در اتفاقی بزرگ و شوکه کننده، قیمت بیت کوین در این هفته به ۸/۰۲۴ دلار رسید، کاهش ۹/۹۲ درصدی تکان دهنده که آخرین بار چنین قیمت پایینی را در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ دیده بودیم. این قیمت همچنان در حال کاهش است و به قیمت ۷/۹۳۵ دلار رسیده است. این اتفاق ناگهانی در دنیای ارزهای دیجیتال، با سقوط آزاد معاملات داو، نفت و شاخص S&P 500 همراه شد، اتفاقی که با ترس سرمایه‌گذاران در تاثیر ویروس کرونا در دنیای اقتصاد همراه بود.

وحشت ویروس کرونا گریبان‌گیر اقتصاد جهانی

پس از افزایش معاملات داو به دلیل انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن در برابر برنی سندرز، کمی امید به دل سرمایه‌گذاران بازگشت، اما ویروس کرونا ترسناک‌تر از این حرف‌ها از آب درآمد. در تاریخ ۹ مارچ ۲۰۲۰، معاملات داو با کاهش بیش از ۱/۲۰۰ امتیازی معادل ۴/۶ درصد، کاهش ۴/۴۸ درصدی شاخص S&P 500 و کاهش ۳۰ درصدی نفت خام برنت (Brent Crude) نشان داد که با بزرگ‌‌ترین تهدید تاریخ دنیای اقتصاد روبه‌رو هستیم. یکی از دلایل نوسان در شاخص نفت، افزایش اختلافات میان عربستان سعودی و روسیه است. اعضای اوپک درگیر مناظره‌ای سخت برای کاهش یا عدم کاهش تولید نفت به دلیل ضعیف شدن تقاضای جهانی هستند.

با وجود این که روسیه کاملا مخالف این کار است، عربستان سعودی در حال نهایی کردن برنامه‌های خود برای افزایش تولید نفت است. این امر باعث ایجاد ترس در بین سرمایه‌گذاران شده و انتظار دارند که به‌زودی شاهد جنگ قیمت باشیم.

همچنین در تاریخ ۸ مارچ، دولت ایتالیا اعلام کرد که شرایط قرنطینه شهرهای خود را در مناطق شمالی این کشور گسترش خواهند داد. این امر به معنی است که تقریبا ۱۶ میلیون نفر حالا به شدت محصور شده‌اند و مکان‌های عمومی، مدارس، مسابقات ورزشی و گردشگری به کلی تعطیل خواهند بود. ایتالیا یکی از کشورهایی است که بیشترین ضربه را از ویروس COVID-19 خورده و تا امروز ۳۶۶ نفر کشته و بیش از ۷ هزار نفر مبتلا به این ویروس شده‌اند.

در همین روز، به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، فرانسه فعالیت‌هایی که بیش از ۱۰۰۰ نفر را در کنار هم جمع می‌کند ممنوع اعلام کرد. تا این تاریخ، در فرانسه ۱۹ نفر کشته و ۱/۱۲۶ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

در این بین، بیت کوین قادر نبود قدرت خود را در برابر بازار پر نوسان سهام حفظ کند و قیمت آن به پایین ۸ هزار دلار رسید.

کاهش قیمت بیت کوین، مشخصا باعث تاثیرگذاری منفی روی آلت کوین‌ها شده است. بخش بزرگی از ۲۰ آلت کوین دیگری که پشت سر بیت کوین قرار داشته‌اند، کاهش قابل توجه ای را تجربه کرده‌اند. اتریوم با کاهش ۱۳/۶۷ درصد به زیر ۲۰۰ دلار رسید. همچنین بیت کوین کش ۱۷/۶۷ درصد و ریپل با ۱۲/۱۷ درصد، کاهش ارزش داشته‌اند.

ارزش بازار کلی ارزهای دیجیتال در حال حاضر به ۲۲۳/۵ میلیارد دلار رسیده و ۶۳/۹ درصد این آمار در تسلط بیت کوین قرار دارد.

منبع: cointelegraph