پلیس چین قصد دارد حساب‌های بانکی ارزهای رمزنگاری‌شده که حاصل از مبادلات تاجران خارج از بورس و فرایندهای غیرقانونی هستند، مسدود کند. طبعاً این موضوع روی هزاران تاجر رمزارز خارج از بورس و مشتری‌های آنها تاثیر خواهد گذاشت. در این مطلب از کوین‌نیک به علل و تبعات این موضوع پرداخته‎ایم.

از روز پنجشنبه و در پی تحقیقات گستردۀ پلیس چین، چندین حساب بانکی رمزارزی که متعلق به معامله‌گران رمزارزها و تاجران خارج از بورس بود، به‌علت مشکوک بودن به فعالیت‌های پولشویی از طریق ارزهای رمزنگاری‌شده، مسدود شدند.

البته لزوماً تمام صاحبان رمزارزهایی که تحت تاثیر این امر قرار گرفته‌اند، کار غیرقانونی‌ای انجام نداده‌اند. همچنین این سوال ایجاد می‌شود که چه مقدار از پول نقد و رمزارز این حساب‌ها از طریق فعالیت‌های غیرقانونی به‌دست آمده‌اند. این موضوع طبعا نگرانی زیادی را برای صاحبان رمزارزهای چینی که حساب بانکی بین‌المللی ندارند، ایجاد خواهد کرد، چرا که صرافی‌های خارج از بورس تنها راه تبادلات رمزارزی آنهاست.

بیشتر بخوانید: وضعیت قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در چین

با این حال به طور دقیق نمی‌توان گفت پلیس چین در حال تحقیق روی چه پرونده‌ای بوده است که منجر به چنین واکنشی شده. اما می‌شود حدس زد مسائلی مانند کلاهبرداری در تراکنش‌ها، ترفندهای پانزی و کازینوها در این موضوع نقش مهمی ایفا می‌کنند. مسدود کردن حساب بانکی یک شخص حقیقی به علت شفاف نبودن تراکنش‌های رمزارزها، کاری‌ست غیرمعمول که تا به امروز سابقه نداشته است.

تاجران خارج از بورس

پلیس چین حساب بانکی تاجران خارج از بورس را مسدود می‌کند.

سابق بر این، زمانی یک حساب بانکی مسدود می‌شد که صاحب حساب سعی بر تبدیل رمزارزهایش به یوآن داشته باشد بدون آن که منبع پول نقدی که قرار است دریافت کند، مشخص باشد و به قول معروف وقتی که آن پول «تمیز» نباشد. در این صورت احتمال اینکه طی تحقیقات پلیس مشخص شود پول دریافتی به فعالیت‌های پولشویی مرتبط باشد بسیار زیاد است.

علاوه بر این، برخی از تاجران خارج از بورسی که حسابشان مسدود شده، دلیلش مشخص نبودن منبع رمزارزهایی بوده که خریداری کرده‌اند. این بدین معنی‌ست که نه تنها پای «پول کثیف» به بازار رمزارزها باز شده، بلکه «رمزارز کثیف» نیز به میدان آمده‌ است.

امروزه در چین استفاده از شبکه‌های بلاکچین برای تبادل سرمایه‌های خطرپذیر رو به افزایش است. قبلاً بیت‌کوین اولین انتخاب چنین تراکنش‌هایی بود، اما حالا تتر از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است.

این روند رو به رشد استفاده از بلاکچین، موجب شده تا پلیس چین دانش خود را دربارۀ این تکنولوژی افزایش دهد و روز به روز به تعداد پرونده‌های قضایی تخلف‌های بلاکچین افزوده ‌شود.

از سپتامبر ۲۰۱۷ تاکنون که بانک مرکزی چین عرضۀ رمزارزها را ممنوع کرد و کانال‌های مستقیم صرافی‌های ارز دیجیتال چینی را برای دریافت و پرداخت ارز مسدود کرد، مردم برای خرید و فروش رمزارزها روی به تنها راه باقی مانده، یعنی صرافی‌های خارج از بورس آورند.

اکنون تاجران خارج از بورسی که حسابشان مسدود شده، برای اثبات بی‌گناهی‌شان باید به مراجع قانونی بروند و با ارائۀ مدرک، حسابشان را از مسدود بودن رها کنند. زمان این روند به وخامت اوضاع پرونده‌شان بستگی دارد.

منبع: Coindesk