از کارت اعتباری یا انتقال وجه، مستقیما از درون اپلیکیشن کیف پول خریداری کنید.

معامله رمزارزها: شما می‌توانید ارزهای دیجیتال مختلفی را از طریق خدماتی مثل ShapeShift، Changelly و ChangeNow درون برنامه معامله کنید.

خرج کردن رمزارزها: اج به شما این امکان را می‌دهد که گیفت کارت‌ وبسایت‌های محبوب از جمله آمازون (Amazon)، استیم (Steam) و غیره را از طریق Bitrefill خریداری کنید.

Claim forks: اج از تقاضای فورک‌های بیت کوین خاصی مثل بیت کوین کش (Bitcoin Cash) و بیت کوین اس‌وی  (Bitcoin SV) پشتیبانی می‌کند. می‌توانید بطور خودکار از کوین‌های واجد شرایط BCH درخواست کنید.

رابط کاربری کیف پول اج
هیچ داده یا اطلاعات شخصی به سرورهای شرکت اج انتقال داده نمی‌شوند.

حریم خصوصی و امنیت

کیف پول اج کاملا خصوصی است؛ بطوری‌که هیچ داده یا اطلاعات شخصی به سرورهای شرکت انتقال داده نمی‌شوند. کاربران کاملا ناشناس هستند و برای ثبت عضویت در کیف پول، حتی ثبت ایمیل لازم نیست.

کنترل هزینه کارمزد

اج امکان کنترل هزینه انجام تراکنش بیت کوین را کاملا در اختیار شما قرار می‌دهد. کارمزد پیشنهادی اپلیکیشن کیف پول، پویا است و معیار آن مقدار بیت کوینی است که کاربر می‌خواهد ارسال کند.

کارمزد استاندارد با هدف تایید تراکنش در ۲ تا ۵ بلاک بعدی انتخاب می‌شود (مقادیر بالا برای ۲ بلاک و مقادیر کمتر برای ۵ بلاک درنظر گرفته می‌شوند). کاربران می‌توانند کارمزد را تغییر دهند و مقادیر بیشتر یا کمتری را انتخاب کنند.

کیف پول اج از چه کوین‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

کیف پول اج از رمزارزهای متعددی پشتیبانی می‌کند. از جمله:

بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، لایت کوین (Litecoin)، مونرو (Monero)، ریپل (Ripple)، استلار (Stellar)، ای‌او‌اس (EOS)، بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، بیت کوین اس‌وی (Bitcoin SV)، دش (Dash)، آگر (Augur)، وینگز (Wings)، ایندورس (Indorse)، زی‌کوین (Zcoin)، فیترکوین (FeatherCoin)، دیجی‌بیت (DigiByte)، ورت کوین (Vertcoin)، بیت کوین گلد (Bitcoin Gold)، دای (DAI)، اسمارت کش (Smartcash) و Groestlcoin.

پرداخت کیف پول اج
امکان خرید رمزارزها با استفاده از کارت اعتباری مستقیما از درون اپلیکیشن کیف پول اج.

پشتیبانی از مشتری و نظرات کاربران

اج با گزینه‌های مختلفی از کاربران پشتیبانی می‌کند. می‌توانید بخش راهنما را در سایت شرکت جست‌وجو کنید، از طریق اپلیکیشن یا سایت کیف پول تیکت بزنید، یا مستقیما با شماره پشتیبانی تماس بگیرید.

این کیف پول برای هر دو سیستم عامل اندروید وiOS امتیاز ۴ ستاره را دریافت کرده است که با رضایت بسیاری از مشتریان از خدمات آن‌ها همراه بوده است. به‌نظر می‌رسد که این شرکت پاسخگویی به نظرات (خوب یا بد) را تبدیل به یک رویه کرده است.

روی هم رفته، اینطور به‌نظر می‌رسد که اگر مشکلی با کیف پول داشته باشید، شرکت اج اطمینان حاصل می‌کند که مشکل برای شما حل شود.

سوالات پر تکرار

در صورت گم شدن نام کاربری و رمز عبور چه اتفاقی می‌افتد؟

سرورهای اج نمی‌توانند نام کاربری و رمز عبور شما را بخوانند، با این حال روش‌هایی وجود دارند که بتوانید رمز عبور خود را بازیابی کنید:

  1. رمز عبور خود را با استفاده از پین امنیتی ۴ رقمی بازیابی کنید. این روش در صورتی کار می‌کند که اپلیکیشن اج از دستگاه شما حذف نشده باشد.
  2. می‌توانید سوالات بازیابی را درون اپلیکیشن کیف پول فعال‌سازی کنید. اگر پیش از گم شدن رمز عبور این کار را انجام داده باشید، می‌توانید از یک توکن بازیابی برای بازگرداندن رمز عبور خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم؛ کدامیک بهتر است؟

اگر اج فعالیتش را متوقف کند چه اتفاقی برای کیف پول من می‌افتد؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که: اتفاقی نمی‌افتد، همه چیز خوب پیش می‌رود.

پاسخ طولانی‌تر: هیچ ارتباطی میان دارایی شما و شرکت اج وجود ندارد. شما در هر زمانی می‌توانید به کلیدهای خصوصی خود در کیف پول اج دسترسی داشته باشید و دارایی خود را به هر کیف پول دیگری که بخواهید منتقل کنید. بنابراین حتی اگر ناگهان فعالیت شرکت متوقف شود، شما هنوز به کوین‌های خود دسترسی خواهید داشت.

آیا اج متن باز است؟

بله. کد کیف پول اج کاملا متن باز است و توسط متخصصان برجسته امنیت از جمله پروژه Open Bitcoin Privacy بررسی شده است.

نتیجه گیری

کیف پول اج یک کیف پول کاربر پسند با ویژگی‌های امنیتی جالب است، که معمولا در کیف پول‌های دیگر دیده نمی‌شود. فرقی نمی‌کند تازه‌کار یا باتجربه باشید، اج به عنوان یک کیف پول معتبر می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

منبع: ۹۹bitcoins.com