به گفته غول بانکداری سرمایه‌گذاری، جی پی مورگان (JPMorgan)، طلا در دراز مدت جذابیت خود را از دست می‌دهد، زیرا محبوبیت بیت کوین باعث شده سرمایه‌گذاران نهادی بیشتر آن را ترجیح ‌دهند.

محبوبیت بیت کوین و خروج سرمایه از بازار طلا

به گزارش بلومبرگ، استراتژیست‌ها و مدیر عامل بانک جی پی مورگان، نیکولاس پنیگرتزوگلو (Nikolaos Panigirtzoglou) اخیراً خاطر نشان کرده‌ است: پذیرش بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران نهادی تازه آغاز شده، در حالی که پذیرش طلا از سوی سرمایه‌گذاران نهادی مدت‌ها قبل انجام شده است.

تحقیقات این بانک سرمایه‌گذاری نشان داده که از ماه اکتبر ۷ میلیارد دلار از صندوق‌های قابل معامله در بورس طلا (ETFs) خارج شده، در حالی که گری اسکیل بیت کوین تراست در همین بازه زمانی ۲ میلیارد دلار ورودی جریان سرمایه داشته است. دارایی تحت مدیریت گری اسکیل اخیراً برای اولین بار به بیش از ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. گری اسکیل متعلق به Digital Currency Group، شرکت مادر CoinDesk است.

محبوبیت بیت کوین و ضر طلا

افزایش محبوبیت بیت کوین باعث خروج سرمایه از بازار طلا شده است

جی پی مورگان گفته انتظار دارد این روند ادامه یافته و بر قیمت فلز زرد تأثیر بگذارد. طبق محاسبات جی پی مورگان، طلا ۳/۳٪ از دارایی‌های family office  (یک شرکت مشاوره‌ای برای مدیریت ثروت) را تشکیل می‌دهد و بیت کوین تنها ۰/۱۸٪ آن را شامل می‌شود. گرچه بیت کوین بزرگ‌ترین ارز دیجیتال از لحاظ ارزش بازار است، سرمایه فعلی آن ۳۴۳ میلیارد دلار است که در مقایسه با سرمایه بیش از ۱۰ تریلیون دلاری بازار طلا، بسیار ناچیز است. با محبوبیت بیت کوین، انتقال وجه نقد از بازار طلا به بیت کوین می‌تواند زیان زیادی برای طلا و سود خوبی برای این ارز دیجیتال به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: به گفته تحلیلگران جی پی مورگان، شرکت‌های بیشتری در حال خرید بیت کوین هستند

پذیرش برترین ارز دیجیتال رو به افزایش است

استراتژیست‌های جی پی مورگان دراین باره گفتند:

اگر این فرضیه میان‌مدت و بلند‌مدت درست باشد، قیمت طلا طی سال‌های آینده از یک جریان ساختاری معکوس رنج خواهد برد.

این بانک، خرید یک واحد گری اسکیل و فروش سه واحد SPDR Gold Trust را توصیه می‌کند.

در حال حاضر، تأثیر منفی تغییر در تخصیص بودجه توسط سرمایه‌گذاران نهادی بر این فلز زرد کاملاً مشهود است. با قیمت فعلی هر اونس ۱۸۵۶ دلار، طلا در طول این سه ماه ۱/۵٪ کاهش داشته است. در همین حال، با ادامه محبوبیت بیت کوین، این رمز ارز در این سه ماهه ۷۱٪ سود کسب کرده است. در حال حاضر برترین ارزدیجیتال با قیمت ۱۸۵۰۰ دلار معامله می‌شود، ضمن اینکه در اول دسامبر به بالاترین رکورد ۱۹۹۲۰ دلار رسیده است.

طی چند ماه گذشته چندین شرکت سهامی عام سرمایه خود را صرف خرید بیت کوین کرده و بر جذابیت بیت کوین به عنوان یک دارایی ذخیره و پوشش ریسک در برابر تورم افزوده‌اند.

به نظر شما روند افزایش پذیرش بیت کوین تا چه اندازه بر قیمت طلا تأثیر خواهد گذاشت؟ نظرات خود را در کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk