امسال سال گاو است و بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران بیت کوین‌های خود را در انتظار روند صعودی بازار بیت کوین هولد کرده‌اند. ۱۲ فوریه، آغاز سال نوی چینی است که فاصله زیادی با آن نداریم. اما برخلاف سال‌های گذشته، برخی از تحلیلگران و تریدرها می‌گویند دامپ قیمت بیت کوین در سال نوی چینی، که  طبق آن قیمت بیت کوین (BTC) در دوره تعطیلات کاهش می‌یابد، امسال اتفاق نمی‌افتد. چرا؟ زیرا تأثیر تریدرهای خرد در چین کاهش یافته است.

برخی معتقدند دامپ قیمت بیت کوین در سال نوی چینی امسال اتفاق نخواهد افتاد، زیرا سرمایه‌گذاران سازمانی در ایالات متحده و اروپا عامل اصلی بازار گاوی فعلی بوده‌اند. این امر در تضاد با بازار گاوی سال ۲۰۱۷ است که به شدت توسط سرمایه‌گذاران خرد در آسیا هدایت می‌شد.

در عین حال، بسیاری از پلتفرم‌های چینی زبان در شبکه‌های اجتماعی در حال بحث در مورد این هستند که آیا بازار گاوی فعلی بیت کوین در فصل تعطیلات مجبور به توقف خواهد شد یا خیر؟

نگرانی در مورد تأثیر سال نوی چینی با داده‌هایی که نشان می‌دهند تعدادی از استخراج‌کنندگان در چین، بیت کوین خود را در ژانویه فروخته‌اند، تشدید شده است. برخی حدس می‌زنند این فروش به خاطر احساسات نزولی پیش از سال جدید باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیش‌بینی کارشناسان بلاکچین در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱

ترجیح پول نقد به ویژه در فصل تعطیلات

الکس زو (Alex Zuo)، معاونت کیف پول دیجیتال Cobo در چین، در مصاحبه با CoinDesk گفت: تریدرهای چینی تمایل دارند دارایی‌های دیجیتال خود را برداشت کرده و آن را نقد کنند. این درست مانند این است که مردم ایالات متحده قبل از کریسمس سهام خود را نقد کرده و سود خود را برمی‌دارند.

فلیکس وانگ (Felix Wang)، مدیرعامل و شریک شرکت تحقیقاتی سرمایه‌گذاری Hedgeye، توضیح داد: یک رسم ده‌ها ساله وجود دارد که در سال نوی چینی، پول، یا «پاکت‌‌های قرمز» به خانواده و دوستان و افراد خاص مورد علاقه [در چین] هدیه داده می‌شود. مردم به پول نقد نیاز دارند، بنابراین باید برخی از دارایی‌های مالی خود را تسویه کرده و این امر می‌تواند منجر به فشار کمی در برخی از بازارهای مالی شده و دامپ قیمت در سال نوی چینی را به دنبال داشته باشد.

نقدینگی یکی دیگر از نگرانی‌هاست. بیشتر مشاغل در هفته تعطیلات سال نوی چینی تعطیل هستند، از جمله خدمات OTC و میزهای معاملاتی ارز دیجیتال، زیرا مردم در منطقه چین بزرگ حداقل ۵ روز مرخصی می‌گیرند تا با خانواده خود جمع شده و تعطیلات را جشن بگیرند.

کاهش حجم معاملات در سال نوی چینی

داده‌های جمع‌آوری شده توسط CoinDesk Research نشان می‌دهد که حجم معاملات بایننس، هیوبی و اوکی ایکس محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال که در چین مورد استفاده هستند، طی دوره سال نوی چینی در دو سال گذشته کاهش یافته است. همین حجم معاملات کاهش یافته در ماه اکتبر هر سال نیز، هنگامی که تعطیلات طلایی در چین برگزار می‌شود، اتفاق می‌افتد.

کاهش حجم معاملات هفتگی در سه صرافی مهم

کاهش حجم معاملات هفتگی سه صرافی مهم در سال نوی چینی در دوسال گذشته

کاهش نقدینگی و افزایش فعالیت‌های برداشت، بازار را در معرض خطرات بیشتر نوسان قیمت قرار می‌دهد. داده‌های معاملاتی TradingView در مورد جفت BTC/USDT در صرافی بایننس نشان می‌دهد که در هر یک از سه سال گذشته، قیمت بیت کوین قبل از سال نوی چینی کاهش یافته است.

چرا ممکن است سال ۲۰۲۱ از نظر دامپ قیمت بیت کوین در سال نوی چینی متفاوت باشد

در چین، سال گاوی به فال نیک گرفته می‌شود. گرچه ممکن است برخی بیت کوین خود را فروخته باشند، اما به نظر می‌رسد تعداد زیادی از تریدرها و سرمایه‌گذاران در چین با پیش‌بینی یک روند مثبت طولانی مدت بازار، BTC خود را تا سال جدید هولد کرده‌اند.

بنیانگذار F2Pool شیزینگ مائو (Shixing Mao)، در مصاحبه با CoinDesk گفت:

بازار امسال بسیار متفاوت از سال‌های گذشته است و ما تأثیر بسیار محدودی از رفتارهای تریدرهای چینی مانند نقد کردن سرمایه دیده‌ایم. بازار فعلی توسط پول نهادی هدایت می‌شود و با احساسات این نهادهای غربی حرکت می‌کند. ما نمی‌توانیم به سادگی در مورد روند قیمت بیت کوین براساس رفتارهای سرمایه‌گذاران خرد نتیجه بگیریم.

یک عامل دیگر اضافه شد؛ سرکوب میزهای OTC توسط چین

به گفته یک مطلع: برخورد چین با خدمات OTC یکی دیگر از دلایل احتمالی نقد کردن کمتر سرمایه در آستانه سال نوی چینی است.

سرمایه‌گذاران چینی ازر دیجیتال که از بازار فرابورس استفاده می‌کنند برای نقد کردن دارایی‌های خود با چالش‌هایی روبرو شده‌اند، زیرا پلیس چین در بحبوحه سرکوب پولشویی از طریق ارزهای دیجیتال، حساب‌های بانکی و کارت‌های مرتبط با OTC را مسدود کرده است.

حساب‌های بانکی برخی از کاربران ارزهای دیجیتال در صرافی‌های بزرگ فریز شده، زیرا تراکنش‌های OTC آنها بدون اینکه متوجه باشند به طور تصادفی در فعالیت‌های پولشویی شرکت داشته‌اند. این حساب‌ها آلوده شده و بنابراین در نهایت توسط مقامات چینی به طور موقت مسدود شده‌اند.

قابل ذکر است، حداقل یکی از مدیران اصلی Huobi به دلیل تحقیقات مربوط به معاملات فرابورس هنوز در چین در بازداشت است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا برای خرید بیت کوین دیر شده است؟

کووید-۱۹ همچنان خارج از کنترل

حتی اگر بیماری همه‌گیر ویروس کرونا در چین در مقایسه با اکثر کشورهای غربی تحت کنترل باشد، تعداد جدیدی از موارد در ماه گذشته باعث شده که دولت چین محدودیت‌های بیشتری را برای سفر در زمان تعطیلات اعمال کند.

اینکه آیا که افراد بیشتری در چین ممکن است در فصل تعطیلات به تجارت ارز دیجیتال روی بیاورند یا نه هنوز مشخص نیست.

نظر شما در مورد دامپ قیمت در سال نوی چینی چیست؟ آیا امسال هم اتفاق می‌افتد یا شرایط دیگری رقم می‌خورد؟ نظرات خود را در سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: coindesk